پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس‌ و نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار رئيس‌ و نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در سخناني‌، ضمن‌ تأكيد بر جايگاه‌ والاي‌ مجلس‌ مردم‌ را عامل‌ تعيين‌ كننده‌ و ريشه‌ عميق‌ نظام‌ اسلامي‌ دانستند و تصريح‌ كردند: مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ مظهر حضور مردم‌ و به‌ معناي‌ حقيقي‌ كلمه‌ در رأس‌ امور است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار كه‌ همزمان‌ با سالروز تشكيل‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ برگزار شد، با تشكر و قدرداني‌ از اقدام‌ مجلس‌ در برپايي‌ كنفرانس‌ بين‌المللي‌ حمايت‌ از انتفاضه‌ فلسطين‌، از آن‌ بعنوان‌ اقدامي‌ تأثيرگذار و ماندگار در تاريخ‌ مجلس‌، جمهوري‌ اسلامي‌ و فلسطين‌ ياد كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ با اظهار تأسف‌ و تأثر از حادثه‌ تلخ‌ سقوط هواپيما و درگذشت‌ جمعي‌ از مسؤولان‌ كشور و نمايندگان‌ استان‌ گلستان‌ خاطرنشان‌ كردند، اين‌ حوادث‌ بايد بعنوان‌ يك‌ درس‌، يادآور مواجهه‌ انسان‌ با حقيقت‌ مرگ‌ و حساب‌ الهي‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ وظيفه‌ اصلي‌ مجلس‌ را قانونگذاري‌ برشمردند و افزودند: مجلس‌ با قانونگذاري‌ مسير حركت‌ دولت‌ را براساس‌ سياستهاي‌ كلي‌ و اهداف‌ نظام‌ اسلامي‌ مشخص‌ و تسهيل‌ مي‌كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بعد نظارتي‌ را از جمله‌ شئون‌ مجلس‌ دانستند و تأكيد كردند براساس‌ قانون‌ نمايندگان‌ مجلس‌ علاوه‌ بر قانونگذاري‌ و باز كردن‌ مسير حركت‌ دولت‌، وزراء را نيز انتخاب‌ مي‌نمايند كه‌ همه‌ اين‌ امور نشان‌ دهنده‌ جايگاه‌ رفيع‌ مجلس‌ و وظايف‌ سنگين‌ نمايندگان‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ عزم‌ راسخ‌، ايمان‌ قوي‌ به‌ مسير و هدف‌، معرفت‌ روشن‌ از واقعيات‌ جامعه‌ و جهان‌ و امكانات‌ موجود، و مراقبت‌ دائم‌ را از جمله‌ شرايط لازم‌ براي‌ نمايندگان‌ مجلس‌ و مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ برشمردند و تأكيد كردند: مسؤولين‌ بايد همواره‌ مراقب‌ خود، خانواده‌، نزديكان‌ و افرادي‌ كه‌ بر آنها تأثيرگذاري‌ سياسي‌ و فرهنگي‌ دارند، باشند. ايشان‌ با يادآوري‌ اين‌ مطلب‌ كه‌ دوران‌ مسؤوليت‌ كوتاه‌ و گذرا است‌ و مورد سؤال‌ الهي‌ نيز واقع‌ خواهد شد، افزودند: كساني‌ كه‌ در مسؤوليتهاي‌ مختلف‌ و نمايندگي‌ مجلس‌ حضور دارند بايد همواره‌ درخصوص‌ اصلاح‌ ساختارهاي‌ فرهنگي‌، اجتماعي‌ و اداري‌، رعايت‌ مصلحت‌ حقيقي‌ مردم‌، مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعيض‌، كم‌ كردن‌ فاصله‌ فقير و غني‌ در جامعه‌، نزديك‌ كردن‌ مردم‌ به‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌ و ديني‌، و براي‌ آرامش‌ روحي‌ مردم‌ و جلوگيري‌ از نهادينه‌ شدن‌ تشنج‌ در جامعه‌ اهتمام‌ و جديت‌ داشته‌ باشند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ نقشه‌ گسترده‌، برنامه‌ريزي‌ شده‌ و پيچيده‌ دشمنان‌ جمهوري‌ اسلامي‌ براي‌ ناكارآمد جلوه‌ دادن‌ نظام‌ اسلامي‌ تصريح‌ كردند: دشمن‌ تلاش‌ دارد تا با حل‌ نشدن‌ مشكلات‌ اقتصادي‌ و همزمان‌، تهاجم‌ پر حجم‌ تبليغاتي‌ بر ضد باورهاي‌ مردم‌ به‌ اسلام‌، جهاد، اصل‌ انقلاب‌، امام‌، قانون‌ اساسي‌ و تمام‌ مقدسات‌، و گرفتن‌ جرأت‌ اقدام‌ از دستگاههاي‌ اطلاعاتي‌ و قضايي‌، و ايجاد جو ملتهب‌ سياسي‌ و هيجاني‌، نظام‌ اسلامي‌ را بطور طبيعي‌ در ذهن‌ مردم‌ بويژه‌ جوانان‌ ناكارآمد و آينده‌ را يأس‌آلود جلوه‌ دهد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تأكيد كردند: همه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ بايد با اين‌ توطئه‌ دشمن‌ مقابله‌ نمايند و نمايندگان‌ مجلس‌ نيز بايد از جايگاه‌ نمايندگي‌ در برابر اين‌ توطئه‌ بايستند و در جهت‌ مخالف‌ آن‌ حركت‌ كنند. ايشان‌ با غيرواقعي‌ خواندن‌ خط كشي‌هاي‌ متداول‌ جناحي‌ و حزبي‌ در جامعه‌ به‌ بيان‌ چهار جريان‌ واقعي‌ در صحنه‌ سياسي‌ كنوني‌ كشور پرداختند و افزودند: جريان‌ اول‌ كه‌ جريان‌ غالب‌ در جناحها و گروهها است‌ معتقد به‌ انقلاب‌، نظام‌ اسلامي‌ و ارزشها و استقلال‌ كشور مي‌باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ جريان‌ دوم‌ را جريان‌ معاند انقلاب‌ و خواستار اضمحلال‌ نظام‌ اسلامي‌ بيان‌ و خاطرنشان‌ كردند: جريان‌ ديگري‌ نيز وجود دارد كه‌ با هدف‌ شخصي‌ و ثروت‌ اندوزي‌ از جريان‌ برانداز و مخالف‌ نظام‌ اسلامي‌ حمايت‌ مي‌كند. ايشان‌ افزودند: گروه‌ چهارم‌ جرياني‌ است‌ كه‌ مخالف‌ نظام‌ اسلامي‌ نمي‌باشد اما غالبا نادانسته‌ و از روي‌ غفلت‌ در خدمت‌ جريان‌ مخالف‌ نظام‌ قرار مي‌گيرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بر لزوم‌ برخورد منطقي‌ با افرادي‌ كه‌ نادانسته‌ در خدمت‌ جريان‌ معاند قرار مي‌گيرند تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: بايد در برخورد با اين‌ افراد بگونه‌اي‌ رفتار شود كه‌ غفلت‌ آنان‌ برطرف‌ گردد. ايشان‌ تصريح‌ كردند: همه‌ مسؤولان‌ جزو جريان‌ معتقد به‌ نظام‌ اسلامي‌ هستند و بايد مراقب‌ جريان‌ معاند و عقبه‌ آن‌ باشند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ سلطه‌ حكومتهاي‌ استبدادي‌ در ايران‌ در طول‌ قرنهاي‌ متمادي‌ از جمله‌ حكومت‌ خودكامه‌، سفاك‌، وابسته‌ و زراندوز پهلوي‌ افزودند: انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ يك‌ فرصت‌ عظيم‌ تاريخي‌ است‌ كه‌ با اراده‌ الهي‌ و بوسيله‌ مردم‌ و پشتوانه‌ رهبري‌ امام‌ خميني‌ (ره‌) تحقق‌ يافت‌ و وظيفه‌ مسؤولان‌ بعنوان‌ كساني‌ كه‌ از جانب‌ مردم‌ براي‌ حفظ اين‌ امانت‌ برگزيده‌ شده‌اند، در اين‌ برهه‌ بسيار سنگين‌ و خطير است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ افق‌ آينده‌ را برغم‌ تمام‌ فشارها و توطئه‌ها، روشن‌ و اميدبخش‌ توصيف‌ و تصريح‌ كردند: بايد با عزم‌، ايمان‌، توكل‌ بر خداوند، اتحاد و همدلي‌، و پاكدامني‌ از فرصت‌ استثنايي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ براي‌ برافراشتن‌ پرچم‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌ و جبران‌ عقب‌ ماندگيهاي‌ گذشته‌ استفاده‌ شود.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ كروبي‌ رئيس‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در سخناني‌ ضمن‌ عرض‌ تسليت‌، درگذشت‌ جمعي‌ از نمايندگان‌ مجلس‌ در سانحه‌ سقوط هواپيما، از حضور حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در مراسم‌ تشييع‌ آنان‌ قدرداني‌ كرد.
رئيس‌ قوه‌ مقننه‌ با اشاره‌ به‌ وظيفه‌ قانونگذاري‌ و همچنين‌ نظارتي‌ مجلس‌ به‌ بيان‌ گزارشي‌ از فعاليتهاي‌ يازده‌ ماهه‌ مجلس‌ ششم‌ پرداخت‌ و گفت‌: در اين‌ مدت‌ 108 جلسه‌ علني‌ و 7 جلسه‌ غيرعلني‌ برگزار و 19 طرح‌ و 71 لايحه‌ به‌ تصويب‌ رسيده‌ است‌. وي‌ خاطرنشان‌ كرد غالب‌ طرحها و لوايح‌ تصويبي‌، جهت‌گيري‌ اقتصادي‌، عمراني‌، اشتغال‌زائي‌، آموزشي‌ و فرهنگي‌ داشته‌اند.
آقاي‌ كروبي‌ با اشاره‌ به‌ برگزاري‌ جلسه‌ كميته‌ هماهنگي‌ قواي‌ سه‌گانه‌، ارتباط موجود ميان‌ رؤساي‌ سه‌ قوه‌ را خوب‌ و صميمانه‌ توصيف‌ كرد. وي‌ در پايان‌ با اشاره‌ به‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ اظهار اميدواري‌ كرد با حضور گسترده‌ مردم‌ در پاي‌ صندوقهاي‌ رأي‌ و برگزاري‌ انتخاباتي‌ بسيار پرشكوه‌، زمينه‌ سربلندي‌ بيش‌ از پيش‌ نظام‌ اسلامي‌ فراهم‌ گردد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /