استفتائات جدید(دی ماه)

 
شک در زمان رسیدن به وطن
س. شخصی درماه مبارک رمضان به وطن می رسد ولی شک دارد که درهنگام اذان ظهر رسیده است  و یا بعد از اذان آیا روزه آن روز او صحیح است؟
ج. اگر زمان رسیدن به وطن معلوم باشد اما نمی‌داند در آن موقع ظهر شده یا نه، روزه صحیح است.
 
ناتوانی در پرداخت کفاره غیر عمدی
س. باتوجه به اینکه پرداخت کفاره عمدی درصورتی که توان پرداخت نباشد ساقط است آیا پرداخت کفاره غیرعمدی و فدیه هم درصورتی که توان پرداخت فعلی ندارد برای همیشه ساقط است یا هرگاه توان پیداکرد باید بپردازد؟
ج. حکم خصال کفاره را ندارد و هر زمان توانایی پیدا کرد، باید بپردازد.
 
ضامن افت قیمت ماشین در صورت تصادف
س. اینجانب تصادف کرده ام و مقصر بوده ام و بیمه پاسخگوی شخص مقابل بوده ولی ایشان از من بابت افت ماشین شکایت نموده اند. آیا بنده ضامن افت قیمت ماشین طرف مقابل هم هستم یا همان مبلغی که بیمه به عنوان خسارت میدهد کفایت میکند؟
ج. ضامن تفاوت قیمت هستید.
 
عقد ازدواج در حال احرام
س. اگر کسی از روی فراموشی به این که محرم است، در حال احرام عقدی را به واسطه وکیل برای خود انجام دهد، آیا این عقد باطل است؟ در صورت بطلان آیا حرمت ابدی هم شامل این عقد می شود؟
ج. عقد باطل است و چنانچه حکم مسأله را می دانسته ولی فراموش کرده که محرم است، بنابر احتیاط، موجب حرمت ابدی می‌شود.
 
عدم امکان رعایت قبله در نماز
س. اگر امکان رعایت قبله برای نماز در وقت نباشد وظیفه چیست؟
ج. نباید نماز قضا شود و هر اندازه که می تواند باید در نماز فریضه رعایت قبله را بنماید و اگر فقط برای گفتن تکبیرة الاحرام یا برخی افعال نماز می تواند رو به قبله باشد به همان مقدار اکتفا می نماید و اگر اصلًا نتواند خود را رو به قبله کند رو به قبله بودن ساقط می شود، لیکن حتی‌الامکان به جهتی بایستد که نزدیکتر به جهت قبله است.
 
حکم لاک روی ناخن مصنوعی برای وضو و غسل
س. اگر کسی کاشت ناخن انجام داده و به جهت عسر و حرج و یا عدم توانایی در برداشتن آن وظیفه‌اش وضو و غسل جبیره‌ای باشد، حال اگر لاک بر روی آن ناخن کاشته شده باشد، آیا موظف به برطرف کردن آن است یا خیر؟
ج. اگر به گونه‌ای نیست که جزو ناخن محسوب شود، برای وضو و غسل جبیره‌ای باید آن لاک را بر طرف نماید.
 
طلاق در عده وطی به شبهه
س. آیا زنی که در حال گذراندن عده وطی به شبهه است با وجود دیگر شرائط ،طلاقش صحیح است؟
ج. طلاق مانع ندارد و صحیح است.
 
استفاده از قرص ضد بارداری با وجود شک در بارداری
س. خانمی که مشکوک به بارداری است، آیا جایز است قرص ضد بارداری مصرف کند؟
ج. مادامی که یقین به انعقاد نطفه نداشته باشد مانع ندارد.
 
زکات محصول آبیاری شده با آب رودخانه
س. زکات محصولی که آبیاری آن با پمپ از رودخانه انجام می شود آیا عشر است یا نصف عشر ؟
ملحق به آبیاری با دلو است و یک بیستم می‌باشد.
 
ندانستن قبله در هواپیما
س. چنانچه نماز در هواپیما مانع استقرار و طمأنینه نشود و سایر شرایط، مثل قیام و رکوع و سجود مراعات گردد ولی جهت قبله را ندانند، آیا نماز در هواپیما جایز است و وظیفه چیست؟
ج. اگر می‌تواند علم و اطمینان به قبله پیدا کند و نماز را در وقت بخواند، باید صبر کند ولی اگر نماز قضا می‌شود به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند و اگر هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود بنابر احتیاط باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار طرف وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد نماز بخواند.
 
بیان عیوب کالا هنگام معامله
س. آیا هنگام فروش ماشین باید تمام عیب و نقص های آن به خریدار گفته شود ودرصورتی که نگوییم معامله صحیح است؟
ج. گفتن عیب واجب نیست، اما نباید عیب آن را مخفی کند یا دروغ بگوید و معامله صحیح است، ولی اگر مشتری عیب را نداند و بعد از معامله بفهمد، حق فسخ معامله یا دریافت ارش را دارد.
 
شیوه تقسیم ارث با فوت همزمان پدر و پسر
س. اگر پدر و پسر با هم و همزمان در سانحه ای فوت کنند تقسیم ارث آنها به چه شکل خواهد بود؟ (نسبت به یکدیگر)
ج. اگر معلوم باشد که با هم و در آن واحد فوت کرده اند، هیچ یک از پدر و پسر از دیگری ارث نمی برد و اموال هر یک به وارثان زنده ی هنگام مرگ او می رسد. 
 
عمل به شرط ضمن عقد
س. اگرشخصی زمینی رابه فردی بفروشد وشرط کندکه نباید به فلانی بفروشی، آیاشرط صحیح ونافذاست؟
ج. باید طبق شرط عمل شود.
 
تخفیف گرفتن مسئول خرید
س. من مسئول خرید شرکتی هستم در خرید هایی که انجام میدهم میتوانم تخفیف بگیرم ، آیا اگر تخفیفی از فروشنده بگیرم مبلغ تخفیف را می توانم خودم برداشت کنم؟
ج. باید تخفیف را برای شرکت بگیرید اما جایز نیست آن را برای خود بردارید؛ و آنچه را که دریافت می کنید باید به شرکتی که مأمور خرید آن هستید تسلیم کنید.
 
پوشاندن موی مصنوعی در نماز
س. آیا برای زن پوشاندن موی مصنوعی در نماز واجب است؟
ج. اگر در معرض دید نامحرم نباشد، واجب نیست.
 
معامله با کودک
س. خرید جنس از کودک پنج، شش ساله چه حکمی دارد؟ معیار چیست؟
ج. در صورتی که کودک ممیز باشد، معامله در چیزهای مختصر از مواردی که روش معمول مردم بر آن جاری است، اشکال ندارد.

 

آرشیو استفتائات جدید

 

700 /