پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مردم قم و روحانيون و طلاب حوزه علميه قم

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار هزاران تن از مردم قم و روحانيون و طلاب حوزه علميه قم با ايشان طى سخنانى از مسجد به عنوان پايگاه دين و معرفت، روشن بينى، روشنگرى و استقامت ملى ياد كردند و آن را براى جوامع مسلمان منشاء حركات بزرگ و بركات ماندگار دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه به مناسبت سالروز قيام خونين مردم قم انجام شد، ضرورت زنده نگهداشتن حماسه قيام مردم قم در نوزدهم ديماه 1356 را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: قم قبه الاسلام و مركز مهمى براى دين و روحانيت، انقلاب و جهان اسلام است و حوزه مباركه علميه در آن نيز حقيقتا يك شجره طيبه محسوب مى شود. همچنين مردم و بويژه جوانان و نيروهاى حزب الهى قم نقش مهمى را در دوران انقلاب، جنگ تحميلى و مبارزه با گروهكها ايفا كردند و به همين سبب مى توان گفت كه قم مركز انقلاب بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اى به نقش تعيين كننده مسجد در به ثمر رسيدن نهضتهاى بزرگ اسلامى در نقاط مختلف جهان اشاره كردند و فرمودند: مسجد در طول تاريخ منشاء آثار بزرگ و حركات عظيم اسلامى بوده است و شكست انقلاب ملتهاى مسلمان و از دست رفتن استقلال آنان از آن هنگام شروع شد كه مردم ارتباط خود را با مساجد، دين و ايمان اسلامى قطع كردند. بنا بر اين مسجد به عنوان يك پايگاه دين، عبوديت و معرفت مى تواند براى جوامع اسلامى سر آغاز نهضتهاى بزرگ و بركات ماندگار باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامى مسجد را مركز ارتباط زمين و آسمان خواندند و فرمودند: مسجد جايى است كه انسان خود را به منبع لايزال فيض الهى متصل مى كند. مسجد مدرسه و دانشگاهى براى تفكر و تأمل و مركزى براى تصفيه روح و خلوص و اتصال به خداست و آنچه كه در ايام اعتكاف در مساجد شاهد آن بوديم، علامت خوبى براى جامعه اسلامى ايران و حركت و جهتگيرى صحيح اين حكومت الهى محسوب مى شود.
مقام معظم رهبرى تأمين و تقويت عوامل به وجود آورنده انقلاب اسلامى را براى تداوم انقلاب ضرورى دانستند و فرمودند: بررسى عوامل مؤثر در حدوث انقلاب، نيازمند يك نگاه علمى، جامعه شناسى، تاريخى و دقيق است اما روح و رقيقه موجود در تمامى عوامل به وجود آورنده انقلاب، توجه به خدا، انجام تكليف الهى و قيام براى خدا بوده است و بر همين اساس دين عامل اصلى در تداوم و پويايى انقلاب است و بايد در جهت تحكيم و تقويت آن تلاش شود.
حضرت آيت الله خامنه اى حاكميت قرآن، فقه اسلامى و احكام دينى را در ايران ثمره قيام تمامى آحاد مردم و به وجود آمدن يك نهضت فراگير دانستند و با تأكيد بر بى سابقه بودن اداره يك كشور براساس اسلام فرمودند: بسيارى از نهضتهاى دنيا به سبب فقدان روح تعبد و اخلاص و برخوردار نبودن از يك رهبر الهى و معنوى مانند امام بزرگوار و عظيم الشأن، نتوانستند حتى استعدادهاى معمولى خود را شكوفا كنند، اما هنر نظام اسلامى ايران در اين بود كه توانست به بركت دين و ايمان دينى مردم يك توطئه حساب شده و همه جانبه قدرتمندان درجه يك عالم را خنثى كند و با قدرت در برابر جبهه مشترك آنها بايستد و همه آنها را ناكام كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به شكست توطئه هاى گوناگون دشمنان اسلام كه براى مقابله با اراده ملت مسلمان ايران به اجرا در آمد اشاره كردند و فرمودند: محاصره اقتصادى، مقابله نظامى و جنگ عظيم تبليغاتى كه قدرتهاى استكبارى عليه ملت ايران بكار گرفتند، نتوانست ملت ايران را به زانو در آورد و هنر اين نظام، انقلاب و ملت بزرگ در اين بود كه به دشمنان اسلام اجازه نداد حتى يك وجب از خاك اين كشور را در اشغال خود نگهدارند و هنر ديگر او در اين است كه كار و تلاش و سازندگى را در تمامى نقاط ايران بزرگ به پيش برده است و حركت به سوى رفاه و كمال و معنوى را با جديت ادامه خواهد داد.
مقام معظم رهبرى انقلاب اسلامى ايران را حادثه اى غيرقابل توصيف برشمردند و فرمودند: كشورى كه مأمن استكبار و پايگاه آمريكا محسوب مى شد، سرانش نوكران حلقه به گوش قدرتهاى جهانى بودند، ثروتش بين خانواده هاى حاكم تقسيم مى شد، نقش دين در آن روز به روز كاهش مى يافت و مردم به اجبار به فساد سوق داده مى شدند، اينك به كشورى تبديل شده است كه حكومتى مستقل، آزاد، شجاع و مردمى دارد، رؤسا و مسؤولينش افرادى مؤمن و علمايى بالله هستند و كاركنان و نظاميانش مردمانى مؤمن، متعبد و متعهدند و ملتى دارد كه بدون واهمه در مقابل قدرتى مانند آمريكا مى ايستد و منافع كشور را به بيگانگان نمى فروشد.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان به فرارسيدن ماه مبارك رمضان اشاره كردند و فرمودند: ماه رمضان ماه ذخيره سازى و نيرو گرفتن از خزائن معنوى الهى است، بنا بر اين هر كلمه اى كه فراگرفته شود، هر آيه كريمه اى كه از قرآن كريم تلاوت گردد و از هر گناه، دروغ و غيبتى كه اجتناب شود و نيز هر اقدامى كه در خدمت به محرومان و پيشرفت زندگى مردم به انجام رسد، عبادت محسوب مى شود و هر عبادت ناب و خالصى، انسان را همانند پولاد، آبديده و محكم مى كند و او را در مقابل شيطان و عوامل فساد نفوذ ناپذير و آسيب ناپذير مى سازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان وعاظ و روحانيون را به مطرح كردن حقايق دينى با مردم و تلاش در جهت تصفيه ارواح و نفوس مردم در ايام ماه مبارك رمضان سفارش كردند و خطاب به آنان فرمودند: دلهاى مردم پاك است و آماده شنيدن و پذيرفتن حرف حق هستند، بنا بر اين شما بايد مردم را با آيات كريمه قرآن و روايات نورانى اهل بيت (ع) هر چه بيشتر آشنا كنيد و با رعايت دقت، تأمل، تدبر و نيز استفاده از بيان شافى و وافى، آنچه را كه متضمن نصايح اخلاقى و هدايتهاى فكرى است، با مردم در ميان بگذاريد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام سيد طه هاشمى نماينده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى طى سخنان كوتاهى ياد شهداى خونين مردم قم را در نوزدهم دى ماه سال 1356 گرامى داشت و گفت: پيوند ناگسستنى مردم قم با نظام اسلامى و رهبرى عظيم الشأن آن، جهت دار و برخاسته از آرمانهاى بلندى است كه ريشه در تاريخ دارد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /