پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر انقلاب در بازدید از مجموعه صنعتی مپنا و دیدار با کارگران:

کارگران توقع از خود را به ده برابر سطح پیشرفت فعلی افزایش دهند/ هر جا روی پای خود بایستیم قلدرهای جهان مجبور به برخورد مؤدبانه و منطقی می‌شوند

در آستانه روز کارگر، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در مجموعه صنعتي مپنا در فرديس کرج، از نمايشگاه توانمنديهاي متخصصان، کارشناسان و کارگران اين گروه صنعتي در زمينه هاي طراحي و ساخت صنايع نيروگاهي، نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع ريلي بازديد کردند.
ایشان سپس در جمع پر شور کارگران، مدیران، طراحان و برنامه ریزان مپنا و صدها نفر از کارگران چند واحد تولیدی دیگر، تکریم و احترام جامعه کارگری و همه نقش آفرینان عرصه تولید را ضرورتی برخاسته از متن اسلام خواندند و با اشاره به هوش و استعداد تحسین برانگیز ملت ایران تأکید کردند: عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار سال جاری بلکه شعار همیشگی ما و تجلی هویت و حیثیت و آینده درخشان این کشور است.
در جريان بازديد رهبر انقلاب اسلامي از نمايشگاه گروه مپنا و در آستانه آغاز ماه رجب و ميلاد حضرت امام محمد باقر عليه السلام، بهره برداري از نيروگاه نجف اشرف که بدست متخصصان مپنا طراحي و ساخته شده است، آغاز شد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنین به مدت يک و نیم ساعت از نمايشگاه توانمندي هاي مپنا در بخش هاي مختلف بازديد کردند. در اين نمايشگاه توانمندي هاي متخصصان و کارشناسان مپنا در خصوص ساخت و نصب توربين ها و نيروگاه هاي بادي، ساخت انواع بويلرهاي صنعتي، ساخت و تعمير توربين ها و ژنراتورها، ساخت کمپرسورهاي صنعتي، ساخت سيستم هاي کنترل، ساخت قطعات چاه هاي نفت و پمپ هاي آنها، ساخت دکل هاي دريايي، طراحي توليد آب شيرين از آب دريا، طراحي و ساخت لوکوموتيو، و احداث و توسعه و تعميرات ريلي و روند تحقيق و توسعه در مپنا، به نمايش گذاشته شده بود.
ایشان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای این مجموعه «تولیدی، صنعتی و اقتصادی»، در جمع صمیمی حدود هزاران نفر از کارگران و دیگر فعالان عرصه کار و تلاش، با اشاره به نزدیک بودن ماه پربرکت و زیبای رجب، این ماه را ماه بندگی و توجه و تذکر خواندند و ابراز امیدواری کردند ملت ایران در پرتو کمک ها و هدایتهای پروردگار کریم، گامهای بلندتری بردارد.
ایشان حضور در جمع کارگران را دیداری همیشه جذاب و خرسند کننده خواندند و افزودند: این خرسندی، امروز با بازدید از پیشرفتهای مجموعه مپنا، مضاعف شد.
رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر اعتقاد عمیق خویش درباره ضرورت تکریم کار و کارگر در فرهنگ عمومی جامعه، افزودند: "اصل کار و تلاش" در اسلام مورد احترام است و توجه اسلام به حقوق و منزلت کارگر و همه فعالان بخش تولید نیز بر همین نگاه مترقی و پیشرو استوار است.
حضرت آیت الله خامنه ای نگاه مخاصمه آمیز و مبتنی بر تزاحم و تضاد کارگر و کارفرما را نگاهی مشترک میان مارکسیسم و تفکرات غربی خواندند و با رد این نگرش غلط خاطرنشان کردند: اسلام در همه زمینه ها از جمله درباره مسائل کارگری و تولید، اصل را بر احترام و تعامل و تعاون قرار می دهد و این نگاه اصیل، باید در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی، ملاک و مبنا قرار گیرد.
دومین نکته ای که رهبر انقلاب در جمع کارگران و مسئولان مپنا و چند مجموعه تولیدی دیگر مورد تأکید قرار دادند کارآمدی ناشی از تکیه بر "دانش و هوش و پشتکار و ابتکار و عزم راسخ" بود.
ایشان خاطرنشان کردند: این حقیقت زیبا که امروز جلوه هایی از آن را در بازدید از مپنا مشاهده کردیم نشان می دهد که عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار امسال بلکه شعاری همیشگی و رمز هویت و حیثیت و آینده درخشان کشور ماست.
ایشان رشد اقتصادی را بدون رشد فرهنگی نه ممکن و نه مفید خواندند و افزودند: به همین دلیل شعار امسال، شعار زندگی و شعار همیشگی ماست.
حضرت آیت الله خامنه ای، اوجگیری اقتصاد و فرهنگ کشور را نیازمند تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی برشمردند و افزودند: اگر این هدف تحقق یابد هیچ کس جسارت تحقیر این ملت را به خود راه نخواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحقیر ملت ایران در دوران قبل از انقلاب، خاطرنشان کردند: روزگاری که اروپا و غرب در جهل واقعی بودند ایران متمدن و پرافتخار، شخصیتهای عظیم علمی و فرهنگی به جامعه بشری هدیه می کرد اما همین غرب غارتگر به واسطه حقارت سردمداران طاغوت، بر اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی ایران، مسلط شد و این واقعیت تلخ برای ایران برخوردار از تمدن کهن و میراث فرهنگی عمیق، یک تحقیر بزرگ بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پایان دوران تحقیر ملت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ملت ایران می خواهد به جایگاه والا و شایسته «اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی» خود در جهان دست یابد و به مرجع پیشرفتهای علمی بشر مبدل شود باید در همه زمینه ها به دانش، هوش، قدرت تحرک، ابتکار و عزم راسخ تکیه کند.
رهبر انقلاب با اشاره به ظهور آثار مبارک خودباوری در بخشهای مختلف جامعه افزودند: این واقعیتهای شوق آفرین نشان می دهد که شعار اساسی امام راحل یعنی «ما می توانیم»، شعاری لفظی نیست بلکه حقیقتاً قابل تحقق است.
ایشان با اشاره به تردید برخی افراد درباره قدرت و توانایی جوانان کشور خاطرنشان کردند: دستیابی ایران به رتبه ششم سازندگان نیروگاههای گازی، یک مثال کوچک از تواناییهای عظیم نیروهای انسانی کشور است که در دوران جنگ و تحریم های دشوار جوانه زد و اکنون در عرصه های فراوان به بار نشسته است.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به نقش آفرینان و فعالان عرصه های مختلف تأکید کردند: توقع از خود را به ده برابر سطح پیشرفت فعلی افزایش دهید که یقیناً این سطح از پیشرفت نیز دست یافتنی است.
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان دستاوردهای مجموعه مپنا را، هم برای کشور و هم برای شاغلان و فعالان این مجموعه، باعث مباهات دانستند و افزودند: بخشهای مختلف دولتی باید اینگونه مجموعه ها را پشتیبانی کنند.
ایشان حمایت از تولید داخلی را از ارکان اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: در پرتو این سیاست، دستگاههای دولتی باید ضمن حمایت از تولیدگران برای محصولات آنها بازار بوجود آورند و واردات محصولات مشابه خارجی را به دقت کنترل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی یعنی «درون زایی و برون گرایی» افزودند: باید از درون رشد کنیم و بجوشیم اما با برون گرایی، در بازارهای جهانی نیز فعال و مؤثر باشیم.
ایشان خود باوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمکهای الهی را عوامل مهم مدیریت جهادی خواندند و افزودند: توکل به پروردگار و درخواست کمک از او، یقیناً عنایت و یاری الهی را حتی از راههایی که در محاسبات قابل پیش بینی نیست جلب می کند.
رهبر انقلاب، تکیه بر شرکتها و مجموعه های دانش بنیان را از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی برشمردند و با اشاره به ضرورت حمایت دولت از این مجموعه ها افزودند: پیشرفتها نباید انسان را قانع و متوقف کند بلکه باید مشوق پیشرفتهای بیشتر و طی کردن راههای نرفته و میان بر شود.
تأکید بر تحقیق و توسعه در مجموعه های تولیدی – اقتصادی و مرتبط کردن ظرفیتهای بخشهای مختلف کشور از جمله واحدهای صنعتی و دانشگاهی، دو نکته دیگری بود که رهبر انقلاب آنها را ضروری خواندند.
ایشان توانایی در هر بخشی از کشور را موجب از بین رفتن اجباری تحریم ها خواندند و خاطرنشان کردند: در هر عرصه ای که پیشرفت کنیم، طرف مقابل بیشتر درک می کند که تحریم کار لغو و بیهوده ای است.
رهبر انقلاب با بیان مثالی برای این واقعیت افزودند: زمانی که برای نیروگاه تحقیقاتی تهران و تولید رادیو داروهای مورد نیاز مردم به اورانیوم غنی شده 20 درصد نیاز داشتیم و حاضر بودیم آن را بخریم قلدرهای دنیا و در رأس آنها آمریکا با انواع حیل، اشکال تراشی کردند.
ایشان افزودند: هنگامی که جمهوری اسلامی عزم خود را برای تولید اورانیوم 20 درصد جزم کرد، آنها باور نمی کردند اما اکنون که دانشمندان جوان میهن توانسته اند با هوش و ابتکار خود و در پرتو مدیریتهای خوب به این فناوری دست یابند و حتی میله و صفحه سوخت تهیه کنند همه قدرتهای جهان می گویند، حاضریم به شما بفروشیم، تولید نکنید.
رهبر انقلاب دنیا را گرفتار بداَدایی ها و بازیهای قدرتها خواندند و تأکید کردند: رفتارهای غیرمنطقی قلدرهای جهان در مقابل جمهوری اسلامی تابعی از ضعف و قدرت ماست و هر جا روی پای خود بایستیم و قوی شویم آنها مجبورند که مؤدبانه و منطقی برخورد کنند که توجه به این واقعیت کلید حل همه مشکلات کشور است.
در این دیدار همچنین آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی با اشاره به اهمیت حرکت کشور در جهت تولید دانش بنیان گفت: کارگران، سپاهیان رزم اقتصاد مقاومتی هستند و امروز کارگران ایرانی، دانش محور شده اند.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و یادآوری حضور کارگران در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی اظهار داشت: راهی جز ترجمان همه سیاست های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس اقتصاد مقاومتی نداریم.
آقای ربیعی تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز رابطه دولت با گروه ها و نهادهای کارگری منسجم است.
در ابتداي اين ديدار، رهبر انقلاب اسلامي در جمع تعدادي از مديران و متخصصان گروه صنعتي مپنا حضور يافتند و مهندس چيت چيان وزير نيرو گزارشي از توانمندي هاي گروه صنعتي مپنا ارائه کرد.
 وزير نيرو گفت: بيش از يک سوم نيروگاههاي کشور که ظرفيت آنها بالغ بر 24 هزار مگاوات است، در کارخانجات شرکت مپنا ساخته شده اند.
آقاي چيت چيان، تاسيس اين شرکت در سال 1371 و توانمندي هاي کنوني آن را نمونه اي عيني از مديريت جهادي برشمرد و افزود: بهره مندي از فناوري هاي جديد و ارتقاي فناوري، گسترش فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي، استفاده از انرژي هاي تجديد پذير و ورود به مرحله ساخت نيروگاههاي نسل جديد از جمله اقدامات و تلاش هاي اين گروه صنعتي بزرگ است.
دکتر علي آبادي مديرعامل شرکت مپنا نيز گزارشي از اين شرکت بيان کرد و با اشاره به انحصاري بودن ساخت تجهيزات نيروگاهي، در آمريکا و چند کشور اروپايي، گفت: شرکت مپنا با استفاده از توانمندي متخصصان و کارشناسان داخلي، اکنون ششمين تجهيزات ساز نيروگاهها در جهان است.
وي با اشاره به تحقيق و توسعه در مپنا و استفاده از فناوري هاي نوين، افزود: شرکت مپنا اکنون در بخش هاي برق، نفت و گاز، حمل و نقل، توليد آب شيرين و حوزه انرژي هاي تجديد پذير وارد شده و به پيشرفتهاي زيادي هم دست پيدا کرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي نيز در سخنان کوتاهي، شکل گيري شرکت مپنا و دستيابي آن به توانمندي هاي قابل توجه را نتيجه سه عنصر «علم، عزم راسخ و هنر» دانستند و تاکيد کردند: بايد اين سه عنصر حفظ و تقويت شوند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /