پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دیدار رییس جمهور و هیات دولت با رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت، پایبندی دولت نهم به اصول و ارزشها، عدالت خواهی، شوق خدمت به مردم، پرکاری و تلاش، شجاعت و قاطعیت، برخورداری از «روحیه تحول گرایی و اصلاح حقیقی» و ایستادگی در برابر زیاده طلبی های استکبار را از ویژگیهای برجسته دولت آقای احمدی نژاد برشمردند و با توصیه به دولت برای توجه بیشتر به برخی مسائل تأکید کردند: خدمت به مردم، توفیق بزرگی است که باید با تلاش و فعالیت گسترده تر، شکر حقیقی آن را به جا آورد.
ایشان با تبریک ایام شعبانیه به ویژه میلاد پرنوید حضرت ولیعصر (عج)، امید و عدالت را دو خصوصیت برجسته عید نیمه شعبان خواندند و با اشاره به تلاش دولت برای تحقق آرزوها و امیدهای برخاسته از نیمه شعبان افزودند: جامعه بشری و ملت ایران تشنه امید و عدالت است و دولت نهم نیز با بلند کردن پرچم عدالت، در دلهای ملت امید ایجاد کرده است و به همین علت مصادف شدن هفته دولت و ایام نیمه شعبان، دلنشین و با معناست.
حضرت آیت الله خامنه ای با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر افزودند: آن دو بزرگوار نیز برای تحقق خصوصیات نیمه شعبان یعنی امید و عدالت و با عشق به ارزشهای انقلاب، فعالیت می کردند و باید هفته دولت را با یاد آنها گرامی داشت.
رهبر انقلاب با اشاره به گذشت 2 سال از آغاز فعالیت دولت نهم، زودگذر بودن فرصت خدمت به مردم را نوعی درس و عبرت دانستند و به همه مسئولان توصیه کردند: هیچ لحظه ای را برای فعالیت در راه خدا و خدمت به مردم از دست ندهید.
ایشان در تبیین شاخصهای دولت، پایبندی به اصول و ارزشها را بسیار مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: پایبندی انقلاب اسلامی به همان شعارها و اصول اولیه، پدیده ای بی نظیر است که در هیچیک از انقلابهای جهان وجود نداشته است و علت استمرار خصومتهای سلطه گران نیز همین ویژگی ممتاز نظام اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: البته در برخی دوره ها، غبارهایی برروی اصول انقلاب نشسته اما اصول و مبانی انقلاب، امروز زنده تر و برجسته تر از همیشه در قول و عمل دولت مطرح و پیگیری می شود و فضای اصولگرایی و وفاداری به مبانی انقلاب و امام را بر جامعه حاکم کرده است.
ایشان پیگیری عدالت را از دیگر شاخص های بسیار برجسته دولت نهم برشمردند و خاطرنشان کردند: حرکت در «وادی طولانی – دشوار و پرخطر عدالت»، طبعاً در کوتاه مدت به همه نتایج مورد نظر نمی رسد اما جهت گیری عدالت طلبانه و همین قدمهایی که دولت در این مسیر برمی دارد بسیار با ارزش است و باید این حرکت را با همه قوا، ادامه و گسترش داد.
رهبر انقلاب اسلامی، پرکاری و تلاش بی وقفه را از دیگر خصوصیات دولت دانستند و با اشاره به شجاعت و قاطعیت دولت نهم افزودند: کار عظیم و بسیار خوبِ مدیریت مصرف سوخت، قدم اول در راه هدفمند کردن یارانه هاست که باید با اتخاذ تصمیمات مناسب دیگر، این هدف پیگیری شود.
ایشان با قدردانی از حاکم بودن روحیه «تحول گرایی، نوآوری و اصلاح» بر دولت افزودند: اصلاح واقعی «یعنی ایجاد تغییرات اساسی و ساختاری در جهت صلاح»، و دولت نهم به این کار همت گماشته است.
حضرت آیت الله خامنه ای، ایستادگی در برابر زیاده خواهیهای استکبار را ویژگی دیگر دولت دانستند و افزودند: در جهان کنونی که «قدرت»، تنها منطق حاکم بر روابط بین المللی است هرگونه وادادگی باعث خسارت و ضرر خواهد شد و دولت با درک همین واقعیت در مقابل زیاده خواهان ایستاده و باعث عزت ملی شده است.
ایشان سفرهای استانی و درک عینی و عمیق درددلها و مشکلات مردم را از دیگر خصوصیات خوب دولت خواندند و افزودند: درک مسائل و خواسته های مردم از روی کاغذ، با درک واقعیات زندگی مردم در مواجه ی رودررو، کاملاً متفاوت است و دولت این کار پر زحمت راجدی گرفته است.
حضرت آیت الله خامنه ای پس از تبیین ویژگی های دولت، رئیس جمهور و کابینه را به شکرگذاری حقیقی موفقیتها توصیه کردند و افزودند: شوق و توان و فرصت خدمت به مردم، توفیقی الهی است بنابراین باید از لغزشگاه خطرناک غرور کاملاً دوری جست و با تأمل در کارها و رفع اشتباهات احتمالی، خدمت به مردم را گسترش داد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان دولت را به چند مسئله مهم سفارش کردند.جدی تر گرفتن سند چشم انداز 20 ساله اولین این سفارشها بود.
رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه تأکید کردند: سند چشم انداز به عنوان برنامه کلان 20 ساله کشور، سندی فرادولتی و محصول کار متراکم و صحیح کارشناسی است و باید به عنوان یک میثاق، در همه قانونگذاریها، برنامه ریزیها، و فعالیتها مورد توجه کامل قرار گیرد و هر برنامه و فعالیتی که در جهت سند چشم انداز نیست اصلاح شود.
ایشان تقویت نگاه کارشناسی را به ویژه در کارهای مبنایی و بنیانی بسیار ضروری خواندند و افزودند: برای ماندگاری و پایداری برنامه ها و فعالیتها، باید کار کارشناسیِ عمیق، دقیق، همه جانبه و متبحرانه برروی آنها صورت گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، تعامل با نخبگان را باعث تقویت جنبه ی کارشناسی برنامه ها و فعالیتها دانستند و افزودند: نخبگان فراوانی در دانشگاهها و محیطهای مختلف سراسر کشور وجود دارند که مشتاق و آماده کمک هستند و دولت باید در عمل، خواهان و جویای این نخبگان باشد تا قدرت کارشناسی برنامه ها و اقدامات، بیشتر شود.
ایشان روابط قوای سه گانه را خوب ارزیابی کردند و در عین حال افزودند: روحیه سازگاری و «تعامل منطقی و صحیح با دیگر قوا»، باید در بدنه سه قوه تقویت شود.
تلاش برای اطلاع رسانی صحیح به مردم از دیگر سفارشهای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با هیأت وزیران بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ظرافتهای اطلاع رسانی هنرمندانه افزودند: مردم از بسیاری از کارهای دولت بی خبرند و برای رفع این مشکل، باید دولت اطلاعات لازم را در اختیار رسانه ها و رسانه ملی قرار دهد تا آنها هنرمندانه به مردم ارائه کنند که این کار، ضمن امیدزایی و روشنگری، کمک بیشتر مردم را به دنبال خواهد آورد.
ایشان استقبال دولت از همه انتقادها را مفید دانستند و با تأکید بر ضرورت جدی تر گرفتن بخش فرهنگ افزودند: فرهنگ مانند هوا برای زندگی انسان اهمیتی حیاتی دارد و بسیاری از مشکلات جامعه با فرهنگ سازی حل می شود، بنابراین باید از بخش فرهنگ رفع مظلومیت شود و ضمن اختصاص اعتبارات لازم، فرهنگ عمومی و «عرصه ها و وسایل فرهنگی»، جهت گیری ارزشی بیابند.
رهبر انقلاب اسلامی، همچنین توجه بسیار جدی به نهضت علمی را خواستار شدند و افزودند: هیچ کشوری و ملتی بدون موفقیتهای علمی به آرزوهای ملی و بزرگ دست نمی یابد و باید با برنامه ریزی و اقدامات لازم از جمله افزایش قابل توجه بودجه تحقیقات، کشور را در قافله پرشتاب علم، به جلو برد.
توجه کامل به سیاستهای اصل 44 دیگر سفارش رهبر انقلاب به دولت بود. ایشان تأکید کردند: جدی گرفتن سیاستهای اصل 44 هیچ منافاتی با عدالتخواهی ندارد و به گونه ای برنامه ریزی و عمل کنید که اقتصاد کشور در پرتو اجرای سیاستهای اصل 44 شکوفا شود.
ایشان در پایان سخنانشان، تقویت ارتباط با پروردگار را زمینه ساز توفیقات بیشتر دولت خواندند و همه را به استفاده کامل از برکات ماه شعبان توصیه کردند.
در ابتدای این دیدار آقای احمدی نژاد ضمن بیان گزارشی از عملکرد دولت نهم به اصلاح ساختارهای اداری و اجرایی اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تشکیل یک مرکز فکری و برنامه ریزی کلان، افزایش اختیارات استانداران و تمرکز مدیریت در استانها، آغاز اصلاح ساختار نظام بانکی، تجمیع شوراها، اصلاح ساختار بودجه نویسی، اصلاح منابع نیروی انسانی، تقویت روحیه صرفه جویی، و اهتمام به بیت المال، از جمله اقدامات دولت در چارچوب اصلاح ساختارها بوده است.
رئیس جمهور ایجاد تحرک در نظام اجرایی و نگاه تحول گرایانه به مسائل کشور را از دیگر سرفصل های عملکرد دولت بیان کرد و افزود: یکی از محورهای مهم و اساسی دولت در دو سال گذشته تلاش برای تحقق عدالت در همه بخشها بوده که سفرهای استانی و مصوبات آنها براساس سند چشم انداز، توزیع مناسب منابع بانکی در مناطق مختلف کشور و کاهش سود تسهیلات بانکی، واگذاری سهام عدالت و جلوگیری از امتیاز جویی های ویژه در این چارچوب انجام شده است.
تولید ثروت، مردمی سازی اقتصاد، اشتغال¬زائی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، حمایت از بخش کشاورزی، آغاز اجرای سیاستهای اصل 44، فعال سازی بورس، توسعه سرمایه گذاری در بخش نفت و کاهش اجرای طرحهای عمرانی از جمله محورهایی بود که آقای احمدی نژاد در گزارش خود به عنوان اقدامات دولت نهم در چارچوب رشد اقتصادی بیان کرد.
رئیس جمهور، ساماندهی حمل و نقل عمومی و کنترل مصرف انرژی، تهیه طرح جامع مسکن، کاهش وابستگی به نفت، افزایش سهم مالیات در درآمدها، و حمایت از تحقیقات و نوآوری در بخش علم و فناوری را از دیگر کارهای دولت عنوان و خاطرنشان کرد: در بخش سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای دیگر دولت نهم بسیار فعال بوده و در مسئله هسته ای با ایستادگی ملت ایران بزرگترین پیروزی تاریخی برای کشور به دست آمده است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /