پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبري

در بيستمين سالگرد اقامه اولين نماز جمعه تهران، صدها هزار تن از مردم مؤمن و انقلابى تهران امروز با اجتماع در دانشگاه تهران و خيابانهاى اطراف آن نماز جمعه را به امامت حضرت آيت اللَّه خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى و امام جمعه تهران اقامه كردند.
مقام معظم رهبرى در خطبه اول نماز، نمازگزاران را به رعايت تقوا و پرهيزگارى، ترس از خدا، به ياد داشتن امر و نهى الهى و احساس حضور در برابر اراده و قدرت پروردگار در همه آنات زندگى فراخواندند و براى امام بزرگوار به عنوان حكيم فرزانه و براى مرحوم آيت اللَّه طالقانى كه اولين نماز جمعه تهران را اقامه كرد علو درجات را از خداوند متعال در خواست كردند.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى سپس به ايراد دو حديث نقل شده از امام سجاد(ع) پرداختند و طى آن فرمودند: استمرار موعظه و نصيحت از درون انسان موجب نيكو شدن حال و روز انسان مى شود. موعظه ديگران مفيد است اما مفيدتر آن است كه انسان خود را از درون خويش موعظه كند و اوضاع و احوال خود را مورد حسابرسى قرار دهد زيرا چنين محاسبه اى دقيق تر از محاسبه ديگران است.
امام جمعه تهران ترس از خدا، برحذر بودن از عذاب و غضب الهى را موجب رستگارى انسان و شيرين شدن زندگى او دانستند و در بيان ويژگيهاى انسان مؤمن با استناد به حديثى از امام سجاد (ع) فرمودند: انسان مؤمن همواره در صدد فراگرفتن و آموختن است، راز و امانت را حتى براى دوستان خود فاش نمى سازد، براى احقاق حق، شهادت خود را كتمان نمى كند، هيچ كارى را از روى ريا انجام نمى دهد و در برابر تعريف و تمجيد دوستان به خود مى لرزد و از اعمال بد خويش نزد خداوند طلب مغفرت مى كند.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى در پايان خطبه اول نماز، از جارى شدن سيل در مازندران و بخشهايى از استان هاى خراسان و گلستان به عنوان يك مصيبت بزرگ و دردناك ياد كردند و ضمن تأكيد بر ضرورت سرعت عمل دستگاههاى امداد رسان به سيل زدگان، از عموم مردم در سراسر كشور خواستند كه به عنوان يك وظيفه بزرگ اسلامى و انسانى به يارى مصيبت ديدگان اين حادثه بشتابند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در آغاز خطبه دوم نماز جمعه، نمازگزاران را به رعايت تقواى الهى به مفهوم هوشيارى، دقت نظر و تفكر سفارش كردند و سپس به تبيين ابعاد مختلف حوادث اخير در تهران پرداختند.
امام جمعه تهران از حضور قدرتمندانه، پرشكوه و پرصلابت ملت ايران در صحنه به عنوان مشت محكمى بر دهان توطئه گران ياد كردند و فرمودند: دستگاههاى مسؤول انصافاً كار خود را خوب انجام دادند اما اگر اين قضايا به درستى شناخته نشود و مردم با هوشمندى و روشنى تصميم خود را براى آينده نگيرند، احتمال وقوع توطئه و فتنه اى جديد وجود دارد.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى با تأكيد بر غبارآلود بودن حادثه اخير فرمودند: فتنه يعنى حادثه اى غبارآلود كه انسان نتواند دوست را از دشمن تشخيص دهد و دريابد كه اين فتنه از كجا تحريك مى شود. فتنه ها را بايد با روشنگرى خاموش كرد زيرا هر جا روشنگرى باشد، دست فتنه انگيز كوتاه مى شود.
مقام معظم رهبرى ضرورت تحليل هوشيارانه حادثه اخير را به مردم يادآور شدند و فرمودند: از مدتها پيش از اظهارات دشمنان ملت ايران اين معنا به روشنى احساس مى شد كه مراكز عمده دشمن در انتظار وقوع حوادثى در داخل ايران است. رئيس سازمان جاسوسى آمريكا سال گذشته گفته بود كه در سال 99 (ميلادى) حوادثى در ايران روى خواهد داد كه در 20 سال گذشته بى سابقه خواهد بود. او در واقع با اين زبان نشان مى داد كه از مسايلى در پشت پرده اطلاع دارد.
امام جمعه تهران كاهش درآمدهاى نفتى كشور به كمتر از نصف يا حدود ثلث درآمدهاى گذشته را خاطرنشان كردند و فرمودند: مشكلات اقتصادى دولت و كمبود درآمدهاى ملى براى هر كشورى يك خطر محسوب مى شود و اين در حالى بود كه برخى از خبرنگاران خارجى در ايران مصاحبه هايى را با افرادى از قبيل خودشان ترتيب دادند كه به آنها گفته شده بود از اسلام و حكومت اسلامى بيزار شده اند، لذا به نظر آنها رسيد كه دارد زمينه هايى فراهم مى شود و جا دارد كه از برخى روزنامه ها به خاطر تيتر كردن همين مطالب گله كنيم.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى با تأكيد بر مرتبط بودن قضاياى يك سال و نيم اخير به يكديگر فرمودند: انسان اهل تدبر و تأمل احساس مى كند كه ميان مسايل يك سال و نيم گذشته يك رابطه وجود دارد.
مقام معظم رهبرى از ايجاد يك شبكه جنگ روانى عليه ايران در سطح تبليغات جهانى ياد كردند و فرمودند: علاوه بر راديوهاى آمريكا، انگليس و اسرائيل، راديوى ديگرى مثل راديو آزادى را براى حمله به ايران اسلامى ايجاد كردند و بودجه كلان يكصد ميليون دلارى به آن اختصاص دادند و تلاش مجدانه اى به عمل آوردند تا اين راديو در اروپا يك مركز فرستنده داشته باشد، زيرا شبكه جنگ روانى از طريق شايعه پراكنى، يعنى جعل و تحريف اخبار و پنهان كردن يك امر مهم از جمله چيزهايى است كه مى تواند يك ملت را آزار دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به شايعه پراكنى پرحجم شبكه جنگ روانى دشمن عليه نظام اسلامى طى يك سال و نيم گذشته اشاره كردند و فرمودند: يك پديده ديگر اين بود كه دشمنان اين ملت، مارهاى خزيده در سوراخها و فراريها را تشويق كردند كه به ميدان بيايند و در صحنه سياسى كشور اظهار وجود كنند و واسطه هاى خبيث آنها بر خلاف واقع چنين وانمود كردند كه جريانهاى سياسى داخلى با يكديگر بغض و كينه و دشمنى دارند. آنها تلاش كردند كه يك جناح را عليه جناح ديگر تحريك كنند و چنين وانمود سازند كه دشمن واقعى در بيرون مرزها نيست. هدف آنها اين بود كه آتش منازعات داخلى را داغ و برافروخته سازند.
امام جمعه تهران از وقوع قتلهاى مشكوك به عنوان يك حادثه تكان دهنده ياد كردند و فرمودند: قتلهاى پى در پى، مردم و مسؤولان را نگران كرد و بر اثر آن وزارت اطلاعات كه مركز ثقل دفاع از كشور و مردم است تضعيف شد و اين در حالى بود كه صداهاى بيگانه چه تحليلها و استفاده هاى نادرستى از اين حوادث كردند اما هنگامى كه به عمق قضايا رسيدند ديدند كه دستهاى نامحرم در اين قتلها دخالت مستقيم داشته است .
حضرت آيت اللَّه خامنه اى در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تلاش دشمن براى مورد سؤال قرار دادن برخى از دستگاههاى حساس كشور مانند دستگاه قضايى، سپاه پاسداران، نيروى انتظامى و صدا و سيما را خاطرنشان كردند و فرمودند: اينها دستگاههايى هستند كه در صورت بروز فتنه مى توانند جلوى آن را بگيرند اما دشمن با مورد سؤال قرار دادن آنها، تلاش كرد شرايطى را ايجاد كند تا در موقع نياز به اين دستگاهها مردم به آنها اطمينان نداشته باشند.
امام جمعه تهران تقويت شبكه هاى جاسوسى در داخل ايران را يكى ديگر از اقدامات دشمن، برشمردند و فرمودند: در يك شبكه خطرناك كه اوايل امسال كشف شد، چند فرد مسلمان و يهودى در آن عضويت داشتند و اين در حالى بود كه رؤساى آمريكا و كشورهاى اروپايى در ارتباط با 13 جاسوس دستگير شده گفت وگوى تلفنى انجام دادند. اين قضايا كه پشت سر هم اتفاق افتاده است عجيب است و هر انسان عاقلى مى فهمد كه اين مسايل با هم در ارتباط هستند و بر روى آنها برنامه ريزى شده است.
مقام معظم رهبرى در يك جمع بندى از اين حوادث مرتبط با هم فرمودند: يك فرض نزديك اين است كه اين حوادث را دستهاى پشت پرده هدايت مى كردند و منتظر بودند كه يك جرقه در داخل كشور به وجود آيد. ذهنيت آنها اين بود كه مردم اوضاع اقتصادى مناسبى ندارند، مردم از دولت مأيوس هستند و از نظام حمايت نمى كنند، سپاه و نيروى انتظامى كار چندانى نمى توانند انجام دهند و وزارت اطلاعات فلج شده است، پس بشكه باروتى را منفجر كنند و حداقل نتيجه و فايده اى كه براى دشمن پيش مى آيد اين است كه امنيت عمومى و اجتماعى مردم از بين مى رود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى هدف از اغتشاشات 21 و 22 تيرماه را ضربه به امنيت ملى دانستند و فرمودند: جرقه اى كه دشمن منتظر آن بود، حادثه بسيار تلخ كوى دانشگاه بود و بنده هنوز درباره اين حادثه يك استنتاج قطعى ندارم و ابعاد آن براى ما روشن نيست، اما حادثه ى بسيار تلخى بود و خيلى سخت است كه بتوان باور كرد اين حادثه اتفاقى بوده باشد. آماج اين حادثه، عده اى جوان دانشجوى مظلوم بودند كه واقعا دل انسان از آن خون مى شود و آتش مى گيرد كه اينقدر دستهاى دشمن بى ملاحظه و در ارتكاب جنايت بى باك باشد. اگر حادثه كوى دانشگاه برنامه ريزى شده باشد، كسانى را انتخاب كرده اند كه از بهترين عناصر يك كشور يعنى عده اى جوان دانشجوى نجيب، مؤمن، صادق و پرشور بوده اند.
امام جمعه تهران، دانشگاه تهران را مايه افتخار ايران اسلامى خواندند و در ادامه سخنانشان فرمودند: انتظار اين بود كه نيروى انتظامى بعد از آن ضربه حيثيتى، اصلا نتواند عمل كند، اما انصافا خوب به ميدان آمد و بعدا كه بسيج وارد شد، دشمن به طور قاطع مچاله شد و فرداى آن روز نيز ملت به صورت واقعا خودجوش داخل خيابانها آمدند و آن تظاهرات ميليونى را راه انداختند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر اهميت حضور يكپارچه مردم در فرونشاندن توطئه دشمنان تأكيد كردند و ضمن تشريح محاسبات اشتباه دشمنان در حوادث اخير فرمودند: نخستين اشتباه در تحليلهاى بيگانگان اين بود كه خيال مى كردند ملت ايران از اسلام، امام و انقلاب بريده است اما نفهميدند كه اين همان ملتى است كه با حضور خود رژيم طاغوت و فاسد را نابود كرد و كودتاى آمريكايى بهمن 57 را ظرف چند ساعت ناكام گذاشت.
امام جمعه تهران كه گفته هايشان با فريادهاى "مرگ بر آمريكا"ى هزاران نمازگزار تهرانى توأم بود، خاطرنشان كردند: ملت بزرگ ايران ظرف 20 سال گذشته هر زمان كه دشمنان در توطئه هايشان زياده روى كرده اند، با حضور سيل آساى خود در راهپيماييهاى خيابانى، همانند رودخانه اى كه خاشاك را پاك مى كند، وارد ميدان مى شود و دشمن را ناكام مى گذارد.
مقام معظم رهبرى ملت ايران را از نسل اسلام دانستند و فرمودند: خطاى محاسبه دشمنان در اين بود كه خيال مى كردند ملت ايران از اسلام برگشته است و از اين موضوع غافل بودند كه ملت ايران پيوسته قدر نظام قدرتمند و صالح را مى داند و ديگر حاضر نيست زير بار آمريكا برود.
حضرت آيت الله خامنه اى وابستگى برخى كشورها به آمريكا حتى در كوچكترين امور اجرايى را خاطر نشان كردند و فرمودند: ملت ايران كه مزه استقلال، عزت و آزادى و مسلط نبودن اجانب را چشيده، حاضر نيست كه زير بار اجانب برود.
امام جمعه تهران، تفكرات غلط نسبت به دانشجويان ايرانى را به عنوان يك اشتباه ديگر در تحليلهاى دشمنان برشمردند و اظهار داشتند: آنان با طرح اين موضوع كه دانشجويان، اسلام و نظام را قبول ندارند، اشتباه ديگرى را در محاسباتشان مرتكب شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند: توده دانشجويان ايرانى، مؤمن، هشيار، رشيد و آگاه هستند و هنگامى كه ببينند دشمن به خانه آنها حمله كرده، سينه سپر مى كنند و مردانه در برابر دشمن مى ايستند.
ايشان سپس به طرح شايعه اختلاف ميان مسؤولان پرداختند و فرمودند: اشتباه سوم در تحليل بيگانگان، ميزان وحدت مسؤولان بود. آنان همان شايعاتى را كه خود درباره وجود اختلاف ميان مسؤولان پراكنده مى كردند، باور كرده بودند.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر اين نكته كه ميان مسؤولان نظام، هيچ اختلافى وجود ندارد، خاطرنشان كردند: همه مسؤولان نظام، يك حرف واحد مى زنند و اختلافى ميان آنان وجود ندارد و در همين قضاياى اخير، مواضع رؤساى سه قوه بخصوص رئيس جمهور، موضعى بود كه صد در صد مورد تأييد و حمايت من بود.
حضرت آيت الله خامنه اى تأكيد فرمودند: من از مسؤولان كشور بويژه شخص رئيس جمهور، به طور قاطع حمايت مى كنم و اگر ايرادى هم به عملكرد برخى افراد در دولت داشته باشم با رئيس جمهورى در ميان مى گذارم.
امام جمعه تهران، اشتباه محاسبه در خصوص رقابت جناحهاى سياسى را به عنوان خطاى چهارم دشمنان در تحليلهايشان برشمردند و با تأكيد بر اين نكته كه دشمنان، جناحهاى سياسى حاكم بر ايران را به درستى نشناخته اند فرمودند: آنان خيال كرده بودند كه در قضاياى اخير، جناحها در مقابل يكديگر مى ايستند اما همگان ديدند كه همين جناحها چگونه از تجمع بيست و سوم تيرماه حمايت كردند و در آن حضور گسترده يافتند.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى افزودند: اشتباه ديگر دشمن اين بود كه خيال مى كردند عوامل مزدور آنها توانسته اند يك شبكه منسجم قوى از اراذل و اوباش را درست كنند كه وقتى به خيابانها ريختند ديگر هيچ كس جلودارشان نخواهد بود.
امام جمعه تهران با اشاره به اين كه دشمن روى نيروهاى وابسته به خود زيادى حساب كرده بود تصريح فرمودند: دشمن نفهميد با حضور و بسيج مردم همه اينها مثل حشراتى به لانه هاى خودشان خواهند خزيد.
رهبر معظم انقلاب گفتند: دشمنان وضعيت كنونى را با 28 مرداد سال 32 اشتباه گرفتند زيرا آن روز هم اوباش و اراذل و چاقوكشها به خيابانها آمدند و همه چيز را از آن خود كردند و وقتى كه كار آنها تمام شد، ارتش آن روز شاه وارد شد، آنها تصور مى كردند كه حالا هم همان طور است و فكر بسيج و مردم و نيروهاى انقلابى را نكرده بودند.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى به اشتباه ديگر دشمنان در حوادث اخير اشاره كردند و فرمودند: دشمن خيال نمى كرد نيروى انتظامى، وزارت اطلاعات و مسؤولين بتوانند تا اين حد مقتدرانه وارد عمل شوند.
امام جمعه تهران افزودند: اينها اشتباهات دشمن در محاسبات بود و خداى متعال دشمنان را با اشتباهاتشان ناكام گذارد و به خاطر خطاهايشان آنها را دچار يك شكست تلخ كرد.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از عملكرد شتابزده دستگاههاى خارجى در خصوص حوادث اخير فرمودند: دستگاههاى خارجى در اين زمينه شتابزده عمل كردند و زود خوشحال شدند و اعلام موضع كردند، كسانى كه دائم دم از حقوق بشر مى زنند، اوباشانى را كه در خيابانها اغتشاش كردند به عنوان ملت ايران و نيروهاى اصلاح طلب معرفى كردند كه معلوم مى شود منظور آنها از اصلاح چيست.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى با اشاره به اين كه دستگاههاى خارجى اگر يكى دو روز حرف نمى زدند، دچار اين شرمندگى نمى شدند، فرمودند: اغلب دستگاههاى خارجى حرف زدند، اغلب مراكز خصومت با نظام اسلامى همه يك چيزى از دهانشان پريد و حتى آن آقاى آمريكايى هم كه گفت مى خواهم حرفى نزنم كه به ضرر نيروهاى مخالف نظام تمام شود، نتوانست خودش را نگه دارد و حرف زده و بالاخره دفاع خود را از نيروهاى اغتشاشگر نشان داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخشى ديگرى از سخنان خود خطاب به ملت ايران فرمودند: عزيزان من!اى نمودار عظمت و قدرت اسلام در اين روزگار!اى جوانان!اى دلهاى مؤمن! واى روحهاى گرم! دست خدا را در اين حادثه ببينيد، خطاست اگر كسى گمان كند كه حضور قدرتمندانه ملت ايران و نيروهاى مؤمن به خاطر حرف اين و آن است. اين همان اراده و دست قدرت و عظمتى است كه 20 سال است على رغم همه دشمنيها، انقلاب، ملت و نظام را به پيش برده است و باز هم پيش خواهد برد و از اين ملت دفاع مى كند و دشمنان را سركوب خواهد كرد.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى افزودند: من و شما بايد از اين حوادث درس بگيريم، هر ملتى كه از حوادث درس گرفت پيروز و موفق خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به رويدادهاى اخير، از دشمنان انقلاب اسلامى خواستند كه از اين رويدادها درس بگيرند و با پرهيز از درافتادن با اسلام و نظام متكى به توده هاى ميليونى، مشت به سندان نكوبند.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى در همين ارتباط به مردم هميشه در صحنه ايران اسلامى نيز توصيه كردند كه دشمنان خود را بشناسند و بدانند كه ايمان، وحدت و هوشيارى، سلاح اصلى، فائق و برتر آنهاست.
مقام معظم رهبرى تأكيد فرمودند: اگر ايمان و وحدت حفظ شود، هيچ دشمنى نمى تواند به كشور و نظام آسيب برساند.
امام جمعه تهران در ادامه اين بحث، با تأكيد بر ضرورت تلاش مضاعف مسؤولان براى رفع نيازهاى مردم فرمودند: انسان براى خدمت به اين مردم ارزشمند و بسيار شريف بايد از تمام هستى خود مايه بگذارد و مسؤولان نظام نيز بايد قدر اين ملت را بدانند و رفع مشكلات آنان را هدف حقيقى و دائمى خود قرار دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى خطاب به مسؤولان كشور تصريح كردند: مسؤولان عزيز در دولت، مجلس، قوه قضاييه و نيروهاى مسلح، هر چه مى توانيد به اين مردم خدمت كنيد و بدانيد نظامى اسلامى ما با اتكا به اين مردم از هر كوهى استوارتر و محكم تر است.
حضرت آيت الله خامنه اى اظهار داشتند: دانشجويان نيز بايد از حوادث اخير درس بگيرند چرا كه دشمن اكنون به صورت عملى مى خواهد با عنصر دانشجو بازى كند.
مقام معظم رهبرى، هوشيارى، ايمان، آگاهى و دقت نظر دانشجويان را به عنوان عامل مهمى براى ناكام گذاشتن دشمن برشمردند و خطاب به دانشگاهيان كشور فرمودند: آگاه و هشيار باشيد نسل قبل از شما توانستند اين كشور را از چنگ غارتگران خارجى و عمدتا آمريكايى خارج كنند، دشمنان اكنون پنجه مى كشند و تلاش مى كنند تا بلكه بتوانند موقعيت گذشته خود را بازيابند و اين شما هستيد كه بايد خود را مجهز كنيد و كشور را نگه داريد و اجازه ندهيد منابع عظيم اين كشور قدرتمند در چنين منطقه حساسى به دست دشمن بيافتد.
امام جمعه تهران در ادامه به بيان نقش خطوط سياسى و جايگاه آنان در شرايط كنونى كشور پرداختند و خطاب به آنان گفتند: براى من مغزها و دلها و عملها اهميت دارد، هر كسى به اسلام، ارزشها، امام، مصالح ملى و سرنوشت اين كشور بيشتر علاقه نشان دهد او براى من عزيزتر است حال به هر خطى و جماعت و جريان سياسى كه تعلق داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى خطاب به جريانهاى سياسى تصريح كردند: ملت از شما مى خواهد كه خودتان را با اين معيارها تطبيق دهيد. ملت اسلام، حاكميت و اقتدار اسلامى خود را مى خواهد . به دشمن اعتماد نكنيد اين بد حالتى است كه انسان ببيند در داخل كشور خطوط سياسى با يكديگر خصمانه رفتار كنند در حالى كه مرزهاى خود را به روى دشمن گشوده اند . اين را من، ملت و به جرات مى توانم بگويم خدا نمى پسنديم.
حضرت آيت الله خامنه اى ضمن فراخوانى جريانهاى سياسى به همدلى و همكارى با يكديگر، فرمودند: جريانهاى سياسى خودى دلشان براى اسلام و انقلاب مى تپد، به امام ارادت دارند، براى مردم بصورت حقيقى و نه ادعايى احترام قائل هستند اما غير خودى، جريانى است كه دستورش را از بيگانه مى گيرد و دلش براى بيگانه و برگشتن آمريكا مى تپد و خدا كند چنين افرادى نداشته باشيم اما در عين حال دستگاههاى مسؤول و امنيتى كشور از جمله وزارتخانه هاى اطلاعات و كشور، نيروهاى انتظامى، سپاه و بسيج بايد مراقب باشند.
امام جمعه تهران توجه مطبوعات كشور را به ضرورت پرهيز از تكرار حرف و خواست دشمن جلب كردند و فرمودند: هيچكس با مطبوعات آزاد مخالفتى ندارد.
فلسفه اين انقلاب آزادى بيان و فكر است اما نبايد اين آزادى بگونه اى باشد كه عده اى حرف، خواست، تحليل و جهتگيرى دشمن را بر همه حرفهاى ديگر مقدم كنند و آن را اصل و ملاك قرار دهند زيرا كسى كه با دشمن دوست شد، ديگر نمى توان به او اعتماد كرد.
مقام معظم رهبرى، گروهها و جريانهاى سياسى را به پرهيز از بدبينى، تهمت و اهانت به يكديگر سفارش كردند و فرمودند: دشمن روى جنگ جناحها با يكديگر محاسبه مى كند بنا بر اين جناحهاى سياسى نبايد رقابت در چارچوب اختلاف سياسى و اقتصادى را به خصومت، دشمنى و كينه ورزى در مقابل هم تبديل كنند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /