پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولان، هنرمندان و نويسندگان كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى ،امروز در ديدار مسئولان، هنرمندان و نويسندگان كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان با ايشان، طى سخنانى بر لزوم توجه جدى و همه جانبه به تربيت كودكان و نوجوانان تأكيد كردند و از هنرمندان و نويسندگان اين كانون فرهنگى خواستند كه كاشتن بذر ايمان به خدا و اسلام و ايمان به حقيقت مطلق در دل فرزندان ملت بزرگ ايران را هدف اصلى كار خود قرار دهند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار مسئوليت كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان را به لحاظ اهتمام آن به ترتيب نونهالان جامعه مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: اگر جبران عقب ماندگيهاى دو قرن اخير كه با تلاش دستهاى سياه استعمار بر ملت بزرگ ايران تحميل شد، براى ما مهم است و اگر به معناى حقيقى كلمه، به آرمانهاى اسلامى و ملى و عظمت ايران و ايرانى اهميت مى دهيم، پس بايستى به تربيت كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم بسيار بينديشيم و براى آن اهميت فوق العاده اى قائل شويم، اما متأسفانه احساس مى كنم كه برخى از مسؤولين و دست اندركاران امور فرهنگى كشور با چنين توجه و اهميتى به اين مسأله نگاه نمى كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى آگاهى، هوشيارى، روح استفهام و ميل به دانستن را در نسل امروز كودكان و نوجوانان كشور، دستاورد ترديد ناپذير فضاى انقلاب اسلامى دانستند و فرمودند: ملت ايران از دسترسى بيگانگان به ذهن فرزندان خود نگران است. امروز مراكز هدايت كننده فرهنگى بيگانه در تلاش هستند تا براى به نتيجه رساندن مقاصد استعمارى خود، متاع فرهنگى فاسد را به دست كودكان و نوجوانان ما برسانند و اين نگرانى واقعيت انكارناپذيرى است كه در ميان خانواده هاى ايرانى وجود دارد؛ اما در عين حال اعتقاد راسخ دارم كه با عملكرد بهتر، علمى تر، دقيق تر و سريعتر مى توانيم مانع دسترسى بيگانگان به فرزندانمان شويم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى كار هنرى و فرهنگى ويژه كودكان و نوجوانان را يك اقدام اصلى، اساسى و ضرورى توصيف كردند و خطاب به هنرمندان و نويسندگان كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان فرمودند: شما با پر كردن خلاء لحظه ها نسبت به خشنودى و رضايت الهى، اطمينان خاطر پيدا مى كنيد و در حقيقت با اهميت دادن به تربيت كودكان و نوجوانان، تضمين آينده كشور و تاريخ اين سر زمين مقدس را هدف كار خود قرار داده ايد.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان ايران را مهد هنر و ادبيات خواندند و فرمودند: تاريخ اين مرز و بوم و گذشته و طبيعت ملت ايران نشان از ادبى و هنرى بودن دارد. دير زمانى نيست كه ادبيات ايران از غرب استامبول تا شرق آسيا را در بر مى گرفت، زبان فارسى، زبان ديوانى كشور عثمانى بود و تا اقصى نقاطى از هند و چين زبان مذهبى، ادارى، ادبيات و هنر محسوب مى شد؛ اما متأسفانه براثر تنگ نظرى، نادانى و بيسوادى مسئولان كشور در دوره او اواخر قاجار تا پايان حكومت محمد رضا پهلوى، و با وجود شعرا و نويسندگان بزرگ و شخصيتهاى خوب ادبى، زبان و ادبيات فارسى انحطاط پيدا مى كرد و از لحاظ گسترش سياسى و قدر و قيمت جهانى در پايين ترين سطح قرار گرفت و علت آن نيز در اين بود كه متصديان امور با تبرى از زبان فارسى و با افتخار به استفاده از لغات و اصطلاحات فرنگى، نهايت انحطاط را از خود نشان دادند.
حضرت آيت الله خامنه اى گسترش محدوده هنر، زبان و ادبيات فارسى را در سالهاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى خاطرنشان كردند و فرمودند: پيش بردن ادبيات در هر عصرى بر عهده كسانى است كه با بخشهاى مختلف ادبيات سر و كار دارند و نسبت به آن از آگاهى و توانايى برخوردار هستند و امروز به بركت انقلاب اسلامى در نقاطى از جهان، زبان فارسى به عنوان زبان دوم و يا زبان دانشگاهى مورد توجه قرار گرفته است و حتى در مناطقى از جهان مانند جزيره العرب، بسيارى از افراد توانسته اند از طريق راديو و تلويزيون ايران، به تدريج زبان فارسى را فرابگيرند و با آن تكلم كنند. مسلمانان با آموختن زبان فارسى پيام اسلام را از انقلاب مى گيرند و غير مسلمانان نيز با فراگيرى زبان فارسى مى خواهند پيام نو را از امام و پدر اين انقلاب دريافت كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از زبان فارسى به عنوان يك زبان با ظرفيت و پرجاذبه ياد كردند و فرمودند: كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوان يكى از مراكزى است كه بايد با شيوه هاى هنرى روى زبان و ادبيات فارسى كار كند و آن را در جامعه پيش ببرد. اين كانون با نسلى سر و كار دارد كه هر چه را فرابگيرد در او ماندگار خواهد ماند، بنا بر اين اگر كودكان ما زبان فارسى را بدرستى فرابگيرند، در آينده شاعر، هنرمند، برنامه ساز و نويسنده اى مطمئن و مفيد خواهند بود.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان بر نقش هنر و استفاده از زبان هنر در نوشته ها و حتى در فرهنگ كلامى تأكيد كردند و فرمودند: فرهنگ مركب و غير بسيط استعمارى و استكبارى كه امروز براى تسخير همه دنيا تلاش مى كند از هنر به عنوان پيش برنده ترين و رونده ترين وسيله استفاده به عمل مى آورد بنا بر اين در فرهنگ اسلامى و انقلابى نيز نبايد نقش هنر دستكم گرفته شود زيرا هنر تا نهايى ترين لايه هاى ذهن انسان نفوذ مى كند و ماندگار و سازنده است.
حضرت آيت الله خامنه اى قصه گويى را يك هنر بسيار خوب و سازنده شخصيت كودك دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: قصه گويى بايد اولين چيزى را كه در كودك به وجود مى آورد، ايمان به خدا و اسلام و حقيقت مطلق باشد زيرا با كاشتن بذر ايمان در دل كودك در آينده مى توان هر شخصيت عظيم و مطمئنى را در او پديد آورد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى مدير عامل كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان گزارشى از فعاليتهاى فرهنگى اين كانون را ارائه كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /