پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار هنرمندان‌ و دست‌اندركاران‌ امور فرهنگي‌ و هنري

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، عصر امروز، در ديدار جمع‌ زيادي‌ از هنرمندان‌ و دست‌اندركاران‌ امور فرهنگي‌ و هنري‌ با ايشان‌ طي‌ سخناني‌ نقش‌ هنرمندان‌ بويژه‌ سينماگران‌ را در تبيين‌ مفاهيم‌ و ارزشهاي‌ والاي‌ اسلامي‌ در جامعه‌ حائز اهميت‌ بسيار دانستند و ضرورت‌ اهتمام‌ هر چه‌ بيشتر آنان‌ و مسئولان‌ هنري‌ را به‌ ارتقاء سطح‌ كيفي‌ و كمي‌ هنرهاي‌ نمايشي‌ مورد تأكيد قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار، بيان‌ فيلم‌، سينما و هنرهاي‌ نمايشي‌ را بسيار رساتر از ساير رشته‌هاي‌ هنري‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: به‌ بركت‌ حضور مؤثر و تعيين‌كننده‌ مردم‌ مسلمان‌ و انقلابي‌ ايران‌ در بسياري‌ از زمينه‌ها بويژه‌ در بخشهاي‌ علمي‌، تحقيقاتي‌، سياسي‌ و اجتماعي‌ پيشرفتهاي‌ بزرگي‌ به‌ دست‌ آمده‌ است‌ و اكنون‌ با استفاده‌ از استعدادهاي‌ ارزشمند موجود در كشور بايد زمينه‌هاي‌ درخشش‌ هنرهاي‌ نمايشي‌ ايران‌ را نيز در سطح‌ جهاني‌ فراهم‌ آوريم‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با بيان‌ اهميت‌ نقش‌ فيلم‌ و سينما در روند حركت‌ يك‌ جامعه‌ انساني‌ فرمودند: ملت‌ ايران‌ در هر بخشي‌ از مسائل‌ انساني‌ به‌ لحاظ در اختيار داشتن‌ استعدادهاي‌ برجسته‌، پيشتاز ملتهاي‌ ديگر بوده‌ است‌، بنا بر اين‌ نسل‌ نو و انقلابي‌ ما با تلاش‌ خود و بهره‌ گرفتن‌ از استعدادهاي‌ موجود مي‌تواند گامهاي‌ بلندي‌ را در جهت‌ جبران‌ عقب‌ماندگيها در زمينه‌ هنرهاي‌ نمايشي‌ به‌ جلو بردارد و همانند ستاره‌اي‌ در جهان‌ بدرخشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر وجود هنرپيشه‌ها، فيلمنامه‌ نويسها و كارگردانان‌ برجسته‌ سينمايي‌ در ايران‌ فرمودند: بدون‌ ترديد با شكوفا شدن‌ استعدادها و فعال‌تر شدن‌ دستگاههاي‌ پشتيباني‌كننده‌ مي‌توانيم‌ در زمينه‌ كارهاي‌ سينمايي‌ و هنرهاي‌ نمايشي‌ به‌ سطح‌ برجسته‌اي‌ در دنيا برسيم‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ضرورت‌ انجام‌ كارهاي‌ سينمايي‌ و هنرهاي‌ نمايشي‌ در سطح‌ اعلاي‌ آن‌ را به‌ لحاظ كيفي‌ و كمي‌ مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: فيلم‌ و سينما وسيله‌اي‌ بليغ‌ و تبيين‌كننده‌اي‌ رسا براي‌ ارائه‌ برترين‌ حقايق‌ عالم‌، يعني‌ حقيقت‌ دين‌ به‌ شمار مي‌رود و براي‌ اين‌ منظور دست‌اندركاران‌ امور سينمايي‌ بايد بر تواناييهاي‌ خود بيفزايند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، فيلمنامه‌ نويسان‌ را به‌ بهره‌ گيري‌ از هنر نويسندگي‌ براي‌ ارائه‌ چهره‌اي‌ درست‌ از مفاهيم‌ و ارزشها، سفارش‌ كردند و فرمودند: حقايق‌ معنوي‌ با هيچ‌ يك‌ از مفاهيم‌ مادي‌ قابل‌ مقايسه‌ نيست‌. ارزشهاي‌ اسلامي‌ برترين‌ حقايقي‌ است‌ كه‌ مي‌تواند انسان‌ را مجذوب‌ و در مقابل‌ خود خاضع‌ كند و بر اين‌ اساس‌ از سينماگران‌ و كارگردانان‌ فيلم‌، انتظار مي‌رود با كار خود، مفاهيم‌ مذهبي‌ و ارزشهاي‌ ديني‌ را بگونه‌اي‌ به‌ تصوير بكشند كه‌ در نظر بيننده‌، جذاب‌تر و دلنشين‌تر جلوه‌ كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضمن‌ تأكيد بر استفاده‌ از زبان‌ هنر در هر چه‌ جذاب‌تر كردن‌ ارزشها و مفاهيم‌ ديني‌ فرمودند: بخشهاي‌ مختلف‌ هنري‌ هر يك‌ امتيازات‌ و كمبودهايي‌ دارند اما در ميان‌ انواع‌ روشها و بيانهاي‌ هنري‌، بيان‌ نمايش‌ در مجموع‌ از همه‌ بخشهاي‌ هنري‌، رساتر، فراگيرتر و جالبتر است‌. از اينرو براي‌ تبيين‌ حقايق‌ ديني‌ بايد از زبان‌ هنر، بويژه‌ هنر نمايش‌، استفاده‌ شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ خطاب‌ به‌ هنرمندان‌ كشور فرمودند: ملت‌ ايران‌ پس‌ از دوراني‌ طولاني‌ موفق‌ شد خود را از سلطه‌ اقتصادي‌، فرهنگي‌ و سياسي‌ بيگانگان‌ رهايي‌ بخشد و امروز با شدت‌ تمام‌ و در عين‌ مظلوميت‌ با دشمنان‌ خود مبارزه‌ مي‌كند، بنا بر اين‌ براي‌ هنرمندان‌ كشور، بالاترين‌ خدمت‌، تلاش‌ در جهت‌ حفظ شادابي‌ و سرزنده‌ بودن‌ مردم‌ و تشويق‌ آنها در ادامه‌ اين‌ راه‌ روشن‌ حق‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از كارهاي‌ ارزشمند سينمايي‌ انجام‌ شده‌ در زمينه‌ دفاع‌ مقدس‌ و تبيين‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌ و انساني‌ و نيز ترويج‌ ارزشهاي‌ اصيل‌ ايراني‌، عميقا ابراز تشكر و تقدير كردند و فرمودند: اينجانب‌ از مجموعه‌ كساني‌ كه‌ طي‌ چند سال‌ اخير آثار ارزشمند هنري‌ را به‌ صورت‌ فيلم‌ به‌ نمايش‌ درآوردند، سپاسگزاري‌ مي‌كنم‌ و از آنان‌ خواهم‌ كه‌ با ارائه‌ هر چه‌ بيشتر آثار ارزشمند خود، جامعه‌ را سيراب‌ كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از هنر به‌ عنوان‌ هديه‌ ارزشمند الهي‌ به‌ انسان‌ ياد كردند و فرمودند: هنر، عزيز و والاست‌. هنر، جاودانه‌ است‌. هنر، عمومي‌ و جهاني‌ است‌ و به‌ قطعه‌اي‌ از زمين‌ و زمان‌ منحصر نمي‌شود و اينجانب‌ نسبت‌ به‌ همه‌ كساني‌ كه‌ در زمينه‌ هنر، تلاش‌ صادقانه‌، مؤمنانه‌ و خالصانه‌ دارند و اهداف‌ بلند را دنبال‌ مي‌كنند، ابراز ارادت‌ و اخلاص‌ مي‌كنم‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در پايان‌ سخنانشان‌، فعاليت‌ صدا و سيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ را نويد بخش‌ و شوق‌آفرين‌ توصيف‌ كردند و با تقدير از مسئولان‌ اين‌ سازمان‌ فرمودند: صدا و سيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ اخيرا حركت‌ خوبي‌ را آغاز كرده‌ است‌ اما هنوز ميان‌ واقعيت‌ و آنچه‌ بايد باشد، فاصله‌ زيادي‌ وجود دارد و در عين‌ حال‌ آنچه‌ مشاهده‌ مي‌شود، حركت‌ و پيشرفت‌ است‌ و برنامه‌ها جامع‌تر، پرمغزتر و بامعني‌تر از گذشته‌ ارائه‌ مي‌شود.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ در اين‌ ديدار علاوه‌ بر هنرمندان‌، دست‌اندركاران‌ امور سينمايي‌، نويسندگان‌، شعراء و مديران‌ روزنامه‌ها، جمع‌ زيادي‌ از مسئولان‌ فرهنگي‌ و هنري‌ كشور به‌ همراه‌ وزير فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌، رئيس‌ سازمان‌ صدا و سيما، رئيس‌ سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي‌ و نيز حجج‌ اسلام‌ قرائتي‌ و ابوترابي‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /