پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

انتصاب حجةالاسلام سيداحمد خميني به سرپرستي حجاج بيت الله الحرام

حضرت آيةالله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز طي حكمي حجةالاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني را به سمت نماينده خويش و سرپرست حجاج ايران منصوب فرمودند.
متن حكم رهبر معظم انقلاب اسلامي خطاب به حجةالاسلام والمسلمين حاج سيداحمد خميني به اين شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
جناب‌ حجةالاسلام ‌والمسلمين‌ آقاي‌ حاج‌ سيد احمد خميني‌ دام‌بقائه‌
خداي‌ منان‌ را شكر گزاريم‌كه‌ بار ديگر با عنايات‌ خود، ملت‌ شريف‌ ايران‌ را مشمول‌ تفضلات‌ خاص‌ فرموده‌ و موانع‌ را از سر راه‌ حج‌ ابراهيمي‌ و حضور در ميعاد الهي‌ و مردمي‌ خانه‌ي‌ مكرم‌ خود برطرف‌ نموده‌ و دلهاي‌ مشتاق‌ را با دعوت‌ به‌ وعده گاه‌ ضيافت‌ خود به‌ اهتزاز آورد. اكنون‌ به‌ فضل‌ الهي‌ و توجهات‌ ولي‌الله‌الاعظم‌ روحي‌فداه ‌ملت‌ ايران‌ در آستانه‌ي‌ استيفاي‌ حق‌ عظيمي‌ است‌ كه‌ سه‌ سال‌ به‌ ناروا از او باز داشته‌ شده‌ بود. بايد شك‌ نكرد كه‌ روح‌ مطهر امام‌ آزادگان‌ و قائد درست‌انديشان‌، آن‌ پايه‌گذار حج‌ ابراهيمي‌ و ولايت‌ و برائت‌ محمدي ‌صلي‌الله‌عليه‌واله‌ از توفيق‌ كرامت بار ملت‌ ايران‌ و تلاش‌ و مجاهدتي‌ كه‌ به‌ اين‌ عزت ‌منتهي‌ شد، شاد و راضي‌ است‌.
اين‌جانب‌ با تأسي‌ به‌ آن‌ بزرگوار كه‌ جناب ‌عالي‌ را با اعتمادي‌ كم ‌نظير از همگنان‌ ممتاز ساخته‌ بود ، با اطمينان‌ و اعتماد كامل‌ به‌ دانش‌ و بصيرت‌ و هوشمندي‌ همراه‌ با امانت‌ و صداقت‌ و كارايي ‌كه‌ از آن‌ برخوردار مي‌باشيد، شما را به‌ سمت‌ نماينده‌ي‌ خويش‌ و سرپرست‌ حجاج ‌محترم‌ ايران‌ منصوب‌ مي‌كنم‌.
اين‌ واجب‌ بزرگ‌ كه‌ ذكر خدا و انابه‌ و استغفار در آن‌ با برائت‌ و بيزاري‌ از مشركين‌ و نمايش‌ عظمت‌ و وحدت‌ مسلمين‌ توأم‌ و همراه‌ است‌، امسال‌ در شرايطي‌ انجام‌ مي‌گيرد كه‌ مع‌الاسف‌ بخشي‌ از سرزمينهاي‌ اسلامي‌ عربستان‌ و عراق‌ به‌ حضور و تصرف‌ ايادي‌ شرك‌ و كفر و استكبار آلوده ‌شده‌ و با سوء تدبير و خباثت‌ بعضي‌ از حكام‌ ممالك‌ اسلامي‌، اختلافات‌ تازه‌ و برادركشي هاي‌ بي‌سابقه‌يي‌ در ميان‌ مسلمين‌ پديد آمده‌ است‌. اين‌ چيزي‌ است‌ كه‌ قلب‌ هر مسلمان‌ غيور و معتقد به‌ عزت‌ اسلام‌ و وحدت‌ مسلمين‌ را جريحه‌دار مي‌سازد، و حج‌ بايد بر دلهاي‌ خسته‌ و مجروح‌ مسلمين‌ مرهم‌ نهاده‌، راه‌ رشد وصلاح‌ را ـ كه‌ همانا اتحاد و همبستگي‌ ملت هاي‌ مسلمان‌ و عزم‌ راسخ‌ آنان‌ بر مقابله‌ و مبارزه‌ با اردوگاه‌ استكبار و جهان خواران‌ و غارتگران‌ ثروتهاي‌ مادي‌ و معنوي‌ مسلمين‌ است‌ ، به‌ آنان‌ نشان‌ دهد.
حضور جناب‌عالي‌ كه‌ يادگار عزيز و گرانقدر امام‌المجاهدين‌ و خود از شخصيتهاي‌ برجسته‌ي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و داراي‌ مواضع‌ راسخ‌ و روشن‌ در مقابله‌ با توطئه‌ها و ترفندهاي‌ استكباري‌ مي‌باشيد،به‌ حجاج‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ اين‌ امكان‌ را خواهد بخشيد كه‌ سياست‌ الهي‌ و به حق‌ جمهوري‌ اسلامي‌ را بي‌واسطه‌ از زبان‌ يكي‌ از برگزيدگان‌ اين‌ نظام‌ بشنوند و از رهنمود جمهوري‌ اسلامي‌ در حوادث‌ پيچيده‌ي‌ دنياي‌ كنوني‌ و منطقه‌ي‌ اسلامي‌ مطلع‌ شوند.
لازم‌ است‌ جناب ‌عالي‌ كليه‌ي‌ دستورات‌ حضرت‌ امام‌ خميني ‌رضوان‌الله‌عليه‌ را در احكام‌ صادره‌ به‌ نمايندگان‌ محترم‌ ايشان‌ در حج‌ سالهاي‌ گذشته‌ در مد نظر داشته‌ و با دقت‌ و تمام‌ امكان‌ به‌ آن‌ عمل‌ نماييد و بالخصوص‌ مسلمين‌ را به‌ وحدت‌ كلمه‌ و دفاع‌ از اسلام،‌ و مبارزه‌ با ائمه‌ي‌كفر و سردمداران‌ ظلم‌ و فساد جهاني‌ و متجاوزين‌ به‌ حقوق‌ كشورها و ملتهاي‌ ضعيف‌ و دست‌ نشاندگان‌ آنان‌ توصيه‌ كنيد و از وقايع‌ ظالمانه‌ و خونيني‌ كه‌ درفلسطين‌ و عراق‌ و لبنان‌ مي‌گذرد آنان‌ را آگاه‌ سازيد. همچنين‌ ضروري‌ است‌ كه ‌در هر فرصتي‌ همه‌ي‌ حجاج‌ و بالخصوص‌ حجاج‌ عزيز ايران‌ را به‌ ذكر و خشوع‌ و تضرع‌ و تقويت‌ علقه‌هاي‌ معنوي‌ و رابطه‌ با حضرت‌ باري‌ تعالي‌ وتقدس‌ متذكر فرماييد.
اكنون‌ در آستانه‌ي‌ فصل‌ مبارك‌ حج‌، ياد شهيدان‌ مظلوم‌ و كبوتران‌ خونين ‌بال‌ حريم‌ امن‌ الهي‌ ، كه‌ داغ‌ آنان‌ از دل‌ زدوده‌ نشده‌ و نخواهد شد، دل‌ را مي‌گدازد و اشك‌ بر ديده‌ جاري‌ مي‌سازد. اميد است‌ كه‌ حج‌ ناتمام‌ آن‌ مظلومان‌ به‌ لطف‌ خداي‌ عزيز و قدير به‌ كمال‌ و تمام‌ حج‌ همه‌ي‌ مسلمين ‌بي نجامد و خون‌ به‌ناحق ‌ريخته‌ي‌ آنان‌، تقاص‌ همه‌ي‌ خونهاي‌ به‌ناحق‌ ريخته‌ي ‌جهان‌ اسلام‌ را در پي‌ داشته‌ باشد.
لازم‌ مي‌دانم‌ از جناب‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمين‌ آقاي‌ كروبي‌ ، رئيس‌ محترم‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ كه‌ با توجه‌ به ‌مسؤوليت‌ سنگين‌ خود در كشور امكان‌ اداي‌ اين‌ مسؤوليت‌ را نداشتند به‌خاطر زحمات‌ بي‌دريغ‌ در حج‌ سالهاي‌ گذشته‌ تشكر كنم.‌ و توفيق‌ جناب‌عالي‌ و كساني ‌را كه‌ در اين‌ امر خطير همكار و دستيار شما خواهند بود از خداوند مسألت ‌نمايم‌.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمة‌الله‌
بيستم‌ ماه‌ رمضان‌ 1411
برابر باهفدهم‌ فروردين‌ ماه‌ 1370
علي‌ حسيني‌ خامنه‌اي‌
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /