پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

خطبه هاى نماز عيد سعيد فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی

خطبه ى اول

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

«الحمدللَّه ربّ العالمين نحمده و نستعينه و نؤمن به و نتوكّل عليه و نصلّى و نسلّم على حبيبه و نجيبه و خيرته فى خلقه سيّدنا و نبيّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطيبين الأطهرين و صحبه المنتجبين و السّلام على ائمّة المسلمين و حماة المستضعفين و هداة المؤمنين. اوصيكم عباداللَّه بتقوى اللَّه.»

عيد سعيد فطر را به همه ى امت بزرگ اسلامى، به ملت شريف ايران و به شما نمازگزاران عزيز تبريك عرض مى كنم و همه ى شما برادران و خواهران را به رعايت تقواى الهى و پرهيزگارى و پاكدامنى دعوت و توصيه مى كنم.

ماه مبارك رمضان - كه ماه صفا و خلوص و معنويت انسانهاى مؤمن است - بر همه ى ما گذشت. ملت ايران در طول اين ماه، هم در زمينه ى معنويات و هم در زمينه ى مسائل سياسى، طراوت و نشاط خود را نشان داد. در باب مسائل سياسى، در روز جمعه ى آخرِ ماه مبارك رمضان، ملت ايران از همه ى نقاط كشور يكصدا خروشيد؛ با فرياد خود، با شعار خود، با حضور خود و با بيان رساى خود از ملت مظلوم فلسطين حمايت كرد. امسال بحمداللَّه در دنياى اسلام در بسيارى از نقاط، همين توجه، همين شور و شعور و همين احساس مسئوليت مشاهده شد. يقيناً روحيه ى بالاى امت اسلامى به خاطر پيروزيهاى حزب اللَّه، در اين طراوت روحى و نشاط سياسى تأثير داشت.

و اما در باب طراوت معنوى، امسال ملت عزيز ما، در همه ى جاى كشور، ماه رمضانِ بسيار باصفا و باحالى را گذرانيد؛ مجالس نماز و قرآن، مجالس دعا و توسل، و مجالس احياء و شب زنده دارى در شبهاى قدر، رونق به يادمانى اى داشت. در سرتاسر كشور، در شهرها، در روستاها و در همه ى نقاط اين كشور بزرگ، ملت ما - مخصوصاً جوانان - در اين شبها جان و دل خود را در آب توبه شستشو دادند. خبرهاى موثّق و مطمئنى كه در اختيار بنده است و گزارشهايى كه در حكم مشاهده ى با چشم است، نشان مى دهد كه در مساجد تهران و شهرستانها و در همه ى عبادتگاه هاى كشور، جوانان ما در شبهاى قدر از همه ى انواع سلائق گوناگون مردم، با هر هيئت و قيافه و ريختى، با هر احساس و گرايشى، اين شبها دل خودشان را برداشتند و به مساجد آمدند و با خداى خود راز و نياز كردند. اين صفاى جوانى، اين نورانيت دلهاى جوان، اين ميل به قرب الهى و توجه و تكلّم با خداى متعال در ميان جوانان ما، يك نعمت بسيار بزرگ است و بحمداللَّه اين نعمت هست و روز به روز هم بيشتر شده است. در روزهاى آخرِ ماه مبارك رمضان، در برخى از مساجد كشور، هزاران نفر اعتكاف كردند؛ شب و روز را به ذكر و عبادت گذراندند و هزاران ختم قرآن انجام گرفت. درباره ى اين شستشوى معنوى و طهارت دلهاى جوانانمان دو نكته را عرض كنيم:

يك نكته اين است كه همه ى مردم و بالخصوص جوانان عزيز، اين ارتباطى را كه به بركت اين روزهاى مبارك و شبهاى نورانى با خداى متعال پيدا كرده اند، نگذارند قطع شود؛ اين رابطه ى با خدا را حفظ كنيد. وسيله ى حفظ اين رابطه هم در اختيار همه هست. اگر همين نماز پنج گانه، با توجه، با حضور قلب و با اين توجه كه در مقابل خدا ايستاده ايم، خوانده شود، بهترين رابطه است و روزبه روز دل شما را نورانى تر خواهد كرد. آن جوانهايى كه شبهاى قدر در مساجد، حسينيه ها و حرمهاى مطهر گرد هم آمدند، گريه كردند، دعا خواندند، قرآن سر گرفتند، احياء گرفتند و دلهايشان را با نور محبت الهى نورانى كردند، اين رابطه را حفظ كنند، كه از آن بهره مند خواهند شد. ان شاءاللَّه در طول زمان، در سالهاى ديگر، روزبه روز اين رابطه بيشتر خواهد شد؛ انسان از اين راه هست كه به كمال مطلوب و غايت خلقت خود دست خواهد يافت. موفقيت در همه ى ميدانهاى زندگى هم به همين وابسته است.

نكته ى دوم اين است كه در اين توجه هايى كه مى شود، در اين مناجاتها، راز و نيازها و درخواستهايى كه از خدا مى كنيد، همه جور حاجت را مى شود از خدا خواست و بايد خواست؛ حتّى حاجتهاى كوچك. اما اين درخواست خود را به اين حاجات كوچك منحصر نكنيد؛ حاجات بزرگترى هست، آنها را از ياد نبريد. بزرگترين آنها «مغفرت الهى» است؛ از خدا بخواهيد كه آثار به جامانده ى از تخلف و گناه را از دل و جان ما برطرف بفرمايد؛ از خدا بخواهيد كه راه توبه را براى شما هموار كند. حاجت بزرگ ديگر «محبت الهى» است؛ مقام حُبّ الهى را از خداى متعال طلب كنيد. حاجت بزرگ ديگر «اصلاح امور امت اسلامى» است؛ از خدا بخواهيد خداى متعال امور همه ى مسلمانها - نه فقط ملت ايران را - و همه ى كشورهاى اسلامى را اصلاح كند؛ بلكه از خداى متعال هدايت بشريت را به راه راست بخواهيد. اين دعاها اقبال استجابت زيادى دارد و همين دعاها اثر مى كند؛ راه ها را باز مى كند؛ وسائل را آسان مى كند و ما را در رسيدن به اين مطلوبهاى بزرگ كمك مى كند.

از خداوند متعال مى خواهيم كه به همه ى شما توفيق بدهد و بتوانيد بركات اين ماه را براى خود حفظ كنيد.

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

والعصر. انّ الإِنسان لفى خسر. الّا الّذين امنوا و عملوا الصّالحات وتواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر.

خطبه ى دوم

«الحمدللَّه ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطيبين الأطهرين سيّما علىّ اميرالمؤمنين و الصّديقة الطّاهرة سيّدة نساء العالمين والحسن والحسين سيّدى شباب اهل الجنّة و على بن الحسين و محمدبن على و جعفربن محمد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد والحسن بن على والخلف القائم الحجّة. اللّهم صلّ عليهم صلاة كثيرة تكون لهم رضا و لحقّ محمّد و ال محمّد اداءً و قضاءً بحول منك و قوّة يا ربّ العالمين. استغفراللَّه و أتوب إليه و اتوكّل عليه.»

در خطبه ى دوم، بار ديگر همه ى برادران و خواهران نمازگزار و نفس خود را به تقواى الهى و حفظ پرهيزگارى توصيه مى كنم. در مسائلِ قابل طرح و مهم اين روزها، دو سه مسئله را به اختصار مطرح مى كنم.

يك مسئله كه همه ى ملت ايران بايد به آن توجه داشته باشند، مسئله ى انتخاباتى است كه در پيش رو داريم. دو انتخابات مهم در پيش روى ماست؛ يكى انتخابات مجلس خبرگان و ديگرى انتخابات شوراهاى شهر و روستا.

اهميت انتخابات خبرگان - كه شايد هيچ كدام از انتخاباتهاى كشور به اين درجه ى از اهميت و حساسيت نباشد - در اين است كه با اين انتخابات، مردم افراد خبره ى مورد اعتماد خودشان را انتخاب مى كنند تا اينها آماده ى به كار باشند براى لحظه ى حساس فقدان رهبرى در كشور. اين مجموعه ى مورد اعتماد ملت بايد بنشينند و با بصيرت كامل، رهبرى را كه قادر بر اداى تكاليف رهبرى مى دانند، انتخاب كنند و به مردم معرفى كنند.

اگر چنين جمعى در آن هنگام - يعنى هنگامى كه كشور به تعيين رهبر احتياج پيدا كرده است، يا به خاطر اينكه رهبر قبلى از دنيا رفته است و يا خداى نخواسته از صلاحيتها افتاده است، كه بايد رهبر ديگرى را انتخاب كنند - حضور نداشته باشد و آماده ى به كار نباشد، آنچنان گرهى در دستگاه مديريت كشور به وجود خواهد آمد كه با هيچ سرانگشتى اين گره باز شدنى نيست. خصوصيت انتخابات رهبرى اين است.

كار مهم خبرگان در در درجه ى اول، همين انتخاب است و در درجه ى دوم، نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، كه متوجه باشند و ببينند آيا صلاحيتها در او باقى است؟ آيا علم او، تقواى او، مديريت او، تدبير او، خلوص او و صدق او باقى است؛ يا از حد نصاب پايين افتاده است؟ بايد نظارت داشته باشند. اين كارِ مهم مجلس خبرگان است. هيچ دستگاه ديگرى در كشور وجود ندارد كه بتواند اين كارِ مهم را انجام بدهد و قانون به آن، چنين اجازه اى را داده باشد و چنين تكليفى را كرده باشد. بنابراين، انتخابات مجلس خبرگان بسيار حساس است.

در دوره ى قبل - يعنى هشت سال قبل كه انتخابات مجلس خبرگان بود - از چند ماه قبل از انتخابات، راديوهاى بيگانه تبليغات خود را شروع كردند تا مردم را نسبت به اين انتخابات دلسرد كنند، تا آنان در انتخابات شركت نكنند. هدف آنها همين بود كه اين معضل و گره بزرگ را در كشور به وجود آورند تا اين دستگاه صاحب صلاحيت در كشور وجود نداشته باشد. مردم ما به توفيق الهى و به دستگيرى و هدايت الهى، برخلاف آنچه كه دشمنان مى خواستند، با يك حضور قوى و پرشور در عرصه ى انتخابات شركت كردند و اين اعضاى مجلس كنونى خبرگان را - كه در آخر دوره ى خود به سر مى برد - انتخاب كردند. برادران و خواهران بدانيد: امروز هم اين انتخابات بسيار مهم است و شركت در آن، به مصالح اساسى ملت و كشور ارتباط پيدا مى كند. هر چه اين مجلس قويتر ،معتبرتر، پايدارتر، بصيرتر و بيناتر باشد، آينده ى كشور بيشتر تضمين شده است.

دراين انتخابات، با شور تمام و با بصيرت كامل شركت كنيد؛ افراد موردى اعتمادى را كه خودتان مى شناسيد يا اشخاص مورد اعتماد آنها را معرفى مى كنند و بر صلاحيت آنها شهادت مى دهند، آنها را به مجلس خبرگان بفرستيد؛ تا اين مجلس همواره با همان استحكام و اقتدارى كه قانون براى آن معين كرده است، بماند و آينده ى كشور تضمين شود.

البته امروز هم تبليغاتى در گوشه و كنار هست، اما نه به حجم هشت سال قبل؛ چون از اينكه حرف آنها در مردم اثر بگذارد، مأيوس شده اند. همه از روى احساس تكليف و وظيفه شركت كنند. بخصوص كه دوره ى آينده ى اين مجلس به خاطر ملاحظات قانونى، اندكى هم طولانى تر است؛ يعنى نُه سال و اندكى، طول مدت مجلس آينده است.

انتخابات بعدى، انتخابات شوراهاست كه معناى آن تمشيت امور شهرى و روزمره ى زندگى مردم به دست خود مردم است. مظهر مردم سالارى است؛ انتخابات مهمى است. آن هم شرايط خود را دارد.

اين دو انتخابات همزمان در فاصله ى كمى - كمتر از دو ماه - انجام مى گيرد. ان شاءاللَّه همه ى ملت ايران وارد شوند. مسئولان همه ى تلاش خود را بكنند، تا ان شاءاللَّه اين انتخابات را سالم، كامل، بى عيب و نقص، و بى حرف و گفت به سروسامانى برسانند. آن كسانى هم كه دستى در تبليغات دارند، فضاى سياسى كشور را آشفته نكنند؛ بدگويى از اين، اهانت به آن، معارضه ى جناحهاى سياسى با هم. مردم چه تقصيرى كرده اند كه بايستى ذهن آنها به خاطر انگيزه هاى مختلف سياسىِ اشخاص و گروهها و جناحها و مجموعه ها، آشفته و مغشوش شود. اينها بگذارند فضاى انتخابات سالم باشد. البته هركس حق دارد از خود و نامزد انتخاباتى خود دفاع و حمايت كند؛ اين مانعى ندارد. تبليغات در حد متعارف و بدون اسراف و زياده روى، خيلى خوب است؛ اما اهانت، تخريب و بدگويى - اين كارهايى كه جزو رسوم زشتِ بعضى از كشورهاى غربى است - را كنار بگذارند؛ بگذارند مردم در يك فضاى آرام، با تشخيص، با بصيرت و بدون سراسيمگى انتخاب كنند.

مطلب بعد - باز هم توصيه اى به ملت ايران است - سرشمارى است. در آينده ى نزديك - در همين چند روز آينده - سرشمارى عمومى كشور انجام خواهد گرفت و طبق قانون، ده سال يك بار اين سرشمارى انجام مى گيرد. همه توجه داشته باشند كه پايه ى برنامه ريزيهاى كشور، آمار است، كه با سرشمارى به دست مى آيد. هر چه سرشمارى دقيقتر و صحيح تر باشد، برنامه ها صحيح تر و درست تر خواهد بود و امكان موفقيت برنامه هاى آبادانى و سازندگى كشور بيشتر خواهد بود. بنابراين، مردم در امر سرشمارى كمك كنند.

مسئله ى آخر هم كه جزو مسائل منطقه است، مسائل مربوط به ملت فلسطين و حوادث خاورميانه و سياستهاى موذيانه ى ايالات متحده ى امريكا در خاورميانه است. در دنيا همه اين را فهميده اند كه دفتر حوادث خاورميانه، با پيروزى حزب اللَّه در لبنان و شكست واضح و فاضح اسرائيل در ميدان جنگ - در جنگ سى و سه روزه - ورق خورد و صفحه ى جديدى شروع شد. آن سياست و برنامه اى كه امريكاييها مى خواستند در منطقه ى خاورميانه اجرا كنند، شكست خورده است. البته نه بدين معنا كه امريكا و اسرائيل به دنبال اغراض خباثت آلود خودشان نيستند، چرا؛ اما امروز يك قدم از آن نقطه اى كه بودند، عقب تر ايستاده اند و امتيازات بزرگى را هم از دست داده اند. همه ى ملتها بايد هوشيار باشند. ملت ما، ملت لبنان و ملت فلسطين بايد به هوش باشند. ملتهاى عربى منطقه، ملت عراق وديگر ملتهاى مسلمان هم بايد به هوش باشند؛ مواظب باشند اينها حركتى در جهت موفقيت نقشه هاى خائنانه ى جديد امريكا و صهيونيسم انجام ندهند. آنچه كه امروز براى دولت امريكا و رژيم اسرائيل به عنوان يك موفقيت محسوب شود، به زيان همه ى كشورهاى اسلامى است. اين طور نيست كه بگوييم بعضى ضرر مى كنند و بعضى سود مى برند؛ ابدا. آنچه كه متجاوزان، غارتگران و طمع ورزان به اين منطقه را خوشحال كند، همه ى ملتهاى اين منطقه را غمگين و متأثر خواهد ساخت. اگر در كوتاه مدت هم به آن توجه نكنند، در ميان مدت يقيناً دچار آن خواهند شد. كشورها مراقب باشند و اتحاد خودشان را حفظ كنند. در داخل ملتها، اتحاد ملى را بايد حفظ كنند. برادران فلسطينى از جناحها و گروههاى مختلف بدانند كه اتحاد آنها امروز از همه ى عوامل پيروزى شان مهمتر است. مبادا به خواست دشمن - كه مى خواهد بين گروههاى فلسطينى اختلاف بيندازد - با هم اختلاف كنند و از نقشه اى كه دشمنان براى آنها كشيده اند، غفلت كنند. عين همين قضيه در مورد لبنان صادق است. ملت لبنان وحدت خود را با همان شعارهاى كوبنده ى مقاومت لبنان حفظ كنند. ملت عراق از اختلافات فرقه اى و طايفه اى بشدت پرهيز كند. امروز اين راه و علاج حل مشكلات منطقه ى ماست و اميدواريم خداوند متعال همه ى ما را موفق بدارد و همه ى ملتهاى اسلامى را موفق بدارد كه بتوانند به اين وظايف مهم عمل كنند.

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

قل هواللَّه احد. اللَّه الصّمد. لم يلد و لم يولد. و لم يكن له كفواً احد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته