پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت

رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت با تشكر از زحمات و تلاش هاى فراوان و مخلصانه قوۀ مجريه، تشريح كارنامه دولت را براى افكار عمومى ضرورى برشمردند و افزودند: در سال پاسخگويى اقدامات مثبت و نيز كارهاى انجام نشده را صادقانه و شفاف به مردم گزارش دهيد تا جامعه، جمع بندى صحيحى از فعاليتهاى دولت بدست آورد كه به اعتقاد اينجانب، اين جمع بندى مثبت خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اى در آغاز اين ديدار، با اشاره به حوادث غمبار عراق بويژه شهر مقدس نجف، تصريح كردند: اقدامات سياه و فراموش نشدنى اشغالگران در عراق و بويژه نجف اشرف نشان دهنده سياست امريكايى ها مبنى بر كاربرد زور و سركوب است اما اين سياست كاملاً اشتباه، بدون شك شكست خواهد خورد و علاوه بر وارد آوردن ضربه هاى طاقت فرسا بر نظام امريكا، براى حداقل دهها سال دره عميقى از نفرت را ميان «امريكايى ها و ديگر اشغالگران» با «دنياى اسلام» بوجود خواهد آورد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به سابقه هزار ساله نجف در علوم مختلف و پرورش علماى برجسته جهان اسلام، افزودند: نجف يك دانشگاه است و دلهاى مسلمانان بويژه شيعيان بعلت وجود مرقد اميرالمؤمنين، متوجه اين شهر عظيم است اما اشغالگران با ناديده گرفتن اين يادگارهاى عزيز تاريخ اسلام، نجف را بر خلاف همه معيارهاى انسانى و بدون اعتنا به مخالفتهاى افكار عمومى جهان، اينگونه مورد تهاجم قرار مى دهند.
ايشان با ابراز همدردى ملت ايران با ملت عراق ابراز اميدوارى كردند خداوند متعال سنت هميشگى خود را در حمايت از حق، بار ديگر آشكار كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنان خود با گراميداشت ياد شهيدان رجايى و باهنر بعنوان نمادها و نشانه هاى راه پيشرفت و سرافرازى ملت ايران و نظام اسلامى، به آخرين سال فعاليت دولت آقاى خاتمى اشاره كردند و افزودند: لازم است با همان انگيزه و همت سال اول به كار و تلاش ادامه دهيد و حتى در آخرين روز فعاليت، فرصت خدمتگزارى به مردم را از دست ندهيد تا آثار مثبت اقدامات شما، در سالهاى بعد نيز همچنان آشكار و ماندگار باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به تأثير سياستها و فعاليتهاى دولت كنونى در حركت دولت بعدى افزودند: بايد پايه هاى استوار و محكم بنا گذاريد تا در افتخارات دولت بعدى نيز سهيم شويد همچنانكه اگر خداى ناكرده در اين زمينه كوتاهى شود، آثار سوء آن متوجه دولت فعلى نيز خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب خطاب به رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت افزودند: مردم هنوز از بسيارى از كارهاى خوب شما مطلع نيستند بنابراين در آخرين سال فعاليت خود و در مقام پاسخگويى به مردم، عملكرد مثبت و منفى خود را با صراحت و صداقت با افكار عمومى در ميان بگذاريد و بطور دقيق به مردم گزارش بدهيد كه در آغاز كار چه تحويل گرفته ايد و اكنون چه تحويل مى دهيد تا اعتماد مردم جلب شود.
ايشان در همين زمينه به خودكفايى كشور در توليد گندم اشاره كردند و افزودند: كسى باور نمى كرد كه ظرف 3 سال اين هدف مهم محقق شود اما بلطف پروردگار و همت و تلاش دست اندركاران اين كار انجام شد كه لازم است با توليد برنامه هاى رسانه اى جذاب اينگونه حقايق براى مردم بازگو شود.
ايشان به اتمام رساندن كارها و طرحهاى ناتمام مانده دولت را از اولويتهاى برنامه دولت آقاى خاتمى برشمردند و افزودند: بموازات اين اقدام، كارهاى جديد و نو از جمله توليد علم، افزايش تحقيقات و ارتباط صنعت با دانشگاهها را همچنان پيگيرى كنيد.
رهبر معظم انقلاب پاكسازى كامل قوه مجريه از فساد مالى را از ديگر اولويتهاى كارى آخرين سال دولت فعلى دانستند و تأكيد كردند: تا هنگامى كه قواى مجريه و قضاييه از فساد مالى پاك نشوند كارها و خدمات ارزنده انجام شده نيز آنچنان كه بايد به ثمر نمى رسد.
ايشان عزم جدى دستگاهها در مبارزه با فساد اقتصادى را ضرورى خواندند و در عين حال افزودند: اين عزم جدى بايد با «عمل»، «تحرك» و عدم اغماض توأم شود تا مبارزه با مفاسد اقتصادى به نتيجه لازم برسد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى كوچك كردن دولت و خصوصى سازى را تأييد كردند اما خاطرنشان ساختند: نوآورى نظام جمهوى اسلامى اين است كه در همه زمينه ها توسعه و عدالت را در كنار يكديگر دنبال مى كند و اين سياست اصلى بايد در همه برنامه ريزيها و اقدامات مورد توجه كامل قرار داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى ثبات سياستهاى كلى را زمينه ساز استمرار حركت رو به جلوى كشور خواندند و افزودند: با گذشت زمان نيروهاى پرنشاط و مبتكر با تلاش و تحرك و ديدگاههاى جديد خود، ايران را به سمت رونق و پيشرفت بيشتر حركت خواهند داد اما همه اين فعاليتها، فقط در چارچوب ثبات سياستهاى كلى به ثمر خواهد رسيد بنابراين اين سياستها نبايد دچار التهاب شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تكيه بر مردم و حركت براى مردم را از جمله سياستهاى كلى نظام برشمردند و افزودند: مسؤولان نظام در چارچوب اسلام و با نگاه اسلامى، همه كارهاى خود را با تكيه بر مردم بويژه جوانان و حمايت از محرومان به پيش مى برند.
ايشان با تأكيد بر ضرورت پرهيز از زير سؤال بردن خدمات دولت افزودند: نقد و بررسى ايرادى ندارد و كمبودها قابل انكار نيست اما مطبوعات و تريبونهاى ديگر نبايد با بى انصافى خدمات و تلاشهاى ارزنده دولت را زير سؤال ببرند.
رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر لزوم پرهيز از مناقشات بى حاصل در درون قوه مجريه يا در تعاملات سه قوه افزودند: نقد منصفانه و تذكر از مسائل ضرورى است و نظارت از جمله حقوق مسلم مجلس بشمار مى آيد اما اين مسائل نبايد با مناقشات بيمورد اشتباه شود و فرصت خدمت به مردم را از دستگاهها و قواى مختلف سلب كند.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين آغاز كارهاى جديد از جمله مبارزه بنيانى با قاچاق كالا - تأسيس وزارت رفاه و تأمين اجتماعى - تشكيل سازمان گردشگرى و ميراث فرهنگى و تشكيل بنياد شهيد و ايثارگران را در آخرين سال فعاليت دولت اقداماتى مثبت و جالب توجه خواندند و افزودند: اينگونه كارها نشان مى دهد كه دولت در آخرين سال فعاليت خود همچنان در پى خدمت به مردم است.
در اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين خاتمى رئيس جمهور ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان دولت بويژه شهيد رجائى و شهيد باهنر، به كارهاى بزرگى كه بعد از پيروزى انقلاب اسلامى انجام گرفته از جمله تحقيقات و فعاليت هاى برجسته علمى اشاره كرد و در گزارشى از عملكرد دولت در هفت سال گذشته گفت: راه اندازى صندوق ذخيره ارزى يكى از اقدامات بسيار مؤثر دولت بود كه ايجاد پشتوانه براى بودجه كشور و ايجاد زمينه عملى براى سرمايه گذارى بخش خصوصى، از اهداف مهم تاسيس اين صندوق بوده است.
رئيس جمهور با تأكيد بر استفاده از صندوق ذخيره ارزى براى اجراى طرحهاى عمرانى، به ميزان بهره مندى بخش خصوصى از اين صندوق اشاره كرد و افزود: در 2 سال گذشته حدود 4/5 ميليارد دلار به بخش خصوص اختصاص يافته است در حاليكه در 23 سال قبل از آن رقم اختصاص يافته به بخش خصوصى حدود 4 ميليارد دلار بوده است.
آقاى خاتمى، تصويب قانون جديد ماليات ها و كاهش رقم ماليات دريافتى از بخش هاى توليدى و افزايش سقف معافيت ماليات حقوق بگيران را از ديگر فعاليت هاى دولت ذكر كرد و گفت: در حاليكه در برنامه سوم توسعه پيش بينى رشد 23 درصدى ماليات ها شده بود، درآمدهاى مالياتى طى سال هاى گذشته حدود 26 درصد رشد داشته است.
رئيس جمهور با اشاره به مشكل اشتغال در كشور و ايجاد پانصد و نود هزار فرصت شغلى و كاهش رقم ميانگين بيكارى از پانزده درصد به سيزده درصد افزود: تك نرخى شدن ارز نيز يكى از دستاوردهاى مهم دولت است كه اين اقدام با حفظ معدل تورم در حدود 13 درصد انجام گرفت و اميد است با كاهش نقدينگى، ميزان تورم نيز كاهش يابد.
آقاى خاتمى جلوتر بودن رشد اقتصادى در بخش هاى دولتى و خصوصى از برنامه سوم را از جمله افتخارات دولت ارزيابى كرد و با اشاره به تلاش دولت براى بهبود وضعيت حقوق بگيران و افزايش حداقل دريافت بازنشستگان افزود: در بخش سد سازى نيز دولت موفقيت هاى بزرگى داشته است به گونه اى كه از ابتداى انقلاب تا سال 76، سى و پنج سد به بهره برداى رسيده بود ولى مجموع سدهاى بهره بردارى رسيده تا سال آينده، به هشتاد و پنج سد خواهد رسيد.
رئيس جمهور با يادآورى اتمام 32 هزار طرح نيمه تمام در يكسال گذشته، برقرارى عدالت اجتماعى را از اولويت هاى مهم دولت برشمرد و با اشاره به اجراى طرح توازن منطقه اى در هشت استان محروم كشور گفت: افزايش جمعيت شهرى و روستايى تحت پوشش آب آشاميدنى سالم، برق و فاضلاب، افزايش توليد مسكن شهرى و توجه بيش از پيش براى حل مشكلات جانبازان از ديگر اقدامات و خدمات دولت است.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه بيان خدمات و اقدامات دولت به معناى ناديده گرفتن مشكلات نيست، لزوم هدفمند كردن يارانه ها و استفاده از مبالغ غيرضرور يارانه ها براى سرمايه گذارى در بخشهاى توليدى، كاهش حجم تصدى گرى دولت، اصلاح سيستم ادارى و مبارزه جدى با قاچاق كالا را از جمله اقدامات مورد نياز كشور دانست و افزود: درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادى نيز اقدامات مؤثر انجام گرفته و اگر اين مبارزه بصورت همه جانبه و فراگير انجام گيرد، بسيارى از مشكلات برطرف خواهد شد.
در اين ديدار وزير علوم، تحقيقات و فناورى نيز با بيان گزارشى از فعاليتهاى وزارتخانه هاى آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، و علوم، تحقيقات و فناورى از ارتقاء جايگاه علمى ايران در جامعه جهانى خبر داد.
آقاى توفيقى، تقويت روحيه پژوهشى در آموزش و پرورش، كسب ميانگين 23 مدال المپيادهاى جهانى دانش آموزى در هر سال، تدوين سند ملى در حوزه هاى زيست فناورى و نانوفناورى، طراحى و اجراى پروژه ماهواره علمى - تحقيقاتى مصباح با همكارى چند وزارتخانه، تأسيس 10 پارك علوم و فناورى در استانها و حضور فعال در مركز تحقيقات هسته اى اروپا را از نمودهاى تلاش مستمر دولت براى ارتقاء وضع علمى - پژوهشى كشور اعلام كرد.
وزير علوم، تحقيقات و فناورى همچنين گفت: در سال 82 حدود 20 هزار مقاله علمى از پژوهشگران و دانشمندان ايرانى در مجلات علمى معتبر داخلى و خارجى و كنفرانسهاى جهانى ارائه شده است.
آقاى حجتى وزير جهاد كشاورزى نيز ضمن بيان گزارشى از اقدامات انجام گرفته در جهت حفظ و تقويت منابع پايه در بخش هاى منابع طبيعى و كشاورزى گفت: درخصوص افزايش توليد و بستر سازى آن در بخش كشاورزى نيز اقدامات مهمى همچون، ايجاد سيستم هاى نوين آبيارى، تجهيز و نوسازى اراضى، بهسازى اَنهار و افزايش بهره ورى از منابع آب صورت گرفته كه نتيجه آن افزايش توليد در بخش كشاورزى به ميزان 22 ميليون تن است.
وزير جهاد كشاورزى با اشاره به خودكفايى كشور در توليد گندم، از آن بعنوان يك افتخار ملى بعد از 40 سال ياد كرد و افزود: درخصوص توليد ذرت، توسعه باغهاى زيتون، توليد شير، گسترش كشت گلخانه اى و افزايش باغات نيز اقدامات بسيار مهمى انجام گرفته است و امسال بعد از حدود 40 سال تراز بازرگانى بخش كشاورزى مثبت شده است.
وزير دفاع و پشتيبانى نيروهاى مسلح نيز در اين ديدار با اشاره به برخى از دستاوردهاى دفاعى كشور در سالهاى اخير اعلام كرد: در حال حاضر حدود 1700 نوع محصولات نظامى در عرصه هاى مختلف زمينى، دريايى و هوايى و موشكى در صنايع نظامى وزارت دفاع توليد مى شود.
دريابان شمخانى گفت: حدود 4 هزار دانشمند و محقق در بخش صنايع دفاعى در حال فعاليتند و هر سال حدود 130 طرح پژوهشى دفاعى در وزارت دفاع اجرا مى شود.
آقاى جهانگيرى وزير صنايع و معادن نيز در اين ديدار گفت: تصويب لايحه نوسازى صنايع و نوسازى صنايع نساجى و خروج اين صنايع از بحران چند سال گذشته، اصلاح مقررات جهت كاهش مداخلات دولت در بنگاههاى صنعتى، حمايت از توليد داخلى، راه اندازى بيش از هزار واحد تحقيقى در كنار مراكز توليدى و صنعتى بمنظور برقرارى ارتباط دانشگاه و صنعت، و خصوصى سازى از جمله اقدامات مهم بوده است.
وزير صنايع و معادن با اشاره به رشد ارزش افزوده صنعت، 12/3 ميليارد دلار صادرات صنعتى، 140 ميليون تن استخراج مواد معدنى، بهره بردارى از 4500 طرح صنعتى در سال جارى و افزايش توليد صنايع كشاورزى افزود: كشور در بخش حمل و نقل نيز به تحول بزرگى رسيده و ايران در چند سال آينده به يكى از بزرگترين خودروسازهاى منطقه تبديل خواهد شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /