پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

چشم بینای انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی، پنج ماه قبل و در اولین بیانات انتخاباتی خود در خصوص دو انتخابات مهم پیش رو (مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی)، از زاویه بحث مهم حق الناس، حق نظارت مؤثر و استصوابی شورای نگهبان را جژئ مهمی از حق الناس خواندند و عدم رعایت این حق را مساوی با خدشه بر حق الناس برشمردند. ایشان تأکید کردند: «شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ بخشی از این حقّ النّاس، همین حقّ رأی شورای نگهبان است؛ همین حقّ نظارت استصوابی و مؤثّر شورای نگهبان است؛ این جزو حق النّاس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد.» پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به همین مناسبت کلیپ صوتی «چشم بینای انقلاب» را منتشر می‌کند:

بر همه اشخاصی که در کشورمان هستند و همه گروههایی که در کشور هستند و همه نهادهایی که در سرتاسر کشور هستند، اگر به قانون خاضع شویم و اگر قانون را محترم بشماریم، هیچ اختلافی پیش نخواهد آمد. مسئله ‏ى شوراى نگهبان در قانون اساسى کشور ما، یک مسئله‏ ى بسیار مهم و بزرگ و منحصر به فرد است. امام خمینی (ره) (18/خرداد/60)
وظیفه‏ ى نظارت شوراى نگهبان بر انتخابات‏ و تضمین صحت انتخابات‏، از جمله‏ ى کارهاى بسیار بزرگ و مهمى است که در قانون اساسى بر عهده‏ ى شوراى نگهبان گذاشته شده است. اگر نظارت شوراى نگهبان نباشد، و اگر تأیید صحت انتخابات‏ به وسیله‏ ى شوراى نگهبان انجام نگیرد، اصل این انتخابات‏ زیر سؤال خواهد رفت و اعتبار خود را از دست خواهد داد؛ این وظایفِ یکى از دیگرى مهم‏تر، همه بر دوش شوراى نگهبان گذاشته شده است.

«شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ بخشی از این حقّ النّاس، همین حقّ رأی شورای نگهبان است؛ همین حقّ نظارت استصوابی و مؤثّر شورای نگهبان است؛ این جزو حق النّاس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد.»

تشکیل شوراى نگهبان در قانون اساسى، علاوه بر اینکه یک فهم و درک عمیقِ صحیح از مجارى امور در اداره‏ى کشور را نشان مى‏ داد، از ناحیه‏ ى شباهت به نظامهاى عقلائىِ دیگر هم این کار، یک کار صحیح و متین و حکیمانه به حساب مى‏ آمد.
یعنى در هیچ نظام مستحکم عقلائى‏ اى شاید نشود فرض کرد و پیدا کرد جائى را که براى نظارت و مراقبت بر اجراى اصول حاکم بر آن نظام، دستگاهى وجود نداشته باشد؛ این، همه‏ جائى است. حالا بعضى جاها اسمش را مى‏ گذارند دادگاه قانون اساسى، بعضى جاها پاسدار قانون اساسى- از این قبیل تعبیرات دارند- اینجا شوراى نگهبان است.

دشمنان نظام اسلامى هم در تبلیغاتِ خودشان یکى از نقاطى که متصل - شاید در هیچ برهه ‏اى نباشد که این نقطه را فراموش کنند- مورد بمباران تبلیغاتى قرار مى‏ دهند، شوراى نگهبان است. از وجود این دستگاه مهم و اثرگذار ناراحتند. و ما واقعاً باید تشکر کنیم از آقایان محترم که بااینکه یک تشکیلات بظاهر کوچکى است، لیکن این کار بزرگ را توانستند انجام دهند، با حفظ رعایت‏ هاى لازمى که از آن‏ها مردم توقع دارند.
نمى‏ شود هرکسى را مسلط بر سرنوشت مردم کرد. دستگاه‏هاى تبلیغاتى بیگانه هم که کارشان همین است. همیشه و بخصوص در وقتى‏که انتخاباتى وجود دارد، یکى از حرفهاى دائم‏ا تکرار این‏ها در اظهاراتشان همین مسئله‏ ى نظارت و شوراى نگهبان و رد صلاحیت و این‏هاست.
مقام معظم رهبری (20/تیر/ 1386)
شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ بخشی از این حقّ النّاس، همین حقّ رأی شورای نگهبان است؛ همین حقّ نظارت استصوابی و مؤثّر شورای نگهبان است؛ این جزو حق النّاس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد. مقام معظم رهبری (18/شهریور/94)

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /