پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار توماس كلستيل رئيس جمهور اتريش و هيأت همراه

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز آقاى توماس كلستيل رئيس جمهور اتريش و اعضاى عاليرتبه هيأت همراه وى را به حضور پذيرفتند.
در اين ديدار كه آقاى خاتمى رئيس جمهورى اسلامى ايران نيز حضور داشت، مقام معظم رهبرى ضمن خوشامدگويى به رئيس جمهور اتريش، نسبت به نتايج مذاكرات وى با مقامات ايران ابراز خوش بينى كردند. حضرت آيت الله خامنه اى روابط خوب دو كشور را داراى سابقه پانصدساله دانستند و فرمودند: بر خلاف برخى از كشورهاى اروپايى خاطرات بدى از اتريش در ذهن ملت ايران وجود ندارد و پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز روابط دو كشور بهتر شده است، بنا بر اين بايد تلاش شود كه مبادلات دوجانبه افزايش يابد و تراز بازرگانى ميان ايران و اتريش نيز متوازن شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى علاقه مندى جمهورى اسلامى ايران به ارتباط با اتحاديه اروپا را خاطرنشان كردند و فرمودند: جمهورى اسلامى ايران ارتباط با اروپا را انتخاب كرده است و هر رابطه جهانى را كه ما خود آن را انتخاب كنيم محكم پاى آن مى ايستيم اما طبيعى است كه در برابر هر تحميلى، عكس العمل نشان مى دهيم. آمريكا از اتحاديه اروپا بزرگتر و ثروتمندتر است اما ايران نخواسته است با آمريكا رابطه داشته باشد، زيرا ارتباط دوجانبه بايد برابر، دوستانه و همراه با احترام متقابل باشد و از دخالت در امور داخلى يكديگر و نيز اعمال نفوذ خالى باشد و مايليم روابط ما با اروپا بر پايه همين خصوصيات استوار باشد.
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اظهارات رئيس جمهور اتريش در مورد نقشِ تخريبى مطبوعات غرب فرمودند: بر اساس نوشته هاى مطبوعات و گفته هاى روزنامه نگاران غربى نمى توان روابط جدى و سياسى برقرار كرد، بلكه روابط بايد بر واقعيتها و مسايل و جدى استوار باشد.
مقام معظم رهبرى بر علاقه مندى جمهورى اسلامى ايران به ارزشهاى انسانى و ديگر مسايل اساسى جامعه بشرى تأكيد كردند و فرمودند: گفت وگوى تمدنها كه رئيس جمهور ايران مطرح كرده است، مربوط به تمدنهاى منسوخ و كهنه نيست، بلكه به مسايل اساسى و مورد نياز امروز انسانها مربوط مى شود و ما از محققين و افراد با انصاف اروپايى براى سفر به ايران و مشاهده واقعيتهاى امروز كشورمان استقبال مى كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اى بر حساس بودن جمهورى اسلامى ايران در قبال مسأله جاسوسى تأكيد كردند و فرمودند: ما به مسايل جاسوسى بسيار اهميت مى دهيم و با جاسوس برخورد سختى مى كنيم و براى مجازات آنها نيز از هيچكس اجازه نمى گيريم. تا كنون به همين ترتيب عمل شده و از اين پس نيز اين گونه خواهد بود. جاسوس اسرائيل و يا هر جاى ديگر از نظر ما بسيار منفور است و اگر در دادگاه، جرم آنها ثابت شود، بدون شك مجازات خواهند شد. ايادى صهيونيستها در نقاط مختلف دنيا حضور دارند و بنده اطلاع دارم كه صهيونيستها در اتريش نيز اقدامات مخربى انجام داده اند. رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند: با وجود اصرار آمريكا بر جهان تك قطبى دنيا نمى تواند به صورت يك امپراطورى واحد اداره شود. ملتها هر كدام براى خود، هدفها و ارزشهايى دارند و همه آنها داراى حق حيات و حضور هستند و اگر اتحاديه اروپا با منطق تقويت استقلال، بازگشت به هويت خويش و اتكاء به نفس حركت كند بدون ترديد موفق خواهد شد و در آسيا نيز قدرتهاى بزرگى ظهور كرده اند كه به هيچ وجه زير سلطه جهان تك قطبى به رياست آمريكا نخواهند رفت.
مقام معظم رهبرى بر اهميت و حساسيت مسأله وحدت در اروپا تأكيد كردند و فرمودند: اروپا در طول تاريخ، مركز اختلافاتِ شديد داخلى بوده است. در محيط كوچك اروپا، مدعيان زياد و ملتها و نژادهاى فراوانى وجود دارند، بنا بر اين اتحاديه اروپا بايد مورد مراقبت قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اى بر ضرورت مراقبت از ملتها و اقوام كوچك اروپايى از جمله مسلمانان اروپا تأكيد كردند و فرمودند: در چند سال گذشته به مسلمانان اروپا بخصوص مسلمانان كوزوو و بوسنى و اقليتهاى مسلمان ظلم بسيارى شده است و ما اميدواريم كه اين اوضاع هرگز تكرار نشود.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان حركت ايران اسلامى را به سمت پيشرفتهاى اقتصادى خاطرنشان كردند و با تأكيد بر وجود زمينه هاى بسيار براى توسعه روابط ايران و اتريش فرمودند: در برنامه پنج ساله سوم افق خوبى براى همكارى شركاى تجارى به وجود آمده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى توسعه همكاريهاى فرهنگى دو كشور را حائز اهميت دانستند و در پايان سخنانشان ابراز اميدوارى كردند كه همكاريهاى دو كشور در همه زمينه ها توسعه يابد.
بر پايه همين گزارش آقاى توماس كلستيل رئيس جمهور اتريش نيز در سخنان خود سفرش به جمهورى اسلامى ايران را براى روابط دوجانبه بسيار با اهميت خواند و اظهار اميدوارى كرد كه در نتيجه اين سفر روابط ايران و اتحاديه اروپا نيز گسترش و تعميق يابد.
رئيس جمهور اتريش بر جايگاه مهم ايران اسلامى در روابط منطقه اى و جهانى تأكيد كرد و گفت: براى ما ايران به عنوان يك كشور بزرگ از نظر جغرافيايى و منابع طبيعى مطرح است و نه تنها در منطقه به عنوان حافظ نظم محسوب مى شود، بلكه در سياست جهانى نيز نقش مهمى را ايفا مى كند، بنا بر اين ما براى ايران ارزش و احترام بسيار قائل هستيم و من اميدوارم در بازگشت از ايران بتوانم جامعه ى اروپا و سران كشورهاى اروپايى را در جريان واقعيتهاى بسيار مثبت جارى در ايران قرار دهم.
وى در سخنان خود از نقش تخريبى روزنامه هاى غرب در مخدوش جلوه دادن واقعيتهاى جمهورى اسلامى ايران انتقاد كرد و گفت: اخبار ايران بگونه اى منفى منعكس مى شود و سعى بر اين است كه واقعيتها را مخدوش كنند و آن را بگونه اى ديگر جلوه دهند. متأسفانه اين مطبوعات در پى مسايل جنجالى هستند و پيوسته خبرهاى غير واقعى را منتشر مى كنند و اين در حالى است كه مسايل مهمترى مانند تمدن بزرگ ايران، پيشرفتهاى انقلاب، گفت وگوى تمدنها و نيز مسايل زيربنايى كه در ايران در حال انجام است يا مطرح نمى شوند و يا وارونه انعكاس پيدا مى كنند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /