پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع هزار زائر حرم حضرت رضا علیه‌السلام:

مسئولان، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در جمع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام) در محل صحن جامع رضوی ضمن تبیین مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در سی سال گذشته و همچنین اهمیت و ضرورت نیاز کشور به نوآوری و شکوفایی در آخرین سال از دهه سوم انقلاب اسلامی تصریح کردند: برای ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی، کشور نیازمند به دو شاخص بسیار مهم پیشرفت و عدالت است که لازمه پیشرفت همراه با عدالت هم این است که همه مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند و با پشتیبانی ملت همه طرحها و کارهایی را که از مدتها پیش و یا در سالهای اخیر شروع شده، در سال 1387 به شکوفایی برسانند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح علت نامگذاری سال 1387 به عنوان سال نوآوری و شکوفایی، به نوآوری بزرگ و تاریخی ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و افزودند: پیروزی انقلاب اسلامی خط کشی باطلی را که سالهای متمادی در جهان وجود داشت و کشورها را به دو دسته سلطه گر و سلطه پذیر تقسیم می کرد، در هم شکست و نظام جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام کرد با سلطه گری مخالف است و هرگز نیز سلطه گری نخواهد کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی در طول حدود سی سال گذشته با این موضع گیری برجسته و تاریخی خود در مقابل سلطه گران ایستاده و این ایستادگی موجب تغییر اوضاع خاورمیانه به نفع ملتها و به ضرر قدرتهای سلطه گر شده است خاطرنشان کردند: خاورمیانه که روزی مرکز تاخت و تاز و قدرت نمایی مستکبران و دولتمردان امریکایی بود امروز به نمایشگاه ناکامی ها و شکست های امریکا تبدیل شده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایستادگی قاطعانه نظام جمهوری اسلامی به پشتیبانی ملت بزرگ و رشید ایران در مقابل انواع توطئه ها و فشارها در طول سالهای گذشته افزودند: دشمن در این سی سال هرآنچه را که توانست اعم از جنگ تحمیلی، تحریم اقتصادی، جنگ روانی، هیاهو و جنجال انجام داد اما جمهوری اسلامی در مقابل آنها ایستاد و توانست قدرت خود را روز به روز افزایش دهد و امروز پیام انقلاب اسلامی علاوه بر گسترش در سطح، در عمق هم ریشه دوانیده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، عشق و علاقه ملتهای منطقه و همچنین ملتهای مناطق بسیاری از دنیا به انقلاب اسلامی و نگاه تحسین آمیز آنان به ملت ایران را نشانه گسترش پیام انقلاب در سطح دانستند و تأکید کردند: پیشرفتهای کشور در عرصه های علمی، فناوری، و اجتماعی و همچنین ارائه خدمات عظیم و انبوه دولتها به مردم نیز از نتایج گسترش پیام انقلاب اسلامی در عمق است.

ایشان حرکت رو به جلو نظام جمهوری اسلامی در سی سال گذشته را نتیجه اتکاء ملت ایران به همت و استعداد خود به ویژه جوانان، و ایستادگی مردم در مقابل دشمنان ارزیابی و خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه ورود به دهه چهارم حیات پربرکت خود است که لازمه ورود به دهه چهارم، برطرف کردن کمبودها و حرکت با شتابی بیشتر از حد متعارف برای جبران عقب ماندگی های تاریخی و رسیدن به اهداف و آرمانهای تعیین شده است.

رهبر انقلاب اسلامی، پیشرفت و عدالت را دو شاخص بسیار مهم دهه چهار نظام جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: عدالت بدون پیشرفت منجر به برابری در فقر خواهد شد و پیشرفت بدون عدالت هم هرگز مطلوب نخواهد بود زیرا در کنار رفاه و پیشرفت جامعه باید فواصل طبقاتی کم شود و همه کسانی که استعداد تحرک، کار و تولید دارند از فرصت های برابر برخوردار شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: مطالبه مردم از مسئولان در دولت، مجلس و قوه قضائیه همواره باید پیشرفت کشور در بخشهای مختلف اعم از تولید ثروت و افزایش بهره وری، عزم و اراده ملی، اتحاد ملی، دستاوردهای علمی و فناوری، اخلاق و معنویت، کم کردن فاصله طبقاتی، رفاه عمومی، انضباط اجتماعی، وجدان کاری، امنیت اخلاقی، آگاهی و رشد سیاسی، و اعتماد به نفس ملی باشد و رسیدن به این پیشرفتها نیز تنها در سایه تأمین عدالت امکان پذیر است.

ایشان با اشاره به برخی دیدگاهها در خصوص ممکن نبودن پیشرفت اقتصادی در کنار کاهش فاصله طبقاتی خاطر نشان کردند: در این گونه موارد نباید نسخه های غرب بعنوان تنها راه حل تصور شوند بلکه در چنین مسائلی تأکید بر نوآوری و استفاده از ایده ها و فکرهای نو است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شرایط برای سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی و افزایش تولید با بهره دهی بالا فراهم است، افزودند: سرمایه گذاری ثروتمندان در بخش های تولیدی و تولید ثروت در جامعه یک عبادت و ثواب است که این فرهنگ باید بیش از پیش در جامعه عمومیت یابد ضمن آنکه مدیریت کشور نیز باید به گونه ای باشد که همه طبقات و قشرهای مختلف از نتایج این سرمایه گذاریها بهره مند شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به توفیقات و پیشرفتهای فراوان نظام جمهوری اسلامی به رغم همه فشارها و توطئه ها، تصریح کردند: دشمنان ملت ایران که همان شبکه شیطانی صهیونیسم و رژیم مستکبر امریکا هستند.

تا به امروز شکست خورده اند و در میان افکار عمومی دنیا منفور و منزوی هستند و شعارهایشان هم رنگ باخته است.

ایشان با اشاره به ادعای رژیم آمریکا مبنی بر طرفداری از حقوق بشر افزودند: در حالیکه دولت آمریکا بنابر آمار رسمی خود در 6 سال گذشته از 32 میلیون نفر از مردم این کشور بازجویی کرده و مکالمات تلفنی مردم را شنود می کند و رئیس جمهور این کشور نیز مانع اجرای قانون منع شکنجه می شود، چگونه می تواند شعار حمایت از حقوق بشر سر دهد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به دویست بازداشتگاه مخفی آمریکا در دنیا بویژه در اروپا خاطر نشان کردند: اروپائی ها که به هر بهانه ای دم از حقوق بشر می زنند چرا در مقابل این بازداشتگاهها که نقض صریح حقوق بشر است، سکوت کرده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اروپائی ها که در مقابل هرگونه سوالی از هولوکاست جنجال بپا می کنند چرا در مقابل اهانت به پیامبر عظیم الشأن اسلام اعتراض نمی کنند بلکه همراهی هم می کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه برخی دولتهای اروپایی باید از نفرت عمومی موجود از امریکا و رژیم صهیونیستی عبرت بگیرند، افزودند: امروز حقوق بشر به همه دولتها و ملتها حکم می کند که صف واحدی را در مقابل زورگویی های آمریکا و صهیونیست های مسلط بر آمریکا تشکیل بدهند و ملت ایران در این میانه از همه ملتها صریح تر و شجاع تر ایستاده است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به شعار امریکا و دولتهای غربی در حمایت از دموکراسی خاطرنشان کردند: دروغ بودن این شعار نیز به اثبات رسیده است زیرا در هر نقطه از دنیا که آراء مردم برخلاف نظر آنها باشد با مشت آهنین با رأی مردم برخورد می کنند که یک نمونه بارز آن دولت مردمی حماس در فلسطین است.

حضرت آیت الله خامنه ای، اظهارات بی محتوا برضد مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی را نمونه دیگری از واهی بودن شعارهای دولتهای غربی دانستند و افزودند: نظام جمهوری اسلامی ایران که دارای یک مردم سالاری وسیع و کم نظیر در دنیا است، تهدید به تحریم و حمله نظامی می شود در حالیکه این مسائل در طول سی سال گذشته همواره وجود داشته است و مسئله جدیدی نیست.

ایشان تأکید کردند: ملت ایران از اینگونه اظهارات و تهدیدها هراسی ندارد زیرا با شجاعت و ایستادگی به دستاوردهای بزرگی رسیده و قدرت خود را از درون ذات خود به دست آورده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عزم و آمادگی ملت و مسئولان برای حرکت در مسیر پیشرفت روزافزون و در جهت ارزشهای اسلامی، خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی روز به روز شاهد شکوفایی بیشتر خواهد بود و امید است روزهای پایانی سال 87، بسیار بهتر و پرثمرتر از روزهای آغازین آن برای ملت ایران باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، پیامبر مکرم اسلام را مظهر پاکی، امانت، صداقت و جوانمردی دانستند و خاطر نشان کردند: امروز نیز همانند دوران جاهلیت علت دشمنی و توهین به پیامبر اعظم (ص)، دشمنی با پیام توحید، عدل و آزادگی پیامبر اسلام است.

ایشان با تأکید بر اینکه اهانت کنندگان به پیامبر (ص) از موضع ضعف و ترس و شکست به این رفتار ناشایست دست می زنند تصریح کردند: اسلام، زورگویان و مستکبران را به شدت ترسانده است و آنها به توهین به پیامبر اسلام (ص) روی آورده اند اما در این توطئه نیز شکست خواهند خورد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به نقش برجسته امام صادق (ع) در گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام و اسلام ناب و تلاش در جهت هم افزایی مسلمانان تأکید کردند: امروز نیز دنیای اسلام بیش از گذشته نیازمند وحدت و اتحاد است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نزدیکی هفته وحدت افزودند: پیام هفته وحدت و دعوت جمهوری اسلامی برجسته شدن مشترکات مذاهب اسلامی است.

ایشان با تأکید بر اینکه امریکا و صهیونیست ها با مسلمانان اعم از شیعه و سنی دشمن هستند خاطرنشان کردند: نمونه بارز این دشمنی را می توان در مخالفت استکبار با حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین دید بنابراین امت اسلامی به ویژه نخبگان متوجه این مسئله باشند و در جهت اتحاد بیش از پیش مسلمانان و جلوگیری از هرگونه تفرقه تلاش کنند.

در آغاز این دیدار آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی ضمن خیرمقدم به رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار امیدواری کرد در سال جاری که سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری شده است در همه بخش ها بویژه حوزه، دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی از همه تجارب و اندیشه ها برای ابتکار، خلاقیت و نوآوری استفاده شود.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /