پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، امروز در خطبه‌هاي‌ نماز جمعه‌ تهران‌، جنايات‌ اخير رژيم‌ صهيونيستي‌ را در فلسطين‌ اشغالي‌، فاجعه‌ عميق‌ انساني‌ برشمردند و با محكوميت‌ شديد حمايتهاي‌ آمريكا از اين‌ جنايات‌، كشورهاي‌ اسلامي‌ و عربي‌ را به‌ تحريم‌ نفتي‌ اسرائيل‌ و حاميانش‌ و ملتهاي‌ مسلمان‌ را به‌ حمايت‌ مالي‌ از ملت‌ مظلوم‌ فلسطين‌ فراخواندند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌، شدت‌ و عمق‌ جنايات‌ اخير اسرائيل‌ را بسيار كم‌ سابقه‌ برشمردند و تصريح‌ كردند در يك‌ طرف‌ واقعيت‌ جاري‌ در فلسطين‌ اشغالي‌، رژيم‌ صهيونيستي‌ بعنوان‌ نماد خونخواري‌، وحشيگري‌ و بي‌اعتنايي‌ به‌ همه‌ موازين‌ و حقوق‌ و ارزشهاي‌ بشري‌ ايستاده‌ است‌ و در طرف‌ ديگر آن‌ ملت‌ بجان‌ آمده‌ فلسطين‌ با مقاومت‌ قهرمانانه‌ و مظلومانه‌ خود، در مقابل‌ غاصبان‌ وطنش‌ صف‌آرايي‌ كرده‌ است‌.
ايشان‌ با دعوت‌ از جامعه‌ جهاني‌ و وجدان‌ جهاني‌ براي‌ داوري‌ و قضاوت‌ در مورد واقعيات‌ جاري‌ در فلسطين‌ تأكيد كردند اگر چه‌ صهيونيستها بر بسياري‌ از رسانه‌هاي‌ جهان‌ مسلط هستند اما همين‌ تصاوير محدود كه‌ تنها گوشه‌هايي‌ از حقايق‌ دهشت‌بار فلسطين‌ را بازگو مي‌كند، مي‌تواند وجدان‌ جهاني‌ را در قضاوت‌ صحيح‌ در مورد اوضاع‌ فلسطين‌ كمك‌ كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با فراخواندن‌ مسيحيان‌ جهان‌ به‌ اعتراض‌ عمومي‌ بر ضد حمله‌ نظاميان‌ صهيونيست‌ به‌ كليساي‌ بيت‌لحم‌ و قتل‌ يك‌ كشيش‌ مسيحي‌ افزودند: مسئله‌ فلسطين‌ تنها يك‌ مسئله‌ اسلامي‌ نيست‌ بلكه‌ مسئله‌اي‌ انساني‌ و بشري‌ است‌ و هركس‌ مي‌تواند با تكيه‌ بر ارزشها و مباني‌ انساني‌ در مورد فاجعه‌ فلسطين‌ قضاوت‌ كند و واكنش‌ نشان‌ دهد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ موضعگيري‌ دولتهاي‌ اروپايي‌ و غيراروپايي‌ در مخالفت‌ با اقدامات‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ خاطرنشان‌ كردند: به‌ رغم‌ واكنش‌ عمومي‌ جهان‌، دولت‌ آمريكا با اتخاذ بدترين‌ موضع‌ ممكن‌، يكسره‌ از جنايات‌ و عمليات‌ نظامي‌ ارتش‌ صهيونيست‌ دفاع‌ كرده‌ است‌.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ سخنراني‌ ديشب‌ رئيس‌ جمهور آمريكا خاطرنشان‌ كردند: اين‌ شخص‌ ضمن‌ حمايت‌ كامل‌ از صهيونيستها، براي‌ خالي‌ نبودن‌ عريضه‌ توقف‌ شهرك‌سازي‌ در مناطق‌ فلسطيني‌نشين‌ را خواستار مي‌شود در حاليكه‌ همه‌ مي‌دانند درندگان‌ حاكم‌ بر رژيم‌ صهيونيستي‌، هيچگاه‌ به‌ اين‌ گونه‌ حرفها كوچكترين‌ توجهي‌ نخواهند كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ اقدامات‌ رئيس‌ جمهور آمريكا از جمله‌ خروج‌ از پيمان‌ حفظ محيط زيست‌ جهاني‌، خارج‌ شدن‌ از پيمان‌ محدوديت‌ سلاحهاي‌ ضدموشكي‌، تهديد و تحقير هر روزه‌ ملتها و دعوت‌ ملتهاي‌ غربي‌ به‌ تنفر از مسلمانان‌ و شرقي‌ها افزودند: موضعگيري‌ رئيس‌جمهور آمريكا، بطور دائم‌ در نقطه‌ مقابل‌ صلح‌ جهاني‌ بوده‌ است‌ و بايد فكر كرد كه‌ چه‌ كساني‌ در پشت‌ پرده‌، وي‌ و ديگر دولتمردان‌ آمريكا را اداره‌ و هدايت‌ مي‌كنند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ موضعگيري‌ جرج‌ بوش‌ مبني‌ بر تروريست‌ بودن‌ ملت‌ فلسطين‌ و بر حق‌ بودن‌ عمليات‌ نظامي‌ ارتش‌ رژيم‌ صهيونيستي‌، از جامعه‌ جهاني‌ سؤال‌ كردند:آيا ملتي‌ كه‌ از جور و ستم‌ و كشتار و ويرانگري‌ هر روز اشغالگران‌ وطنش‌، به‌ جان‌ آمده‌ و بهترين‌ جوانان‌ خود را، راهي‌ ميدان‌ مبارزه‌ و شهادت‌ مي‌كند تروريست‌ است‌ يا رژيم‌ اشغالگري‌ كه‌ همه‌ راهها را بر اين‌ ملت‌ مظلوم‌ بسته‌ است‌ و هر روز با تانك‌ و هواپيما و موشك‌، خانه‌ و كاشانه‌ آنها را برسرشان‌ خراب‌ مي‌كند و آنها را آواره‌ مي‌سازد؟
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ تأييد هميشگي‌ آمريكا از جنايات‌ اسرائيل‌ خاطرنشان‌ كردند اگر چراغ‌ سبز آمريكا نبود رژيم‌ صهيونيستي‌ فجايع‌ كنوني‌ را بوجود نمي‌آورد بنابراين‌ دولت‌ آمريكا در همه‌ جناياتي‌ كه‌ اين‌ روزها، ارتش‌ اسرائيل‌ انجام‌ مي‌دهد شريك‌ جرم‌ است‌.
ايشان‌، انتفاضه‌ را قيام‌ خود جوش‌ يك‌ ملت‌ خواندند و افزودند: كسي‌ نمي‌تواند اين‌ مسئله‌ را بگردن‌ كشور يا ملت‌ ديگري‌ بياندازد چرا كه‌ ملت‌ فلسطين‌ تنها با تكيه‌ بر شرف‌ و عزت‌ و هويت‌ و آگاهي‌ خود به‌ ميدان‌ مقابله‌ با رژيم‌ صهيونيستي‌ شتافته‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ اتهامات‌ رئيس‌ جمهور آمريكا به‌ ايران‌ و چند كشور ديگر در مورد دخالت‌ در اوضاع‌ فلسطين‌ افزودند: اينگونه‌ موضعگيريها دولت‌ آمريكا را در چشم‌ مردم‌ جهان‌ منفورتر مي‌كند و امروز در دنياي‌ اسلام‌ هيچ‌ دولتي‌ منفورتر از آمريكا نيست‌ و اين‌ واقعيت‌ در حمايت‌ پرشور ملتها از ملت‌ فلسطين‌ و تنفر آنها از صهيونيستها و حاميانشان‌ مشخص‌ و قابل‌ درك‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ منطق‌ آمريكا را براي‌ اداره‌ جهان‌، منطق‌ زور خواندند و افزودند: قبل‌ از اين‌ نيز، هيتلر درصدد همين‌ كار بود اما شكست‌ نازيسم‌ و شكست‌ مفتضحانه‌ آمريكا در ويتنام‌، نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ منطق‌ زور، نتيجه‌اي‌ جز شكست‌ و ناكامي‌ بدنبال‌ نخواهد داشت‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، عزم‌ و اراده‌ و اعتقاد ملتها را قدرت‌ شكست‌ناپذير تاريخ‌ برشمردند و افزودند: قدرت‌ خداوند، حامي‌ قدرت‌ ملتهاست‌ و هركسي‌ با نيروي‌ ملتها درافتد، خرد و نابود مي‌شود و آمريكا هم‌ به‌ همين‌ سرنوشت‌ دچار خواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌، شكست‌ محتوم‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ را باطن‌ و جوهره‌ حقيقي‌ حوادث‌ جاري‌ در فلسطين‌ اشغالي‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: سازمانهاي‌ مبارز فلسطيني‌ نظير فتح‌، حماس‌، جبهه‌ خلق‌ براي‌ آزادي‌ فلسطين‌، جهاد اسلامي‌ و ديگر گروهها، راه‌ حقيقي‌ نجات‌ فلسطين‌ يعني‌ فداكاري‌ و ايثار را درك‌ كرده‌اند و به‌ اين‌ حقيقت‌ پي‌برده‌اند كه‌ دشمن‌ در مقابل‌ شهادت‌طلبي‌ ناتوان‌ است‌.
ايشان‌ تصميم‌ عرفات‌ مبني‌ بر آمادگي‌ براي‌ شهادت‌ را موضعي‌ مناسب‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: مردم‌ فلسطين‌ «راه‌ شهادت‌» را انتخاب‌ كرده‌اند و اميدواريم‌ مسؤولان‌ تشكيلات‌ خودگردان‌ هم‌ بر اين‌ مواضع‌ خود بايستند و تسليم‌ نشوند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ بي‌اعتنايي‌ كامل‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ به‌ قوانين‌ و قطعنامه‌هاي‌ جهاني‌، مذاكره‌ با اين‌ رژيم‌ را راهي‌ غلط و بي‌نتيجه‌ خواندند و خاطرنشان‌ كردند: اوضاع‌ امروز رام‌الله‌ و حمله‌ به‌ مقر حكومت‌ خودگردان‌، نتيجه‌ بي‌اعتنايي‌ كامل‌ اسرائيل‌ به‌ توافقهايي‌ است‌ كه‌ امضا مي‌كند بنابراين‌ مذاكره‌ و گفتگو هيچ‌ ثمري‌ در پي‌ نخواهد داشت‌.
ايشان‌ با تأكيد مجدد بر راه‌ حل‌ پيشنهادي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ مبني‌ بر نظرخواهي‌ از ساكنان‌ حقيقي‌ فلسطين‌ افزودند: بايد كليه‌ آوارگان‌ فلسطيني‌ به‌ وطنشان‌ برگردند و سپس‌ از آحاد ملت‌ فلسطين‌، اعم‌ از مسلمانان‌، مسيحيان‌ و يهوديان‌ براي‌ تعيين‌ حكومت‌ فلسطين‌، نظرخواهي‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ انطباق‌ طرح‌ پيشنهادي‌ ايران‌ با مباني‌ دمكراسي‌ و حقوق‌ بشر افزودند: اين‌ راه‌ حل‌، كاملا منطقي‌ و قابل‌ اجراست‌ و همه‌ كشورهاي‌ عربي‌ و اسلامي‌، ديگر كشورها و مجامع‌ جهاني‌ بايد براي‌ تحقق‌ آن‌ تلاش‌ كنند.
ايشان‌ با انتقاد از نتايج‌ ضعيف‌ نشست‌ سران‌ عرب‌ در بيروت‌ و اجلاس‌ اخير وزيران‌ امور خارجه‌ سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامي‌ در مالزي‌، كشورهاي‌ عربي‌ و اسلامي‌ را به‌ تحريم‌ نفتي‌ اسرائيل‌ و كشورهايي‌ كه‌ با رژيم‌ صهيونيستي‌ روابط حسنه‌ دارند، فراخواندند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ استفاده‌ آمريكا از گندم‌ و محصولات‌ غذايي‌ بعنوان‌ يك‌ سلاح‌، افزودند: اگر كشورهاي‌ اسلامي‌ و عربي‌ بطور متقابل‌ از اين‌ ابزار استفاده‌ كنند و فقط يك‌ ماه‌، بعنوان‌ حمايت‌ از ملت‌ فلسطين‌، اسرائيل‌ و حاميانش‌ را تحريم‌ نفتي‌ كنند دنيا تكان‌ خواهد خورد.
ايشان‌ قطع‌ تمام‌ روابط و قراردادهاي‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ با رژيم‌ صهيونيستي‌ را از ديگر اقدامات‌ ضروري‌ جهان‌ اسلام‌ و كشورهاي‌ عربي‌ دانستند و خاطرنشان‌ كردند: ملتها از اينگونه‌ كارها خوشحال‌ مي‌شوند و از دولتهاي‌ اجرا كننده‌ آن‌ حمايت‌ مي‌كنند همانگونه‌ كه‌ اگر دولتي‌ روابط پنهان‌ با اشغالگران‌ فلسطين‌ برقرار كند، ملتها را بشدت‌ خشمگين‌ مي‌كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر لزوم‌ فعال‌ شدن‌ سازمان‌ ملل‌ و مجامع‌ مدعي‌ حقوق‌ بشر در دفاع‌ از فلسطين‌، كمك‌ مالي‌، غذايي‌ و دارويي‌ به‌ ملت‌ فلسطين‌ را وظيفه‌ همه‌ دولتها و ملتها برشمردند و تصريح‌ كردند: ملت‌ ايران‌، پيشاپيش‌ همه‌ ملتها، همواره‌ از مظلومان‌ فلسطيني‌ حمايت‌ كرده‌ است‌ و اكنون‌ نيز اگر هر يك‌ از مسلمانان‌ جهان‌ هزار تومان‌ به‌ ملت‌ فلسطين‌ كمك‌ كند، سرمايه‌اي‌ عظيم‌ براي‌ آن‌ مردم‌ مظلوم‌ جمع‌آوري‌ خواهد شد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تظاهرات‌ امروز ملت‌ ايران‌ را در دفاع‌ از ملت‌ فلسطين‌، بسيار با ارزش‌ برشمردند و افزودند: اينگونه‌ حركات‌ باعث‌ افزايش‌ روحيه‌ مردم‌ فلسطين‌ و استقامت‌ و پايداري‌ آنان‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در خطبه‌ اول‌ نماز با قدرداني‌ صميمانه‌ از برگزاري‌ پرشكوه‌ مراسم‌ عزاداري‌ اباعبدالله‌ الحسين‌ عليه‌السلام‌ در سراسر كشور و احترامي‌ كه‌ ملت‌ مؤمن‌ و شجاع‌ ايران‌، همزمان‌ با آغاز سال‌ جديد براي‌ ماه‌ محرم‌ و امام‌ حسين‌ عليه‌ السلام‌ قائل‌ شدند، افزودند: مردم‌، با حضور پرشور خود در مراسم‌ عزاداري‌ ماه‌ محرم‌ و بزرگداشت‌ قيام‌ عاشورا، بار ديگر نشان‌ دادند كه‌ اين‌ راه‌ را با معرفت‌ و آگاهي‌ انتخاب‌ كرده‌اند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ همزماني‌ آغاز فصل‌ بهار با ماه‌ محرم‌، خاطرنشان‌ كردند: امسال‌، فصل‌ رويش‌ طبيعت‌ با مراسم‌ عزاداري‌ محرم‌ و عاشورا كه‌ همراه‌ با تفكر، رويش‌، انديشه‌ و آگاهي‌بخشي‌ است‌ همزمان‌ شد و مردم‌ ايران‌ بخوبي‌ قدردان‌ امام‌ حسين‌ (ع‌) بودند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ برگزاري‌ نماز ظهر عاشورا را از ديگر نقاط برجسته‌ مراسم‌ عزاداري‌ اين‌ روز برشمردند و آن‌ را نشانه‌ اهتمام‌ مردم‌ به‌ نماز و ذكر و ياد خدا دانستند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ آرامش‌ فضاي‌ اجتماعي‌ و سياسي‌ كشور، لازمه‌ رسيدگي‌ مسؤولان‌ به‌ امور مردم‌ و حل‌ مشكلات‌ آنان‌ و سازندگي‌ را ادامه‌ اين‌ فضاي‌ آرام‌ دانستند و تأكيد كردند: همه‌ آحاد مردم‌ بخصوص‌ گويندگان‌، نويسندگان‌، سياسيون‌ و تأثيرگذاران‌ بر افكار عمومي‌ بايد همت‌ و تلاش‌ خود را بر حفظ فضاي‌ محبت‌ و عطوفت‌ قرار دهند زيرا فضاي‌ مجادلات‌ سياسي‌ به‌ ضرر پيشرفت‌ و سعادت‌ كشور است‌.
ايشان‌ خاطرنشان‌ كردند: ملت‌ ايران‌، ملتي‌ بزرگ‌ و داراي‌ عناصر فراوان‌ قدرت‌ همچون‌، عزم‌، ايمان‌، ابتكار و مسؤولاني‌ مخلص‌ مي‌باشد و شايسته‌ است‌ تا هرچه‌ سريعتر به‌ سر منزل‌ امن‌ و سعادت‌ و پيشرفت‌ برسد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ تعطيلات‌ طولاني‌ در آغاز هر سال‌ آنرا خلاف‌ مقررات‌، بدون‌ منطق‌ و به‌ ضرر فعاليتهاي‌ اقتصادي‌، علم‌، تحصيل‌ و زندگي‌ روزمره‌ مردم‌ دانستند و تأكيد كردند: همه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ بايد تصميم‌ بگيرند تا اين‌ تعطيلات‌ را كاهش‌ دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /