پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب در جمع پژوهشگران و مسئولان شرکت های دانش بنیان:

اقتصاد مقاومتی راه عبور از مقطع سرنوشت ساز کنونی/ مشکلات و فشارها کوچکتر از اراده و آرمانهای ملت ایران است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (يكشنبه) در ديدار جمعي از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوري، و مسئولان شركت هاي دانش بنيان و پارك هاي علم و فناوري، علم را سرمايه اي جوشان و تمام نشدني براي كشور دانستند و با اشاره به نقش اقتصادِ مبتني بر دانش و علم در ارتقاي هويت ملي، قدرت سياسي و استقلال كشور تأكيد كردند: ايران، امروز در يك مقطع ماندگار تاريخي و حساس قرار دارد كه شناخت صحيح مسئوليت ها و ايفاي آنها، قطعاً ملت ايران را به افق هاي نويد بخش و آرمان هاي مورد نظر خواهد رساند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: كشور در حال پيشرفت است و هيچ بن بست و مشكل برطرف نشدني در حركت رو به جلو ملت ايران وجود ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به برخي فشارهاي سياسي،‌اقتصادي و تبليغاتي در مسير حركت كشور به سمت آرمانها و اهداف والا خاطرنشان، كردند: ملت ايران مصمم است كه با همت و اراده، خود را به نقطه مورد نظر برساند.
ايشان تأكيد كردند: ملت ايران در وسط ميدان است و مشكلات و فشارها، كوچكتر از تصميم، اراده و آرمانهاي اين ملت است.
رهبر انقلاب اسلامي عرصه كنوني را ميداني شوق آفرين و در عين حال همراه با زحمت دانستند و افزودند: عرصه امروز ايران اسلامي همچون ميدان مسابقات ورزشي است كه با وجود خستگي و دلهره اما حضور در آن ميدان شوق آفرين است و ورزشكاران با انگيزه و شوق فراوان پا به عرصه آن مي گذارند.
حضرت آيت الله خامنه اي يكي از راههاي عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز كنوني را، جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي خواندند و تأكيد كردند: اقتصاد مقاومتي يك شعار نيست بلكه يك واقعيتي است كه مي بايست محقق شود.
ايشان افزودند: يكي از بهترين مظاهر و مؤثرترين مؤلفه هاي اقتصاد مقاومتي، شركتهاي دانش بنيان است كه مي توانند اقتصاد مقاومتي را پايدارتر كنند.
رهبر انقلاب اسلامي رشد اقتصادي حقيقي را در گرو توليد ثروت از طريق دانش و علم دانستند و خاطرنشان كردند: اگر شركتهاي دانش بنيان جدي گرفته شوند و از توسعه كمي و كيفي آنها حمايت شود، بواسطه ثروت آفريني از طريق علم، اقتصاد كشور به شكوفايي حقيقي خواهد رسيد.
حضرت آيت الله خامنه اي توليد ثروت از طريق منابع تمام شدني همچون نفت را خود فريبي خواندند و افزودند: خام فروشي دامي است كه ميراث سال هاي متمادي قبل از انقلاب است و متأسفانه كشور گرفتار آن شده است و بايد تلاش شود كه ملت ايران از اين تله نجات پيدا كند.
ايشان رسيدن به باور و موقعيت بستن اختياري درِ چاههاي نفت و توقف خام فروشي مواد خام و معدني را بسيار مهم ارزيابي و تأكيد كردند: رسيدن به اين شرايط، با تكيه بر علم و از طريق شركتهاي دانش بنيان امكان پذير است.
رهبر انقلاب اسلامي اقدامات انجام گرفته در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي حمايت از شركتهاي دانش بنيان را دلگرم كننده خواندند و افزودند: برخي نقاط ضعف و مشكلات نيز وجود دارد كه بايد شناسايي و سريعاً برطرف شوند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مطالب ارائه شده از جانب محققان و نوآوران ، سيستم هاي سنتي و قديمي اعتبار سنجي از طرف بانكها و مؤسسات پولي، و نبود بيمه هاي خاص بمنظور حمايت از خطر پذيري شركت هاي دانش بنيان را از جمله ضعف ها برشمردند و خاطرنشان كردند: دستگاههاي دولتي بايد با رصد اختراعات و شناسايي نخبگان فكري و حمايت از آنها، زمينه ايجاد شركتهاي دانش بنيان جديد را بوجود آورند.
ايشان با اشاره به سرمايه گذاري برخي كشورهاي خارجي براي شناسايي و جذب استعدادهاي داخلي، لزوم جلوگيري از اين پديده را از طريق منطقي و ايجاد مشوق ها و حمايت هاي لازم خاطرنشان كردند و افزودند: يكي از مسائلي كه در زمينه شركتهاي دانش بنيان وجود دارد، اجرايي نشدن قانون حمايت از اين شركتها است كه آيين نامه اجرايي آن بايد هرچه زودتر ابلاغ شود.
تشكيل بانك اطلاعات براي شناسايي توانايي هاي علمي كشور و همچنين كاستي ها، گسترش عرصه فعاليت شركتهاي دانش بنيان، و تقويت بخش خصوصي در شركتهاي دانش بنيان از نكات ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آنها اشاره كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي پايه گذاري اقتصاد كشور بر توليد ثروت از طريق شركتهاي دانش بنيان را زمينه ساز رسيدن به قدرت واقعي اقتصادي و همچنين تقويت روحيه خودباوري، خوداتكايي و هويت ملي و در نهايت قدرت سياسي دانستند و خاطرنشان كردند: بايد با ايجاد زمينه هاي لازم و هموار كردن مسير، نخبگان و زبدگان و اهل علم و صاحبان سرمايه را به تشكيل شركتهاي دانش بنيان تشويق كرد.
ايشان افزودند: بايد افق بالاتر از تشكيل 20 هزار شركت دانش بنيان كه در برنامه پنجم پيش بيني شده است،‌ مد نظر قرار گيرد .

درابتداي اين ديدار 10 نفر از محققان، متخصصان و نوآوران عرصه علم و فناوري و مسئولان و فعالان شركت هاي دانش بنيان به بيان ديدگاههاي خود درخصوص شركتهاي دانش بنيان، حوزه علم و فناوري ، و برخي مسائل مربوط به آنها پرداختند.

1- دكتر قهاري مدير عامل شركت همانند ساز بافت كيش:
- بومي سازي دانش توليد بيوايمپلنت‌ها در كشور، شكستن انحصار چند شركت امريكايي در اين دانش و نقش اين دانش جديد در درمان بيماريها و جلوگيري از قطع عضو هزاران نفر.
- تاكنون بيش از ده كشور درخواست انتقال دانش فني اين علم را از ايران داشته اند.
- لزوم حمايت بيشتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت كار، رفاه و تعاون از شركت هاي دانش بنيان
2- مهندس فرحي رئيس ستاد توسعه فناوري هوا – فضا:
- ايجاد هماهنگي، استقرار الگوي همكاري داخلي و خارجي، بسترسازي براي تجاري سازي، توسعه فعاليتهاي هوا و فضا و بومي سازي آن، چهار محور فعاليتهاي ستاد توسعه فناوري هوا – فضا.
- فعال بودن حدود 200 شركت خصوصي در بخش فناوري هوا – فضا .
- ضرورت تسريع در تصويب سند جامع هوا – فضا و هماهنگي ميان بخش‌هاي مختلف.
3- مهندس محمدرضا محمد – دبير اتحاديه صادر كنندگان تجهيزات پزشكي:
- بومي سازي تجهيزات پيشرفته پزشكي و صادرات آن به كشورهاي منطقه و حتي برخي كشورهاي اروپايي.
- حمايت عملي از توليد كنندگان و صادر كنندگان تجهيزات پزشكي و ارتقاي جايگاه آنان.
- اهميت برطرف شدن بروكراسي موجود در اين بخش و حمايت جدي از بخش خصوصي.
- توقف تخصيص ارز مرجع به واردات كالاهايي كه مشابه داخلي دارند.
4- دكتر رضايي زاده – مديرعامل شركت سيمرغ حكمت ايرانيان – متخصص طب سنتي:
- بيش از 130 طرح مطالعاتي و تحقيقاتي در زمينه طب سنتي با همكاري دانشگاهها در دستور كار است.
-توليد داروي ايراني طبيعي براي درمان سرطان، بيماري ام اس و كبد چرب.
- اهميت تأسيس يك مركز ملي براي تبديل طب تجربي گياهي به يك دانش تجاري و استفاده از تجربه افراد پيشكسوت در بخش طب گياهان سنتي
5- خانم مهندس علوي رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت فرادشت كروچ:
- خودكفايي در توليد ريز غده و نقش آن در بهبود كيفيت محصولات كشاورزي بويژه سيب زميني
- ضرورت توجه بيشتر وزارت جهاد كشاورزي به شركتهاي فعال بخش خصوصي در توليد ريز غده ها
6-دكتر چگيني رئيس مؤسسه اقيانوس شناسي:
- ناشناخته بودن اهميت مطالعه و سرمايه گذاري در بخش دريا به منظور بهره برداري از فوائد علمي و فناوري آن.
- سرمايه گذاري در طرحهاي مربوط به شناورهاي تحقيقاتي اقيانوس پيما و آغاز ساخت اولين شناور زيرسطحي تحقيقاتي داخلي.
- ضرورت توجه بيشتر به طرح پايش مطالعات دريايي
-اهميت تعيين اولويت نيازمنديهاي علمي كشور و حركت پاركها در اين جهت.
- لزوم اصلاح ضوابط رتبه بندي شركتهاي دانش بنيان
7-مهندس ذكايي مديرعامل شركت دانش بنيان پارس پليمر شريف:
- توليد بيش از چهار هزار تركيبات پيشرفته پليمري بويژه در حوزه نانو.
- تسريع در اجراي قانون شركتهاي دانش بنيان.
-ايجاد مركز مشاوره ويژه علمي و حقوقي براي شركتهاي دانش بنيان.
- پرهيز از تغييرات ناگهاني قوانين و مديران در بخش صنعت
- ضرورت ايجاد بيمه هاي قوي براي حمايت از شركتهاي دانش بنيان
8- دكتر شكريه دبير كانون كامپوزيت ها:
- توسعه صنعت توليد مواد كامپوزيت در كشور درسالهاي اخير
-لزوم ايجاد و توسعه مراكز كسب و كار براي ايده پردازي و بازاريابي و بازارسازي در شركتهاي دانش بنيان
- توجه به ايجاد و توسعه آزمايشگاههاي ملي براي ارائه تأييدهاي فني به شركتهاي دانش بنيان.
-اهميت تأسيس پژوهشگاه ملي توسعه علوم و فناوري كامپوزيت
9- مهندس صابري از پارك فناوري پرديس:
- نقش ويژه 30 پارك علم و فناوري كشور به عنوان حلقه هاي واسط مراكز عملي و تجاري سازي دانش.
-متناسب نبودن بودجه پاركهاي علم و فناوري با رشد علمي شتابان در كشور
- ضرورت تعيين چارچوب تضمين خريد محصولات با كيفيت دانش بنيان
10- دكتر شفيعي مجري طرح كلان توليد داروهاي وارداتي:
- توليد هفت داروي نوتركيب براي درمان سرطان و تالاسمي و عرضه آن به بازار
- تسهيل واگذاري اعتبارات به محققان جوان
- حمايت جدي تر از داروهاي توليد داخلي و جلوگيري از واردات داروهاي خارجي مشابه
در اين ديدار همچنين دكتر سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين معاونت در زمينه حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان با تأكيد بر اقتصاد مقاومتي و كاهش وابستگي به منابع تجديد ناپذير، به تمركز بر به نتيجه رساندن پژوهش ها، ارائه فناوري به جامعه، تجاري سازي و افزايش سطح رفاه عمومي، به عنوان راهبردهاي علمي و فناوري علمي و فناوري كشور در دهه چهارم انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: لايحه حمايت از شركت هاي دانش بنيان به تصويب نهايي رسيده و اولين جلسه شوراي ملي نوآوري و شكوفايي نيز به تازگي برگزار شده است.
وي با بيان اينكه دولت خود را موظف به حمايت هاي مالي، ‌ايجاد تسهيلات كسب و كار، فراهم آوردن بازار داخلي و منطقه اي و تدارك تسهيلات غيرپولي اعم از بيمه و ماليات در حمايت از شركت هاي دانش بنيان مي داند،‌ افزود: توليدات اين شركت ها صرفاً در توليد محصولات با فناوري هاي پيشرفته خلاصه نمي شود بلكه فعاليت شركت ها به منظور ارتقاي كيفي و رقابت پذيري بيشتر و جاري ساختن دانش و فناوري، در صنايع سطح پايين و مرتبط با زندگي روزمره مردم نيز توسعه يافته است.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور از ساخت دو دستگاه ابر رايانه و 15 راديو داروي مؤثر در درمان بيماري هاي صعب العلاج و برخي توليدات دارويي ديگر به عنوان بخشي از فعاليت هاي شركت هاي دانش بنيان ياد كرد و ادامه داد: توليدات شركت هاي دانش بنيان رشد روزافزوني دارد به طوري كه در سال 90 به 840 ميليون دلار رسيده و پيش بيني مي شود تا پايان برنامه پنجم توسعه كشور اين عدد به چهار ميليارد دلار برسد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /