پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه فناوری‌های راهبردی

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظّم انقلاب اسلامي صبح امروز بيش از 5 ساعت از نمايشگاه فناوريهاي راهبردي ديدن كردند و با توضيح مسئولان غرفه ها با بخشي از دستاوردهاي برجسته علمي و فناوري محققان و دانشمندان كشور بيشتر آشنا شدند.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي ورود به نمايشگاه فناوريهاي راهبردي در محل يادمان شهيدان عليمحمدي و شهرياري حضور يافتند و با قرائت فاتحه، براي شهيدان عرصه علم و ايمان علو درجات مسئلت كردند.
در نمايشگاه فناوريهاي راهبردي، اختراعات، توليدات و دستاوردهاي علمي و فناوري محققان و دانشمندان كشور، در بخشهاي هوا ـ فضا، ميكرو الكترونيك، انرژيهاي نو، نانو تكنولوژي، فناوريهاي بين رشته اي، سلول هاي بنيادي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، زيست فناوري، و گياهان دارويي و طب ايراني به نمايش گذاشته شده بود.
طرح ملّي "طراحي و ساخت راكتور نيروگاه آزمايشي گداخت هسته اي به روش محصور سازي مغناطيسي" از جمله دستاوردهاي علمي در بخش فناوري انرژيهاي نو بود. گداخت هسته اي يكي از پيشرفته ترين روشهاي توليد برق است كه تا چند سال ديگر جايگزين روش كنوني شكافت هسته اي خواهد شد. جمهوري اسلامي ايران اكنون در مرحله مطالعاتي اين طرح قرار دارد و در آينده وارد مرحله ساخت نيروگاه گداخت هسته اي خواهد شد.
اَبررايانه ملّي اميركبير از جمله طرح هاي كلان ملّي است كه در اين نمايشگاه عرضه شده بود. طراحي، ساخت و بهره برداري از اين اَبررايانه كاملاً در داخل و در دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است. تكنولوژي ساخت اين ابررايانه فقط در اختيار ده كشور است. اين اَبررايانه قدرت پردازش انجام 89  هزار ميليارد عمليات محاسبه شناور را در ثانيه دارد.
ماهواره صنعتي اميركبير نيز از جمله توانمنديهاي محققان و دانشمندان دانشگاه صنعتي اميركبير است كه در اين نمايشگاه معرفي شد.
ساخت و توليد دستگاه شتاب دهنده خطي پزشكي به منظور توليد اشعه ايكس براي درمان تومورهاي سرطاني، دستگاه توليد راديو ايزوتوپ، ابزار مكان يابي مغناطيسي براي هدايت حفاري در چاه ها، بشقاب پرنده بدون سرنشين زُحل ويژه فيلمبرداري و عكسبرداري هوايي با قابليت ارسال و ضبط همزمان، سيستم هوشمند شناسايي و استخراج اطلاعات راداري در فركانس 2 تا 40 گيگا هرتز، سيستم شناسايي سامانه‌هاي راداري، و طراحي و ساخت رادار هواشناسي بومي، از ديگر موفقيت هاي علمي و فناوري ارائه شده در نمايشگاه فناوريهاي راهبردي بود.
همچنين ماهواره هاي نويد و ظفر كه كاملاً بومي و داخلي هستند در نمايشگاه فناوريهاي راهبردي ارائه شدند. اين دو ماهواره آماده پرتاب هستند.
طرح ساخت كپسول زيستي براي ارسال موجود زنده به ويژه انسان به فضا در بخش فناوري هوا ـ فضا نيز ارائه شده بود. قرار است در آينده نزديك با استفاده از اين كپسول زيستي يك موجود زنده، به ارتفاعِ 120 كيلومتري فضا فرستاده و به صورت سالم بازيابي شود.
ساخت دستگاه شبيه ساز كم وزني و شرايط لازم براي تحقيقات در سفرهاي فضايي كه تمام تغييرات بيولوژيكي موجود زنده را در فضا نشان مي دهد، از جمله دستاوردهاي دانشمندان ايراني بود .
يكي از موارد ارائه شده در نمايشگاه فناوريهاي راهبردي، هواپيماي اِسپرت پرنده آزاد بود كه توانايي پوشش سه كلاس خلباني را دارد. اين هواپيماي دو نفره تمام كامپوزيت است كه همه مراحل طراحي و ساخت آن در داخل انجام شده است. يك نمونه از هواپيماي چند منظوره ميكروجِت هم در نمايشگاه ارائه شده بود.
بخش ديگر نمايشگاه فناوريهاي راهبردي، مربوط به دستاوردهاي علمي موسسه رويان بويژه در حوزه بانك سلولهاي بنيادي و شبيه سازي بود. در اين بخش محققان توضيحات جامعي در خصوص آزمايشهاي مختلف براي شبيه سازي و مراحل گوناگون انجام گرفته براي رهبر انقلاب اسلامي بيان كردند. دستاوردهاي بخش نانو از ديگر قسمتهاي نمايشگاه فناوريهاي راهبردي بود كه در اين بخش نمونه هايي از توليد نانو داروهاي ضد سرطان توليد آزمايشي نانو داروها براي پيشگيري از مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و توليد الياف شيشه براي صنايع كامپوزيت ارائه شده بود.
در بخشهاي مربوط به دستاوردهاي پزشكي، دستگاه ماموگرافي ديجيتال براي تشخيص زود هنگام سرطان سينه، دستگاه ليزر اورولوژي براي درمان سنگ هاي كليه و بْرش‌هاي بافت نرم، سامانه هوشمند كمك تشخيص بيماريهاي مادر زادي قلبي دستگاه تعيين ميزان قند بدن انسان بدون استفاده از خون، و دستگاه تصويربرداري پزشكي (ام. آر. آي) ارائه شده بود.
طراحي و ساخت دستگاه تصويربرداري پزشكي مطابق با استانداردهاي جهاني براي اولين بار بدست متخصصان داخلي انجام شده است.
طرح توليد بيوايمپلنت ها از ديگر بخشهاي نمايشگاه فناوريهاي راهبردي بود كه در آن آخرين نمونه هاي بيوايمپلنت ها به نمايش در آمده بود.
در بخش انرژي هاي نو، دستاوردهاي علمي و فناوري همچون بْرديابي نوري در زير آب، موتور بدون ذغال از جديدترين نسل موتورهاي الكتريكي جهان، ديش خورشيدي براي راه اندازي توربين بخار و استفاده در سيستم هاي گرمايشي، طراحي و ساخت اولين اتوبوس كاملاً هيبريدي و ساخت موتور و گيربكس نيروگاههاي بادي معرفي شده بودند.
بخش ديگري از اين نمايشگاه به گياهان دارويي و طب ايراني اختصاص داشت. در اين بخش آخرين دستاوردهاي محققان و دانشمندان كشورمان ارائه شده بود.
در بخش فناوريهاي بين رشته اي، پروژه ساخت آنتن ارسال و دريافت ماهواره اي باند 18 گيگا هرتز، طراحي و ساخت  ايستگاههاي ماهواره اي سيار يا اِس. اِن. جي، و توليد تراشه گيرنده تصاوير ديجيتال از جمله دستاوردهايي بود كه ارائه شدند.
تسويه كننده فراورده هاي نفتي با ميكرو فيلتر، دستاوردهاي علمي و صنعتي در بخش استخراج و توليد نفت، و سامانه كاهنده مصرف انرژي براي موتورهاي الكتريكي، از ديگر بخشهايي بود كه در نمايشگاه فناوريهاي راهبردي ارائه شده بودند.
در نمايشگاه فناوريهاي راهبردي بخشي هم به نقشه جامع علمي كشور و مراحل تدوين آن و هدف هاي پيش بيني شده و تعيين اولويت ها در نقشه جامع علمي كشور اختصاص داده شده بود.
در اين بازديد معاون علمي و فناوري رئيس جمهور، دبير شورايعالي انقلاب فرهنگي، وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي ، وزير دفاع و پشتيباني، روساي دانشگاهها و پارك هاي علم و فناوري حضور داشتند .
هنگام بازديد از نمايشگاه و با اذان ظهر، نماز جماعت به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه شد و پس از نماز بازديد حضرت آيت الله خامنه اي از نمايشگاه ادامه يافت.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /