پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به مناسبت درگذشت‌ مرحوم‌ آقاي‌ دكتر يدالله‌ سحابي‌

در پي‌ درگذشت‌ مرحوم‌ مبرور آقاي‌ دكتر يدالله‌ سحابي‌ (رحمه‌ الله‌ عليه‌) حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيام‌ تسليتي‌ صادر فرمودند. متن‌ اين‌ پيام‌ بدين‌ شرح‌ است‌:
بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌
درگذشت‌ مرحوم‌ مبرور آقاي‌ دكتر يدالله‌ سحابي‌ (رحمه‌ الله‌ عليه‌) را به‌ همه‌ فرزندان‌ محترم‌ و به‌ خاندان‌ گرامي‌ ايشان‌ تسليت‌ مي‌گويم‌. اين‌ شخصيت‌ كهن‌ سال‌ علمي‌ و فرهنگي‌ و سياسي‌، سالهاي‌ درازي‌ را با مجاهدت‌ و جديت‌، به‌ تلاشي‌ صادقانه‌، در راه‌ آنچه‌ بدان‌ باور داشت‌، مصروف‌ كرد. همت‌ اصلي‌ او گماشته‌ شده‌ بود اولا بر زدودن‌ تهمت‌ ناسازگاري‌ دين‌ و علم‌، كه‌ انگيزه‌هاي‌ منحرفي‌ موجب‌ طرح‌ مكرر آن‌ از سوي‌ عناصري‌ مي‌گشت‌ و نيز بر مردود شمردن‌ پندار جدايي‌ دين‌ از سياست‌. در بخش‌هايي‌ از سالهاي‌ متمادي‌ اين‌ مجاهدت‌ طولاني‌، وي‌ به‌ شيوه‌هاي‌ فرهنگي‌ و در بخش‌هاي‌ ديگري‌ به‌ شيوه‌هاي‌ سياسي‌ روي‌ مي‌آورد و سالها زندان‌ در رژيم‌ ستمشاهي‌، هزينه‌ي‌ اين‌ اقدام‌ با اهميت‌ بود.
مرحوم‌ دكتر سحابي‌، مردي‌ با ايمان‌، با حقيقت‌، خوش‌ روحيه‌ و مقاوم‌ بود. در دوران‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ پس‌ از مقطعي‌ كه‌ وي‌ از قواي‌ مجريه‌ و مقننه‌ خارج‌ شد، اختلاف‌ برخي‌ از ديدگاههايش‌ با مسؤولان‌ كشور، وي‌ را به‌ وادي‌ بي‌انصافي‌ و غرض‌ ورزي‌ سوق‌ نداد. او مردي‌ ديندار و متعبد و درست‌ كردار بود.
از خداي‌ متعال‌ مسئلت‌ مي‌كنم‌، كه‌ رحمت‌ و فضل‌ خود را بر روح‌ او ارزاني‌ فرمايد و دوراني‌ را كه‌ او اكنون‌ در آن‌ به‌ سر مي‌برد، براي‌ او دوران‌ آسايش‌ و برخورداري‌ از مغفرت‌ الهي‌ قرار بدهد.
بمنه‌ و كرمه‌ ـ سيدعلي‌ خامنه‌اي‌ ـ 24/01/1381
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /