پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رؤساى دانشگاهها و مراكز پژوهشى، وزير و مسئولان ستادى وزارت فرهنگ و آموزش عالى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، امروز در ديدار رؤساى دانشگاهها و مراكز پژوهشى، وزير و مسئولان ستادى وزارت فرهنگ و آموزش عالى، طى سخنانى مسئوليت سنگين آنان را در تربيت جوانان عالم، كارآمد، متدين، روشنفكر، آگاه و پايبند به ارزشهاى اسلامى يادآور شدند.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر نقش و تأثير تعيين كننده دين و تقوا در زندگى فرمودند: در هر جا كه دين و تقوا ظهور پيدا كند و احساس مسئوليت الهى بر هر امر ديگرى پيشى بگيرد، خداى متعال انسان با تقوا را از تنگناها عبور خواهد داد و او را از جايى كه مورد محاسبه اش نبوده است، مدد خواهد كرد. تقوا به معناى صحيح آن، مى تواند بن بستها را بشكند و راههاى تازه را در پيش پاى انسان بگذارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، همكارى علمى دستگاههاى مختلف كشور را با دانشگاهها مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: دستگاههاى فنى، صنعتى، پزشكى، دارويى و ساير بخشهاى كشور بايد با بهره گرفتن از توان علمى و تحقيقى دانشگاهها و علمى كردن طرحها و پروژه هاى خود، بر بازدهى آنها هر چه بيشتر بيفزايند.
مقام معظم رهبرى رؤساى دانشگاهها را به انجام كارهاى بزرگ و شروع حركتهاى صحيح و ماندگار در مقوله هاى علمى و دينى فراخواندند و فرمودند: هدف از اسلامى كردن دانشگاهها، پرداختن به اعتقادات، باورهاى دينى، ايمان درخشان، ارزشمند و كارآمد دينى است كه وقتى با نيرو و همت جوانى همراه مى شود، قادر است كوههاى گران را جابجا كند.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان بر ريشه دار بودن انقلاب اسلامى و بى اثر بودن تبليغات بسيار پرحجم بيگانگان و ضد انقلاب تأكيد كردند و فرمودند: اين نظام و انقلاب، با ايمانهاى جوشان يك ملت پيوند خورده است و ايمان اسلامى نيز چيزى نيست كه دشمنان انقلاب بتوانند آن را از يك ملت سلب كنند، بويژه آن كه ايمان شفاف و روشن ملت ايران، پايه هاى محكمى دارد و همين واقعيت است كه انقلاب را ماندگار كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اى، انقلاب اسلامى را شاداب و بانشاط توصيف كردند و فرمودند: جوانان جامعه ما، طبيعت متدينى دارند و ما وظيفه داريم كه تدين را در وجود آنها حفظ كنيم، آنها را با معارف دينى آشنا سازيم و اين نيروى عظيم را در خدمت دين خدا قرار دهيم. ايران اسلامى در همه حال نيازمند تحرك و جوشش جوانان و احساس وظيفه و مسئوليت براى حركت در راه خداست و به بركت همين نيروى كارآمد است كه بايد با سازندگى هر چه بيشتر، مشكلات ناشى از جنگ و دوران طولانى حكومت طاغوت را در كشور حل كنيم.
مقام معظم رهبرى امكان نفوذ فكرى دشمن در دانشگاهها را يكى از خصوصيات چنين محيطهايى دانستند و فرمودند: ما وظيفه داريم كه جوانان خود را متدين، مسئول، متعهد، با اخلاق، تحليلگر و اهل تفكر و تحقيق تربيت كنيم و فضايى را در دانشگاهها به وجود آوريم كه جوان دانشجو در برابر توطئه هاى دشمن، مصونيت داشته باشد. اعتقاد دارم كه فضاى دانشگاههاى كشور بايد سياسى باشد و وجود انگيزش سياسى در دانشجويان، يك مسأله مهم و ضرورى است. اما با عقده گشايى عناصر و گروهكهاى پس مانده و مردود شده در امتحان انقلاب و سياست در محيطهاى دانشجويى، مخالفم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند: استكبار، خط نااميدى از حركت اسلامى را با تعبيرها و روشهاى مختلف دنبال مى كند كه اعتراض به مبانى اسلام، ناديده گرفتن دستاوردهاى نظام اسلامى، اهانت به مقدسات مسلمانان، ادعاى بازگشت مردم از اسلام و راه امام را مى توان از جمله همين روشها دانست.
مقام معظم رهبرى در پايان سخنانشان فرمودند: كسانى كه در راس مديريت دانشگاهها و دستگاه آموزش عالى قرار دارند، بايد از لحاظ علمى، مورد قبول باشند، تا قدر و ارزش اساتيد را بدانند. اينجانب همواره ضرورت احترام به اساتيد و كمك به آنان را گوشزد كرده ام و اكنون نيز از دانشجويان مى خواهم كه احترام اساتيد را يك اصل بدانند؛ ما مى خواهيم براى آينده انقلاب، نيروهاى كارآمد و مفيد به حال اسلام و انسانيت را تربيت كنيم.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، دكتر مصطفى معين وزير فرهنگ و آموزش عالى، گزارشى از سى و ششمين نشست رؤساى دانشگاهها و مراكز پژوهشى كشور ارائه كرد و طى آن پيرامون نقشهاى علمى، فرهنگى و اجتماعى دانشگاه، توضيحاتى داد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /