پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دیدار سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولان و کارگزاران نظام

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، عصر امروز در دیدار سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولان و کارگزاران نظام، ماه رمضان را بهار پربرکت رشد و تعالی انسان خواندند و با تأکید بر وحدت و پایداری مؤمنانه به عنوان تنها راه پیروزی و سعادت، مسئولان، آحاد مردم و گروههای سیاسی اجتماعی را به احساس تکلیف در برابر انتخاباتِ بسیار مهم مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی فراخواندند.
ایشان، احساس تعهد مسئولان در پیشگاه خداوند و مردم را مهمترین زمینه جلب رحمت و برکات الهی برشمردند و با اشاره به ظرفیتهای متعالی و فضیلتهای گرانقدر ماه مبارک رمضان افزودند: روزه جسم و جان - و تلاش و مجاهدت برای پاک کردن دل از موجبات و عوامل شر، می تواند این ماه عظیم الهی را به فرصت بی نظیری برای تقویت تقوا و رستگاری تبدیل کند که مسئولین با توجه به وظایف بسیار سنگین شان باید در این زمینه مجاهدت بیشتری انجام دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به بار سنگین اما پرافتخار مسئولیت در نظام اسلامی افزودند: طاغوتهای جهان طبیعتاً در مقابل نظامی که با همان پیام تاریخی پیامبران برای به سعادت رساندن ملتها در تلاش است صف آرایی می کنند اما همچنانکه در 27 سال اخیر در دفاع مقدس و دیگرعرصه ها ثابت شده است وحدت، پایداری و ایمان به راه، پیروزی قطعی را نصیب ملت ایران خواهد کرد.
ایشان، مسئولان و مدیران همه قوا و دستگاهها را به پرهیز جدی از ایجاد اختلاف توصیه کردند و افزودند: به لطف پروردگار، اتحاد و الفت قلبی مسئولان از همیشه بهتر و بیشتر است اما باید در مقابل تلاشهای اختلاف افکنانه دشمنان، به شدت هوشیار بود و اجازه نداد «اختلافات طبیعیِ فکری و سلیقه ای» به دو دستگی بینجامد.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه تأکید کردند: هنگامی که نظام در کلیت خود موضعی یا تصمیمی می گیرد همه باید یک پارچه و متحد پشت سر آن موضع، بایستند که تا به امروز این چنین بوده و به یاری خداوند، بعد از این هم، همینطور خواهد بود.
ایشان تقویت قوای سه گانه و به ویژه دولت را وظیفه همه مسئولان و مردم خواندند و افزودند: کمک به دولت، کمک به کشور است و به همین علت، اینجانب همیشه از کلیت همه دولتها حمایت کرده ام.
رهبر انقلاب اسلامی با تحسین جدیت، تلاش خوب و کار پرحجم دولت نهم افزودند: همه باید رئیس جمهور را مورد تکریم قرار دهند و اگر کسی درباره عملکرد دولت حرفی دارد آن را از طریقی به گوش دولت یا مسئولان برساند اما تبلیغ ناکارآمدی دولت، حتی اگر واقعیت داشته باشد صحیح نیست چه برسد به اینکه واقعیت ندارد و غیرمنصفانه است.
ایشان تضعیف قوای مقننه و قضائیه را نیز مردود دانستند و افزودند: انتقاد کردن صحیح و عاقلانه غیر از ناکارآمد جلوه دادن است.
حضرت آیت الله خامنه ای، گله گزاری افراطی مسئولان از یکدیگر را به ویژه در افکار عمومی، کاری غلط برشمردند و افزودند: مردم خوب ایران چه تقصیری کرده اند که با این گله گزاریها آنها را دلشکسته می کنیم؟
ایشان در همین زمینه به بزرگنمایی مسائلی که اخیراً درباره پایان جنگ و قطعنامه بیان شده اشاره کردند و افزودند: اگر این حرفها و گله گزاریها بیان نمی شد بهتر بود اما حالا که صورت گرفته نباید درباره تأثیر آن اغراق کرد و به گونه ای حرف زد که انگار حادثه مهمی اتفاق افتاده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حقایق و واقعیات جنگ تحمیلی افزودند: هم مسئولان سیاسی و هم مسئولان نظامی در جنگ خدمات فراوان و ضعفهایی داشتند که برآیند آنها موجب تصمیم گیری امام راحل درباره قطعنامه شد که اطلاعات آن به طور مناسب و به تدریج در اختیار مردم قرار می گیرد اما آنچه به عنوان برآیند همه تواناییها، ضعفها، و کوتاهی ها اتفاق افتاد مطلقاً به معنای شکست و تسلیم طلبی نبود چرا که امام عظیم الشأن امت، مظهر استقامت، ایستادگی و امید به آینده بود و در همه تصمیمات جنگ، پذیرش قطعنامه و دیگر حوادث بر همین اساس عمل کرد و به ما نیز همین روش را آموخت.
حضرت آیت الله خامنه ای شجاعت همراه با تدبیر را، منش و منطق انقلاب و امام دانستند و افزودند: امروز نیز نظام اسلامی تصمیمات خود را با تدبیر و بصیرت اما با دلیری و شجاعت و تکیه بر توان ملت مؤمن ایران اتخاذ می کند و با به کارگیری تاکتیکهای صحیح و منطبق با اقتضائات روز، اهداف خود را محقق می سازد، همچنانکه در موضوع هسته ای نیز همین راه پیگیری شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تصمیم دو سال قبل درباره تعلیق غنی سازی افزودند: اگر آن راه را تجربه نمی کردیم شاید امروز خود را سرزنش می کردیم که چرا آن روش را امتحان نکرده ایم اما اکنون با دلی محکم و تسلط کامل به پیش می رویم و دیگر هیچکس نمی تواند دلیل قابل قبولی درباره اشتباه بودن راه هسته ای کشور ارائه کند چرا که ما آن راه دیگر را تجربه کرده ایم.
رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: البته دو سال قبل هم نتیجه آن کار معلوم بود و سندهای دقیق و روشنگری که در زمینه رخدادهای آن روزها ثبت شده است روزی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت اما به هر حال آن تصمیم در آن هنگام لازم بود.
ایشان در جمعبندی مباحثی که درباره موضوع هسته ای بیان کردند افزودند: سیاست ما روشن است : «پیشرفت، ارائه منطق روشن و پافشاری برحق ملت بدون عقب نشینی» البته هدف ما نیز در موضوع هسته ای کاملاً واضح و انسانی است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان به تبیین اهمیت انتخابات مجلس خبرگان و شوراها پرداختند و خاطرنشان کردند: هر دوی این انتخابات، در جای خود مهم هستند و آحاد مردم – مسئولان – مجموعه های گوناگون سیاسی – اجتماعی و فعالان کشور باید نسبت به این انتخابات احساس مسئولیت کنند.
ایشان سلامت انتخابات و صیانت کامل از آرای مردم را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حفظ سلامت فضای انتخابات نیز مهم است و همه مطبوعات – رسانه ها – کسانی که از ابزارها و شیوه های رایانه ای استفاده می کنند و صاحبان تریبونهای عمومی باید مراقب باشند که تخریب و اهانت، فضای انتخابات را ناسالم می سازد و هیچگونه منطقی ندارد وجایز نیست.
رهبر انقلاب اسلامی کمک به تضمین مشارکت عمومی را وظیفه ای همگانی برشمردند و افزودند: در این زمینه باز هم با مردم سخن خواهم گفت.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر دخالت نکردن مسئولان دولتی و نظامی در انتخابات،  تهیه فهرست انتخاباتی را از جانب مسئولان و کسانی که کارهای اجرایی دارند، نفی  کردند و افزودند: باید به گونه ای عمل کرد که شخصیت مسئولان دولتی هیچ تأثیری در نتایج انتخابات نگذارد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به شکست سیاستهای امریکا در منطقه به ویژه عراق، فلسطین و لبنان و تلاش برای جبران این ناکامی ها افزودند: امریکا در تلاش است با طرح مسائل غیرواقعی کشورهای منطقه را از جمهوری اسلامی ایران بترساند و ایران را در انزوا قرار دهد اما همانگونه که تاکنون موفق نشده این بار نیز به نتیجه ای نخواهد رسید.
ایشان افزودند: طرح مسائلی همچون هلال شیعی و یا تبلیغات ناصحیح درخصوص قدرت فرامنطقه ای ایران در همین جهت است و دولتها و فعالان سیاسی منطقه باید هوشیار باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به یک قدرت تبدیل شده و نشانه های این قدرت در سالهای اخیر آشکارتر شده است افزودند: اقتدار نظام اسلامی به دلیل تمسک به اصول اسلامی و تکیه به ملت است و این اقتدار و قدرت هیچ تهدیدی برای دولتها و ملتهای منطقه نیست چرا که جمهوری اسلامی ایران طرفدار حق و عدالت و مخالف هرگونه ظلم و تجاوز است.
آقای احمدی نژاد رئیس جمهور در این دیدار با ارائه گزارشی ازعملکرد یکساله دولت در بخشهای مختلف گفت: اجرای عدالت یکی از اولویتهای اصلی دولت نهم است و بر همین اساس در یک سال گذشته تلاش شده اعتبارهای دولتی، تسهیلات بانکی و منابع صندوق ذخیره ارزی به صورت عادلانه در سراسر کشور توزیع شود، ضمن آنکه با آماده شدن ساز و کار توزیع سهام عدالت، اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد.
رئیس جمهور مبارزه با مفاسد اقتصادی و ویژه خواران را از جمله اقدامات جدی و مستمر دولت برای اجرای عدالت نام برد و تأکید کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از شاخص های امنیت سرمایه گذاری است و موجب کاهش سرمایه گذاری نخواهد شد.
آقای احمدی نژاد با اشاره به اقدامات دولت برای حل مسائل اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان از جمله توزیع مناسب و ارزان قیمت تسهیلات بانکی، تأسیس صندوق مهر امام رضا (ع) و حمایت از بنگاههای زودبازده، درخصوص صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزیهای دولت، صادرات غیرنفتی نیز در سال 84، چهل درصد رشد و در شش ماهه اول سال 85 نیز پنجاه و هشت و نیم درصد رشد داشته است.
رئیس جمهور، حمایت از نوسازی دویست هزار مسکن روستایی، برنامه ریزی برای خارج کردن قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن، رشد صد و یک درصدی تقاضا برای سرمایه گذاری در بخش صنعت، پرداخت نقدی مبلغ خرید محصولات اصلی کشاورزی و رشد سه درصدی سرمایه گذاری در این بخش، فعال و شفاف کردن معاملات در بازار بورس، تمرکز زدایی از پایتخت، کاهش هزینه های دولت، ترمیم حقوق بازنشستگان، افزایش اعتبارات عمرانی، برنامه ریزی برای مهار تورم، اصلاح جهت گیریهای فرهنگی، توسعه فعالیتهای گردشگری و گنجاندن تبصره 13 در لایحه بودجه برای ساماندهی حمل و نقل شهری و صرفه جویی در سوخت را از دیگر اقدامات دولت در یک سال گذشته برشمرد و گفت: اعضای دولت در این مدت به 19 استان کشور سفر کرده اند که تاکنون شصت درصد از سه هزار و سیصد مصوبه سفرهای استانی اجرایی شده است.
رئیس جمهور همچنین با تشریح دستاوردهای دولت در عرصه سیاست خارجی به مسئله هسته ای اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در یک سال گذشته با پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری، با سیاستی فعال و پیشرو این مسئله را پیگیری کرده است که به رغم تبلیغات و فشارهای قدرتهای بین المللی، یکصد و هیجده کشور عضو سازمان غیرمتعهدها، 57 کشور اسلامی، سران دی هشت و اعضای اکو بطور صریح از حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت کرده اند.
رئیس شورایعالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از هر امکانی برای گفتگو و تعامل درخصوص مسئله هسته ای استفاده کرده و به این سیاست نیز ادامه خواهد داد، افزود: پیشنهاد ایران چارچوب مناسبی برای تعامل درخصوص مسئله هسته ای است و ملت ایران با استقامت و تدبیر و بدون هیچگونه هراسی مسیر عزت خود را ادامه خواهد داد.
در پایان این مراسم، نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد و حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /