پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اجتماع‌ بزرگ‌ دانشگاهيان‌ و فرهنگيان‌ استان‌ كهكيلويه‌ و بوير احمد

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ عصر روز چهارشنبه‌ در اجتماع‌ بزرگ‌ دانشگاهيان‌ و فرهنگيان‌ استان‌ كهكيلويه‌ و بوير احمد كه‌ در مصلاي‌ شهر ياسوج‌ برگزار شد طي‌ سخناني‌ ضرورت‌ كسب‌ علم‌ و دانش‌ و معرفت‌، تحصيل‌ ايمان‌ مذهبي‌ و تعبد و پايبندي‌ به‌ اخلاق‌ اسلامي‌ و تزكيه‌ نفساني‌، همراه‌ با افزايش‌ درك‌، فهم‌، آگاهي‌ و بينش‌ سياسي‌ را به‌ عنوان‌ سه‌ مسئله‌ اساسي‌ و ضروري‌ براي‌ دانشجويان‌ مورد تأكيد قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار جوانان‌ دانشجو را اميدبخش‌ترين‌ قشر بزرگ‌ جامعه‌ توصيف‌ كردند و وجود چند هزار دانشجو در استان‌ كهكيلويه‌ و بوير احمد را به‌ عنوان‌ يك‌ نقطه‌ بابركت‌، در جهت‌ جبران‌ عقب‌ماندگي‌، و زدودن‌ محروميت‌هاي‌ اين‌ استان‌ نويدبخش‌ و اميدآفرين‌ دانستند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ جوانان‌ دانشجو را به‌ تأمل‌ و انديشه‌ در زمينه‌ جايگاه‌ واقعي‌ ملت‌ ايران‌ و راهي‌ كه‌ براي‌ كسب‌ اين‌ جايگاه‌ بايد طي‌ شود سفارش‌ كردند و با ارائه‌ تحليل‌ جامعي‌ در مورد موقعيت‌ ايران‌ اسلامي‌ در جهان‌ فرمودند: مجموعه‌اي‌ كه‌ مردم‌ ايران‌ آن‌ را متعلق‌ به‌ خود مي‌دانند از لحاظ تاريخي‌ يك‌ قطعه‌ برجسته‌ است‌ اما از اواخر دوران‌ قاجاريه‌ دست‌هاي‌ شومي‌ تلاش‌ كردند تا در اين‌ مسئله‌ ترديد ايجاد كنند و گذشته‌ ما را به‌ فراموشي‌ بسپارند زيرا اگر ملتي‌ تصور كند كه‌ در گذشته‌ تاريخي‌ خود هيچ‌ نكته‌ برجسته‌ علمي‌ و اخلاقي‌ نداشته‌ است‌ احساس‌ حقارت‌ مي‌كند و اين‌ مسئله‌ خود به‌ از دست‌ رفتن‌ هويت‌ سياسي‌، معنوي‌ و فكري‌ آن‌ ملت‌ در برابر درخشش‌ دانش‌ جديد در جهان‌ خواهد انجاميد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ به‌ تاريخ‌ معاصر ايران‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: از اواخر دوران‌ حكومت‌ فاسد قاجاريه‌ رجالي‌ كه‌ سرشان‌ در دامان‌ محافل‌ پنهان‌ فراماسونري‌ و دستشان‌ در دست‌ سياست‌بازان‌ روس‌ و انگليس‌ بود پيوسته‌ اين‌ هدف‌ را دنبال‌ مي‌كردند كه‌ فكر و هنر و انديشه‌ و آداب‌ زندگي‌ ملت‌ ايران‌ فرنگي‌ماب‌ شود. زيرا نتيجه‌ آن‌ مرعوب‌ و مجذوب‌ شدن‌ مسئولين‌ كشور در برابر فرهنگ‌ بيگانه‌ بود و اين‌ امر بطور طبيعي‌ اجراي‌ سياست‌ها و منويات‌ بيگانگان‌ را در پي‌ داشت‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ نقش‌ دولت‌ انگليس‌ را در حاكم‌ كردن‌ رضاخان‌ بر ايران‌ يكي‌ از حقايق‌ تاريخ‌ و نظر قطعي‌ مورخان‌ دانستند و فرمودند: رضاخان‌ كه‌ فردي‌ جاه‌طلب‌ و زورمند بود مورد توجه‌ انگليسي‌ها قرار گرفت‌ و آنها او را بر امور ايران‌ مسلط كردند اما هنگامي‌ كه‌ وي‌ به‌ سمت‌ هيتلر در آلمان‌ نازي‌ گرايش‌ پيدا كرد دولت‌ انگليس‌ رضاخان‌ را تبعيد و فرزند سرسپرده‌ او را بر مصدر امور كشور گماشت‌ و اين‌ مسئله‌ به‌ روشني‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ سلسله‌ پهلوي‌ با تدبير بيگانگان‌ و دشمنان‌ ملت‌ ايران‌ برسركار آمد بنابراين‌ چنين‌ دودماني‌ فاقد صلاحيت‌ انجام‌ حركتي‌ در جهت‌ سيادت‌ و سربلندي‌ كشور بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ فراموش‌ كردن‌ افتخارات‌ گذشته‌ را يكي‌ از اركان‌ اساسي‌ قرار گرفتن‌ در اختيار بيگانگان‌ ذكر كردند و فرمودند: پيشرو بودن‌ ملت‌ ايران‌ در عرصه‌ فرهنگ‌ و معرفت‌ و نقش‌ ايران‌ در پرچمداري‌ علم‌ متعلق‌ به‌ قرن‌هاي‌ پس‌ از اسلام‌ است‌ اما خاندان‌ سرسپرده‌ پهلوي‌ با حذف‌ اين‌ واقعيت‌ تاريخي‌ و براي‌ فريب‌ مردم‌ به‌ گذشته‌اي‌ مبهم‌ و گنگ‌ كه‌ هيچ‌ دانش‌، علم‌، كتاب‌، ادبيات‌ و فرهنگي‌ از آن‌ در دست‌ نيست‌ تأسي‌ و تمسك‌ مي‌جست‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ سابقه‌ وجود استعدادهاي‌ برجسته‌ در ملت‌ ايران‌ فرمودند: ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ به‌ عنوان‌ يك‌ سلسله‌ بشري‌، برترين‌ پرچم‌ دانش‌ را در علوم‌ طبيعي‌، انساني‌، ديني‌ و علوم‌ نظري‌ محض‌ در اختيار خود داشته‌ است‌ و در علوم‌ ديني‌ نيز در حالي‌ كه‌ اسلام‌ از كشورهاي‌ عربي‌ به‌ ايران‌ آمد حتي‌ بهترين‌ كتاب‌هاي‌ مربوط به‌ لغت‌ عربي‌ را ايراني‌ها نوشتند. بنابراين‌ ملت‌ ايران‌ به‌ لحاظ استعداد، سابقه‌ درخشاني‌ دارد و اكنون‌ در دوران‌ آزادي‌ استعدادها در نظام‌ اسلامي‌ و در فضاي‌ آزادانديشي‌، استعدادهاي‌ درخشان‌ ملت‌ ايران‌ در دنيا جلوه‌ خاصي‌ پيدا كرده‌ است‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ انحصارگري‌ اروپائيان‌ در محصور كردن‌ پيشرفت‌هاي‌ علمي‌ به‌ خود اشاره‌ كردند و فرمودند: تاريخ‌ علم‌ در اروپا نشان‌ مي‌دهد كه‌ اروپائي‌ها تنها هنگامي‌ دانش‌ خود را در اختيار ديگران‌ قرار داده‌اند كه‌ ديگر به‌ آن‌ احتياجي‌ نداشتند و يا آن‌ دانش‌ منسوخ‌ شده‌ بود. آنها هميشه‌ بهترين‌ و برترين‌ پيشرفت‌ها و كارهاي‌ علمي‌ را در محدوده‌ خود حفظ كرده‌اند و امروز نيز همين‌كار را مي‌كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از اقدام‌ غربي‌ها در ربودن‌ مغزهاي‌ برجسته‌ جهان‌ به‌ عنوان‌ يك‌ از مصائب‌ كشورهاي‌ جهان‌ سوم‌ طي‌ ساليان‌ متمادي‌ ياد كردند و فرمودند: سارقين‌ بين‌المللي‌ مغزهاي‌ درخشان‌ با ايجاد جاذبه‌هاي‌ گوناگون‌ و امكانات‌ و پول‌ همواره‌ تلاش‌ كرده‌اند تا مغزها را از ملت‌ها جدا كنند و آن‌ را در خدمت‌ اهداف‌ خود قرار دهند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ علم‌ را وسيله‌اي‌ در خدمت‌ اروپائيان‌ براي‌ تسلط بر ملت‌ها خواندند و فرمودند: گناه‌ بزرگ‌ اروپا در اين‌ است‌ كه‌ علم‌ را وسيله‌اي‌ براي‌ قبضه‌ كردن‌ دولت‌ها و حكومت‌ و نيز استعمار كشورها با روش‌هاي‌ گوناگون‌ قرار داد و علم‌ به‌ پشتوانه‌اي‌ براي‌ استعمار تبديل‌ شد و امروز هم‌ علم‌ پشتوانه‌ استكبار است‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ انحطاط اخلاقي‌ در اروپا به‌ رغم‌ پيشرفت‌هاي‌ علمي‌ فرمودند: اروپايي‌ها از لحاظ انساني‌ هيچ‌ پيشرفتي‌ نكرده‌اند و متأسفانه‌ آداب‌ و روحيات‌ و اخلاق‌ در آنها ابتدائي‌، عقب‌افتاده‌، به‌ شدت‌ انحصارطلبانه‌ و مبتني‌ بر تبعيض‌ ميان‌ ملت‌هاست‌ و امروز حالت‌ انحصارگرانه‌ عجيبي‌ بر روحيات‌ و اخلاق‌ اروپائيان‌ حاكم‌ است‌ لذا در چند قرن‌ اخير هميشه‌ خشن‌ترين‌ و سخت‌ترين‌ جنگ‌ها بين‌ اروپائيان‌ بوقوع‌ پيوسته‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از ملت‌ ايران‌ در عصر كنوني‌ به‌ عنوان‌ يك‌ نسل‌ برگزيده‌ ياد كردند و فرمودند: ملت‌ ايران‌ پس‌ از دو قرن‌ تحمل‌ فشار قدرت‌هاي‌ خارجي‌ اكنون‌ توانسته‌ است‌ وضعيتي‌ را بوجود آورد كه‌ نه‌ تنها خود در قبضه‌ و تحت‌ سلطه‌ هيچ‌ قدرت‌ بيگانه‌اي‌ نيست‌ بلكه‌ امروز در ميان‌ ملت‌ها و دولت‌هاي‌ دنيا هيچ‌ ملت‌ و دولتي‌ به‌ جرأت‌ و گستاخي‌ مردم‌ و مسئولان‌ ايران‌ در مقابله‌ با سياست‌هاي‌ استبدادي‌ بين‌المللي‌ وجود ندارد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ دانشجويان‌ فرمودند: جوانان‌ امروز بايد علم‌ را قدر بدانند و در تحصيل‌ علم‌ كوتاهي‌ نكنند. علم‌ مي‌تواند وسيله‌ رفاه‌، سعادت‌ و عدالت‌ باشد و ملت‌ ايران‌ به‌ عنوان‌ يك‌ ملت‌ طرفدار عدالت‌ بايد عدالت‌ را با علم‌ به‌ پيش‌ ببرد و جوانان‌ دانشجو نيز راههاي‌ تحقيق‌ و ابتكار و بن‌بست‌گشايي‌ را با جديت‌ دنبال‌ كنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ همچنين‌ توجه‌ دانشجويان‌ را به‌ لزوم‌ تقويت‌ روح‌ ديني‌ در ميان‌ جلب‌ كردند و فرمودند: دانش‌ هنگامي‌ كه‌ به‌ دين‌ همراه‌ باشد مؤثر و مفيد واقع‌ خواهد شد. اسلام‌، ديني‌ منطقي‌، همراه‌ با مباني‌ اعتقادي‌ مستدل‌، قابل‌ قبول‌ و روشنفكرپسند است‌. اساس‌ دين‌ و تعاليم‌ اسلام‌ بسيار روشن‌بينانه‌ و براي‌ ذهن‌هاي‌ جستجوگر جالب‌ و پرجاذبه‌ است‌ و دانشجويان‌ بايد دين‌ و ايمان‌ ديني‌ را قدر بدانند، احكام‌ الهي‌ را رعايت‌ كنند و با ذكر، توجه‌، توسل‌ و نماز انس‌ خود را با خداوند تحكيم‌ بخشند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ از افزايش‌ آگاهي‌ سياسي‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ ديگر از ضروريات‌ دانشجويان‌ ياد كردند و فرمودند: محيط دانشگاه‌ بايد محيطي‌ سياسي‌ باشد و اين‌ مهم‌ به‌ مفهوم‌ داشتن‌ درك‌، آگاهي‌، شعور و بينش‌ سياسي‌ در دانشجويان‌ است‌. دانشجو بايد از مباحث‌ جهاني‌ و تحولات‌ و رويدادهايي‌ كه‌ در كشور جريان‌ دارد آگاهي‌ و شناخت‌ و درك‌ سياسي‌ داشته‌ باشد و مباحث‌ سياسي‌ و تحولات‌ جهاني‌ را بداند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در پايان‌ سخنانشان‌ براي‌ آشنايي‌ با سياست‌هاي‌ دشمن‌ در زمينه‌هاي‌ فرهنگي‌ لزوم‌ شناختن‌ دشمن‌ را مورد تأكيد قرار دادند و از دانشجويان‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از هدف‌هاي‌ تهاجم‌ فرهنگي‌ دشمن‌ نام‌ بردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /