پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

گزارش ويژه سفر مقام معظم رهبري به ايلام

استان ايلام يك منطقه ي محروم مرزي در غرب ميهن اسلامي است كه طي قريب هشت سال جنگ تحميلي هدف شديدترين حملات دشمن قرارگرفته و آن طور كه زبانزد عام و خاص است، هواپيماهاي دشمن علاوه بر بمبارانهاي مشخص،‌ بمبهاي اضافي خود را نيز در بازگشت به پايگاههاي خود بر روي شهر ايلام فرو مي ريختند . عشاير سلحشور اين استان عليرغم تمامي مصائبي كه تحمل كرده اند،‌ هيچگاه منطقه ي خود را ترك نكرده و نه تنها باري را بر دوش دولت تحميل نكردند بلكه مهاجرين شهرهاي اشغال شده و همچنين معاودين عراقي را نيز در پناه خود گرفتند و نمونه ي بارزي از يك امت خداجوي و انقلابي را به نمايش گذاشتند. اين منطقه از جمله محرومترين بخشهاي ايران اسلامي مي باشد و مردم كم توقع آن از لحاظ ايمان،‌ تقوا، مقاومت و روحيه انقلابي جزو اقشار برجسته ي ملت مسلمان ايران بشمار مي روند.
دراين خطه همچنين معضله اي به نام بدحجابي به هيچ وجه وجودندارد و رعايت حجاب كامل اسلامي بصورت يك اصل خدشه ناپذير مورد توجه خاص زنان مسلمان و انقلابي اين استان قراردارد.
استقبال پرشور و خاطره انگيز مردم ايلام و شهرهاي ايوان، چوار و روستاهاي بخش مركزي ايلام از مقام معظم رهبري بيان كننده پيوند مستحكم و علاقه و محبت خالصانه آنان با جانشين برگزيده و شايسته حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه است. رهبر انقلاب ظهر روز چهارشنبه هفته ي گذشته درحالي به شهر ايلام وارد شدند كه بارش شديد باران جريان داشت اما مساعد نبودن شرايط جوي به هيچ وجه از اشتياق وصف ناپذير مردم غيور و قدرشناس ايلام براي استقبال از حضرت آيت الله خامنه اي نكاسته بود. زنان انقلابي ايلامي درحالي كه چادرهايشان كاملاً خيس شده و بعضاً كودكان خردسال خود را نيز به آغوش كشيده بودند همپاي پيرمردان و مردان، جوانان و نوجوانان شهر، از اولين ساعات صبح در ميدان شهيد كشوري و خيابانهاي اصلي ايلام اجتماع كرده بودند تا مقدم مقام معظم رهبري را كه در اولين مرحله از سلسله مسافرتهاي خود به سراسر كشور وارد اين شهر مي شدند گرامي بدارند.ازدحام جمعيت براي ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي به حدي بود كه اتومبيل حامل حضرت آيت الله خامنه اي در مدخل ورودي شهر ايلام از كنترل مأموران انتظامي خارج شد و اينجا اراده ي مردم بود كه اتومبيل معظم له را به جلو مي راند. در اين زمان بسياري از مردم درحالي كه پيوسته شعار مي دادند صل علي محمد بوي خميني آمد بر بدنه و شيشه هاي اتومبيل ايشان بوسه مي زدند و به اين ترتيب خوشحالي عميق و احساسات بي شائبه ي خود را ابراز مي داشتند. ازدحام فزاينده جمعيت، تلاش مأموران انتظامي و محافظين مقام معظم رهبري را براي قراردادن اتومبيل حامل رهبرانقلاب در مسير تعيين شده خنثي مي كرد و فاصله اي كه به همين دليل ميان اتومبيل فيلمبرداران صدا و سيما و عكاسان مطبوعات ايجاد شده بود را از ثبت بسياري از صحنه هاي شكوهمند اين استقبال محروم ساخت.
در چنين شرايطي به ناچار مسير عبور حضرت آيت الله خامنه اي تغيير يافت و ايشان عازم منزل حجت الاسلام والمسلمين محمدي،نماينده ولي فقيه و امام جمعه ايلام شدند.
مقام معظم رهبري دقايقي پس از توقف درمنزل امام جمعه در اجتماع عظيم مردم ايلام كه به اشتياق ديدار ايشان عليرغم ريزش باران شديد ساعتهاي متمادي در استاديوم ورزشي اين شهر تجمع كرده بودند حاضر شدند و به ابراز احساسات آنان پاسخ دادند. و معظم له به علت ريزش باران شديد و اينكه موجب ناراحتي مردم را فراهم نكرده باشند، سخنراني نكردند.
پس از اين برنامه، راديوي محلي استان ايلام اعلام كرد كه ايشان در مسجد علي بن ابيطالب (ع) اين شهر با عموم مردم ديدار خواهند كرد. با پخش اين خبر، اهالي ايلام دسته دسته به سوي مسجد به راه افتادند و در همان دقايق اول پس از انتشار اين مطلب صحن داخل مسجد مملو از زنان و مردان ايلامي شد. با ورود رهبر انقلاب به داخل مسجد، چهره ي به انتظار نشسته مردم يكباره شكست و فرياد برآوردند «صل علي محمد ‌ بوي خميني آمد » و « دست خدا برسر ماست ‌ خامنه اي رهبر ماست». عليرغم تدابير پيش بيني شده هجوم جمعيت براي مصافحه با مظعم له امكان هرگونه ابتكار عملي را از مأموران انتظامي سلب كرد و اين در حالي بود كه اقشار مردم از صحن بيروني مسجد به داخل آن چندين شيشه مسجد را درهم فروريخت. خوشحالي وصف ناپذيري كه مردم با ايمان و سلحشور ايلامي به هنگام مواجهه با رهبر انقلاب از خودشان نشان مي دادند و برق شادي اي كه در چشمانشان موج مي زد حكايتهاي نهفته اي را بيان مي كرد و آن عشق و محبت لايزال ارتباط مستحكم ميان آنان و دست پرورده ي امام راحل و عظيم الشأن جهان اسلام و منسوب به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بود. اين پيوند ناگسستني ميان مردم مسلمان ايران و ولي امر خود مصداق روشني از تحقق آيات قرآن كريم مبني بر اطاعت و تبعيت از اولي الامر است كه او خود مطيع امر خدا و رسول گرامي اوست.
پيرمردي كه خود را پدر پنج شهيد معرفي مي كرد هنگامي كه عرق ريزان به مقابل حضرت آيت الله خامنه اي رسيد،‌ بر دستان ايشان بوسه زد و گفت: آنچه كه براي من مهم است سلامتي وجود گرانقدر حضرتعاليست و من آماده ام به فرمان شما جان خود را نيز در راه اهداف اسلام و قرآن فدا كنم.
به دنبال آن معظم له او را به آغوش خود گرفتند و مورد ملاطفت خويش قراردادند. رهبر انقلاب همچنين محبت پدرانه خود را نسبت به جانبازي كه دو دست و چشم خود را در دفاع از ميهن اسلامي فدا كرده بود ابراز داشتند و ضمن بوسه نهادن بر گونه هاي او دستور دادند تا وضعيت زندگي او مورد رسيدگي قرار گيرد. مراسم مصافحه بيش از دو ساعت بطول انجاميد و در پايان آن مقام معظم رهبري طي سخناني حمايت و ابراز محبت و وفاداري آنان به مسئولين و دولت خدمتگزار را متضمن سربلندي اسلام وعزت و افتخار نظام جمهوري اسلامي دانستند.
اين برنامه نشانگر پيوند عيني امت با رهبر بود كه از مشخصات فرهنگ والاي اسلام به شمار ميرود.
در برنامه سفر رهبر انقلاب به استان ايلام ديدار با عشاير چند روستاي تابعه بخش مركزي ايلام نيز در نظر گرفته شده بود. ازاين رو نمايندگان اعزامي صدا و سيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي و رسانه هاي ارتباط جمعي جهت پوشش خبري ديدار عازم روستاي جعفرآباد شدند.ديدار مقام معظم رهبري از اين روستا و شش روستاي اين منطقه تنها يك ساعت قبل ازورود ايشان اعلام شد. انتشار اين خبر جنب و جوش زيادي را در اهالي اين منطقه به وجود آورده و مردم بلافاصله با اجتماع در مدخل روستاها، به قرباني كردن گوسفند، پخش شيريني و سردادن شعارهاي « صل علي محمد بوي خميني آمد» پرداختند و مقدم رهبر خود را گرامي داشتند. روستاي جعفرآباد در ابتداي يك جاده خاكي بطول سيزده كيلومتر واقع است كه شش روستاي ديگر را نيز به يكديگر مرتبط مي سازد. آسفالت اين جاده يكي از خواسته هاي اساسي اهالي اين روستا بود كه به دستور رهبر انقلاب براي اين منظور مبلغ پنجاه ميليون ريال اختصاص يافت. درطول اين مسير روستاهاي محمودآباد ـ حسين آباد ـ ميدان ـ داروند ـ حيدرآباد و سفيدون طولاب قراردارند كه اهالي آنان رامردمي شريف، زحمت كش، كم توقع و با ايمان تشكيل مي دهند. حضرت آيت الله خامنه اي هنگام عبور از اين روستاها به ابراز علاقه و محبت مردم پاسخ دادند و در روستاي سفيدون طولاب با حضور در ميان مردم از نزديك مسائل و خواسته هاي آنان را استماع كردند.
در اين محل رهبر انقلاب پدران و فرزندان معظم شهدا را در آغوش پرعطوفت خود گرفتند و طي سخناني كه خطاب به اهالي اين روستا ايراد داشتند، اظهار اميدواري فرمودند كه اين سفر موجب جلب توجه بيش از پيش مسئولين اجرايي كشور به روستاها شود.
در اين روستا يكي از خواهران آموزشي نهضت سوادآموزي درخواست كرد تا معظم له اهالي اين روستاها را به شركت در كلاسهاي سوادآموزي توصيه كنند و ايشان نيز درپاسخ به اين درخواست با اشاره به لزوم مبارزه با جهل و بي سوادي، ضرورت شركت فعال آنان در كلاسهاي سوادآموزي را يادآور شدند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين مقرر فرمودند كه يك باب مدرسه راهنمايي در اين روستا احداث شود و براي احداث كانال كشاورزي و ايجاد شبكه آبرساني در روستاي سفيدون طولاب نيز مبلغ سي و شش ميليون ريال اختصاص دادند.
مقام معظم رهبري در بازگشت از اين روستا بار ديگر به ابراز علاقه و محبت مردم روستايي كه در اين مسير به انتظار ايستاده بودند پاسخ گفتند.سپس با شركت در اجتماع اهالي جعفرآباد طي بياناتي ايمان و وفاداري عشاير استان ايلام به اسلام و انقلاب را شايسته تحسين بسياري دانستند. و مقاومت و ايستادگي آنان در برابر حملات شديد هوايي و موشكي دشمن را مورد تمجيد قراردادند. در اين روستاها، خانواده هاي معظم شهدا به حضور رهبر انقلاب رسيدند و از نزديك ضمن گفتگو با ايشان مسائل خود را عرضه داشتند. در پايان اين ديدار حضرت آيت الله خامنه اي به ايلام بازگشتند. عصر همان روز (پنجشنبه) خانواده هاي معظم شهداي ايلام جهت ملاقات با رهبر انقلاب در مسجد علي ابن ابيطالب (ع) اجتماع كردند. در اين اجتماع پرشور كه مادران ، پدران، فرزندان و همسران شهداي ايلام را شامل مي شد، خانواده هاي معظم شهدا درحاليكه اشك مي ريختند و از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي به وجدآمده بودند فرياد مي زدند: «حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست. » در اين مراسم بسياري از حاضرين درحالي كه از شوق ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي اشك مي ريختند براي سلامتي و طول عمر ايشان دعا مي كردند.
مقام معظم رهبري در اين مراسم طي سخناني مقام والا و ارزشمند شهداي عظيم الشأن انقلاب اسلامي را گرامي داشتند و صبر و استقامت مادران شهدا را از ايمان عميق آنان نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب اسلامي ناشي دانستند.
در روز پنجشنبه چهار هيئت كه ازسوي ايشان جهت بررسي مسائل ومشكلات مردم عشاير به نقاط مختلف استان اعزام شده بودند گزارش سفر خود را به استحضار رهبر انقلاب رساندند.
اين هيئت ها همزمان با ديدار مقام معظم رهبري از استان عشايرنشين ايلام ازسوي معظم له بطور جداگانه به چندين منطقه روستايي و عشايري اين استان اعزام شده بودند. اين هيئتها كه توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني، آيت ا... انواري، حجت الاسلام والمسلمين رسولي محلاتي و حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي سرپرستي مي شدند،‌ از شهرستانها و روستاهاي اسماعيل سفلي، نهرخوان سفلي و عليا،‌ گرمه، كارزان،‌ چشمه خزانه، قنات آباد، سرآبله، زنجيره،عليا،‌ بدره، دره شهر،‌ آبدانان، دهلران و صالح آباد ديدن كردند و نشستهاي متعددي را با اهالي اين مناطق انجام دادند و پيام مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت اتحاد و همبستگي ميان مردم و مسئولان براي آباداني هرچه بيشتر مناطق روستايي را به اطلاع آنان رساندند.
در سفر مقام معظم رهبري به استان ايلام آقاي ميرزاده معاون اجرايي رئيس جمهور نيز كه ايشان را همراهي مي كرد به نمايندگي ازسوي دولت تأمين اعتبار ارزي و ريالي و همچنين تأمين مصالح ساختماني مورد نياز را براي اجراي پروژه هاي عمراني استان ايلام تقبل كردند.
انتظار مي رود با يك ميليارد و دويست و چهل ميليون ريال كمكي كه مقام معظم رهبري به استان ايلام اختصاص داده اند اجراي اين طرحها كه شامل احداث يكصد كارگاه صنعتي كوچك روستايي نظير جمع آوري و بسته بندي داروهاي گياهي و كارگاههاي نساجي، كرباسبافي، چوب بري و جعبه سازي و نيز احداث چندين دهنه پل، سيل برگردان، ايجاد، تكميل، تعمير و توسعه شبكه آبرساني و آسفالت جاده هاي خاكي مي شود،‌ مشكلات اساسي بسياري از روستاهاي محروم اين بخش از ميهن اسلاميمان را كه طي هشت سال جنگ تحميلي از خود صبر و مقاومت كم نظيري نشانداده‌اند مرتفع گردد.
ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي با مردم استان ايلام و گفتگوهاي مستقيم ايشان با بسياري از آنها بدون ترديد تأثيرات مثبتي را در روند بازسازي كشور و تقويت بيش از پيش روحيه مردم و نيز الفت و همبستگي بيشتر بين مردم و مسئولين را به همراه خواهد داشت و تداوم اينگونه تماسها بويژه در مناطق محروم كشور همچنين مي تواند حركت دولت به سمت محروميت زدايي و آباداني و توسعه روستاها را سرعت بخشد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /