پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نلسون ماندلا رئيس جمهور سابق آفريقاى جنوبى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز آقاى نلسون ماندلا رئيس جمهور سابق آفريقاى جنوبى را به حضور پذيرفتند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار، خوشحالى خود را از موفقيتهاى آقاىِ ماندلا در دوره كوتاه مسؤوليتش در آفريقاى جنوبى ابراز كردند و فرمودند: بخش مهم كار شما در مدت مسؤوليت رياست جمهورى آفريقاى جنوبى اين بود كه بر اصول اخلاقى خود تأكيد كرديد و در ميدان اخلاق و معنويت نيز به پيش رفتيد و پيروز شديد.
حضرت آيت الله خامنه اى از حفظ اصول و اعتماد به مردم به عنوان دو درس مهم امام خمينى (رض) ياد كردند و فرمودند: امام خمينى (رض) هميشه به مردم اعتماد داشت و به ما نيز آموخت كه اصول خود را حفظ كنيم و به مردم نيز اعتماد داشته باشيم و بدون ترديد، پايبندى به اين دو اصل مهم، عامل پيروزى انقلاب اسلامى طى بيست سال گذشته بوده است و براساس اين مبانى، دولت و ملت ايران براى آقاى ماندلا احترام قائلند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه اين ديدار، توجه آقاى نلسون ماندلا را به سياست متكبرانه و جبارانه قدرتهاى بزرگ و زياده خواه جهانى جلب كردند و فرمودند: در دنياى امروز قدرتهايى وجود دارند كه خود را حاكم اصلى جهان مى پندارند و در هر جا كه منافع آنها اقتضاء كند، دخالت مى كنند و از كشتار انسانها و تحميل ويرانيهاى بسيار بر ملتها نيز هيچ ابايى ندارند و اسرائيل و آمريكا دو نمونه بارز و روشن از قدرتهاى زورگو هستند كه از هر وسيله ممكن براى برداشتن موانع از سر راه خود استفاده مى كنند.
مقام معظم رهبرى تهديد ايران از سوى يك سخنگوى دولت آمريكا را نشانه اى از سياست متكبرانه و جبارانه دولت آمريكا توصيف كردند و با تأكيد بر بى ريشه بودن رژيم اشغالگر قدس فرمودند: صهيونيستها فلسطينيان را از وطن خود بيرون كردند و تا امروز براى استقرار در اين سرزمين، همه جنايات ممكن را عليه فلسطينيان انجام داده اند و در اين راه آمريكا، انگليس و ديگر قدرتهاى زورگوى جهانى نيز به آنان كمك كرده اند؛ اما با اين وجود، دولت غاصب صهيونيستى امروز احساس مى كند كه اين لقمه در گلوى او گير كرده است؛ زيرا ملت ده ميليونى فلسطين وجود دارد و شخصيتهاى با ايمان، توانمند و با اراده اى در فلسطين ظهور كرده اند كه تصميم دارند براى احقاق حقِ خود قاطعانه مبارزه كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر ضرورت تفاوت قائل شدن ميان ملت فلسطين و عناصر خيانتكار فلسطينى تأكيد كردند و فرمودند: نه تنها ساحل غربى بلكه تمامى سرزمينهاى اشغالى متعلق به ملت فلسطين است. ملت فلسطين همانند هر ملت ديگرى وطن خود را دوست دارد و حق با اوست.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بيرون كردن ملت فلسطين از وطن خود و انتقال جمعى از يهوديان آمريكا، اروپا، روسيه و برخى نقاط ديگر جهان به فلسطين اشغالى را غير قابل قبول و محكوم دانستند و خطاب به آقاى نلسون ماندلا فرمودند: ترديدى نيست كه ملتها در سايه تداوم مبارزه به سمت اهداف خود پيش خواهند رفت و ملت فلسطين نيز قطعاً مبارزه خواهد كرد و پيروز خواهد شد و نه تنها ساحل غربى بلكه كل سرزمين فلسطين را در اختيار خواهد گرفت. فلسطين متعلق به فلسطينيهاست و مسلمانان، يهوديان و مسيحيان فلسطينى در كنار هم زندگى خواهند كرد.
بر پايه همين گزارش در اين ديدار آقاى نلسون ماندلا نيز طى سخنانى از امكان ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامى ابراز خوشحالى كرد و با تمجيد از شخصيت بى نظر امام خمينى گفت: امام خمينى نه تنها رهبرى بزرگ براى ايران بود، بلكه رهبرى براى تمامى نهضتهاى آزاديبخش جهان به شمار مى رفت و چالش بسيار عظيمى كه او در مبارزه با يكى از طاغوتهاى زمان انجام داد، گوياى شجاعت ستايش برانگيزى است كه فقط ايشان مى توانست از خود نشان دهد و اين افتخار بزرگى بود كه توانستم براى دومين بار در كنار مرقد امام خمينى حاضر شوم و به ايشان اداى احترام كنم.
آقاى ماندلا از قطع روابط ايران با رژيم آپارتايد و برقرارى ارتباط نزديك با نهضت و حركت مردمى در آفريقاى جنوبى پس از پيروزى انقلاب اسلامى به عنوان يك رويداد بسيار مهم ياد كرد و گفت: ما خود را مديون انقلاب اسلامى مى دانيم و مراتب تقدير و تشكر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ايران اعلام مى كنيم.
رئيس جمهور سابق آفريقاى جنوبى در ادامه سخنان خود وحدت در عمل و سخن ملتهاى مستقل را لازمه ايستادگى و مقابله با قدرتهاى بزرگ دانست و گفت كه در سايه اين اتحاد و انسجام امكان جبران بى عدالتيهاى اعمال شده از سوى قدرتهاى غربى فراهم خواهد شد
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /