پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

آغاز بكار نهمين دوره ي مجلس شوراي اسلامي با پيام رهبر انقلاب؛

مقام معظم رهبري خطاب به منتخبان ملت: تنها به مسئوليت الهي و اداي وظيفه ي سنگين نمايندگي بينديشيد/ قوانين معطوف به نيازهاي عمومي و تامين كننده منافع ملي باشد

بسم الله الرحمن الرحيم
گشايش نهمين دوره ي قانونگذاري در جمهوري اسلامي – به خواست خداوند حكيم و قدير- پيام پرقدرتي است كه ملّت ايران، جهان معاصر را با آن مخاطب ميسازد و حقايق ماندگاري را در حافظه ي افكار عمومي ملتها ثبت ميكند. پيروزيِ عزم ملي بر حجم انبوه دشمني ها؛ ساختِ استوار و مستحكمِ نظام برخاسته از انقلاب اسلامي؛ نقش يگانه و بي بديل ايمان و بصيرت در شكل دهي به مسير زندگي و سرنوشت يك ملت؛ و آنگاه، تصوير راستين از ملتي كه براي نخستين بار،‌مردمسالاري اسلامي را نه با زبان، كه با مجاهدت دشوار خود به ميدان آورده و دعويِ انزواي دين از زندگي اجتماعي را باطل ساخته، از جمله ي اين حقائق اثرگذار و ماندگار است.
موفقيِّت ملّت ايران در فرستادن اين پيام روشنگر و پرمغز به افكار عمومي جهان، لطف ديگري است از سوي خداي توانا و مهربان كه در طول اين مسير پرچالش، همواره ياري و رهنمائي خود را مبذول داشته و هرگز اين ملت مؤمن و مجاهد را تنها نگذاشته است. با همه ي وجود، خداي عزّوجلّ را سپاس ميگويم و پيشاني سپاس و ستايش بر درگاه عظمت او ميسايم.
همچنين واجب ميدانم كه با دلي سرشار از تكريم و قدرشناسي، به ملّت بزرگ و تاريخسازِ ايران درود فرستم و حضورِ بهنگام آنان را در عرصه ي اين آزمون كه مانند هميشه، نمايشگر بصيرت و اعتماد به نفس و شناختِ درستِ زمانه بود، سپاس گويم.
و نيز وظيفه ي خويش ميدانم كه از مسئولان و دست اندركاران برگزاري انتخابات در وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان و از دستگاههاي كمك كننده بويژه رسانه ي ملّي و مأموران نظم و امنيت و جريانها و شخصيتهاي ديني و سياسي كه هر يك به سهم خود در برپائي اين حماسه ي همگاني نقش آفريدند، قدرداني و تشكر كنم.
همچنين لازم است از عموم نمايندگان مجلس هشتم و رئيس و هيئت رئيسه محترم آن، بخاطر خدماتي كه در دوره ي مسئوليت خويش بر آن توفيق يافتند، صميمانه تشكر كنم.
اكنون در طليعه ي مجلس نهم، اصلي ترين توصيه ي اين جانب به نمايندگان محترم آن است كه در جايگاه خطيري كه با رأي مردم به دست آورده اند، تنها به مسئوليت الهي و اَداي وظيفه ي سنگين نمايندگي از ملّت بينديشند و انگيزه ها و حُب و بُغض هاي شخصي و گروهي و طائفي و محلي را در قانونگذاري كه مهمترين وظيفه ي مجلس شوراي اسلامي است و نيز در نظارت بر اجراي قانون و البته نيز در موضعگيريهائي كه فضاي كشور را تحت تأثير قرار مي دهد، دخالت ندهند. در صدر اين همه،‌قانون قرار دارد. قانون بايد كارآمد، روزآمد، شفاف، معطوف به نيازهاي عمومي و تأمين كننده ي منافع ملي باشد. در دهه ي پيشرفت و عدالت، همه ي قوانين بايد به تحقق اين دو شاخص عمومي كمك كند و با نگاه بلندمدت، گستره ئي هر چه طولاني تر و پهناورتر داشته باشد. اولويتهاي كشور بايد احصاء شود و جايگاه شايسته را در اهتمام به قانونگذاري بيابد.
مجلس شوراي اسلامي يك ركن اساسي كشور و نظام اسلامي است؛ همه ي آنچه در نظام اسلامي برجسته و شاخص است بايد در مجلس تبلوُر و انعكاس يابد؛ ايمان، شجاعت، پيشگامي، ايستادگي بر مباني نظام، ايستادگي در برابر دشمنان، روزآمدي و نوآوري، وحدت و انسجام ملي، كار و تلاش فداكارانه، به ميدان آوردن همه ي ظرفيت فردي و جمعي، نشانه هائي است كه ميتوان يك مجلس موفق را با آن شناسائي كرد.
همكاري حقيقي و صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالشهاي ناموجّه نيز يك شاخص مهم ديگر و داراي سهمي تعيين كننده در اتحاد ملّي است، كه دلسوزان كشور همواره بر آن پاي فشرده و منافع عمومي و وجاهت چهره ي ملّت ايران در چشم جهانيان را در گرو آن دانسته اند. اين توصيه عيناً به ديگر قواي كشور و همه ي اشخاص و نهادهاي مسئول نيز متوجه است. همه بايد قانون را فصل الخطاب بدانند.
اين جانب در دوره هاي گذشته ي مجلس توصيه هائي را به عرض نمايندگان محترم رسانده و اداي وظيفه ي الهي را كه مسئوليت آنان در اين دنياي زودگذر و در پيشگاه عدل بي اغماض خداوند در نشأه ي آخرت است، يادآور شده ام. اينك نيز شما نمايندگان محترم را به آن عرايض مخلصانه ارجاع ميدهم.
در پايان با سلام و تحيات بر پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و ديگر پيامبران و بر امامان معصوم عليهم السلام و بر حضرت ولي الله اعظم روحي فداه، و نيز با درود بر ارواح طيبه ي شهيدان و روح مطهر امام شهيدان، سخن را به انجام ميرسانم و توفيق و هدايت و ياري خداوند را براي همه ي شما مسألت مي كنم.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيدعلي خامنه اي
7/خرداد/1391

 

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /