پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان و دست‏اندركاران دستگاه قضايى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر امروز در ديدار مسؤولان و دست اندركاران دستگاه قضايى با ايشان طى سخنانى از قوه قضاييه به عنوان دستگاه كارامد نظام، پشتوانه نظم و انضباط ملى و ضامن امنيت، عدالت و اجراى قانون ياد كردند و تضعيف آن را كارى غير مسؤولانه و بر خلاف مصلحت دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه خانواده هاى معظم شهداى فاجعه هفتم تير نيز حضور داشتند به ارواح طيبه شهداى عالى قدر اين فاجعه و بويژه شخصيت جليل القدر و كم نظير انقلاب، شهيد دكتر بهشتى درود فرستادند و افزودند: اين كشور، انقلاب اسلامى و تاريخ، نجات يافته مجاهدتها و خونهاى به ناحق ريخته شده مظلومانى همچون شهيد بهشتى و ياران اوست، كسانى كه شهيد بهشتى را از ملت ايران گرفتند و نيز حاميان آنها، هنوز هم هستند و براى كسى كه در مواجهه با دشمن قرار دارد، هيچ خطرى بالاتر از فراموش كردن دشمن نيست، بنا بر اين مبادا بر اثر ساده دليها و كج فكريها تصور شود كه دشمنيها تمام شده است.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر جايز نبودن تضعيف قوه قضاييه فرمودند: كار دستگاه قضايى بسيار مهم و اساسى است و كارامدى آن بر روى همه دستگاهها اثر مى گذارد، بنا بر اين دست اندركاران امر قضا بايد با اين نگرش به اهميت نيك عمل كردن، پشتكار، صداقت، امانت دارى، پاكدامنى و دقت و هوشمندى خود در فهم مسائل توجه كنند و كار خود را با استحكام تمام انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مسؤوليت گروههاى سياسى و مطبوعات را در حفظ احترام دستگاه قضايى خاطر نشان كردند و فرمودند: يكى از راههاى بى اعتمادكردن مردم به دستگاه قضايى، شايعه پراكنيها و اظهارات بى اساس است كه از روى بى مسؤوليتى عنوان مى شود.
همه بايد بدانند كه قوه قضاييه بحمدالله كارامد است و بسيارى از شخصيتهاى برجسته، پاكدامن و پارسا در آن حضور دارند و تحقيقا، رئيس قوه قضاييه امروز يكى از امين ترين و غيورترين علماى برجسته اين كشور محسوب مى شود، بر اين اساس همگان بايد متوجه مسؤوليت خود در حفظ احترام دستگاه قضايى و عدم تبعيت از هيجانات و انگيزه هاى سياسى در برخورد با آن باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنانشان وجود برخى ضعفها در دستگاه قضايى را يادآور شدند و فرمودند: آنچه نظام اسلامى براى ملت ايران مى خواهد، اين است كه مردم در كنار قوه قضائيه احساس آرامش كنند؛ اما هنوز اين هدف حاصل نشده است.
دستگاه قضايى در نظام اسلامى بايد فروغ اميد كسانى باشد كه مورد ظلم قرار گرفته و حقى از آنها ضايع شده است، بنا بر اين آنچه لازم است اين است كه قوه قضائيه عدالت قضايى را در جامعه تأمين كند و در مردم نسبت به احقاق حقوق خود، حالت اعتماد و اطمينان به وجود آورد.
مقام معظم رهبرى تأمين عدالت اقتصادى و برخورد با مسأله ثروتهاى بادآورده را متوجه تمامى دستگاههاى كشور، اعم از دولت، قوه مقننه و مسؤولان عاليرتبه در نهادهاى گوناگون دانستند و فرمودند: عدل و عدالت مهمترين نياز جامعه اسلامى محسوب مى شود و نظام اجتماعى نيز به عدل وابسته است، بنا بر اين اگر عدالت وجود نداشته باشد، امنيت نيز در خدمت طبقه مرفه، برخوردار و سوء استفاده چى قرار خواهد گرفت و فلسفه وجودى من و امثال من نيز در اين است كه بتوانيم عدالت را اجرا كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اى امكان سوء استفاده برخى افراد بى ملاحظه و از خدا بى خبر از بهترين و پركارترين دوران كشور يعنى هشت سال سازندگى و نيز سنگين شدن بار تورم و گرانى بر دوش طبقه مستضعف و پابرهنه جامعه را خلاف عدالت دانستند و فرمودند: هيچ چيز جاى عدالت را نمى گيرد، جامعه نيازمند عدالت است و بايد شاهد عدالت در همه امور اجتماعى و از جمله مسايل اقتصادى باشيم. مقصود از عدالت اقتصادى، امكان درآمد مساوى براى همه نيست، بلكه بايد فرصتهاى بهره مندى از امكانات عمومى كشور در اختيار همه مردم قرار گيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى عدالت را تضمين كننده امنيت دانستند و فرمودند: از بى عدالتى ، تنها دزدها و چپاولگران سود مى برند، اما كسانى كه بخواهند طبق قانون، سرمايه گذارى كنند و سود ببرند، عدالت را پشتيبان و پشتوانه خود خواهند يافت، بنا بر اين دستگاه قضايى بايد عوامل ثروتهاى بادآورده را با كمك دولت پيدا كند و در مقابل مجرمين بايستد؛ زيرا افتخار قوه قضائيه اين است كه بتواند عدالت را در جامعه تأمين كند.
مقام معظم رهبرى در پايان سخنانشان توجه دست اندركاران دستگاه قضايى را به اهميت تحقيق و پيگيريهاى مستمر و يافتن روشهاى اصولى در جهت تأمين عدالت اقتصادى جلب كردند و اجراى حدود و موازين قسط و عدل را لازمه كسب رحمت الهى در جامعه دانستند.
بر پايه همين گزارش، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آيت الله يزدى طى گزارشى از عملكرد دستگاه قضايى در سال گذشته گفت: نظارت درونى بر روند فعاليتهاى قوه قضائيه ، گسترش امكانات قضايى به دورترين مناطق كشور و تلاش براى آشنا كردن مردم با حقوق فردى و اجتماعى خود، از جمله فعاليتهاى قوه قضائيه بوده است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /