پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان جوان کشور:

تمرکز جبهه مقابل نظام اسلامی بر جلوگیری از قدرتمند شدن علمی ایران/ نباید بگذارید حرکت پرشتاب علمی کشور از دور بیفتد

بیش از هزار نخبه جوان برتر دانشگاهی صبح امروز(چهارشنبه)  در گفت و شنودی 2 ساعته با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان دیدگاهها و دغدغه های خود پرداختند و از زبان ایشان با ضرورتها و ظرافتهای «استمرار پیشرفت پرشتاب و درون زای علمی»، به عنوان عامل اصلی دست یابی ایران به قله های رفیع «پیشرفت و اقتدار و آبادنی» آشنا شدند.
حضرت آیت الله خامنه ای دیدار با جوانان عزیز نخبه را همچون همیشه، بسیار شیرین و الهام بخش و زمینه ساز اقدام و عمل در سیاستها و برنامه ریزیها دانستند و تأکید کردند: نخبگان جوان کشور، طراحان و مهندسان پیشرفت آینده کشور هستند.
ایشان با تأکید بر اینکه سیاست پیشرفت علمی پرشتاب، سیاست بنیادی نظام اسلامی است، گفتند: مجموعه مغز متفکرکشور و نظام به این نتیجه رسیده است که اگر گذر از دشواری ها و خطرگاهها و لغزشگاهها به چند رکن نیاز داشته باشد، قطعاً یکی از آنها پیشرفت علمی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استعدادها و توانایی های بالای کشور، خاطرنشان کردند: نخبگان جوان ایرانی قادرند کشور و ملت را به قله های پیشرفت همه جانبه برسانند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: استعداد نخبگان ایرانی در سطحی است که هر هدف علمی و فناوری را که زیرساخت آن در کشور وجود داشته باشد، محقق خواهند کرد.
ایشان گفتند: علت آنکه «پیشرفت علمی»، گفتمان اصلی کشور قرار گرفته، این است که پیشرفت واقعی، بدون پیشرفت علمی و فناوری امکان پذیر نیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته این پیشرفت علمی نیز باید درون زا و متکی به استعدادهای درونی باشد زیرا حرکت، جهش و رشد علمی از درون، زمینه ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت کشور و ملت است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه درون زا بودن پیشرفت علمی، امکان تعامل محترمانه و برابر علمی و فناوری با کشورهای دیگر را فراهم می کند، گفتند: نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ایران بدانند که تمرکز اصلی جبهه ای که امروز در مقابل نظام اسلامی قرار گرفته، جلوگیری از قدرتمند شدن علمی و فناوری ایران است.
ایشان تأکید کردند: در تحلیل همه حوادث و قضایای سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی باید این نگاه واقع بینانه و کلان حاکم باشد که جبهه پرقدرتی در دنیا وجود دارد که نمی خواهد ایران اسلامی به یک کشور و ملت قدرتمند در زمینه های مختلف بویژه در علم و فناوری تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مقالات برخی اندیشمندان و برجستگان امریکا و غرب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: در این مقالات به دستگاه سیاسی غرب هشدار داده می شد که انقلاب اسلامی ایران به معنای تغییر یک هیأت حاکمه نیست، بلکه پیروزی انقلاب اسلامی به معنای ظهور قدرتی جدید در منطقه غرب آسیا است که ممکن است این منطقه حساس و ثروتمند را از سلطه غرب خارج و یا تسلط آنها را دچار تزلزل کند و دنیای غرب را از لحاظ تکنولوژی و علمی نیز به چالش بکشد.
ایشان تأکید کردند: بعد از گذشت بیش از سه دهه، اکنون کابوس غربی ها و امریکایی ها به واقعیت تبدیل شده و یک قدرت بزرگ ملی و منطقه ای سر برآورده است که فشارهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی و تبلیغاتی نتوانسته آن را از پا بیاندازد بلکه حتی این قدرت بزرگ زمینه ساز اثرگذاری بر ملتهای منطقه و هویت بخشی به مسلمانان شده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حوادث بسیار مهم منطقه و شمال افریقا در 2 سال گذشته و عکس العمل امریکا و غربیها به آن، تأکید کردند: بیدار شدن ملتها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربیها، هنوز تمام نشده است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این حوادث، یک پیچ تاریخی بود که منطقه در حال عبور از آن است و سرنوشت آن هنوز نهایی نشده و غربیها نیز نگران این حوادث هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: این حوادث مهم به برکت انقلاب اسلامی است که از همان ابتدا بشارت دهنده ظهور یک قدرت ملی، عمیق، مؤمن، پابرجا، با استعداد، و روبه رشد و اعتلا بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی، در تبیین عوامل استمرار این قدرت ملی، حفظ شتاب علمی کشور را، ضرورتی بسیار اساسی خواندند و خاطرنشان کردند: تحقق رسالت تاریخی انقلاب اسلامی، نیازمند آن است که حرکت پرشتاب علمی کشور از دور نیفتد و سکته، وقفه یا تردید و تنبلی در آن بوجود نیاید.
ایشان جامعه پرطراوت نخبگان، وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری»، وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و معاونت علمی رئیس جمهور را 4 رکن استمرار حرکت پرشتاب علمی کشور برشمردند و با اشاره به اهمیت فراوان معاونت علمی رئیس جمهور افزودند: این معاونت و بنیاد نخبگان که زیر نظر آن است وظایف بسیار حساسی در روند پیشرفت علمی ایران بر عهده دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به خدمات آقای واعظ زاده و خانم سلطان خواه مسئولان قبلی این بخش و انتصاب آقای ستاری به معاونت علمی افزودند: مسئولان جدید معاونت علمی کارها را از صفر شروع نکنند بلکه با تکیه بر کارهای برجسته انجام شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقائص، خلاها و کمبودها اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، بنیاد نخبگان را به ادامه جدی کار و فراهم آوردن نشاط بیشتر علمی توصیه کردند و افزودند: اگر این هدف محقق شود نخبگان و متخصصان خارج و داخل کشور، شوق بیشتری برای حضور در ایران و فعالیت بیشتر در روند پیشرفت علمی بدست خواهند آورد.
رهبر انقلاب، همچنین نوآوری علمی را در روند پرشتاب پیشرفت کشور، بسیار مؤثر خواندند و افزودند: مسئولان وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان و معاونت علمی رئیس جمهور، همه همت خود را برای گسترش نوآوری علمی بکارگیرند.
ایشان رصد دائم حرکت علمی کشور، به منظور شناخت دقیق گره ها و مشکلات و برطرف کردن آنها را زمینه ساز افزایش نشاط و نوآوری علمی برشمردند و افزودند: دستگاههای ذیربط در سطوح مختلف ستادی، علمی و اجرایی، ناهماهنگی ها را از بین ببرند و هماهنگ و منسجم به ایفای وظایف بپردازند.
رهبر انقلاب ایجاد مسابقه ای جدی، بزرگ و حقیقی در زمینه نوآوری علمی و فناوری را در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار دادند و افزودند: در پایان نامه های مقطع دکتری، نوآوری را مورد توجه جدی و یکی از ملاکهای ارزیابی و امتیاز دهی قرار دهید.
قانع نشدن به رشد علمی موجود از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند.
ایشان افزودند: رشد و شتاب علمی ایران در مقیاس منطقه و جهان خیلی خوب است اما این، به معنای رسیدن یا حتی نزدیک شدن به هدف نیست زیرا هم در گذشته از قافله علمی جهان خیلی عقب مانده ایم و هم دیگر کشورها دائم به پیش می روند.
رهبر انقلاب با استناد به این واقعیات نتیجه گرفتند: باید با حفظ شتاب فعلی، خود را به خطوط مقدم علمی جهان برسانیم تا به یاری پروردگار و به همت جوانان و نخبگان خوش استعداد و فعال کشور، ظرف 4 یا پنج دهه به مرجع علمی جهان تبدیل شویم.
ایشان افزودند: به آینده درخشان و قابل دسترسی بیندیشیم که ایران به قله علم جهانی تبدیل شده و هرکسی بخواهد به یافته های جدید علمی دست یابد باید زبان فارسی را فراگیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، با انتقاد از محقق نشدن کامل پیوند علم و صنعت افزودند: با وجود فراگیر شدن این خواسته بسیار مهم، و نیاز حقیقی دانشگاهها و مراکز صنعتی به یکدیگر، هنوز ارتباط کامل و منطقی میان مراکز تحقیقاتی و علمی با کارخانه ها و مراکز تولیدی به وجود نیامده است.
رهبر انقلاب مراجعه بیشتر و متقابل شرکتها و کارخانه ها و مراکز علمی و دانشگاهی را ضروری دانستند و افزودند: اگر هر سال شاهد اجرای صدها پروژه تحقیقاتی داخلی و مورد نیاز مراکز صنعتی در دانشگاهها باشیم رشد حقیقی علمی و فناوری محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب در همین زمینه به یک نقطه ضعف مهم یعنی اجرای پروژه های مورد نیاز مراکز خارجی در برخی دانشگاهها اشاره کردند و افزودند: کار علمی را که برطرف کننده نیاز خارجی ها باشد منع نمی کنیم اما هنر آن است که کار علمی و تحقیقاتی، معطوف به حل مشکلات و تأمین نیازهای داخلی باشد.
ایشان در پایان سخنانشان جامعه نخبگانی را به تقوا و توجه بیشتر به معنویت توصیه کردند و افزودند: صفای دل و نورانیت نخبگان جوان، زمینه ساز جلب رحمت الهی و آسان شدن راه پیشرفت و ارتقای علمی خواهد بود.
در ابتدای این جلسه آقایان:
-    محمدحسین نورانیان – دارنده مدال نقره المپیاد، دانشجوی دکترای برق دانشگاه خواجه نصیر
-    محمدحسین دهقانی فیروزآبادی – نفر برتر کنکور 81 ، استاد مدعو
-    حمیدرضا لورک آقا – برگزیده المپیاد دانش آموزی، دانشجوی مهندسی هوا فضا
-    حسین پیرحسین لو – نفر برتر کنکور 88 ، دانشجوی مهندسی برق شریف
-    علی رجب لو – دکترای مکانیک دانشگاه تهران
-    حجت الاسلام حسین جمالزاده – رتبه اول المپیاد دانشجویی، دانشجوی علوم و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی
-    محمد مسعود عندلیب – نفر برتر آزمون سراسری 86، دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
و خانم ها:
-    مدینه کرمی – رتبه اول المپیاد دانشجویی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
-    فرحناز فهیمی پور – دانشجوی دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
به تبیین دیدگاههای خود در زمینه های علمی و دانشگاهی پرداختند.
مهمترین نکاتی که نخبگان دانشگاهی به آنها تأکید می کردند به این شرح است:
-    لزوم تجدید ساختار در سازمانهای مرتبط با پژوهش
-    چابک سازی مراکز تحقیقاتی
-    اهمیت نگاه واقع گرا و صحیح به مقوله پژوهش و شرکتهای دانش بنیان
-    ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از نخبگان و طرح های تحقیقاتی آنها
-    انتقاد از پذیرش بیش از نیاز دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی
-    ایجاد پژوهشکده های فرهنگی و هنری معتبر برای پژوهش بر اساس نیازهای جامعه
-    ضرورت تغییر رویکرد فعلی دانشگاهی نسبت به زبان و ادبیات فارسی
-    رفع موانع و مشکلات اداری و غیراداری برای بازگشت بیشتر فارغ التحصیلان خارج از کشور
-    انتقاد از موازی کاری و نبود هماهنگی میان نخبگان به دلیل ضعف در کار گروهی
-    پیشنهاد تشکیل شوراهای تخصصی زیر نظر بنیاد ملی نخبگان به منظور برقراری ارتباط میان نخبگان
-    اهمیت بهبود فضای کسب و کار و ترویج فرهنگ تولید و ثروت از طریق علم
-    پیشنهاد تشکیل شبکه ارتباطاتی جوانان نخبه جهان اسلام
-    ابراز نگرانی از بالا رفتن سن کار مولد
-    شروع کارآموزی از مقطع دبیرستان برای اصلاح فرهنگ کار
-    کاهش حجم دروس غیرسودمند و افزایش دروس کاربردی
-    لزوم اجرای کامل قانون شرکتهای دانش بنیان
-    اولویت بندی حرکت علمی براساس نقشه جامع علمی کشور
-    گلایه از مدیریت مهندسان بر نهادهای علوم انسانی
-    پیامدهای منفی کوچ علمی از علوم پایه و مهندسی به علوم انسانی
-    نگرانی از شیوع پدیده نامبارک سیاسی کاری در علوم انسانی
-    انتقاد از انحصار و ناکارآمدی برخی از بخش های دولتی
 و لزوم شفاف سازی در نظام سلامت و پایش دائم عملکرد متصدیان و مجریان بخشهای دولتی
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /