پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار دهها تن از ناشران داخلى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، ضمن سخنان بسيار مهمى كه در جمع دهها تن از ناشران داخلى ايراد كردند، نسبت به تلاشهاى مخالفين اسلام و نظام اسلامى در شتاب بخشيدن به يك جريان خطرناك فرهنگى و سياسى براى تأثيرگذارى بر ذهنيت جامعه، هشدار دادند و دستگاههاى ذيربط در دولت، مجلس و قوه قضاييه را به مراقبت و هوشيارى هر چه بيشتر در اين زمينه فراخواندند.
مقام معظم رهبرى، مسؤوليت مهم توليدكنندگان و ناشران كتاب را در انتقال فرهنگ به مردم، خاطرنشان كردند و ضمن دسته بندى آثار فرهنگى منفى، فرمودند: از نظر ما طرح و نشر افكار و نظرات مخالف در جامعه، كه هيچ انگيزه خصمانه اى را دنبال نمى كند، مفيد است؛ زيرا با مطرح شدن انديشه غلط، انديشه درست، جوشش و درخشش پيدا مى كند، مسايل گوناگون رشد و پرورش يافته و ذهنها قوى مى شود. بنا بر اين نظام اسلامى مايل است كه چنين افكار و نظراتى در حوزه هاى مختلف، منتشر شوند.
حضرت آيت الله خامنه اى، تلاش دشمن براى حمله به نظام اسلامى، با استفاده از ابزار فرهنگى را گوشزد كردند و فرمودند: نشر فكر و سخن نادرست و جهت دارى كه جزيى از چارچوب يك طرح براندازى و امنيتى محسوب مى شود، مضر است؛ زيرا انگيزه صاحب چنين فكرى، صرفا طرح يك سخن علمى، يا يك نظر فلسفى، اجتماعى، يا سياسى نيست و ممكن است خواسته يا ناخواسته، در طرح خرابكارى و براندازى، سهيم و شريك باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، از انتشار و توزيع آثار هنرى غير اخلاقى و مستهجن در يك جامعه، به عنوان بخش ديگرى از يك كار منفى فرهنگى كه داراى تأثير فورى و آنى است، ياد كردند و فرمودند: آثار هنرى كه تأثير ويرانگر اخلاقى به دنبال دارند، به هيچ وجه قابل پاسخگويى نيستند و بايد با جديت تمام، مانع از انجام آن شد و اين همان مميزى واجب است. بنا بر اين دستگاههاى نظام اسلامى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و ناشرين، در جنجال عليه مميزى و سانسور، بايد مراقب باشند كه هدف را گم نكنند.
مقام معظم رهبرى، مخالفت نظام اسلامى را با برخى از آزاديهاى ويرانگر يادآور شدند و فرمودند: بديهى است كه نظام انقلابى و اسلامى ايران با برخى از آزاديهاى ويرانگر، نظير آزادى جنسى و آزادى در ارتكاب گناه، مخالف است و اجازه نمى دهد كه نسل جوان كشور در معرض آثار مخرب فرهنگى و هنرى مخالفين اسلام قرار گيرد و از اين طريق به گمراهى و فساد كشيده شود. بنا بر اين حساسيت نظام نسبت به مسأله مطبوعات، كتاب و نشر، تنها از اين جهت قابل بررسى است.
حضرت آيت الله خامنه اى، آزادى در تفكر و مباحثه آزاد را از اولين شعارهاى انقلاب اسلامى برشمردند و فرمودند: از مدتها پيش يك حركت فرهنگى و سياسى از طرف مخالفين اسلام و نظام براى تأثيرگذارى بر ذهنيت جامعه، كه دربرگيرنده فكر، اخلاق و ايمان مردم است، آغاز شده و امروز جريان تندتر و پرشتابترى در اين زمينه وجود دارد . اما به فضل الهى نظام اسلامى در برابر اين حركت ضد مردمى ايستادگى خواهد كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، نفوذ در اركان نظام اسلام را گام بعدى مخالفين اسلامى دانستند و با تقبيح حملاتى كه عليه شوراى نگهبان صورت مى گيرد، فرمودند: جنجال عليه نظارت استصوابى، يكى از مباحث بى مبنا و بى ريشه است كه با هدف تضعيف شوراى نگهبان و نفوذ دادن عناصر مخالف با اسلام و امام و نظام در اركان قانون گذارى كشور انجام مى شود؛ و اين بلايى است كه در يك دوره، بر سر علماى طراز اول آوردند و تصور مى كنند كه امروز هم مى توانند همان بلا را بر سر شوراى نگهبان بياورند؛ اما آنها در خطا و اشتباه به سر مى برند و به طور قطع و يقين چنين چيزى تحقق نخواهد يافت.
مقام معظم رهبرى، اركان نظام را بسيار مستحكم توصيف كردند و خطاب به مسؤولان نظام، بويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى فرمودند: از جنجالها و متهم شدن به ضديت و آزادى نترسيد و بدانيد كه اگر بالاترين نوع آزادى را بدهيد، ولى اصول خود را حفظ كنيد، تبليغاتچيهاى دشمن باز هم شما را ضد آزادى معرفى خواهند كرد. از دشمن انتظارى نيست و نظام اسلامى، ممشاى صحيح، منطقى و خردمندانه خود را در برابر حرف دشمن، تغيير نخواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اى با حمايت از قانون ممنوعيت استفاده از تصاوير ماهواره اى كه در مجلس شوراى اسلامى به تصويب رسيده است، فرمودند: اين منطق درستى نيست كه به بهانه پيشرفت تكنولوژى ماهواره اى در سالهاى آينده، ما از هم اكنون موانع قانونى را از ميان برداريم. اين خودباختگى است و به جاى اين كار بايد متناسب با پيشرفت تكنولوژى ماهواره اى، راههاى جلوگيرى از نفوذ ماهواره را شناسايى كنيم و آن را به كار ببنديم، بنا بر اين ممنوعيت استفاده از تصاوير ماهواره اى كه مجلس شوراى اسلامى تصويب كرد، يك قانون كاملا درست و به جاست و به موازات آن بايد وسايل لازم براى مصون سازى ذهنها و افكار جوانان فراهم شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با ستايش از استقامت بيست ساله ملت ايران در برابر قدرت استكبارى آمريكا فرمودند: ملت ايران با مقاومت و ايستادگى خود توانست يك قدرت استكبارى مانند آمريكا را بيست سال در پشت در نگهدارد و باز هم قادر است به استقامت متكى بر ايمان اسلامى خود ادامه دهد و دشمن را باز هم ناكام كند.
مقام معظم رهبرى در پايان سخنانشان توجه مسؤولان ذيربط قواى سه گانه كشور را به ضرورت جدى گرفتن مسأله تأثيرگذارى بر روى اذهان جوانان جلب كردند و فرمودند: ما در مقطع حساسى هستيم و اين مسأله، كار بسيار مهم و عظيمى است كه نبايد آن را ناديده گرفت.
بر پايه همين گزارش، حضرت آيت الله خامنه اى پيش از اين سخنان، از يك نمايشگاه كوچك كتاب كه در حسينيه امام خمينى (رض) و به ابتكار و درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى برپا شده بود، بازديد كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /