پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار با اعضاى شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، امروز در ديدار با اعضاى شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان با ايشان طى سخنانى رفتار ظالمانه و ستمگرانه مردان عليه زنان در طول تاريخ بشر و در جوامع مختلف را نكوهش كردند و ضرورت بررسى دقيق و جامع مشكلات زن در خانواده و جامعه و نيز يافتن راههايى براى اصلاح شرايط و موقعيت كنونى زن را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار به مشابهت تركيب عقلى ميان زن و مرد اشاره كردند و فرمودند: زن به لحاظ قوت عقلى، علم و تفكر و احساسات، از مرد ضعيف تر نيست و در موارد زيادى نيز قوى تر از مرد است؛ اما هميشه و در طول تاريخ، مرد به دليل آن كه قدى بلندتر، صدايى كلفت تر و جسمى قوى تر دارد، به زن زور گفته است و منشاء اين زورگوييها نيز وجود نداشتن يك قانون نيرومند حمايتى از زن و فقدان يك عامل معنوى قوى مانند محبت بسيار شديد و يا يك ايمان مستحكم و روشن بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اى مبارزه و ايستادگى پيامبر عظيم الشأن اسلام را در برابر ظلم و ستم نسبت به زن يادآور شدند و فرمودند: غربيها به لحاظ رفتار و معاشرت، ميان زن و مرد تفاوتى قائل نيستند كه ظاهر اين كار، فريبنده و باطن آن منفى و نادرست است.
اسلام، وجود حجاب بين زن و مرد و رعايت برخى محدوديتها را در اين زمينه ضرورى مى داند؛ اما با ظلم و ستم نسبت به زن و استفاده هاى ظالمانه از زنان كه در كشورهاى غربى و بخصوص آمريكا و برخى از كشورهاى اروپايى به مراتب شديدتر است، مبارزه و مقابله مى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى الگوپذيرى از غرب براى دفاع از حقوق زن را به مفهوم افتادن در دام اشتباه توصيف كردند و فرمودند: متأسفانه در برخى از موارد كسانى كه به زبان، از حقوق زن دفاع مى كنند، در دام اشتباهى مى افتند كه به هيچ وجه به خير زنان نيست. آنها مى خواهند از زن غربى و رفتار او الگو بگيرند، در حالى كه بينش اسلامى به حال زن نافع تر است. همچنين برخى از تخلفات در امر ورزش بانوان صورت گرفته است كه مطلقا ارتباطى به ستم نسبت به زن ندارد، بلكه ظلم و ستم عمده نسبت به زن در محيط خانواده و به وسيله شوهر انجام مى شود كه براى آن بايد چاره انديشى شود.
مقام معظم رهبرى اصلاح روابط زن و مرد را در جامعه اسلامى ايران ضرورى خواندند و فرمودند: روابط زن و مرد بايد كاملا اسلامى، عادلانه، صحيح و محبت آميز باشد تا تحميلات مرد، مجال وجود و حضور پيدا نكند. اشكال اساسى در مسأله ظلم به زن به رابطه زن و مرد و توقعات گوناگون آن دو از يكديگر بر مى گردد و اگر اين رابطه اصلاح شود ، تعدى و ستم نسبت به زن نيز از بين مى رود.
حضرت آيت الله خامنه اى ديدگاه جمهورى اسلامى ايران را تمجيد و ستايش از نقش زن در پيروزى انقلاب اسلامى و حضور زن در صحنه هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى دانستند و فرمودند: ديدگاه و نظر اسلام در مورد نقش زن در خانواده و اجتماع به مراتب بهتر، قوى تر و مفيدتر از ادعاهاى غرب است، بنا بر اين بانوانى كه به لحاظ فكرى و فرهنگى برجسته هستند، بايد با جديت بيشترى مشكلات زن را در محيط خانه و نيز جامعه بررسى كنند زيرا اين كار، اقدامى اساسى، مهم و كارگشا محسوب مى شود.
بر پايه همين گزارش سركار خانم خزعلى مسؤول شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان گزارشى را در سه محور تحقيقات، سياست گذارى و برنامه ريزى و نيز سازماندهى امور زنان ارائه كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /