پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای در ديدار ائمه‌ جمعه‌ تاکید کردند:

ارتباط مستمر و هدایتگر ائمه جمعه با جوانان و حضور جوانان در عرصه های مختلف

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، با تبیین جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذار نماز جمعه در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، دینی و بین المللی تأکید کردند: مهمترین وظایف ائمه جمعه، توجه بیش از پیش به این جایگاه والا، آگاهی از واقعیتهای روز جامعه، غافل نشدن از طراحی های دشمن، ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان و استفاده از ابتکار و تواناییهای آنان است.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان جایگاه والای نماز جمعه، به ویژگیهای منحصر به فرد نماز جمعه از جمله تکرار هفتگی آن اشاره کردند و افزودند: نماز جمعه همچون نشانه های راهنما است که هر جمعه در مقابل دیدگان آحاد مردم قرار می گیرد و به آنان مسیر صحیح حرکت را نشان می دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای شرایط فقهی اقامه نماز جمعه، جایگزینی خطبه های نماز جمعه به جای دو رکعت نماز، نحوه بیان خطبه ها به وسیله امام جمعه و مضمون خطبه ها را از جمله ویژگیهای نماز جمعه و جایگاه بسیار برجسته آن برشمردند و خاطرنشان کردند: در چنین جایگاهی، قطعاً  حرکات، سخنان، اشارات و حتی سکوت امام جمعه می تواند الهام بخش باشد، بنابراین از جمله وظایف مهم ائمه جمعه، حفاظت از این جایگاه و مراقبت مضاعف از خود است.
رهبر انقلاب اسلامی، ذکر کثیر را از دیگر ویژگیهای نماز جمعه دانستند و افزودند: برکات نماز جمعه منحصر در امام جمعه و نمازگزاران نیست بلکه این تفضلات الهی در طول هفته، در میان جامعه و مردم سرریز می شود که این، همان ذکر کثیر نماز جمعه است.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین آثار ذکر کثیر در جامعه، یکی از نتایج آن را استحکام ایمان و نهراسیدن از دشمنان برشمردند و تأکید کردند: کسانی که از برکات ذکر کثیر بهره مند می شوند، هیاهوها و تهدیدهای دشمنان، برای آنان ترس آفرین و غیرمنتظره نخواهد بود زیرا ظالمان و مستکبران که براساس رویه زیاده طلبی خود همواره به دنبال در انحصار گرفتن و بلعیدن همه امکانات و ذخایر مادی کشورها هستند، فریاد عدالت طلبی و آزادی انسانها و دفاع از مظلوم را هیچگاه برنمی تابند.
ایشان افزودند: مستکبران و زیاده طلبان دنیا برخلاف شعارهایشان، تمام قدرت و ثروت را برای عده ای معدود و اطرافیان خود می خواهند که نمونه بارز آن مقایسه وضعیت زندگی مردم عادی با حاکمان، در امریکا است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی آمارهای تکان دهنده از وضعیت زندگی مردم امریکا، خاطرنشان کردند: البته رئیس جمهور محترم بخشی از این حقایق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بیان کردند و وجود چندین میلیون کارتن خواب و دهها میلیون انسان در زیر خط فقر بخشی از حقایق تلخ جامعه امریکا است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: در مقابل چنین تفکر زیاده طلب خواهانه ای که به دنبال سلطه بر همه دنیاست، یک ملت با همه وجود ایستاده است و زیر بار حرف زور نمی رود و در حمایت از ملتهای مسلمان و مظلوم به ویژه مردم فلسطین نیز صریحاً اعلام نظر می کند.
ایشان افزودند: خشم، تهدید، و دندان گرگ نشان دادن سلطه طلبان در مقابل چنین ملتی، غیرمنتظره و غیرطبیعی نیست اما در مقابل این تهدیدها یا باید تسلیم شد یا اینکه با استحکام ایمان و ارتباط با خداوند، در مقابل زیاده خواهان ایستاد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مقاومت و ایستادگی خواسته اسلام و قرآن است و این ایستادگی از خصوصیات ذکر کثیر نماز جمعه است و اگر این ذکر کثیر، همه ابعاد درونی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی را دربر بگیرد، قطعاً جامعه مقاوم و استوار خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای، آگاهی از مسائل روز و واقعیت جامعه و هوشیاری را از دیگر وظایف ائمه جمعه برشمردند و تأکید کردند: در طول سی سال گذشته، لغزشها، خطاها، انحراف ها و از مسیر خارج شدن برخی افراد به دلیل بی اطلاعی از واقعیتها بوده است.
ایشان توجه به طراحی و توطئه دشمن را از جمله وظایف مهم ائمه جمعه دانستند و افزودند: در سالهای اخیر برخی قلمها، تلاش فراوانی کردند تا موضوع دشمن شناسی را از ذهن جامعه و مردم خارج کنند و حتی در برخی موارد مغالطه می کردند که نظام برای فرار از مسئولیت برخی مشکلات داخلی، دائماً موضوع دشمن خارجی را طرح می کند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: این حرف از اساس نادرست است زیرا کسی نمی تواند منکر کوتاهی ها، غفلت ها و سهل انگاریهای مسئولان در بروز برخی مشکلات در سی سال گذشته باشد اما این موضوع نباید به معنای نادیده گرفتن دشمن باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه همواره باید مراقب کید و طراحی دشمن بود، افزودند: چرا عده ای اصرار داشته و دارند که حضور دست توطئه گر خبیث و فعال دشمن را در حوادث گوناگون کشور نادیده بگیرند.
ایشان تأکید کردند: باید همواره نسبت به تحرک دشمن هوشیار بود و شیوه مقابله با آن را دانست.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با طرح این سؤال که امروز مهمترین نقطه ای که دشمن بر آن متمرکز شده، کدام است؟ افزودند: جوانان که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می دهند اصلی ترین هدف دشمن هستند، زیرا جوان موتور پیش برنده کشور است.
ایشان با اشاره به برنامه ریزی دشمن از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به این سرمایه گرانبها، خاطرنشان کردند: باید جوانان را از آسیب خطرهای دشمن حفظ کرد که یکی از راههای آن، ارتباط مستمر و هدایتگر ائمه جمعه با جوانان است
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: باید با جوانان رفیق بود و حرف و سخن آنان  را شنید و راه را برای حضور آنان در عرصه های مختلف باز کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اهمیت نقش جوانان، ائمه جمعه را به شنیدن و برطرف کردن شبهات دینی، اجتماعی و سیاسی جوانان توصیه کردند.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ضمن تشریح اهداف برگزاری بیست و یکمین گردهمایی ائمه جمعه، به برگزاری نماز جمعه در 643 شهر اشاره کرد و گفت: در طول یکسال گذشته برنامه های مختلفی برای افزایش آگاهی و بصیرت مردم، آرامش بخشی جامعه، همکاری ائمه جمعه با آموزش و پرورش و ارتباط بیشتر  آنان با نسل جوان اجرا شده است.
در پایان این دیدار نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /