پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي

مردم‌ روزه‌دار و خدا جوي‌ تهران‌ اولين‌ نماز جمعه‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ را امروز به‌ امامت‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در دانشگاه‌ تهران‌ و خيابانهاي‌ اطراف‌ آن‌ اقامه‌ كردند.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ در ميان‌ شعارهاي‌ بي‌وقفه‌ نمازگزاران‌ در اعلام‌ تبعيت‌ از رهبري‌ معظم‌ انقلاب‌ خطبه‌هاي‌ نماز جمعه‌ را ايراد كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در آغاز خطبه‌ اول‌ نماز به‌ بركات‌ با عظمت‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ اشاره‌ كردند و ضرورت‌ بهره‌ گرفتن‌ از اين‌ بركات‌ را به‌ آحاد مردم‌ مسلمان‌ ايران‌ يادآور شدند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ در بيان‌ اهميت‌ تقواي‌ الهي‌ فرمودند: سعادت‌ دنيا و آخرت‌ انسان‌، فتح‌ و پيروزي‌، گشايش‌ در همه‌ امور و كمك‌ خداوند منوط به‌ تقوا و پرهيزگاري‌ است‌.
در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ بايد دلها به‌ سوي‌ اراده‌ و محبت‌ خداوند متعال‌ جذب‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تكيه‌ بر راز و نياز امام‌ سجاد(ع‌) با خدا فرمودند: ماه‌ رمضان‌ ماه‌ خدا، ماه‌ روزه‌، ماه‌ اسلام‌ و ماه‌ پاكيزگي‌ و خالص‌ شدن‌ است‌.
روزه‌ يكي‌ از ابزارهاي‌ بسيار كارآمد براي‌ تهذيب‌ نفس‌ و مبارزه‌ با هوسهاي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ محسوب‌ مي‌شود.
در ماه‌ رمضان‌ انسان‌ روزه‌دار در مقابل‌ پروردگار تسليم‌ است‌ و با تلاوت‌ قرآن‌ و دعا و تضرع‌ روح‌ خود را پاك‌ و تطهير و بنيه‌ معنوي‌ خود را قوي‌تر مي‌كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ماه‌ رمضان‌ را فرصتي‌ براي‌ خالص‌ شدن‌ وجود انسان‌ دانستند و فرمودند: عاقبت‌ گناه‌ گمراهي‌ است‌ و راه‌ نجات‌ در تابش‌ نور توبه‌ در دل‌ انسان‌هاست‌. توبه‌ نكردن‌ سبب‌ فرورفتن‌ هر چه‌ بيشتر در باتلاق‌ گناه‌ مي‌شود و سر انجام‌ انسان‌ به‌ جايي‌ مي‌رسد كه‌ راه‌ برگشتي‌ را در پيش‌ روي‌ خود نمي‌بيند.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ خصلتها و صفات‌ زشت‌ اخلاقي‌ را بسيار خطرناك‌ و تهديدكننده‌ براي‌ سلامت‌ انسان‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: خودخواهي‌، خودپرستي‌، خودرأيي‌، حسد، حب‌ شهرت‌ و حب‌ مقام‌، تنبلي‌، بخل‌ و لجبازي‌ از جمله‌ خصلتها و صفات‌ بسيار زشتي‌ است‌ كه‌ انسان‌ را از پذيرش‌ حقايق‌ روشن‌ بازمي‌دارد و به‌ گمراهي‌ مي‌كشاند.
لجاجت‌ مانع‌ از شنيدن‌ پيام‌ معنويت‌ و سخن‌ حق‌ مي‌شود و امروز در دنيا كساني‌ كه‌ گرفتار همين‌ صفات‌ و خصلتهاي‌ گمراه‌كننده‌ هستند حاضر نمي‌شوند حرف‌ حق‌ اين‌ ملت‌ مقتدر و در عين‌ حال‌ مظلوم‌ را بشنوند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ خطبه‌ اول‌ نماز از تمامي‌ آحاد جامعه‌ اسلامي‌ ايران‌ خواستند تا از فيوضات‌ و بركات‌ ماه‌ رمضان‌ براي‌ تأمين‌ سعادت‌، آينده‌ فرزندان‌، پيشرفت‌ روزافزون‌ ملت‌، نابودي‌ دشمنان‌ و ناكامي‌ بدخواهان‌ استفاده‌ كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ را به‌ تبيين‌ ابعاد با عظمت‌ انقلاب‌ اسلامي‌ اختصاص‌ دادند و در آغاز به‌ تبليغات‌ پرهزينه‌ بيگانگان‌ براي‌ تأثيرگذاري‌ بر پيام‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از رهگذر ارائه‌ تحليلها و خبرهاي‌ دروغين‌ و كذب‌ عليه‌ ايران‌ اشاره‌ كردند.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ را به‌ لحاظ كيفيت‌ پيروزي‌ و مردمي‌ بودن‌ آن‌ استثنايي‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: مردم‌ ايران‌ مذهبي‌ و معتقد به‌ علما بودند و همين‌ نقطه‌ انفجار مردم‌ عليه‌ رژيم‌ ستمشاهي‌ بود.
مردم‌ در تهران‌ و شهرهاي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ كشور با اشاره‌ امام‌ و روحانيون‌ طراز اول‌ به‌ خيابانها ريختند و سپس‌ اداريها و نظاميها نيز به‌ مردم‌ پيوستند و به‌ اين‌ ترتيب‌ رژيم‌ پادشاهي‌ متلاشي‌ شد.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ انگيزه‌ حضور مردم‌ را در صحنه‌ مبارزه‌ عليه‌ رژيم‌ طاغوت‌ به‌ خاطر حمايت‌ از دين‌ دانستند و فرمودند: پيشواي‌ مردم‌ روحاني‌ و مورد اعتماد مردم‌ بود و از آنجا كه‌ مردم‌ علماي‌ بزرگ‌ و روحانيت‌ را حاضر در صحنه‌ مي‌ديدند وارد ميدان‌ مبارزه‌ شد و به‌ هيچوجه‌ به‌ احزاب‌ سياسي‌ اعتماد نكردند و در نتيجه‌ برخي‌ از احزاب‌ مدعي‌ در مقابل‌ مردم‌ و انقلاب‌ ايستادند.
بنا بر اين‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ بركت‌ حضور مردم‌ و اعتقاد و ايمان‌ اسلامي‌ آنان‌ به‌ يك‌ انقلاب‌ استثنايي‌ تبديل‌ شد و حتي‌ كساني‌ كه‌ در جنگهاي‌ پارتيزاني‌ با رژيم‌ مقابله‌ مي‌كردند معترف‌ بودند كه‌ جز با پيشوايي‌ امام‌ پيروزي‌ اين‌ انقلاب‌ ممكن‌ نمي‌باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از مردم‌ به‌ عنوان‌ صاحبان‌ انقلاب‌ ياد كردند و فرمودند: انقلاب‌ اسلامي‌ با نيرو و اراده‌ مردم‌ و با تكيه‌ بر رهبري‌ متكي‌ به‌ عواطف‌ مردم‌ پيروز شد بنا بر اين‌ به‌ عنوان‌ اولين‌ اقدام‌ امتيازهاي‌ ظالمانه‌ به‌ بيگانگان‌ كه‌ در طول‌ زمان‌ در اين‌ كشور به‌ آنها داده‌ شده‌ بود قطع‌ گرديد و اين‌ خواست‌ اساسي‌ ملت‌ ايران‌ بود.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ به‌ نقش‌ استعماري‌ انگليس‌ و آمريكا در غارت‌ سرمايه‌ نفت‌ ايران‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: آمريكائيها مي‌خواستند از امتياز نفت‌ استفاده‌ كنند، در ارتش‌ ايران‌ بخصوص‌ در نيروي‌ هوايي‌ حضور داشته‌ باشند و دستگاههاي‌ جاسوسي‌ آنها در ايران‌ فعال‌ باشد اما انقلاب‌ اسلامي‌ منافع‌ آمريكا و انگليس‌ را قطع‌ كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رابطه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با انگليس‌ را رابطه‌اي‌ متزلزل‌ و شكننده‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: ما رابطه‌ با آمريكا را قطع‌ كرديم‌ و اكنون‌ رابطه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با انگليسها نيز به‌ دليل‌ ابراز دشمني‌ آنها متزلزل‌ است‌ و به‌ نظر من‌ بهتر است‌ دولت‌ انگليس‌ در مقابل‌ ايران‌ محتاطانه‌تر عمل‌ كند زيرا سابقه‌ او در ايران‌ بسيار بد و سياه‌ است‌ بنا بر اين‌ نبايد حرفي‌ را بزند كه‌ نشان‌ از همان‌ اغراض‌ پليد گذشته‌ داشته‌ باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ عزت‌ مسلمانان‌ جهان‌ در سايه‌ پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: با پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ مسلمانان‌ در هر نقطه‌اي‌ از جهان‌ احساس‌ قدرت‌ و عزت‌ كردند و پيروزي‌ ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ را پيروزي‌ بزرگي‌ براي‌ خود دانستند و بر اساس‌ همين‌ اعتقاد بود كه‌ رهبران‌ مسلمان‌، شخصيتهاي‌ اسلامي‌، روشنفكران‌، شعرا، هنرمندان‌، سياستمداران‌ و عالمان‌ ديني‌ جهان‌ اسلامي‌ هنگامي‌ كه‌ به‌ ايران‌ مي‌آمدند اشك‌ شوق‌ مي‌ريختند و به‌ اين‌ ترتيب‌ عواطف‌ و علائق‌ خود را به‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ابراز مي‌كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تحولات‌ شورانگيز در آفريقا و آسيا از سوي‌ مسلمانان‌ را ناشي‌ از احساس‌ عزت‌ مسلمانان‌ دانستند و فرمودند: حوادثي‌ كه‌ امروز مسلمانان‌ در آفريقا و آسيا به‌ وجود آورده‌اند موجب‌ دل‌ مشغولي‌ و دغدغه‌ خاطر آمريكائيها و مستكبرين‌ دنياست‌ همين‌ دليل‌ آنها پيوسته‌ ايران‌ را خطرناك‌ و در تضاد با منافع‌ خود مي‌نامند. آنها دريافته‌اند كه‌ مسلمانان‌ در الجزاير، مصر، فلسطين‌ اشغالي‌ و بوسني‌ هرزگوين‌ با همان‌ احساسي‌ كه‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ به‌ آنها داده‌ است‌ قيام‌ كرده‌ و در مقابل‌ دشمنان‌ خود ايستاده‌اند .
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ سربلندي‌ و افتخار امروز مسلمانان‌ جهان‌ را از بركات‌ انقلاب‌ اسلامي‌ خواندند و فرمودند: امروز ملتهاي‌ مسلمان‌ در آسيا، اروپا و آفريقا به‌ نفع‌ انقلاب‌ اسلامي‌ حرف‌ مي‌زنند و شعار مي‌دهند و از فتواي‌ امام‌ (رض‌) تا پاي‌ جان‌ حمايت‌ مي‌كنند و اين‌ همان‌ عمق‌ استراتژيك‌ انقلاب‌ اسلامي‌ است‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ در بخش‌ ديگري‌ از خطبه‌ دوم‌ نماز از شايعه‌سازي‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از اساسيترين‌ پديده‌هايي‌ كه‌ دشمنان‌ اسلام‌ عليه‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بكار گرفته‌اند نام‌ بردند و فرمودند: تبليغات‌ و شايعه‌سازي‌ عليه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ پديده‌اي‌ است‌ كه‌ در كمتر حادثه‌اي‌ از جهان‌ به‌ اين‌ شدت‌ بكار گرفته‌ شده‌ است‌.
قدرتهاي‌ مخالف‌ اسلام‌ و انقلاب‌ اسلامي‌ نظير دولتهاي‌ آمريكا و انگليس‌ و صهيونيستهاي‌ غاصب‌ كه‌ ابزار دست‌ آمريكا محسوب‌ مي‌شوند از آغاز پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ايران‌ خبرگزاريها و تلويزيونها و راديوهاي‌ وابسته‌ را براي‌ انجام‌ تبليغات‌ پرحجم‌ و با كيفيت‌ بالا عليه‌ ايران‌ اسلامي‌ بكار گرفتند و امروز از اين‌ طريق‌ عليه‌ ملت‌ ايران‌ شايعه‌سازي‌ و جعل‌ اخبار مي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ مسأله‌ حقوق‌ بشر مورد ادعاي‌ قدرتهاي‌ ضد اسلام‌ را از جمله‌ جعليات‌ آنها دانستند و فرمودند: دشمنان‌ اسلام‌ از اعدام‌ قاچاقچيهاي‌ حرفه‌ مواد مخدر در ايران‌ به‌ عنوان‌ موارد نقض‌ حقوق‌ بشر نام‌ مي‌برند و دفاع‌ مردم‌ مسلمان‌ فلسطين‌ از ميهن‌ خود را به‌ عنوان‌ تروريسم‌ الهام‌ گرفته‌ شده‌ از ايران‌ معرفي‌ مي‌كنند.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ هدف‌ از شايعه‌سازي‌ و تبليغات‌ مسموم‌ دشمنان‌ اسلام‌ عليه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ را مخدوش‌ كردن‌ وجهه‌ عظيم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ميان‌ ملتها توصيف‌ كردند و فرمودند: خبرگزاريهاي‌ وابسته‌ در تبليغات‌ خود عليه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ از خبرهاي‌ دروغ‌ و غلط استفاده‌ مي‌كنند و قصد دارند به‌ اين‌ ترتيب‌ انتقام‌ رژيم‌ استعمارگر آمريكا و انگليس‌ را از ملت‌ ايران‌ بگيرند. آنها دشمن‌ ملت‌ ايران‌ هستند خود حق‌ مي‌دهند به‌ سبب‌ قطع‌ شدن‌ منافع‌ استعمارگران‌ انتقام‌ بگيرند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ ضرورت‌ ريشه‌ كن‌ شدن‌ صهيونيستهاي‌ غاصب‌ از منطقه‌ خاورميانه‌ را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: دشمنان‌ ما پول‌ زياد و ابزار مدرن‌ را براي‌ به‌ انجام‌ رساندن‌ تبليغات‌ خود عليه‌ ايران‌ اسلامي‌ در اختيار دارند. آنها مي‌خواهند در داخل‌ ايران‌ نفوذ كنند و ميان‌ دوستان‌ انقلاب‌ با ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ جدايي‌ بيندازند و براي‌ اين‌ كار شايعه‌پراكني‌ و دروغ‌سازي‌ را در ابعاد وسيع‌ آن‌ دنبال‌ مي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بيان‌ عظمت‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در مقايسه‌ با تبليغات‌ دشمن‌ فرمودند: تفسيرها و تحليلهاي‌ دروغين‌ و تبليغات‌ مسموم‌ دشمنان‌ اسلام‌ در برابر قدرت‌، اقتدار و جوهره‌ اصلي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ مراتب‌ پايين‌تر و پست‌تر است‌ و به‌ فضل‌ پروردگار امروز ملت‌ ايران‌ نيرومندتر از سالهاي‌ گذشته‌ است‌ و اين‌ خود دليلي‌ بر ناتواني‌ دشمن‌ براي‌ ضربه‌ به‌ انقلاب‌ اسلامي‌ محسوب‌ مي‌شود.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ بر ضرورت‌ حفظ و هوشياري‌ و بيداري‌ مردم‌ و مسئولان‌ كشور در برابر توطئه‌هاي‌ استكبار جهاني‌ تأكيد كردند و فرمودند: بدون‌ ترديد در سايه‌ كمكهاي‌ الهي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنان‌ آسيب‌ ناپذير پا بر جا خواهد ماند. حفظ وحدت‌ ملت‌، تقويت‌ روح‌ تقوا در آحاد مردم‌ و اتكال‌ به‌ خدا ضامن‌ شكست‌ ناپذيري‌ انقلاب‌ اسلامي‌ است‌ و ملت‌ و دولت‌ ايران‌ و مسئولين‌ كشور بايد با همدلي‌ و همكاري‌ با يكديگر اسلام‌ را صد در صد آسيب‌ ناپذير كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ خطاب‌ به‌ آحاد مردم‌ مسلمان‌ ايران‌ فرمودند: بايد قدرت‌ خود را افزايش‌ دهيد، ثروتهاي‌ طبيعي‌ را استخراج‌ كنيد، توليد و سازندگي‌ را در كشور ادامه‌ دهيد، روحيه‌ اسراف‌ را مهار كنيد، شعارهاي‌ انقلاب‌ را زنده‌ نگهداريد و روحيه‌ انقلابي‌ را در تمامي‌ اركان‌ نظام‌ روز به‌ روز تقويت‌ كنيد زيرا در اين‌ صورت‌ كشور اسلامي‌ ما و ملت‌ ايران‌ به‌ هيچكس‌ محتاج‌ نخواهد بود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در پايان‌ خطبه‌هاي‌ نماز جمعه‌ ضرورت‌ اتكاء ملت‌ ايران‌ را به‌ خود در تمامي‌ زمينه‌ها يادآور شدند و آحاد ملت‌ ايران‌ را به‌ تضرع‌ و دعا و تحكيم‌ ارتباط با خدا در ماه‌ با بركت‌ رمضان‌ سفارش‌ كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /