پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار كارگزاران نظام به مناسبت عيد مبعث

به مناسبت خجسته سالروز بعثت نبى مكرم اسلام، حضرت محمد بن عبدالله (ص) صبح روز مسئولان و مقامات عاليرتبه كشورى و لشكرى و نمايندگان سياسى كشورهاى اسلامى در تهران، در حسينيه امام خمينى (رض) با حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى ديدار كردند.
در اين ديدار كه سران قواى سه گانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور داشتند، پس از تلاوت آياتى چند از قرآن كريم، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمى رئيس جمهور در سخنان كوتاهى، عيد سعيد مبعث را به رهبر معظم انقلاب اسلامى تبريك گفت و از بعثت پيامبر مكرم اسلام (ص) به عنوان رستاخيز نور و سر آغاز زندگى انسان بر پايه توحيد، قسط و آزادى ياد كرد.
رئيس جمهور گفت: امروز جهان بيش از گذشته نيازمند هدايت قرآنى است و مسلمانان بايد براساس مقتضيات زمان در پيام بعثت تدبر كنند و با حركت به سوى عظمت و عزت اسلامى، جايگاه شايسته خود را در تاريخ و جامعه بشرى بازيابند.
آنگاه مقام معظم رهبرى با تبريك عيد شريف بعثت به مسلمانان جهان و ملت شريف ايران فرمودند: نبى مكرم اسلام (ص) بزرگترين انسان تاريخ و عظيم ترين پديده عالم وجود است و هدايت مردم به سوى نور و تمهيد دنياى مناسب با شأن وجودى انسان نيز مأموريت بسيار بزرگى بود كه بر دوش آن حضرت نهاده شد و بر اين اساس روز مبعث عزيزترين و بزرگترين روز تاريخ است.
حضرت آيت الله خامنه اى با بيان اين نكته كه هدف نبى مكرم اسلام (ص)، هدايت انسان به سوى فلاح و رستگارى است فرمودند: مسلمانان صدر اسلام توانستند از نور و حقيقت بعثت استفاده كنند و انسانهاى زيادى را در سراسر دنياى آن روز به راه راست و حقيقت عبوديت بكشانند و در برهه اى از تاريخ، آنچنان مدنيت و دانش عظيمى را در تاريخ پديد آورند كه انسان هنوز هم مى تواند از وراى ديوارهاى بلند تاريخ تلألو آن را ببيند و دنياى امروز نيز مغتنم به نعمتهاى آن پيشرفت علمى، صنعتى، فكرى، معرفتى و مدنى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، سعادت و خوشبختى انسان را مستلزم بهره مند شدن از معارف با عظمت دين اسلام دانستند و فرمودند: انقلاب كبير اسلامى و تشكيل نظام مبتنى بر احكام اسلام در ايران ثمره آشنايى ملت ايران با معارف اسلامى و عمل به قرآن و احكام الهى است و امروز جوانان اين كشور با سرمايه معنويت، نورانيت و صفايى كه در وجود آنهاست، گامهاى بلندى را به سوى حقيقت عبوديت و انس و ارتباط با قرآن كريم برداشته اند و اگر دلسوزان و روشنفكران و دانشمندان اين ملت وجود خود را وقف حركت عمومى مردم به سوى معارف و حقايق اسلامى كنند، دستاوردها به قدرى درخشان خواهد بود كه از افق حدس و گمان انسان نيز خارج است.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر باز بودن راه پيشرفت در زير سايه اسلام فرمودند: در محيط اسلامى و در زير سايه اسلام هيچ حجاب و حدى براى پيشرفت علمى، اخلاقى، سياسى و تحقق عزت و اعتلاى مدنى و آرمانهاى بزرگ انسانى وجود ندارد و آنچه محدوديت ايجاد مى كند، كم همتى و كوتاهى انسانها در بهره گرفتن از معارف اسلامى و فهم صحيح از اسلام، با تكيه بر متون اصيل اسلامى است.
حضرت آيت الله خامنه اى شناخت از اسلام را با ابزار و فهم معارف غربى مردود و اشتباه دانستند و فرمودند: حقايق اسلام را بايد از متون اصيل اسلامى و مصطلحات خود اسلام فهميد و مورد عمل قرارداد، اسلام در نفس خود، مشعل و راهنماى فكر و ذهن انسانهاست و قرآن، كتاب نور و هدايت است و كسانى كه تحت تأثير القائات سلطه هاى فكرى و فرهنگى غرب مى خواهند با ابزار و فهم معارف غربى، اسلام را بفهمند، خطا مى كنند؛ بنا بر اين در فهم صحيح از اسلام، نبايد ملاحظه كسانى را كرد كه با اسلام، رابطه اى ندارند و آن را در ابعاد سياسى و اقتصادى مزاحم خود مى بينند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بى اعتنايى پيامبر عظيم الشأن اسلام در برابر انكارها، تكذيبها و انواع تهمتهاى معاندين را خاطر نشان كردند و فرمودند: رسول گرامى اسلام فقط سخن خدا را كه بر دل او الهام شده بود، بيان كرد و نورانيت كلام الهى نيز اثر قطعى خود را گذاشت. در نهضت كبير اسلامى نيز هنگامى كه دستگاههاى تبليغاتى فهميدند امام بزرگوار ما مصمم است برطبق اسلام عمل كند و حكومت اسلامى را تشكيل دهد، تعبيرات اهانت آميز را نسبت به اين انسان بزرگ و اصل نظام اسلامى بكار گرفتند؛ ولى امام هيچ اعتنايى به آنها نكرد و جامعه اسلامى، جوانان، انديشمندان، متفكران و مسئولان كشور با جرأت و گستاخى و شجاعت به راه خود ادامه دادند و موفق هم شدند و امروز نظام و دولت اسلامى عزيزترين دولت جهان است و اين سرزمين جزو برجسته ترين مناطق جغرافيايى و سياسى دنيا محسوب مى شود.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر بى اثر شدن تلاش دشمن در تهمت زدنها و رمى به تعصب و افراطى گرى عليه انقلاب اسلامى فرمودند: من اعتقاد ندارم كه هر كس بتواند فهم خود را از اسلام، مطلق كند. فهميدن اسلام و قرآن نيازمند كار كردن و داشتن استعداد است و اين مهم با تنگ نظريها، تعصبها و تحجرها از يكسو و با بى بندوباريها از سوى ديگر سازگار نيست، اما آنچه به عنوان هدايت اسلامى پذيرفته مى شود فراراه ما قرار مى گيرد، بايد با قدرت، شجاعت، ايمان و خوش بينى به آينده پى گرفته شود و اين همان كارى است كه امروز ملت ايران انجام مى دهد.
حضرت آيت الله خامنه اى اتهامات واهى دشمن در نسبت دادن تعصب، تحجر و افراطى گرى به انقلاب اسلامى را بى ارزش خواندند و فرمودند: ما اسلام را شناختيم و به آن ايمان آورديم. ما به پيامبر اسلام عشق مى ورزيم و به راهى كه مى رويم اعتقاد داريم. ملت ايران اين راه را تجربه كرده است و آن را ادامه خواهد داد و امروز كسانى كه در رأس قدرت ايران اسلامى قرار دارند، مسئولين، رئيس جمهور، دولت، قواى قضاييه و مقننه و آحاد مردم اين كشور، امام و قله هاى افتخار دوران امام را گرامى و عزيز مى دارند و از آن صرف نظر نخواهند كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى توجه مسلمانان اقصى نقاط جهان را به ضرورت كنار گذاشتن اختلافات طايفه اى، تاريخى و مذهبى و دادن دست اتحاد و برادرى به يكديگر جلب كردند و در پايان سخنانشان فرمودند: ما به بركت اسلام حركت خود را آغاز كرديم و افقهاى آينده را در مقابل خود درخشان و پرتلالو ساختيم، به بركت اسلام دشمن را مأيوس كرديم و از دامهاى او به سلامت جستيم و به بركت اسلام، راه را به سوى آبادانى مادى و معنوى آغاز كرده ايم و در اين راه پيشرفتهاى زيادى نيز به دست آورده ايم. آنچه ما داريم از اسلام، قرآن و راهنماييهاى آن مرد بزرگ داريم و مطمئن هستيم كه ادامه اين راه، ملت ما را خوشبخت و از سرچشمه هاى مادى و معنوى سيراب خواهد كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /