پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان كشورى و لشگرى و قشرهاى مختلف مردم

در خجسته سالروز عيد مبارك غدير و در روز تاريخى امامت و ولايت، مسؤولان كشورى و لشگرى و قشرهاى مختلف مردم، صبح امروز (سه شنبه) در حسينيه امام خمينى (ره) به حضور حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب و ولى امر مسلمين رسيدند.
حضرت آيت الله خامنه اى نيز ضمن تبريك متقابل به مردم، خدمتگزاران كشور و عموم امت اسلامى و مستضعفان جهان عيد سعيد غدير را عيد ولايت، سياست، دخالت مردم در حكومت و عيد آحاد امت اسلامى دانستند و فرمودند: عيد بزرگ غدير، عيد تعيين كننده و عظيم القدرى است، هم به لحاظ شخصيت عظيم و خصوصيات شخصى، سياسى، اجتماعى امير مؤمنان (ع)، به عنوان مردى الهى و ملكوتى و هم به لحاظ پيام مهم حادثه غدير كه همان امر ولايت و حكومت اسلامى است.
مقام معظم رهبرى "غدير" را نتيجه فضايل، مزايا و كرامات امير مؤمنان على (ع) دانستند و فرمودند: امير مؤمنان على (ع) در غدير به شخصيت والاى خود نرسيد. غدير گوهر ناياب حضرت امير(ع) را شكل نداد، البته افتخار برخوردارى از فرمان الهى، نصب پيامبر و بيعت مؤمنين و صحابه، افتخار بزرگى است، اما بزرگتر از آن خصوصياتى است كه در حضرت على (ع) به عنوان انسانى والا و بى نظير بود كه به نصب و دستورى از سوى پروردگار منتهى شد.
مقام معظم رهبرى در تشريح جوهره واقعه غدير فرمودند: ولايتى كه پيامبر اكرم (ص) در عيد غدير، على (ع) را به آن منصوب كرد، ولايت كلى الهى و معنوى نيست، چرا كه اين ولايت امرى الهى و ملكوتى است و قابل نصب نيست و در وجود پيامبر (ص) و تمامى ائمه اطهار (عليهم السلام) حتى اگر به مقام ولايت ظاهرى نرسيدند وجود داشته است. و آنچه نبى اكرم، امير مؤمنان را به آن منصوب كرد به معناى حكومت ولايت امر مسلمين و مديريت جامعه اسلامى است.
حضرت آيت الله خامنه اى تصريح كردند اگر واقعه غدير از اين بعد مورد توجه و تأمل قرار گيرد مسأله جدايى دين از سياست به كلى در اذهان زايل مى شود و مشخص مى گردد كه در اسلام امر حكومت و ولايت با دين عجين است.
حضرت آيت الله خامنه اى افزودند: در مسأله غدير، نبى مكرم اسلام (ص) به پيروى از قرآن، يكى از بالاترين واجبات را انجام دادند و در مقابل چشم مردم، مسأله تشكيل حكومت، امر ولايت و مديريت كشور را به عنوان جزيى از متون اصلى دين بيان فرمودند.
ولى امر مسلمين نصب حاكم اسلامى را پيام روشن غدير خواندند و فرمودند: پيامبر اكرم (ص) به عنوان مؤسس اسلام، در غدير اين پيام را دادند كه اى مسلمانان، دين را از اساس زندگى و حكومت كه پايه زندگى فردى و اجتماعى است جدا نكنيد دين را به انزوا نكشانيد، اساس زندگى بشر، مسؤوليتى است بر دوش دين و دين بايد امر حكومت را انجام دهد.
مقام معظم رهبرى سلاطين مستبد و ايادى استبداد را پيشروان و مناديان اوليه طرح انحرافى جدايى دين از سياست خواندند و فرمودند: مستبدان و افسار گسيخته گان تخت حاكميت در ايران و ساير كشورها در گذشته، از هرگونه دخالتى از سوى علماى دين در سياست مى هراسيدند و پس از آن استعمارگران تز جدايى دين از سياست را مورد حمايت قرار دادند و حتى به بعضى از علما و مردم متدين هم تحميل شد و شكل مبنايى پيدا كرد.
رهبر معظم انقلاب، از بين بردن افسانه غلط جدايى دين از سياست را يكى از بزرگترين خدمات و حركت عظيم دينى ملت ايران دانستند و فرمودند: مردم بزرگوار ايران با انگيزه دين وارد ميدان شدند. به دستور دين پرچم آزادى برافراشتند و مناديان احكام دينى پيشروان آنان بودند كه اين حركت عظيم به حاكميت دين خدا در ايران منتهى شد و براى مسلمين جهان روشن ساخت كه امور سياسى و برتر از همه امر حكومت و ولايت از دين جدايى ناپذير است.
حضرت آيت الله خامنه اى زمزمه هايى را كه با چهره طرفدارى از دين عنوان مى كنند كه دين بايد به امور سياسى نپردازد، شگرد جديد تبليغاتى استكبار عليه حاكميت اسلام دانستند و فرمودند: بديهى است وقتى كه دشمنان خوشبختى يك ملت، پشتيبان يك انحراف هستند، آن انحراف به آسانى از بين نمى رود.
لذا براى جدايى دين از سياست استدلال جديدى مطرح شد مبنى بر اين كه امور سياسى مشكلات و ناكاميهايى دارد كه موجب مى شود مردم از اصل دين دلزده شوند، پس دين بايد از سياست كناره گيرى كند و با قداست و نورانيت به مسائل معنوى و روحى مردم بپردازد. امروز اين انحراف را ايادى استكبار با شيوه هاى مختلف در دنيا بويژه در ميان مسلمانان ترويج مى كنند.
مقام معظم رهبرى از امام خمينى (رض) به عنوان احياگر امر دخالت دين در حكومت تجليل كردند و فرمودند: امام بزرگوار (رض) به اين دليل بزرگترين حق را در ميان امت اسلامى دارند كه آحاد مردم را به مسؤوليت دخالت در امر حكومت آشنا ساختند.
حضرت آيت الله خامنه اى افزودند: در نظام اسلامى هر كس كه متدين به عقيده و شريعت اسلامى، است در امر حكومت و مسائل سياسى و عمومى جامعه مسؤوليت دارد و اين بزرگترين مظهر دخالت مردم است.
در اين ديدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين هاشمى رفسنجانى در سخنانى، عيد سعيد غدير را به نمايندگى از ملت مسلمان ايران به رهبر معظم انقلاب اسلامى و ولى امر مسلمين تبريك گفتند. رئيس جمهور با بزرگداشت ياد امام خمينى (رض) و تشريح آثار حياتى و پربركت مسأله ولايت در روند شكل گيرى و استمرار نظام اسلامى افزوند: ارزيابى منصفانه "اوضاع داخلى ايران و موقعيت منطقه اى و بين المللى نظام اسلامى" و تأمل در وحدت و يكپارچگى و پيشرفتهاى ملت مسلمان ايران، نشان مى دهد كه نظام اسلامى با محوريت ولايت، با اقتدار به پيش رفته است.
حجةالاسلام و المسلمين هاشمى رفسنجانى افزودند: ما اين بركات را از آثار واقعه الهى غدير مى دانيم و امروز ارزش مفهوم والاى غدير و ولايت را با همه وجودمان احساس مى كنيم.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /