پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پیام به مناسبت کنگره عظیم حج

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحيم‏
و الحمدللَّه ربّ العالمين و صلّى اللَّه على محمّد و آله الطّاهرين‏
درود و سلامى از سرِ شوق و تكريم بر شما سعادتمندان كه به دعوت قرآنى لبّيك گفته و به ميهمانىِ خانه‏‌ى خدا شتافته‏‌ايد. نخستين سخن آن است كه اين نعمت بزرگ را قدر بدانيد و با تأمّل در ابعاد فردى و اجتماعى و روحى و بين‏‌المللى اين فريضه‏‌ى بى‏‌همتا، براى نزديك شدن به هدفهاى آن تلاش كنيد و از ميزبان رحيم و قدير، براى آن كمك بخواهيد. اينجانب همدل و همزبان با شما از پروردگار غفور و منّان درخواست ميكنم كه نعمت خود را بر شما تمام كند و چون توفيق سفر حج عطا كرده است، توفيقِ گزاردن حجّ كامل نيز عطا فرمايد و آنگاه با قبول كريمانه‏‌ى خود، شما را با دست پُر و عافيت كامل روانه‏‌ى ديار خود سازد؛ ان‏‌شاءاللَّه.
در فرصت مغتنمِ اين مناسك پُرمغز و بى‏‌نظير، به‏‌جز تطهير و تعمير(1) معنوى و روحى كه برترين و ريشه‏‌اى‏‌ترين دستاورد حج است، توجّه به مسائل جهان اسلام و نگاهى بلند و فراگير به مهم‏‌ترين و اولويّت‏‌دارترين موضوعات مرتبط با امّت اسلامى، در صدر وظايف و آداب حج‏‌گزاران است.
امروز از جمله‏‌ى اين موضوعات مهم و داراى اولويّت، مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌هاى فاصله‏‌افكن ميان بخشهاى امّت اسلامى است. حج، مظهر وحدت و يكپارچگى و كانون برادرى و هميارى است. در حج بايد همگان درس تمركز بر مشتركات و رفع اختلافات را فرا بگيرند. دستهاى پليد سياستهاى استعمارى از ديرباز تفرقه‏‌افكنى را براى تأمين مقاصد شوم خود در دستور كار داشته‏‌اند، ولى امروز كه به بركت بيدارى اسلامى، ملّتهاى مسلمان دشمنىِ جبهه‏‌ى استكبار و صهيونيسم را بدرستى شناخته و در برابر آن موضع گرفته‏‌اند، سياست تفرقه‏‌افكنى ميان مسلمانان شدّت بيشترى يافته است. دشمن مكّار بر آن است كه با افروختن آتش جنگهاى خانگى ميان مسلمانان، انگيزه‏‌هاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، رژيم صهيونيستى و كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقيقى‏‌اند، در حاشيه‏‌ى امن قرار دهد. راه‏‌اندازى گروه‏‌هاى تروريستى تكفيرى و امثال آن در كشورهاى منطقه‏‌ى غربِ آسيا ناشى از اين سياستِ غدّارانه است. اين هشدارى به همه‏‌ى ما است كه مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمين را امروز در صدر وظايف ملّى و بين‏‌المللى خود بشماريم.
 موضوع مهمّ ديگر مسئله‏‌ى فلسطين است. با گذشت 65 سال از آغاز تشكيل رژيم غاصب صهيونيست و فرازوفرودهاى گوناگون در اين مسئله‏‌ى مهم و حسّاس و بخصوص با حوادث خونين سالهاى اخير، دو حقيقت براى همه آشكار شده است: اوّل آنكه رژيم صهيونيست و پشتيبانان جنايتكار آن، در قساوت و سبعيّت و پايمال كردن همه‏‌ى موازين انسانى و اخلاقى هيچ حدّ و مرزى نمى‌‏شناسند. جنايت، نسل‌‏كشى، ويران‏گرى، كشتار كودكان و زنان و بى‏‌پناهان، و هر تعدّى و ظلمى را كه از دستشان برآيد براى خود مباح ميشمرند و به آن افتخار هم ميكنند. صحنه‏‌هاى گريه‏‌آور جنگ پنجاه روزه‌‏ى اخير غزّه، آخرين نمونه‏‌ى اين بزهكارى‏‌هاى تاريخى است كه البتّه در نيم قرن اخير بارها تكرار شده است.
 دوّمين حقيقت آن است كه اين سفّاكى و فاجعه‌‏آفرينى‏‌ها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتيبانان رژيم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوى احمقانه‏‌ى اقتدار و استحكامى كه سياست‏‌بازان خبيث براى رژيم صهيونيستى در سر ميپروراندند، اين رژيم روزبه‏‌روز به اضمحلال و نابودى نزديك‏‌تر شده است. ايستادگى پنجاه روزه‏‌ى غزّه‏‌ى محصور و بى‏‌پناه در برابر همه‏‌ى توانِ به‏‌صحنه‏‌آورده‏‌ى رژيم صهيونيست، و سرانجام، ناكامى و عقب‏‌نشينى آن رژيم و تسليم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمايشگاه آشكار اين ضعف و ناتوانى و بى‏‌بُنيگى است. اين بدان معنى است كه ملّت فلسطين بايد از هميشه اميدوارتر باشد، مبارزان جهاد و حماس بايد بر تلاش و عزم و همّت خود بيفزايند، كرانه‏‌ى غربى راه پرافتخار هميشگى را با قدرت و استحكام بيشتر پى‏‌گيرد، ملّتهاى مسلمان پشتيبانى واقعى و جدّى از فلسطين را از دولتهاى خود مطالبه كنند، و دولتهاى مسلمان صادقانه در اين راه گام نهند.
سوّمين موضوع مهم و داراى اولويّت، نگاه هوشمندانه‏‌اى است كه فعّالان دلسوز جهان اسلام بايد به تفاوتِ ميان اسلام ناب محمّدى و اسلام آمريكايى داشته باشند و از خلط و اشتباه ميان اين دو، خود و ديگران را برحذر بدارند. نخستين بار امام راحل بزرگ ما به تمايز اين دو مقوله همّت گماشته و آن را وارد قاموس سياسى دنياى اسلام كرد. اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنويّت، اسلامِ پرهيزكارى و مردم‏سالارى، اسلامِ «اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار رُحَماءُ بَينَهُم»(2) است. اسلامِ آمريكايى، پوشاندن لباس اسلام بر نوكرى اجانب و دشمنى با امّت اسلامى است. اسلامى كه آتش تفرقه ميان مسلمين را دامن بزند، به جاى اعتماد به وعده‏‌ى الهى، به دشمنان خدا اعتماد كند، به جاى مبارزه با صهيونيسم و استكبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمريكاى مستكبر عليه ملّت خود يا ملّتهاى ديگر متّحد شود، اسلام نيست؛ نفاق خطرناك و مهلكى است كه هر مسلمان صادقى بايد با آن مبارزه كند.
 نگاه همراه با بصيرت و ژرف‏‌انديشى، اين حقايق و مسائل مهم را در واقعيّتِ جهان اسلام براى هر جوينده‏‌ى حقّى روشن ميسازد و وظيفه و تكليفِ روز را بى‏‌هيچ ابهامى معيّن ميكند. حج و مناسك و شعائر آن فرصتِ مغتنمى براى كسب اين بصيرت است، و اميد آنكه شما سعادتمندان حج‏‌گزار از اين موهبت الهى به طور كامل بهره‏‌مند گرديد. همه‏‌ى شما را به خداى بزرگ مى‏‌سپارم و قبولى تلاش شما را از خداوند مسئلت مينمايم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه‏
سيّد على خامنه‏‌اى‏
پنجم ذى‏‌الحجّة 1435 مصادف با هشتم مهرماه 1393

--------
1) آبادسازى، نوسازى
2) سوره‏‌ى فتح، بخشى از آيه‏‌ى 29