پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري حجه‌اسلام‌ و المسلمين‌ آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ صبح‌ امروز حكم‌ رياست‌ جمهوري‌ حجه‌اسلام‌ و المسلمين‌ آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور منتخب‌ ملت‌ ايران‌ را تنفيذ كردند.
در مراسم‌ ويژه‌اي‌ كه‌ بهمين‌ مناسبت‌ در حسينيه‌ امام‌ خميني‌ رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه‌ و با حضور مقامات‌ عاليرتبه‌ كشوري‌ و لشكري‌ و جمعي‌ از سفراي‌ خارجي‌ مقيم‌ تهران‌ حضور داشتند حجه‌الاسلام‌ و المسلمين‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ حكم‌ رياست‌ جمهوري‌ خود را از دست‌ رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ دريافت‌ كرد. متن‌ حكم‌ تنفيذ شده‌ كه‌ توسط حجه‌الاسلام‌ و المسلمين‌ حاج‌ سيداحمد خميني‌ قرائت‌ شد به‌ اين‌ شرح‌ است‌:
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

خداى بزرگ را سپاسگزارم كه به حول و قوّه اش، رياست جمهورى اسلامى ايران يك دوره كامل ديگر را طى كرد و ملت بزرگ ايران توفيق آن يافت كه سر برافراشته و مصمّم، به انتخابى ديگر دست يازد و يك بار ديگر، قدرت و اراده ملّى خود را در گزينش رئيس جمهور كشورِ كهن اسلامى و بلند آوازه اش، در برابر چشم مردم دنيا به نمايش گذارد.

خداى بزرگ را حمد و سپاس كه در دوره چهارساله گذشته، عزّت و اقتدار معنوى جمهورى اسلامى ايران را كه ناشى از لطف و تأييد الهى و مرهون عنايات و توجّهات حضرت ولى اللَّه الاعظم روحى فداه و منقّش به نام ماندگار و پرافتخار امام راحل است، استمرار بخشيد و در دنياى توفانى اين چند سال كه لبريز از حوادث بزرگ بود و شگفتيهايى چون دگرگونى نظام دوقطبى جهانى و آغاز فروپاشى ابرقدرتهاى افسانه اى و تغييرات عمده در جغرافياى سياسى عالم و جنگها و فتنه ها و وقايع خونين را به همراه داشت، ايران عزيز را در سايه امن و امان خويش، از گزند حوادث مصون داشت و به حكمت و تدبيرش محفوف فرمود.

خداى بزرگ را حمد و سپاس كه ملّت عزيز ايران را به لطف و رحمت خود، مطمئن و دلگرم فرمود؛ توطئه هاى خنّاسان را كه در قالب شبكه تبليغاتى صهيونيستى و استكبارى، سعى خود را بر شكستن روحيه و مقاومت ملت ايران متمركز كرده اند، همواره نقش برآب ساخت و دلهاى مؤمن و حقجوى اين امّت پيشرو را به صدق وعده خود مستحكم كرد، تا مردم ايران در هر جا كه حضور و رأيشان براى انقلاب و نظام جمهورى اسلامى لازم بود، با حضور و اعلام رأى خود، دشمن را ناكام سازند و به نداى الهى، لبّيك گويند و در گزينش رئيس جمهور، با هشيارى و انگيزه و حسّاسيت به پاى صندوق رأى آيند و به وصيت امام و مرشد و معلّم بزرگشان عمل كنند.

خداى بزرگ را سپاس كه در اين نوبت نيز، رأى مصيب ملت، مسؤوليت را به دستهاى تواناى مردى سپرد كه در ميدانهاى دشوار، لياقت و امانت و صلاحيت و كاردانى و برجستگى او را آزموده بود. مردى بزرگ از سابقينِ اوّلينِ انقلاب و از حوارييّن و انصار ديرين امام راحل. عالِمى متفكّر، سياستمدارى هوشمند، فقيهى زمان شناس، مجاهدى خستگى نشناس، برادرى مهربان براى ضعيفان و مديرى كاردان براى كشور.

اين جانب ضمن تبريك به ملت عزيزمان براى اين حُسنِ انتخاب و با معرفت به مقام و مرتبت والاى شخصيّت برجسته و چهره منوّر نظام جمهورى اسلامى و ركن ركين انقلاب و بازوى توانا و زبان گوياى آن، جناب آقاى هاشمى رفسنجانى دام عُلاه، رأى ملّت را تنفيذ و ايشان را به رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب مى كنم. بديهى است كه تنفيذ اين جانب نيز، مانند رأى ملّت، تا زمانى است كه ايشان در همان صراط مستقيم و منهاج قويمى قدم برمى دارند كه سالهاى عمر بابركت خود را در طى مراحل نورانى آن گذرانيده اند؛ يعنى راه دفاع از اسلام ناب محمّدى صلّى اللَّه عليه وآله و مجاهدت براى تحقّق حاكميت كامل قرآن و عمل به شريعت و حمايت از محرومان و مستضعفان و كوشش براى ريشه كن كردن فقر و تبعيض و استقرار عدالت اجتماعى و تمسّك به اصول پايدار انقلاب اسلامى، كه البته همواره چنين خواهد بود.

اين فرصت را مغتنم شمرده، رئيس جمهور محترم و برادر گرامى خود را به آنچه توصيه همه انبيا و اولياى مؤمنين است توصيه مى كنم؛ يعنى رعايت تقوا و بى اعتنايى به زخارف دنيا و دوام ذكر الهى و اعتماد به قدرت حضرت احديّت و ناچيز شمردن قدرت خود و همه قدرتمندان مادّى در برابر قدرت كامله الهى، و مهربانى با بندگان خدا و حُسنِ سلوك با مردم؛ بخصوص قشرهاى ضعيف كه نيروهاى هميشه در صحنه انقلاب و صميمى ترين ياران آنانند و حفظ موضع مستحكم هميشگى خود در برابر دشمنان و مخالفان و بدخواهان، و نيز به گزينش همكاران و مديرانى كه اين معيارها را در آنان بازشناخته و ثبات قدم، استحكام روحيه و استقامت فكر آنان را آزموده باشند.

در پايان، با ابتهال و تضرّع، از خداوند متعال مسألت مى كنم كه توفيق و تأييد خود را شامل حال ملت عزيز و مسؤولين گرامى نموده، گامهاى دولت و ملت را به سوى هدفهاى والا و تأمين سعادت همگانى، استوار فرمايد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته.

در اين‌ مراسم‌ همچنين‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر امت‌ اسلام‌ طي‌ سخناني‌ هوشياري‌ و احساس‌ مسئوليت‌ ملت‌ ايران‌ را در انتخاب‌ و گزينشي‌ درست‌ و صائب‌ تقدير كردند و اهميت‌ نقش‌ مسئولين‌ اجرايي‌ را در سرنوشت‌ كشور مورد تأكيد قرار دادند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ از آمادگي‌، استعداد و تعهد براي‌ انجام‌ كار براساس‌ سياستهاي‌ كلي‌ كشور بعنوان‌ يكي‌ از ويژگيهاي‌ لازم‌ براي‌ مديريت‌ صالح‌ نام‌ بردند و فرمودند: كساني‌ كه‌ مسئوليتي‌ را در هر بخشي‌ از كشور پذيرفته‌اند بايد دقيقا مجري‌ سياستهاي‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئوليت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سياستها به‌ پيش‌ برند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ ويژگيها و شرايط لازم‌ براي‌ مسئولان‌ و مديران‌ اجرايي‌ كشور فرمودند: سستي‌، سهل‌انگاري‌ و كار را بدست‌ حوادث‌ و قضا و قدر سپردن‌، اولين‌ بلايي‌ است‌ كه‌ يك‌ مدير را از صلاحيت‌ كافي‌ و لازم‌ ساقط مي‌كند لذا جدي‌ بودن‌ در كار و آرام‌ نداشتن‌ براي‌ انجام‌ آن‌ و نيز احساس‌ مسئوليت‌ براي‌ اصل‌ مسئوليت‌ و وظيفه‌، لازمه‌ كفايت‌ و لياقت‌ براي‌ مسئوليت‌پذيري‌ است‌. حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ لزوم‌ حفظ طهارت‌ و تقوي‌ و نيز اجتناب‌ از هرگونه‌ اختلاط با اهداف‌ غير مشروع‌ و غيراخلاقي‌ را بعنوان‌ شرط ديگري‌ از مديريت‌ سالم‌ در نظام‌ اسلامي‌ مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: مدير خوب‌ كسي‌ است‌ كه‌ هر كاري‌ را پس‌ از عهده‌دار شدن‌ آن‌ با رعايت‌ اصول‌ اخلاقي‌ صحيح‌ انجام‌ مي‌دهد و با رسوخ‌ فساد و عمل‌ غيراخلاقي‌ و ناصحيح‌ مبارزه‌ مي‌كند و مسئولين‌ كشور در تمامي‌ رده‌ها بايد با دقت‌ به‌ اين‌ مهم‌ توجه‌ كنند و بدانند كه‌ رسوخ‌ و نفوذ فساد در دوران‌ بازسازي‌ خطري‌ جدي‌ و فلج‌ كننده‌ است‌ و بايد مراقب‌ باشند كه‌ به‌ وادي‌ فساد مالي‌ و كاري‌ كشانده‌ نشوند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ در تمجيد از آقاي‌ هاشمي‌رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور منتخب‌ ايران‌ فرمودند: اينجانب‌ از سال‌ 1336 تاكنون‌ ايشان‌ را از نزديك‌ مي‌شناسم‌ و در صحنه‌هاي‌ مختلف‌ يا يكديگر همكار و همفكر بوده‌ايم‌ يك‌ آزمايش‌ چهل‌ ساله‌ براي‌ ايجاد اعتماد در انساني‌ كافي‌ است‌. و من‌ در همه‌ اين‌ مدت‌ ايشان‌ را در راه‌ خدا و حقيقت‌ و اعلاي‌ كلمه‌ دين‌ و پيشبرد اهداف‌ اسلامي‌ مشاهده‌ كرده‌ام‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ توجه‌ مسئولان‌ عاليرتبه‌ كشور را به‌ رعايت‌ تقوي‌ و طهارت‌، امانتداري‌، شناخت‌ و علاقه‌ به‌ كار در انتخاب‌ مديران‌ زير دست‌ خود در بخشهاي‌ مختلف‌ جلب‌ كردند و فرمودند: اميدوارم‌ دولت‌ جديد جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ براي‌ ملت‌ ايران‌ و كشور عزيز ما داراي‌ بركات‌ زيادي‌ باشد و بطور مؤكد به‌ هيئت‌ وزيران‌ توصيه‌ مي‌كنم‌ كه‌ گزينش‌ همكاران‌ بسيار مهم‌ است‌ و بايد معاونين‌، مديران‌ و مسئولان‌ سراسر كشور را با معيارهاي‌ الهي‌ و از ميان‌ افراد كاردان‌، لايق‌، پاك‌ و آراسته‌ بخصوصيات‌ لازم‌ براي‌ مديريت‌ سالم‌ و اسلامي‌ برگزينند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ تأمين‌ رفاه‌ عمومي‌ و عدالت‌ اجتماعي‌ را اساس‌ نظامي‌ اسلامي‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: در نظامهاي‌ سرمايه‌داري‌ اصل‌ بر رشد و شكوفايي‌ اقتصادي‌ و نيز ازدياد و توليد ثروت‌ است‌ و هر كه‌ بيشتر توليد ثروت‌ كند مقدم‌تر بر ديگران‌ است‌ در چنين‌ نظامي‌ تبعيض‌ و فاصله‌ در آمدها و برخوردار نبودن‌ اكثريت‌ مردم‌ از رفاه‌ مطرح‌ است‌ و نظام‌ سرمايه‌داري‌ تدابيري‌ كه‌ ثروت‌ را تقسيم‌ كند منفي‌ و مردود مي‌داند اما نظام‌ اسلامي‌ معتقد به‌ جامعه‌اي‌ ثروتمند و عاري‌ از فقر و محروميت‌ است‌ و رشد اقتصادي‌ را در خدمت‌ عدالت‌ اجتماعي‌ و رفاه‌ عمومي‌ مي‌داند. و با تبعيض‌ در استفاده‌ از امكانات‌ عمومي‌ كه‌ متعلق‌ به‌ همه‌ آحاد كشور است‌ مخالفت‌ مي‌كند. نظام‌ اسلامي‌ همچنين‌ از نظام‌ سوسياليستي‌ نيز به‌ اندازه‌ نظام‌ سرمايه‌داري‌ فاصله‌ دارد زيرا نظام‌ سوسياليستي‌ فرصت‌، ابتكار و ميدان‌ را از مردم‌ مي‌گيرد و كار، توليد، ثروت‌، ابزار و توليد و منابع‌ عمده‌ سرمايه‌ را در دولت‌ متمركز مي‌كند.
پيشواي‌ امت‌ اسلام‌ نظام‌ اقتصادي‌ اسلامي‌ را مغاير با مصلحت‌انديشي‌ در هر دوره‌ زماني‌ دانستند و فرمودند: اسلام‌ روش‌ و مسلك‌ روشن‌ در باب‌ مسائل‌ اقتصادي‌ دارد كه‌ اساس‌ آن‌ مبتني‌ بر رفاه‌ عمومي‌ و عدالت‌ اجتماعي‌ است‌ و برنامه‌ريزان‌ كشور نيز بايد براساس‌ همين‌ هدف‌ برنامه‌ريزي‌ كنند. رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ غلبه‌ سياسي‌، اقتصادي‌، امنيتي‌ و نظامي‌ بر يك‌ ملت‌ را در سايه‌ غلبه‌ فرهنگي‌ ممكن‌ دانستند و فرمودند: بزرگترين‌ عنصر فرهنگي‌ و كانال‌ عمده‌ انتقال‌ فرهنگ‌ يك‌ ملت‌ زبان‌ اوست‌ و امروز كشورهاي‌ مقتدر دنيا تلاش‌ مي‌كنند تا با رايج‌ كردن‌ زبان‌ خود در دنيا، لباس‌، آداب‌، سنن‌، عقايد، فرهنگ‌ و باورهاي‌ اجتماعي‌ خود را به‌ ملتها منتقل‌ كنند و امروز قدرتهاي‌ جهاني‌ براي‌ اين‌ منظور حتي‌ از قدرت‌ نظامي‌ استفاده‌ كرده‌ و با لشكركشي‌ به‌ اقصي‌ نقاط دنيا قصد دارند دولت‌، حكومت‌، نظام‌ اقتصادي‌ و اجتماعي‌ را كه‌ خود قبول‌ دارند بر ملتها تحميل‌ كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از حفظ، پرداخت‌ و وابستگي‌ شديد و كامل‌ به‌ فرهنگ‌ ملي‌ بعنوان‌ سياست‌ كلي‌ كشور ياد كردند و فرمودند: آيين‌ اسلام‌ از مهمترين‌ اركان‌ فرهنگ‌ ملي‌ ماست‌ امروز ملت‌ ايران‌ پس‌ از گذشت‌ چهارده‌ قرن‌ افتخار مي‌كند كه‌ فرهنگ‌، زبان‌ و عادات‌ او با اسلام‌ آميخته‌ شده‌ است‌. آداب‌، سنن‌ و فرهنگ‌ اسلامي‌ جزء فرهنگ‌ ماست‌ و در اين‌ مسأله‌ براي‌ ما ملي‌ بودن‌ عين‌ اسلامي‌ بودن‌ است‌ و هرگز در مقابل‌ يكديگر قرار ندارند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضمن‌ تأكيد بر لزوم‌ حفظ فرهنگ‌ ملي‌ فرمودند: فرهنگ‌ خودي‌ از فرهنگهاي‌ ديگر وام‌ مي‌گيرد و آنچه‌ را كه‌ خوب‌ و لازم‌ بداند از هر نقطه‌ ديگر دنيا بدست‌ مي‌آورد و جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با اقتصاد اسلامي‌، فرهنگ‌ ملي‌ و خودي‌ و نيز استقلال‌ كامل‌ در همه‌ جهات‌ به‌ راه‌ خود ادامه‌ خواهد داد.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ سخنانشان‌ استقلال‌ را شعار اصلي‌ و پايه‌ و مبناي‌ سياست‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ خواندند و ضمن‌ رد هرگونه‌ زورگويي‌ از طرف‌ قدرتهاي‌ جهاني‌ فرمودند: ما در مورد مسائل‌ جهاني‌ بر طبق‌ معيارهاي‌ خود قضاوت‌ كرده‌ و نسبت‌ به‌ آن‌ اقدام‌ مي‌كنيم‌ و تابع‌ هيچ‌ قدرتي‌ نيستيم‌. ملت‌ بزرگ‌ ما ملت‌ بي‌همتايي‌ است‌ كه‌ مسئولين‌ كشور مي‌توانند بطور كامل‌ به‌ آنان‌ اعتماد كنند و ما انتظار داريم‌ كه‌ در سايه‌ تلاش‌ مسئولين‌ زحمتكش‌ و حمايتهاي‌ الهي‌ ملت‌ عزيز ايران‌ به‌ همان‌ جايي‌ برسد كه‌ شايسته‌ اوست‌ و وعده‌ الهي‌ در حق‌ اوست‌.
براساس‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ حجه‌الاسلام‌ و المسلمين‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور طي‌ سخنان‌ ياد امام‌ عظيم‌الشأن‌، شهدا و جانبازان‌ و آزادگان‌ را گرامي‌ داشت‌ و ضمن‌ تشكر و تقدير از رهبر عظم‌ الشأن‌ انقلاب‌ و ملت‌ بزرگوار ايران‌ اسلامي‌ به‌ مقايسه‌ وضعيت‌ كنوني‌ كشور با شرايط چهار سال‌ پيش‌ پرداخت‌ و گفت‌: طي‌ چهار سال‌ گذشته‌ اميدهاي‌ كاذب‌ دشمنان‌ اسلام‌ براي‌ ضعف‌ و زوال‌ نهال‌ مقدس‌ انقلاب‌ به‌ يأس‌ تبديل‌ شد و آنها نتوانستند از فقدان‌ حضرت‌ امام‌(ره‌)، دوران‌ سخت‌ بعد از جنگ‌ و وجود نظام‌ نادرست‌ اقتصادي‌ بجاي‌ مانده‌ از رژيم‌ منحوس‌ پهلوي‌ در جهت‌ اهداف‌ شوم‌ خود سود ببرند و به‌ رغم‌ تمامي‌ تلاش‌هاي‌ دشمنان‌ اسلام‌، استقبال‌ مردم‌ قهرمان‌ آذربايجان‌ از مقام‌ معظم‌ رهبري‌، اوج‌ و شكوه‌ يك‌ نمايش‌ ملي‌ و مردمي‌ و نيز صميميت‌ ميان‌ مردم‌ با رهبر انقلاب‌ و نظام‌ اسلامي‌ را در برابر ديدگان‌ جهانيان‌ قرار داد و هيچ‌ كس‌ نمي‌تواند اين‌ حقيقت‌ را انكار كند كه‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز همچنان‌ با طراوت‌ و نشاط و برخوردار از حضور مردم‌ در صحنه‌ همانند سالهاي‌ اول‌ انقلاب‌ به‌ پيش‌ مي‌رود. آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ به‌ پيشرفت‌ در كارهاي‌ زيربنايي‌ كشور و نيز به‌ پشت‌ سر گذاشته‌ شدن‌ سخت‌ترين‌ دوران‌ دهه‌ بازسازي‌ اشاره‌ كرد و گفت‌ ما فرصت‌هاي‌ بسياري‌ را از دست‌ داده‌ايم‌ و فرصت‌هاي‌ آينده‌ نيز بسيار كم‌ است‌ و بايد رشته‌هاي‌ وابستگي‌ را قطع‌ كنيم‌ و به‌ بازار و توليد ديگران‌ وابسته‌ نباشيم‌ و اين‌ امر مستلزم‌ حركتهاي‌ اساسي‌ و زيربنايي‌ در كشور است‌. رئيس‌ جمهور رأي‌ مردم‌ در انتخابات‌ اخير رياست‌ جمهوري‌ را به‌ رغم‌ بمباران‌ تبليغاتي‌ و عوامفريبي‌ در داخل‌ و خارج‌ از كشور يك‌ سند زنده‌اي‌ از هوشياري‌ و آگاهي‌ مردم‌ توصيف‌ كرد و در پايان‌ سخنان‌ گفت‌: اميدوارم‌ با اين‌ اعتماد ارزشمندي‌ كه‌ از ملتمان‌ و رهبر بزرگوارمان‌ دريافت‌ كرده‌ايم‌ بتوانيم‌ به‌ تلاش‌ خود در صراط مستقيم‌ عدالت‌ اجتماعي‌، تحكيم‌ مباني‌ انقلاب‌ و اسلام‌ و قطع‌ وابستگي‌هاي‌ ايران‌ عزيز از خارج‌ كه‌ مهمترين‌ شعار و آرمان‌ انقلاب‌ بوده‌ است‌ ادامه‌ دهيم‌.
اين‌ گزارش‌ حاكيست‌ در مراسم‌ تنفيذ حكم‌ رياست‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ به‌ آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ كه‌ با اجراي‌ سرود ملي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ و تلاوت‌ آياتي‌ چند از كلام‌الله‌ مجيد آغاز شد، آقاي‌ عبدالله‌ نوري‌ وزير كشور ضمن‌ ارائه‌ گزارش‌ انتخابات‌ ششمين‌ دوره‌ رياست‌ جمهوري‌ متن‌ اعتبارنامه‌ رياست‌ جمهوري‌ را كه‌ به‌ تأييد دوازده‌ عضو شوراي‌ نگهبان‌ رسيده‌ است‌ قرائت‌ كرد.
بنا بر همين‌ گزارش‌ در اين‌ ديدار روساي‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ و قوه‌ قضائيه‌، نمايندگان‌ آيات‌ عظام‌ گلپايگاني‌ و اراكي‌، اعضاي‌ شوراي‌ نگهبان‌، آيت‌الله‌ مهدوي‌ كني‌، نمايندگان‌ مجلس‌ خبرگان‌، اعضاي‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌، معاون‌ اول‌ رئيس‌ جمهور، نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌، اعضاي‌ هيأت‌ دولت‌، معاونين‌ و مشاورين‌ رؤساي‌ سه‌ قوه‌، مشاورين‌ فرمانده‌ كل‌ قوا، رئيس‌ و معاونين‌ ستاد فرماندهي‌ كل‌ قوا، فرماندهان‌ عاليرتبه‌ نيروهاي‌ مسلح‌، نمايندگان‌ ولي‌ فقيه‌ در مراكز استانها، معاونين‌ وزارتخانه‌ها، استانداران‌، اعضاي‌ شورايعالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌، جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، مسئولان‌ و نمايندگان‌ ولي‌ فقيه‌ در ارگانها و نهادهاي‌ انقلابي‌، خانواده‌ محترم‌ حضرت‌ امام‌، خانواده‌هاي‌ شهداي‌ بزرگوار انقلاب‌ اسلامي‌، جامعه‌ روحانيت‌ و مجمع‌ روحانيون‌ مبارز، مسئولان‌ صداوسيما و ديگر رسانه‌هاي‌ گروهي‌، نمايندگان‌ سياسي‌ كشورهاي‌ خارجي‌ مقيم‌ تهران‌، رئيس‌ مجلس‌ اعلاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عراق‌ و مسئولان‌ برگزاري‌ انتخابات‌ در وزارت‌ كشور و شوراي‌ نگهبان‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /