پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آيت الله خامنه اي در خطبه هاي نماز عيد سعيد فطر:

مردم به جهانيان اثبات كردند كه حيله هاي دشمنان بر روحيه اين ملت بزرگ اثري ندارد

ملت مؤمن و سرافراز ايران امروز به شكرانه يك ماه روزه داري و عبادت و اخلاص، نماز عيد سعيد فطر را با شكوه معنوي فراوان در سراسر سرزمين پر افتخار ايران، اقامه كرد.
در اوج اين همايش عظيم معنوي، مردم موحد تهران با اجتماع در دانشگاه تهران و خيابانهاي اطراف، نماز عيد فطر را به امامت حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظّم انقلاب اسلامي اقامه كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه هاي نماز با تبريك عيد سعيد فطر به ملت عظيم‌الشأن ايران و امت بزرگ اسلامي، ماه رمضان را فرصتي براي علاج دردها و درمان بيمارهاي باطني خواندند و آحاد مردم را به حفظ دستاوردهاي گرانقدر ماه پرشكوه رمضان و بويژه ذخيره نوراني تقوا توصيه كردند.
ايشان ليالي قدر را آغاز مرحله اي نو در زندگي انسان بر شمردند و با اشاره به حضور قشرهاي مختلف مردم با ظواهر گوناگون در جلسات قرآن و ذكر و دعا افزودند: مردم بويژه جوانان عزيز، دلهاي نوراني خود را قدر بدانند و در تمام طول سال با نماز اول وقت، حضور در مساجد و تلاوت و انس با قرآن اين نورانيت را حفظ كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي توبه را پنجره اي دلگشا به فضاي مصفاي عفوّ الهي و "پناهگاه پروردگار كريم براي بندگان بي پناه" خواندند و خاطر نشان كردند ماه رمضان زمينه طبيعي توبه و بازگشت به سوي پروردگار را فراهم كرد و اين دستاورد بزرگ را مي توان با تقوا و پرهيزگاري حفظ كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با سپاس و قدرداني عميق از حضور پر عظمت ملت در راهپيمايي روز قدس تأكيد كردند: روز قدس، روز صف بندي حق در مقابل باطل و صف آرايي عدل در مقابل ظلم است.
ايشان افزودند: دشمنان اين ملت امسال بيشتر از هميشه، براي تضعيف روز قدس تلاش كردند اما ملت بزرگ و سرافراز ايران در سراسر كشور و در "تهرانِ با عظمت" ، در حركتي ستايش برانگيز از "اراده و هوشياري و پايداري" ، نشان داد كه با تشخيص مواقع حساس، خواسته ها و مواضع خود را با رساترين فرياد به گوش جهانيان مي رساند.
ايشان راهپيمايي روز قدس را تجلي حقيقت ملت دانستند و افزودند: مردم با مشخص كردن جهت حركت انقلاب و نظام، بار ديگر به جهانيان اثبات كردند كه سياستمداران و مسئولان غربي در تلاشهاي ضد ايراني خود، در پي سرابند و ترفندها و حيله هاي دشمنان بر روحيه اين ملت بزرگ اثري ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين روز جهاني قدس را روز فرياد امت اسلامي عليه سرطان كشنده صهيونيزم خواندند و با اشاره به حضور مسلمانان مناطق مختلف جهان در مراسم اين روز تأكيد كردند: پيام جهاني اين حضور درخشان اين است كه امتداد حركت عظيم ملت ايران در جهان اسلام گسترده شده و امت اسلامي همچون ملت ايران زير بار ظلم نمي رود، حتي اگر ظالم از پشتيباني قدرتمندترين دولتهاي جهان برخوردار باشد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان اخلاق حسنه و مهرباني و برادري را نياز جدي جامعه دانستند و با انتقاد شديد از اقدام روزنامه ها، رسانه ها و دستگاههاي گوناگون ارتباطاتي در ترويج فضاي "تهمت و سوءظن و بدگماني"، افزودند: رويه تأسف بار رواج شايعات و تهمت هاي متقابل، دلها و فضاي زندگي جامعه را تاريك و ظلماني مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي به پخش تلويزيوني برخي دادگاهها اشاره و خاطر نشان كردند اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليوني، "شرعاً، عرفاً و عقلاً" حجت، مسموع و نافذ است اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعي ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد.
ايشان دستگاههاي اجرايي و قضايي را به تعقيب و محاكمه و مجازات مجرمان، مكلف دانستند و افزودند: در اين زمينه بايد بر اساس قوانين، قاطعانه عمل كرد اما مجازات مجرم غير از اين است كه كسي را بر اساس گمان و خيال متهم كنيم و اين تهمت ها را در جامعه ترويج دهيم.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بد دلي رسانه هاي بيگانه درباره مسائل ايران تأكيد كردند نبايد حرفها و ادعاهاي اين رسانه هاي مغرض را به بهانه ايجاد شفافيت، تكرار و پخش كرد و به ديگران تهمت خيانت يا خطا زد چرا كه اين كار شفافيت نيست بلكه كدر كردن فضاست.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين معناي حقيقي شفافيت، اقدام مسئولان را در ارائه واضح عملكرد خود به مردم ضروري دانستند و خاطر نشان كردند معناي حقيقي شفافيت ارائه كارنامه به مردم است و هيچكس حق ندارد مسائلي را كه اثبات نشده بيان كند و ديگران را زير بار فشار تهمت قرار دهد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در بحث رواج تهمت و شايعات، گناه تهمت به نظام را بسيار سنگين تر از گناه تهمت به اشخاص خواندند و تأكيد كردند نبايد كسي كل نظام را به اموري كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شأن نظام از اين گونه تهمت ها بسيار بالاتر است.
ايشان در بخش ديگر از خطبه هاي نماز عيد فطر با اشاره به نزديك بودن هفته دفاع مقدس، هشت سال جنگ تحميلي را زمينه ساز تقويت "اعتماد به نفس ملّي"، كشف ظرفيتهاي ناشناخته و شكوفايي استعدادها خواندند و خاطرنشان كردند بخش اعظم حضور سرافرازانه ملت و جوانانش در ميدانهاي نوين دانش و فناوري مرهون آن سالهاي پرافتخار است.
ايشان با تجليل از دفاع مقتدارانه ارتش، سپاه و بسيج مستضعفان در مقابل هجوم دشمنان افزودند: كساني كه وعده فتح سريع تهران را مي دادند امروز به زباله دان تاريخ افتاده اند اما ملت ايران روز به روز مقتدرتر و نظام اسلامي ريشه دارتر و تناورتر شده است و بعد از اين هم همين گونه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي ملت، قواي سه گانه و همه مسئولان را به همكاري و همدلي بيشتر فراخواندند و افزودند: ايران عزيز در دهه چهارم انقلاب يعني دهه پيشرفت و عدالت نيازمند جهش هاي مختلف است تا عقب ماندگي ها را جبران كند و روند آباداني و پيشرفت را شتاب بخشد.
حضرت آيت الله خامنه اي علم را كليد پيشرفت همه جانبه كشور برشمردند و تأكيد كردند: همه دستگاهها بويژه دانشگاه، حوزه، نخبگان و دانشجويان تلاش و مراقبت كنند تا حركت علمي چند ساله اخير، كُند يا متوقف نشود.
ايشان همچنين استقبال مردم، مسئولان و نخبگان را از نامگذاري امسال به سال اصلاح الگوي مصرف يادآور شدند و با انتقاد از كم تحركي موجود در اين زمينه، افزودند: متأسفانه كشور در چند ماه اخير بعلت هيجانات كاذب، وقت را از دست داد البته اصلاح الگوي مصرف سالها طول مي كشد اما مسئولان، دانشگاهيان حوزويان و همه تلاش كنيم اين مسئله مهم، جداً دنبال شود كه در اين زمينه دولت بايد پيشرو و پيشتاز باشد.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /