پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اجتماع باشكوه مردم خونگرم و صميمى شهرستان بيرجند

حضرت آيت ا... خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، امروز در اجتماع باشكوه مردم خونگرم و صميمى شهرستان بيرجند، با اشاره به نقش قابل توجه مردم اين خطه از كشورمان در مبارزات اسلامى ملت ايران، وجود استعدادهاى فراوان انسانى و طبيعى را در منطقه جنوب خراسان خاطر نشان كردند و ضرورت احياى اين استعدادها را به عنوان يك دستور اسلامى، مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين اجتماع بزرگ كه با ابراز احساسات پرشور حاضرين در تبعيت از ولايت عظماى اسلامى، توأم بود، از ايمان، پايبندى و اعتقاد راسخ به حاكميت دين و ارزشهاى اسلامى به عنوان خصوصيت هميشگى مردم بيرجند ياد كردند و فرمودند: در اين شهر، علما و شخصيتهاى علمى و ادبى بزرگى پرورش يافته اند كه مرحوم آيت ا... سيد حسن تهامى و مرحوم آيت ا... شيخ محمد حسن ضياءآيتى و نيز حاج شيخ جواد عارفى، عالم كهنسال اين شهر، از زمره آنان محسوب مى شوند. مردم بيرجند به عنوان مسطوره اى از ملت ايران در دوره حاكميتِ رژيم ستمشاهى، پايبندى خود را در حمايت از هر حنجره اى كه از آن نام اسلام و قرآن بلند مى شد و براى حاكميت دين فرياد مى كشيد ، نشان داده است و براى مردم اين شهر و مناطق جنوب خراسان، آمار و ارقام افتخارآميزى از سرداران رشيد و شجاع، شهدا، جانبازان و آزادگان به ثبت رسيده است.
حضرت آيت ا... خامنه اى از خاندان عَلَم به عنوان دست نشانده هاى استعمار كهن و ميراث خواران سلطه جهنمى بيگانگان در منطقه بيرجند ياد كردند و ضمن برشمردن تلاشهاى تحقيرآميز آنان عليه علما، روحانيان و مردم مؤمن و با معرفت اين شهرستان فرمودند: امروز در سايه حاكميت اسلام، اين منطقه از استعدادهاى انسانى بالايى برخوردار است و استعدادهاى طبيعى نظير معادن غنى و سرزمينهاى بالقوه حاصلخيز، امكانات فراوانى براى پيشرفت و ارتقاء سطح زندگى مردم به وجود آورده است، بنا بر اين دستور اسلام، احياى اين استعدادهاست.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنانشان، بر حمايت از حقوق انسانها و مظلومان و مستضعفان به عنوان اولين هدف حاكميت دين ياد كردند و فرمودند: مبارزه مقدس براى اسلام و حاكميت دين از سال 1341، با غربت و مظلوميت شروع شد؛ اما در اولين گام، مورد حمايت عواطف، ايمانها و احساسات مردم قرار گرفت و به رغم تمامى فشارها، شكنجه ها و زندانهاى تحت مديريت كارشناسان اسرائيلى، سيل خروشان و عظيم عواطفِ مردم توانست رژيم وابسته و تحت حمايت همه جانبه آمريكا را ساقط كند و پرچم اسلام، قرآن و دين و نيز پرچم حمايت از حقوق انسانها را در اين كشور به اهتزاز درآورد.
مقام معظم رهبرى، دشمنى عناصر ظالم، بدخواه، فاسد و شرير در هر منطقه اى از جهان با انقلاب اسلامى را يك خصيصه بزرگ در حركت عظيم ملت ايران دانستند و فرمودند: آمريكا يك نماد خارجى و سياسى از دشمنى با ملت ايران است؛ اما تنها دشمن ايران اسلامى نيست، بلكه در ميان مفسدين، بدخواهان، كوته نظران، سوءاستفاده چيها و قلدرهاى عالم، دشمنان ديگرى نيز براى ملت ايران و اين حركت عظيم آزاديبخش وجود دارد. همه عناصر شيطان صفت و شرير در هر نقطه از دنيا با اين انقلاب، بد و با اين ملت، دشمن هستند و تا كنون هر كارى توانسته اند، براى لطمه زدن به انقلاب انجام داده اند؛ اما به فضل پروردگار ناكام مانده اند و از اين پس نيز ناكام خواهند شد.
حضرت آيت ا... خامنه اى از اسلامى بودن به عنوان خصوصيت ديگر نهضتِ ملت ايران ياد كردند و فرمودند: به رغم خواست كسانى كه با تحليلهاى غلطِ سياسى تلاش كردند، ملت، مسؤولان و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى را به سمت ترجيح ارزشهاى غير اسلامى سوق دهند، اين ملت همچنان پايبند به اسلام و علاقه مند به ارزشهاى اسلامى، باقى مانده است و نمايندگان و برگزيدگان مردم نيز عميقاً دل در گرو اسلام دارند و در راه عدالت، رسيدگى به محرومان و زنده كردن امكانات مادى و انسانى كشور به عنوان يك حكم بزرگ اجتماعى اسلام جانفشانى مى كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از پرورش استعدادهاى انسانى به عنوان هدف و خواست مؤكد نظام و انقلاب اسلامى ياد كردند و خطاب به جوانان فرمودند: اين كشور متعلق به شماست و بايد به نام اسلام و زير پرچم اسلام از هر جهت ساخته شود، بنا بر اين از خودسازى فكرى و معنوى نبايد غافل شويد نظام اسلامى پرچم دين را برافراشته است و جوانان عزيز بايد از اين فرصت براى تقويت عقايد دينى، ايمان، تعبد و پايبندى به دين استفاده كنند، زيرا از رهگذر آن، تك تك جوانان ما به عناصرى مؤثر در پيشرفت كشور تبديل خواهند شد.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر نقش جوانان در ريشه دار كردن نظام اسلامى فرمودند: اكنون 20 سال است كه نسل جوان كشور تلاش كرده است تا حكومت مردمى را در ايران اسلامى ، مستقل و خارج از محور و گردش مورد تمايل قدرتهاى استكبارى حفظ كند و در اين راه نيز موفق شده است؛ با اين حال دشمنيها تمام نشده است، اما ملتى كه قوى، متحد و با ايمان باشد، هيچ دشمنى براى او خطرناك نيست و حتى وجود دشمن، مى تواند حركت، جهش و پيشرفت او را به دنبال داشته باشد.
حضرت آيت ا... خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان بر ضرورت نگاه يكسان مسؤولان نظام به تمامى نقاط كشور تأكيد كردند و فرمودند: همه كسانى كه در اين كشور مسؤوليتى دارند، بايد بدانند كه براى اين نظام، مركزيت كشور اولويت محسوب نمى شود، شمال و جنوب و شرق و غرب كشور همه در حكم واحد هستند و هيچكدام از اين مناطق حق بيشترى در منابع عمومى كشور نسبت به ساير مناطق ندارند، بنا بر اين دولت، مسؤولان كشور و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى بايد به همه كشور يكسان نظر كنند و هر جا محروم تر است، نظرشان به آنجا جدى تر، كارآمدتر و دلسوزانه تر باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بر ضرورت تلاش در جهت زدوده شدن محروميتها از مناطق جنوب خراسان تأكيد كردند و خطاب به جوانان اين منطقه فرمودند: از استعداد خود در فراگيرى مهارتها و كسب تخصصها هر چه بيشتر استفاده كنيد، خوب درس بخوانيد و خود را مجهز كنيد. البته علم به تنهايى كفايت نمى كند و انسان عالم، هنگامى مفيد واقع خواهد شد كه ايمان راسخ داشته باشد.
مقام معظم رهبرى حفظ وحدت و يكپارچگى ملت ايران را ضرورى و حائز اهميت دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: دشمنان ايران اسلامى در صدد هستند تا وحدت مردم را مخدوش كنند، گروهها را در مقابل هم قرار دهند و با طرح شعارهاى پوچ و بى معنى، جامعه را تقسيم كنند. ملت ايران بايد زير پرچم اسلام، منافع عظيم ملى، وحدت ملى و يكپارچگى خود را حفظ كند و اين راه افتخارآميز را با پيگيرى شعارها، اهداف و ارزشهاى اسلامى ادامه دهد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين واعظ طبسى نماينده ولى فقيه در استان خراسان و توليت آستان قدس رضوى در سخنان كوتاهى مقدم حضرت آيت ا... خامنه اى به استان خراسان را گرامى داشت و اظهار اميدوارى كرد كه مردم اين منطقه از بركات سفر معظم له هر چه بيشتر برخوردار شوند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /