پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام نوروزى رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتداى سال 1381

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
يا مقلّب القلوب والأبصار. يا مدبّر اللّيل والنّهار. يا محوّل الحول والأحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.
امسال آغاز بهار و سال نو، با روزهاى عاشوراى حسينى و تجديد خاطره آن حماسه بزرگ تاريخى مقارن است. براى ملت عزيز ما كه ارادتمند و عاشق حسين بن على عليه السّلام است، اگرچه عيدِ به معناى جشن و شادى كودكانه وجود ندارد؛ اما بهجت معنوى اى كه ناشى از عزّت و افتخار است، وجود دارد؛ زيرا حسين بن على عليه السّلام مظهر عزّت راستين و نمودار كامل افتخار حقيقى است؛ هم در چشم ما مردمِ اسير در دستگاه مادّى عالم و هم براى رستگاران عالم ملكوت.
امسال، سال شمسى ما، هم در فروردين و هم در آخر سال در اسفند، با عاشوراى حسينى مقارن و مصادف است. بنابراين جا دارد كه ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسينى» بدانيم. اميدواريم ملت عزيز ما با تمسّك به معنويتِ حسين بن على عليه السّلام و با آشنايى بيشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندى را براى خود كسب كند؛ همچنان كه بحمداللَّه به بركت آن حضرت و به بركت اسلام و قرآن، از عزّت و افتخار معنوى برخوردار بوده و هست.
سال 1380، مثل همه سالهاى ديگر، با شاديها و غمهاى خود سپرى شد و سالى نو و بهارى تازه پيش روى ماست و بهار، فصل رويش و بالندگى و نو شدن و طراوت و صفاست. از خداى متعال مى خواهيم كه ملت عزيز ما در هر جاى كشور كه هست، و در هر جاى جهان مردمى كه دل در گرو خواسته ها و اهداف اين ملت دارند، مشمول لطف الهى و برخوردار از صفا و طراوت و نويى و شادابى باشند. من به همه ملت عزيزمان در اين مناسبت درود مى فرستم و از خداوند متعال براى همه آنها سلامت و موفقيّت و پيشرفت در امور مادّى و معنوى مسألت مى كنم.
اگرچه در سال گذشته - كه به نام رفتار علوى مزيّن و موسوم شده بود - كارهاى فراوان و تلاشها و اقدامهاى مفيدى از طرف مسؤولان و مردم صورت گرفت؛ اما بخصوص دو حركت در جهت رفتار علوى از طرف مسؤولان كشور آغاز شد كه اميدواريم اين دو كار با همان جديّت و شور و شوق و انگيزه و اهتمام ادامه پيدا كند: يكى پرداختن به مسأله اشتغال بود كه يكى از مهمترين گره گشاييها در كار مردم است و گره گشايى، سيره علوى است؛ و ديگرى مبارزه با فساد بود كه يكى از شاخصه هاى برجسته رفتار علوى است. ان شاءاللَّه هر دو اقدام بايد در سال نو از طرف مسؤولان با همه جديّت و اهتمام دنبال شود.
براى مسأله اشتغال، تلاشهاى خوبى شد و برنامه ريزيهاى مفيدى صورت گرفت؛ ليكن اين آغازِ كار است؛ اين از آن كارهايى است كه به پيگيرى و تعقيب جدّى از طرف همه مسؤولان كشور احتياج دارد؛ اين يك نيازِ بسيار مهم براى مردم و كشور ماست.
مسأله مبارزه با فساد هم يك عنصر حقيقى و اساسى در اصلاح امور كشور است. مبارزه با فساد، وظيفه همه است؛ اما در درجه اوّل، وظيفه مسؤولان كشور است. مبارزه با فساد بايد با جديّت، دقّت، بى نظرىِ كامل و دور از تندروى و زياده روى باشد.
همه مسؤولان بايد وظايف خود را در قبال اين ملت بزرگ به بهترين وجهى شناسايى و دنبال كنند. مردم عزيز ما در طول سالهاى بعد از انقلاب نشان داده اند كه به اسلام و مبانى دينى و سربلندى كشور خود و پيشرفت همه جانبه اين كشور علاقه مند و بر آن عازمند. مسؤولان عزيز ما هرچه براى اين ملت بزرگ تلاش كنند، يقيناً بيش از وظيفه خود انجام نداده اند و اگر بتوانيم به قدر وظيفه خود كار كنيم، بايد خدا را شاكر باشيم.
اميدوارم ان شاءاللَّه سالى را كه در پيش داريم، براى ملت ما سال اعتلاى مادّى و معنوى و پيشرفت در همه امور كشور و سال عزّت و افتخار باشد و همچنان كه حسين بن على عليه السّلام مظهر عزّت بود و او بود كه فرمود: «هيهات منّا الذّلّة»، اين ملت هم در عرصه هاى مختلف نشان دهد كه گرد ذلّت بر دامانش نخواهد نشست و در عزّتمندى و عزّتمدارى، پيرو آقا و سالار خود، حسين بن على عليه السّلام خواهد بود.
از خداوند متعال مى خواهيم كه توجّهات حضرت ولىّ عصر و دعاى آن بزرگوار را شامل حال همه شما مردم عزيز بفرمايد و روح مطهّر امام بزرگوار و شهداى سربلند انقلاب اسلامى را با اوليايشان محشور كند.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته