پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار شرکت کنندگان اجلاس نماز:

نشانه های اسلامی به ویژه نماز باید در بخشهای مختلف جامعه اسلامی آشکار باشند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار شرکت کنندگان در هفدهمین اجلاس سراسری نماز، اقامه صحیح و توجه همزمان به قالب و روح نماز را کلیدی ترین عنصر برای اصلاح فرد و جامعه دانستند و تأکید کردند: نشانه های اسلامی به ویژه نماز باید در بخشهای مختلف جامعه اسلامی آشکار و عیان باشند و در همه امور نیز رعایت شوند.

ایشان، واجبات شرعی و اجتناب از محرمات را مجموعه ای از عناصر تأمین کننده سعادت انسان برشمردند و افزودند: در میان این عناصر، اصلی ترین آنها، نماز است که نَفس سرکشِ انسان را کنترل می کند.

رهبر انقلاب اسلامی سعادت و هلاکت انسان را در نحوه برخورد با نَفس دانستند و خاطرنشان کردند: اگر این نفس سرکش به وسیله ذکر و یاد خدا مهار شود، انسان به اوج کمال می رسد اما اگر این نفس رها شود، نتیجه آن ظلم، فحشاء، فقر و استکبار است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه کنترل نَفسِ سرکش منوط به ذکر و یاد خدا به همراه احساس نیاز به پروردگار و احساس حقارت در برابر عظمت الهی است افزودند: اینگونه نماز و ذکر الهی موجب می شود که انسان از گناهان و منکرات به دور بماند زیرا این ذکر موجب تذکر مستمر درونی انسان به او می شود و به همین دلیل در هر روز، نماز چند بار تکرار می شود.

ایشان گسترش نماز صحیح در جامعه را موجب آرامش فردی و درونی انسان و همچنین امنیت و آرامش جامعه دانستند و تأکید کردند: نماز صحیح نمازی است که جسم و روح آن کامل باشد.

رهبر انقلاب اسلامی نماز بدون روح را کم اثر خواندند و خاطرنشان کردند: قالب و شکل نماز در واقع متناسب با روح آن تنظیم شده است و در ترویج نماز در جامعه به ویژه در میان جوانان حتماً باید کامل بودن شکل و روح نماز مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری تأثیر نماز صحیح در دل جوان مسلمان و ایجاد امید و بهجت معنوی در او، افزودند: اگر انسان از سنین جوانی به خواندن نماز صحیح و خوب، همت کند، در سنین بالا نیز نماز با حضور قلب استمرار خواهد داشت.

ایشان همچنین با اشاره به کمبود مسجد و نمازخانه در مراکز پرجمعیت تأکید کردند: همه کارهای مهندسی بزرگ باید یک پیوست مسجد داشته باشند و دولت نیز باید به طور جدی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید در ایستگاههای مترو، قطار، اتوبوس های بین شهری، فرودگاهها و شهرک های بزرگ مسجد لحاظ شود، خاطرنشان کردند: در پروازهای داخلی و خارجی نیز، زمان پروازها به گونه ای تنظیم شوند که وقت خواندن نماز وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در پروازهایی که این امکان وجود ندارد باید در داخل هواپیما، محل اقامه نماز فراهم شود.

ایشان رعایت این مسائل را نشانه اهتمام به نماز دانستند و خاطرنشان کردند: در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ از جمله تهران، باید مساجد آباد و در اوقات نماز، نماز جماعت اقامه شود و به هنگام وقت نماز، صدای اذان در شهرهای کشور اسلامی شنیده شود.

ایشان افزودند: در شهرک سازی ها و انبوه سازی ها نیز باید مسجد به تناسب جمعیت لحاظ شود و نباید بدون در نظر گرفته شدن مسجد، به این طرحها مجوز داده شود.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کردند: نشانه های اسلامی باید در جامعه به ویژه در مهندسی ها و ساختمان سازی ها مشهود باشند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رئيس ستاد اقامه نماز در سخنانی با اشاره به وضعیت خوب نماز در جامعه به ویژه در دانشگاهها و استقبال بسیار خوب جوانان از نماز گفت: در هفدهمین اجلاس سراسری نماز که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، نهصد مقاله و هفتصد اثر هنری ارائه شده است.

در ابتدای این دیدار نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /