پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی :

در پرتو هوشیاری و ایستادگی ملت، دشمنان قادر به ضربه زدن به نظام اسلامی نخواهند بود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، در آغاز بهار و در اولین روز سال نو، عصر امروز در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ، با تشریح زمینه ها و عرصه های مختلف تحقق شعار سال جدیدیعنی " همت مضاعف ، کار مضاعف " ، به تبیین عوامل و ضروریات دهه پیشرفت و عدالت  پرداختند و با تجلیل از وحدت و  یکپارچگی ملت در مقابل تلاشهای دشمنان در حوادث پس از انتخابات تاکید کردند به فضل الهی ، از این پس نیز سرنوشت ملت و کشور ، پیروزی وپیشرفت و سرنوشت دشمنان شکست و عقب ماندگی خواهد بود .
رهبر انقلاب اسلامی در این اجتماع پرشور که به علت اوضاع جوی مشهد در رواق بزرگ امام خمینی برگزار شد، با تبریک مجدد حلول سال نو وعید نوروز،  " ایمان به پروردگار و تعالیم انبیاء "  را اساس وشاخص عمده جمهوری اسلامی خواندند وبا استناد به آیات مختلف قرآن کریم خاطر نشان کردند : ایمان  به خدا و عمل به تعالیم اسلامی ، ضمن تعالی معنوی و آرامش روحی ، سعادت دنیوی و مادی بشر را نیز تامین می کند و جوامع انسانی را به رفاه و پیشرفت  می رساند وبهمین علت ، مبانی نظام اسلامی براین شاخص اصلی استوار شده است .
حضرت آیت الله خامنه ای ، با اشاره به نامگذاری سال 1389 ،به نام سال همت مضاعف ، کار مضاعف ، افزودند : شعارهای هر سال ، نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعا همه مشکلات را هم حل نمی کندبلکه انگشت اشاره ای است که راه و روش را نشان می دهد که امسال نیز با توجه به اهداف بلندتر ملت و کشور،  باید همتی برتر فراهم آورد و کارهای بیشتر و جدی تر انجام داد .
رهبر انقلاب اسلامی  ، با اشاره به برخی اقدامات و تحقیقات مسئولان در سال گذشته برای اصلاح الگوی مصرف افزودند : تا تحقق این هدف ، فاصله فراوانی داریم اما مهم این است که این شعار اساسی را دنبال کنیم چرا که تا الگوی مصرف اصلاح نشود ، مشکلات همچنان وجود خواهد داشت .
حضرت آیت الله خامنه ای ، علم و تحقیق را یکی از مهمترین عرصه های تجلی عملی شعارامسال دانستندوافزودند:دانشگاهها و مراکزتحقیقاتی درهمه زمینه ها ، اهداف بلندی را مد نظر قرار دهند و با همت برتر و کار متراکم تر ، بسوی این اهداف افتخار آفرین حرکت کنند تا ایران عزیز ، پس از گذشت چند دهه ، به مرجع علمی جهانیان تبدیل شود .
ایشان ، همت مضاعف وکار مضاعف در استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود را موجب رفاه و رونق زندگی ملت برشمردند و در همین زمینه لایحه هدفمند کردن یارانه ها را ، بسیار مهم خواندند.
رهبرانقلاب اسلامی با تاکید بر همکاری قوای مجریه و مقننه در این مسئله مهم ، خاطر نشان کردند از یک طرف بار اجرای این هدف بزرگ بردوش دولت است بنابراین همه دستگاهها از جمله دستگاه قانونگذاری باید به دولت کمک کند ، از طرف دیگر دولت نیز باید به آنچه مراحل قانونی راگذرانده و قانون شده است عمل کند تا درسایه همدلی و همکاری قوا، پروردگار نیز یاری خود را شامل  حال مسئولان نماید.
کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی بگونه ای که محصولات تلاش کارگر ایرانی قابل رقابت با اجناس خارجی باشد و توجه ویژه به مسئله سلامت مردم در برنامه ریزیهای مختلف از جمله برنامه پنجساله پنجم ، نکات دیگری بودکه حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین ابعاد و زمینه های مختلف شعار امسال به آنها اشاره کردند.
ایشان در زمینه سلامت عمومی ، همت مضاعف و کار مضاعف در زمینه ورزش همگانی را موجب نشاط ،  تحرک و آمادگی بیشتر جامعه برای تلاش و پیشرفت فردی و عمومی برشمردند.
رهبر انقلاب ، سرمایه گذاری  و کار آفرینی را ازدیگر عرصه های تحقق شعار سال جدید دانستند و افزودند : کسانی که سرمایه و امکانات دارند با همت بهتر و پرهیز از اسراف و بیهوده خرجی ، دارایی خود را در راه کار آفرینی و    سرمایه گذاری بکار گیرند .
حضرت آیت الله خامنه ای ، " تولید فکر ، کتابخوانی و افزایش معلومات عمومی"  را از دیگر عرصه هایی دانستند که نیازمند همت مضاعف وکار مضاعف است .
ایشان در همین زمینه خاطر نشان کردند ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها و حوزه ها می تواند جریان سیال فکری بسیار با ارزشی در جامعه بوجود آورد .
رهبر انقلاب ، مبارزه با فقر وفساد و بی عدالتی را مهمترین عرصه نیازمند "همت بالاتر و  کار متراکم تر"  خواندند و بر تلاش بی وقفه  برای تحقق این هدف اساسی تاکید کردند .
حضرت آیت الله  خامنه ای ، همچنین تجلی رشد و آگاهی ملت را در حوادث 8 ماهه 22 خرداد تا 22 بهمن سال 88  ، آغاز فصل تازه ای در بصیرت ملت خواندند و افزودند : این فصل پر افتخار و پر عبرت ، زمینه بسیار مهمی است که باید براساس آن و با همت مضاعف و کار مضاعف حرکت کرد.
ایشان با استناد به عملکرد هوشیارانه ملت در حوادث پس از انتخابات ،  سال 88 را سال ملت و سال حضور درخشان و پیروزمندانه ملت دانستند و افزودند:حضور40 میلیونی ، پرشور و تاریخی ملت و مشارکت بیش ازهشتاد درصدی مردم در انتخابات ، رویدادی بسیار مهم واز جلوه های مشروعیت نظام بود و تحلیلگران و سیاستمداران جهانی حتی اگر در ظاهر  این واقعیت درخشان را کتمان کنند می فهمند که ملت ایران پای حرف خود ایستاده و پس از سی سال همچنان پایبند به مبانی نظام است .
حضرت آیت الله خامنه ای ، اسلامیت و جمهوریت نظام را تفکیک ناپذیر خواندند و درباره حوادث پس از انتخابات افزودند : بنده کسی را متهم نمی کنم اما هندسه ی کار دشمن را می شناسم و تشخیص می دهم ، همچنانکه ذهن مردم و تحلیلگران مستقل ، صادق و تیز بین نیز با تامل در شکل و روند این حوادث ، آن را به عوامل خارجی منتسب کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اجرای نقشه های مشابه و از پیش طراحی شده بیگانگان در برخی کشورهای دیگر افزودند : این واقعیات نشان می دهد که وقتی مستکبران از یک کشور ناراضی هستند منتظر فرصت انتخابات می مانند تا در صورت پیروز شدن افرادی که مورد نظر آنها نیستند با کشاندن عده ای به خیابانها، اوضاع را برهم بزنند وحتی در صورت لزوم با ایجاد اغتشاش وآشوب ، نتیجه قانونی انتخابات را با خشونت تغییر دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای ، با اشاره به پیروزی ملت در آزمون بزرگ و مهم حوادث پس از انتخابات، افزودند : تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات بزورِ خشونت و اغتشاش ، خلاف شرع و قانون بود و پیروزی هوشمندانه ملت در این حوادث ، عبرت  و درسهای فراوانی در برداشت .
ایشان ، تقسیم ملت به " دو گروه اقلیت و اکثریت "  و " برنده و بازنده"  و قرار دادن آنها در مقابل یکدیگر را نقشه واضح بیگانگان برای ایجاد دو دستگی در ملت  دانستند و افزودند : در این میان عده ای اغتشاشگر هم وارد میدان شدند  تا با تحقق خواست دشمن، جنگ داخلی درایران براه بیافتد اما ملت ، هوشیار بود و آنان را ناکام گذاشت .
رهبر انقلاب اسلامی افزودند : در روز انتخابات ، مردم به دو گروه  14 میلیونی و 24میلیون تقسیم شدند و هرکس به فرد مورد نظر خود رای داد اما این دو گروه پس از مدتی نه چندان طولانی و هنگامیکه  نقشه بیگانگان را دیدند با هم یکی شدند و همه ملت ، بیدار ویکپارچه  در مقابل دشمنان ، شورشگران و اغتشاشگران ایستادند.
حضرت آیت الله خامنه ای ، حمایت دشمنان اسلام و ایران از اغتشاشگران را   یاد آور شدند و خاطر نشان کردند اگر آمریکایی ها ، انگلیسی ها و صهیونیستها   می توانستند برای تحقق نقشه شوم شان نیرو وارد خیابانهای تهران کنند ، یقینا این کار را می کردند اما می دانستند که این کار بضررشان تمام می شود لذا در صحنه سیاسی و تبلیغات وارد شدند تا شاید بتوانند با حمایت از آشوبگران ، افکار عمومی داخلی و خارجی را منحرف کنند اما نتوانستند.
رهبر انقلاب اسلامی ، حضور متحد و پر بصیرت ملت در حماسه  9 دی و 22 بهمن را قوی ترین و آخرین ضربه ملت به بیگانگان دانستند و افزودند : دراین دو حادثه  عظیم  ، همه کسانیکه به نامزدهای مختلف رای داده بود با شعار واحد ،  وارد صحنه شدند و اتحاد و پیروزی ملت را در پیمودن راه انقلاب و صراط مستقیم  متجلی ساختند .
حضرت آیت الله خامنه ای ، در بخش دیگری از سخنانشان در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی  به بازخوانی ضروریات و لوازم دهه چهارم انقلاب اسلامی یعنی دهه پیشرفت و عدالت پرداختند وافزودند :  با توجه به واقعیات کشور و فراهم آمدن زیر ساختهای لازم ، این دهه ، زمان مناسبی برای برداشتن گامهای  بلند در تحقق این دو مقوله  اساسی و تاریخی است .
ایشان ، توجه به " پیشرفت و عدالت  "  را در همه برنامه ریزیها و اقدامات مسئولان ضروری دانستند و در تشریح زمینه های مناسب موجود افزودند : ایجاد زیرساختهای " اقتصادی ، ارتباطی و مواصلاتی " ، پیشرفتهای خیره کننده علمی و فناوری که در برخی زمینه ها ایران را در ردیف 10 یا 8 کشور اول جهان قرار داده است ،" اعتبار ، اقتدار  و اثر گذاری " منطقه ای و بین المللی نظام اسلامی ، سی سال تجربه  خدمتگزاری و مدیریت کشور و سند بسیار با ارزش چشم انداز  بیست ساله از جمله زیر ساختهایی است که امکان حرکتی عظیم در روند پیشرفت و عدالت را فراهم کرده است .
رهبر انقلاب اسلامی ، نسل جوانِ " تحصیل کرده  ، پر انرژی ، پر انگیزه و دارای اعتماد به نفس " را از پشتوانه ها و زمینه های  اصلی حرکت کشور به سمت دو هدف عظیم پیشرفت و عدالت دانستند و  افزودند : جوان ایرانی،  امروز احساس توانایی می کند و این از نشانه های اعتماد به نفس ملی است .
رهبر انقلاب اسلامی در پخش پایانی سخنانشان در اجتماع زائران ومجاوران  حرم حضرت امام رضا (ع) ، به تبیین موانع پیش روی ملت پرداختند و افزودند : ایران اسلامی نیز همچون دیگر کشورها دشمنانی دارد اما بر خلاف دولت آمریکا که با تنفر و دشمنی ملتها روبروست  ، جمهوری اسلامی ایران با دشمنی دولتهای مستکبر و زورگو ، سرمایه داران صهیونیست و دشمنان بشریت مقابله می کند .
حضرت آیت الله خامنه ای ، تدبیر وشجاعت را دو عنصر کاملا ضروری درمقابله با دشمنان ملت برشمردند و افزودند : اگر شجاعت نباشد و مسئولان درمقابل تحرکات و چهره های عبوس مستکبرا ن خود را ببازند بی تردید کشور شکست خواهد خورد، همچنانکه اگر تدبیر و هوشیاری نباشد ممکن است دشمن با فریب  و حیله گری ، اهداف خود را محقق سازد.
رهبر انقلاب اسلامی ، آگاهی و شناخت برنامه های واقعی دشمن و تصمیم گیری صحیح و به موقع  در مقابل طرحها و تحرکات بیگانه را ، مفهوم تدبیر و هوشیاری خواندند و خاطر نشان کردند ، صهیونیستها ، آمریکا و دیگر دشمنان ملت گاه در لباس گرگ و گاه در لباس روباه ظاهر می شوند ، همچنانکه برخی مواقع با چهره ای خشن و خصمانه و برخی اوقات با چهره ای فریبگرانه حرکت می کنند.
ایشان با یاد آوری سخنانشان در اولین روز سال گذشته افزودند : همانگونه که گفته شد مسئولان نظام با هوشیاری ، دست بظاهر دراز شده رئیس جمهور جدید آمریکا را تحت نظر گرفتند تا بفهمند آیا در زیر دستکش مخملی ، پنجه  چدنی پنهان  نشده است که متاسفانه همان اتفاق رخ داد.
حضرت آیت الله خامنه ای ، با اشاره به  ادعاهای " آشکار و پنهان "  وارسال نامه و پیام دولت آمریکا درباره علاقمندی به ایجاد روابط عادلانه با جمهوری اسلامی افزودند : همه این ادعاها ، در عمل برعکس از آب در آمد و رئیس جمهور آمریکا در قضایای بعد از انتخابات ، بدترین موضع را گرفت و حمله کنندگان به مردم ، و اغتشاشگران را جنبش مدنی معرفی کرد وناخواسته ماهیت اهداف خود را آشکار ساخت .
ایشان با  انتقاد شدید از ادعاهای دروغین دولت آمریکا مبنی بر حمایت از حقوق مدنی و دمکراسی افزودند : دولت آمریکا حرکت عظیم ملت ایران را در انتخابات و فریاد یکپارچه این ملت را در عرصه های مختلف نادیده می گیرد و با ادامه اقدامات خود در کشتار  "مردم افغانستان و عراق " و حمایت از قاتلان کودکان فلسطینی در غزه ، از حقوق بشر دم می زند اما  واقعیات نشان   می دهد که این دولت اصولا در موقعیتی نیست که از دمکراسی و حقوق بشر حرف بزند.
ایشان تاکید کردند باردیگر  به همه دولتهایی که با خوی استکباری با ملت و جمهوری اسلامی مواجه می شوند اعلام می کنیم که ملت و مسئولان ایرانی ، آنها را مطرود و محکوم می دانند و ماهیت آنها را در هر لباسی که باشند می شناسند و هرگز از منافع ملت وروند پیشرفت  ایران قدمی کوتاه نخواهند آمد .
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان تاکید کردند به فضل الهی و در پرتو هوشیاری ، شجاعت ، تدبیر ، اتحاد و ایستادگی ملت عظیم الشان ایران ، دشمنان قادر به ضربه زدن به نظام اسلامی و جدا کردن ملت از نظام نخواهند بود وپیروزی و پیشرفت ، آینده  روشن تر این ملت و کشور را رقم خواهد زد .
 در ابتدای این دیدار ،آیت ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی  ضمن خیر مقدم به حضرت آیت الله خامنه ای  گفت : ایران اسلامی  با هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و تدبیر مسئولان و حضور قدرتمندانه مردم به راه خود ادامه خواهد داد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /