پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام نوروزي به مناسبت حلول سال 1382

بسم الله الرّحمن الرّحيم
يا مقلّب القلوب والأبصار. يا مدبّر اللّيل والنّهار. يا محوّل الحول والأحوال. حوّل حالنا الي أحسن الحال.
فرا رسيدن سال نو را به همه هم ميهنان عزيزمان تبريک عرض مي کنم و بر سرور آزادگان و سيّد شهيدان حضرت حسين بن علي عليه السّلام و نيز بر روح مطهّر امام راحل و ارواح طيّبه شهيدان بزرگوار درود و سلام مي فرستم.
دفتر عمر ما ورقي ديگر خورد و برگي بر کتاب قطور عمر تاريخ ملت ايران افزوده شد. سطور اين ورقها و نوشته هاي اين کتابها، سرنوشت ساز آينده افراد و ملتهاست. مردمِ بسياري در سطور برگ هر سال زندگي، کلمات زرّين و ارزشمندي را ثبت کردند و در خوشبختي و آينده خود و آفاق روشني که در انتظار آن هستند، تأثير کم يا زيادي گذاشتند. بعضي از ما هم کوتاهيهايي کرديم و تأثير همه اين نيکيها و خوبيها، يا بديها و کوتاهيها به خود ما برمي گردد.
از خداوند متعال مسألت مي کنم که در سال آينده کلمات نيک، يعني کارهايي که در جهت اهداف عاليه الهي و انساني انجام مي دهيم و براي دنيا و آخرت ما و ملت ما سودمند است، بيشتر باشد و از کارها و جملاتي که موجب کوتاهي، عقب ماندگي و پشيماني است، کاسته شود.
در سالي که گذشت دو مبارزه را به ملت ايران و مسؤولان توصيه کرديم: يکي مبارزه با بيکاري و ايجاد اشتغال بود و ديگري مبارزه با فساد مالي و تلاش براي ريشه کن کردن گرداب مهيب آن که همه فعاليتهاي نيک را مي بلعد و از بين مي برد. تأکيد به مسؤولان به اين معنا بود که در ميان فعاليتهاي فراواني که دستگاههاي مختلف و مسؤولان کشور متعهّد آن هستند، اين بايد برجستگي خاصي پيدا کند و ضمن اين که همه کارها بايد در جريان عادّي خود حرکت کند، اين دو حرکت و مبارزه حقيقتاً به شکل «مبارزه«اي پيش برود. البته محصول آنچه انجام گرفته است، تحسين برانگيز است؛ اگرچه قانع کننده و کافي نيست. علّت هم اين است که کارهاي بزرگ - اگر درست بخواهد انجام گيرد - در زمانهاي متناسب خود انجام مي گيرد. نمي توان کارهاي بزرگ را به صورت برقي و ضربتي، با اتقان انجام داد.
قوه مجريّه در بخش اشتغال، فعاليتهاي مفيدي انجام داد. همچنين قوه مجريّه و قضاييّه با يکديگر در بخش مبارزه با فساد اقتصادي و مالي تلاشهاي خوبي انجام دادند. کار دولت در زمينه پيشگيري و کار قوه قضاييّه در زمينه تعقيب قضايي بود؛ وليکن آنچه که انجام گرفته، فقط شروع کار است. ما شروع را نيز قدر مي دانيم و آن را دست کم نمي گيريم؛ ليکن شروع زماني ارزش دارد که ادامه پيدا کند. البته مبارزه با فساد هميشه همراه با جنجال و هياهو نيست. ممکن است در مواردي جنجال شود و گاه ممکن است اين کار بي جنجال صورت گيرد. نبايد در اين زمينه منتظر غوغا و جنجال و تبليغات بود؛ بايد منتظر کار و عمل بود. قوه مقنّنه هم بايد به اين مبارزه بپيوندد. کار و عمل مسؤولان محترم در قواي مجريّه، قضاييّه و مقنّنه طوري باشد که شيريني آن در کام مردم عزيز ما بنشيند و آثار آن را حس کنند. بنابراين بايد امسال هم مبارزه براي اشتغال و ريشه کن کردن فساد مالي و اقتصادي در دستگاههاي دولتي ادامه پيدا کند.
نکته اي که امسال اضافه مي کنم و به آن تأکيد مي ورزم، اين است که همه مسؤولان در سه قوّه، بايد نهضتي را براي خدمت رساني به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه ها را در پيش رو داشته باشيم و اجرا کنيم؛ بايد در ميان آنها آنچه خدمت رساني عميقتر و ماندگارتر و زودبازده تر محسوب مي شود، اولويّت پيدا کند. به ويژه اين کارها بايد بيشتر در خدمت قشرهاي مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گيرد. اين اقدامات بايد مدبّرانه و با برنامه ريزي انجام شود و گزارش آن نيز به مردم ارائه گردد. مسؤولان بايد مردم را در قبال يک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدي نظام را به چشم ببينند و نسبت به آن قضاوت نمايند.
نهضت خدمت رساني به مردم يک مبارزه بزرگ و سنگين است؛ زيرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضي گروههاي خاص تضاد پيدا مي کند و اين جاست که بايد با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد ميدان شد.
خطاب من به همه مسؤولان سه قوّه، کارگزاران کشور و گروههاي سياسي است؛ اين امر را رقابت اصلي بدانيد. امروز در کشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت براي خدمت کردن به مردم است. رقابتهاي سياسي که اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت مي گيرد، در موارد بسياري به دعواها و جنجالهاي مضر منجر مي شود و رقابتي نيست که ما آن را براي کشور و ملت بپذيريم و بپسنديم. همچنين در اسلام براي قبضه کردن قدرت، رقابتي وجود ندارد. اين را از آن جهت مي گويم که عدّه اي تنها براي کسب قدرت سياسي تلاش مي کنند و به رقابت مشغولند. بنابراين رقابت صحيح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت رساني به مردم است. همه بايد نهضت خدمت رساني به مردم را جدّي بگيرند. مردم اين امر را مطالبه کنند و مسؤولان به برنامه ريزي آن بپردازند. مجريان برنامه ها را به اجرا درآورند و کارآمدي نظام را که دشمن با بيشترين تلاش در صدد انکار آن است، عيناً و به طور ملموس به مردم ثابت کنند.
ما امسال سال نو را در حالي آغاز مي کنيم که متأسّفانه يک جنگ خانمانسوز، ظالمانه و مبتني بر قلدري در جريان است. متأسّفانه امريکا و پشت سرِ او بعضي از کشورهاي ديگر از جمله انگليس، به تبع انگيزه هاي شيطاني، حرکتي را آغاز کرده اند که اگرچه شروعش با آنها بوده است؛ معلوم نيست که ختم آن به دست و اختيار آنها باشد؛ مگر آن که هرچه سريعتر خود را از معرکه عقب بکشند و به اين فاجعه انساني پايان دهند.
در پنجاه سال گذشته، اين اوّلين باري نيست که امريکا جنگي را آغاز يا ملتي را دچار دردسرِ بزرگِ خونريزي و جنگ مي کند. اوّلين بار نيست که امريکاييها مي خواهند به زور کشوري را اشغال کنند. ما قبلاً قضاياي ديگري را در شرق آسيا، آفريقا و امريکاي لاتين از دولت ايالت متّحده امريکا مشاهده کرده ايم و جالب است که در همه اين موارد اگرچه در کوتاه مدّت پيروزيهايي نصيب امريکا شده است، در درازمدّت از دست ملتها تودهني سختي خورده است. حکومتي که امريکا در ويتنام - ويتنام جنوبي آن روز - از آن دفاع مي کرد اکنون کجاست؟ «پينوشه» را که در شيلي بر روي کار آورد کجاست؟ گروههاي غيرقانوني که با پول امريکا يا با پول نفت عُمّال امريکا در افغانستان و مناطق ديگر آمده بودند، در چه وضعي اند و کجا هستند؟ امريکا در همه اين موارد، به ويژه وقتي با فاجعه آفريني در آفريقا حاضر شد، بالاخره ناچار گرديد با خزي و ذلّت و سرافکندگي آن کشورها را ترک کند. در هيچ يک از اين قضايا امريکا موفّق نبوده است؛ در اين قضيه هم همين طور خواهد شد.
جنگي که امروز امريکا و انگليس به راه انداخته اند، در معارضه قطعي با افکار عمومي مردم جهان قرار دارد. همه صاحب نظران دنيا و افکار عمومي مردم جهان، اين جنگ و برپاکنندگان آن را محکوم کرده اند. جنگ افروزان که ادّعا مي کنند براي آراي انسانها ارزش قائلند، بدون اعتنا به اين افکار عمومي کار خود را انجام مي دهند. هدف آنها اشغال عراق، سلطه بر منطقه خاورميانه، گنجينه گرانقيمت نفت عراق و منطقه و حمايت و حراست از موجوديت دولت نامشروع صهيونيستي است. در چنين شرايطي ما براي مردم عراق دعا مي کنيم. اين به معناي دفاع از ديکتاتور عراق و رژيم بعثي آن نيست. ما بهتر از هر کسي آنها را مي شناسيم و موشکها و مواد شيميايي آنها را با پوست و گوشت و جان و جوانان خود حس و لمس کرديم. جنگ افروزان امريکايي و انگليسي، خود «صدّام حسين» را به تجهيزات مرگبار مجهّز کردند و امروز يکي يکي اين تجهيزات را از او بازخواست مي کنند و خود را بي طرف و مدّعي به حساب مي آورند.
بنابراين دفاع ما از ملت عراق است. تنها ملت عراق حق تغيير سرنوشت و آينده خود را دارد و اين حق در اختيار هيچ دولت و سازمان ديگري، حتي سازمان ملل نيست. ملت کهن و باستاني عراق که داراي تمدّني عميق و عريق و شخصيتها و انسانهايي برجسته است، بايد سرنوشت خود را معين کند. مردم عراق با دادن رأي و در نظر گرفتن مجموع آرا، مي توانند آينده عراق و حکومت آن را معيّن کنند.
ما اين جنگ را محکوم مي کنيم و دلسوزي و جانبداري خود را از مردم عراق اعلام مي نماييم و اعتقاد داريم که اين جنگ بايد هرچه سريعتر متوقّف شود. اگر مهاجمين اين جنگ را متوقّف نکنند، بلاشک به زيان آنها تمام خواهد شد و ضربه آن به خود آنها برمي گردد.
به ملت عزيز خودمان عرض مي کنم: اين امريکاست! اين چهره بي نقاب امريکاست! آن جايي که لازم بداند و منافع ملي اش را، ولو به صورت نامشروع و غيرقانوني تعريف کند، به خود اجازه مي دهد که به يک ملت و کشور حمله کند. به تازگي به ما اطّلاع دادند که در شهر بصره آتشبازي زيادي مرتکب شده اند. در بغداد هم فجايع فراواني به راه انداختند. اين چهره بي نقاب استکبار جهاني است. معناي واژه «استکبار» که انقلاب اسلامي آن را در شمار واژگان سياسي دنيا وارد کرد، اين است؛ يعني دولتي با تکيه به سلاح و زور، به منافع ملي ديگران تجاوز کند و اسم آن را مطالبه منافع ملي يا دفاع از حقوق مردم و يا از اين گونه شعارهاي دروغين و خدعه آميز بگذارد. ملت ايران بايستي همان طور که تا کنون آگاه بوده، آگاهتر باشد؛ امريکا، انگليس و استکبار را درست بشناسد و خود را براي مقابله هاي احتمالي - نه فقط در زمينه نظامي - در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي آماده کند.
پيام من به جوانان کشورمان که بيش از هفتاد درصد از ملت ما و سنين پانزده تا سي و پنج سال را تشکيل مي دهند اين است که همّت کنيد و عزم و اراده خود را تقويت نماييد. در ميدانهاي گوناگون، شجاعانه خود را مهيّا کنيد و آماده باشيد. ممکن است ما هرگز جنگ نظامي نداشته باشيم؛ اما يقيناً جنگ سياسي، اقتصادي و به ويژه فرهنگي خواهيم داشت. در اين جا من مجدّداً به مسؤولين توصيه مي کنم که حسابها را طوري تنظيم و برنامه ها را طوري تدبير کنند که جوانان کشور ما مزه شيرين مبارزه با فساد و تلاش براي خدمت رساني را بچشند و احساس کنند .دعا مي کنم که خداي متعال به مسؤولين اين توفيق را بدهد و به ملت عزيز ما سرافرازي، کاميابي ، سعادت و عزت عطا فرمايد و توجّهات حضرت ولي عصر ارواحنافداه و دعاي مستجاب آن حضرت را شامل حال ملت عزيز ما قرار دهد.
والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /