پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات مهم مقام معظم رهبري در مدرسه‌ فيضيه‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در جمع‌ علما، اساتيد، فضلا و طلاب‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ در مدرسه‌ فيضيه‌ در سخنان‌ مهمي‌، ضمن‌ تحليل‌ جامعي‌ از آرمان‌ والا و هدف‌ مقدس‌ نظام‌ اسلامي‌ براي‌ ايجاد تمدن‌ اسلامي‌ به‌ معناي‌ همراهي‌ علم‌ با اخلاق‌، ماديات‌ با معنويات‌ و قدرت‌ سياسي‌ با عدالت‌، به‌ بيان‌ وظيفه‌ خطير حوزه‌هاي‌ علميه‌ در اين‌ حركت‌ و موانع‌ و چالشهاي‌ اين‌ مسير و واجبات‌ روحانيت‌ و حوزه‌هاي‌ علميه‌ در شرايط كنوني‌ پرداختند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ حركت‌ كلي‌ و غير قابل‌ توقف‌ نظام‌ اسلامي‌، ايجاد بناي‌ شامخ‌ تمدن‌ اسلامي‌ است‌، ايجاد چنين‌ تمدني‌ كه‌ بتواند مانند هر تمدن‌ بزرگي‌ نقشي‌ برجسته‌ در تاريخ‌ و زندگي‌ بشر داشته‌ باشد، ممكن‌ و قطعي‌ دانستند و افزودند: تمدن‌ غرب‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ با استعمار و استثمار و اكنون‌ با استفاده‌ از رسانه‌ و ارتباطات‌، همواره‌ سعي‌ داشته‌ است‌، هرگونه‌ تمدن‌ مقابل‌ خود را منسوخ‌ و ناكارامد و خود را ابدي‌ جلوه‌ دهد، اما اين‌ ادعا ناكام‌ و غير عملي‌ است‌ كه‌ تحقق‌ نخواهد يافت‌.
ايشان‌ زوال‌ تمدنها را معلول‌ انحرافها و انحطاطها دانستند و خاطر نشان‌ كردند: امروز نشانه‌هاي‌ انحطاط تمدن‌ غربي‌ يعني‌ علم‌ بدون‌ اخلاق‌، ماديت‌ بدون‌ معنويت‌ و قدرت‌ بدون‌ عدالت‌، كاملا مشهود است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در همين‌ زمينه‌ خاطر نشان‌ كردند، امروز در فلسطين‌، اشغالگران‌ صهيونيست‌، كودكي‌ را در آغوش‌ پدرش‌ هدف‌ گلوله‌ قرار مي‌دهند و زنان‌ و مردان‌ نمازگزار را به‌ رگبار مي‌بندند، اما دستگاههاي‌ مدعي‌ حقوق‌ بشر و رسانه‌هاي‌ غربي‌ در مقابل‌ اين‌ جنايات‌ سكوت‌ مي‌كنند و تنها اطلاعات‌ يكجانبه‌ و به‌ سود رژيم‌ غاصب‌ صهيونيستي‌ را ارائه‌ مي‌دهند كه‌ همه‌ اين‌ مسائل‌، نشانه‌هاي‌ شكست‌ و انحطاط تمدن‌ غرب‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، توليد فكر و پرورش‌ انسان‌ را دو عنصر اساسي‌ براي‌ ايجاد يك‌ تمدن‌ عظيم‌ برشمردند و افزودند: نقش‌ آفرينان‌ اصلي‌ در توليد فكر و پرورش‌ انسان‌ در نظام‌ اسلامي‌، علماي‌ دين‌ هستند كه‌ بايد به‌ تناسب‌ زمان‌ و با استفاده‌ از اقيانوس‌ بيكران‌ معارف‌ اسلامي‌ و پرورش‌ روح‌ ايمان‌ در انسانها، اين‌ نقش‌ يگانه‌ و منحصر به‌ فرد خود را انجام‌ دهند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، امام‌ (ره‌) را نمونه‌ آشكار نقش‌آفريني‌ در ميان‌ علما و آحاد مردم‌ دانستند و تصريح‌ كردند حركت‌ عظيم‌ ملت‌ ايران‌ و پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌، تنها به‌ واسطه‌ پيشوايي‌ امام‌ بزرگوار و نقش‌آفريني‌ روحانيت‌، امكان‌پذير شد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ زمينه‌هاي‌ معارضه‌ و چالشهاي‌ نظام‌ اسلامي‌ در مسير حركت‌ به‌ سوي‌ ايجاد تمدن‌ اسلامي‌، لزوم‌ شناخت‌ اين‌ چالشها را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: مخالفان‌ با اصل‌ دين‌، مخالفان‌ با حكومت‌ ديني‌، منافقان‌ متظاهر به‌ دين‌، تشنگان‌ قدرت‌، خودباختگان‌ فرهنگ‌ غرب‌ و افرادي‌ كه‌ توانايي‌ درك‌ مفاهيم‌ اسلامي‌ را ندارند، زمينه‌هاي‌ چالش‌ نظام‌ اسلامي‌ هستند كه‌ حكومت‌ بايد با حكمت‌ و تدبير آنها را شناسايي‌ و علاج‌ كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تأكيد كردند: البته‌ معناي‌ علاج‌، استفاده‌ از زور و قدرت‌ نيست‌ ، زيرا نتيجه‌ برخورد با زبان‌ منطق‌ بسيار بالاتر و عميق‌تر از زبان‌ زور است‌.
ايشان‌ در ادامه‌ سخنان‌ خود به‌ بيان‌ زمينه‌هاي‌ نفوذ و سوء استفاده‌ دشمن‌ از درون‌ نظام‌ اسلامي‌ پرداختند و خاطر نشان‌ كردند: تحجر و ناديده‌ گرفتن‌ گذران‌ تاريخ‌ و تحول‌ فكر انسانها، ولنگاري‌ فكري‌ و عملي‌، فرصت‌طلبي‌ و طعمه‌جويي‌ از مقام‌ و مسؤوليت‌ و علم‌، و خوي‌ شرارت‌ از جمله‌ زمينه‌هايي‌ است‌ كه‌ دشمن‌ خارجي‌ همواره‌ تلاش‌ دارد تا اين‌ زمينه‌هاي‌ داخلي‌ را برجسته‌ و از آن‌ بهره‌برداري‌ كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ برخي‌ غفلتهايي‌ كه‌ در مقابل‌ دشمن‌ خارجي‌ صورت‌ مي‌گيرد، وجود دشمن‌ خارجي‌ را كه‌ در كمين‌ استفاده‌ از زمينه‌هاي‌ داخلي‌ است‌، يك‌ حقيقت‌ غيرقابل‌ انكار ارزيابي‌ كردند و افزودند: امروز نظام‌ اسلامي‌ در صحنه‌ جهاني‌ با حقد و كينه‌ و دشمني‌ مراكز قدرت‌ جهاني‌ مواجه‌ است‌، اما به‌ دليل‌ استحكام‌ اين‌ نظام‌ به‌ واسطه‌ پايه‌هاي‌ مردمي‌ و ايماني‌ آن‌ و وجود مسؤولان‌ خدوم‌، دشمن‌ تا كنون‌ نتوانسته‌ است‌ به‌ اهداف‌ خود برسد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ وظيفه‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ بويژه‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ را در برافراشتن‌ پرچم‌ تمدن‌ اسلامي‌ و مقابله‌ با چالشهاي‌ موجود در اين‌ مسير، مهم‌ و خطير دانستند و در بيان‌ ضروريات‌ و واجبات‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ فرمودند: حوزه‌هاي‌ علميه‌، بايد براي‌ رفع‌ نقايص‌ نظام‌ اسلامي‌، تمام‌ همت‌ خود را به‌ كار گيرند و هيچ‌ مصلحت‌ و انگيزه‌ شخصي‌ و سياسي‌ نمي‌تواند از حمايت‌ حوزه‌ نسبت‌ به‌ نظام‌، مانع‌ شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در همين‌ زمينه‌، تصريح‌ كردند، امروز حوزه‌هاي‌ علميه‌ پشت‌ سر نظام‌ قرار دارند و مراجع‌، علما و فضلا و طلاب‌ جوان‌، هر زمان‌ كه‌ نظام‌ اسلامي‌ نياز به‌ پشتيباني‌ داشته‌ است‌، با كمال‌ شهامت‌ و قدرت‌ پشتيباني‌ كرده‌اند.
ايشان‌ يكي‌ ديگر از واجبات‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را كسب‌ صلاحيتها و تواناييهاي‌ لازم‌ براي‌ مقابله‌ با بحرانهاي‌ فكري‌ برشمردند و افزودند: مراكزي‌ در داخل‌ و خارج‌ تلاش‌ مي‌كنند تا ذهن‌ جوانان‌ را با بيان‌ مشكلات‌، شبهه‌ها و حرفهاي‌ كم‌محتوا و در عين‌ حال‌ ظاهري‌ جذاب‌، از مباني‌ اسلامي‌ دور كنند، در حالي‌ كه‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌، ظرفيت‌ و زمينه‌ مقابله‌ با اين‌ جريانها و جلوگيري‌ از وقوع‌ بحرانهاي‌ فكري‌ را دارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، از فلسفه‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ افتخار حوزه‌هاي‌ علميه‌ ياد كردند و با تأكيد بر توجه‌ بيش‌ از پيش‌ به‌ تدريس‌ فلسفه‌ اسلامي‌ در سطوح‌ مختلف‌، ضرورت‌ توجه‌ مديران‌ محترم‌ و بزرگان‌ حوزه‌ را براي‌ مصونيت‌ بخشي‌ طلاب‌، از لحاظ فكري‌ و سياسي‌، خاطر نشان‌ كردند و افزودند: بايد به‌ طلاب‌ جوان‌، آگاهيهاي‌ لازم‌ فكري‌ و درك‌ و قدرت‌ فهم‌ سياسي‌ براي‌ مواجهه‌ با افكار گوناگون‌، جريانها و دسته‌بنديهاي‌ تصنعي‌ سياسي‌ و شناسايي‌ صراط مستقيم‌ و مسير صحيح‌ داده‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ لزوم‌ كارامد كردن‌ و كوتاه‌ و به‌ روز شدن‌ نظام‌ درسي‌، كامل‌ كردن‌ دروس‌، شناسايي‌ استعدادها، طراحي‌ جامع‌ تحقيقات‌ و جلوگيري‌ از تحقيقات‌ تكراري‌ و موازي‌ در حوزه‌ را خاطر نشان‌ و تأكيد كردند: بايد مسأله‌ مديريت‌ نيز در حوزه‌ علميه‌ جدي‌ گرفته‌ شود و با افرادي‌ كه‌ مديريت‌ حوزه‌ را به‌ عهده‌ گرفته‌اند، همكاري‌ و از آنان‌ حمايت‌ شود.
ايشان‌ مسأله‌ هجرت‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ به‌ منظور تعليم‌ و تزكيه‌ را نيز مسأله‌اي‌ مهم‌ برشمردند و تصريح‌ كردند: بايد افرادي‌ كه‌ در حوزه‌ به‌ حد قابل‌ قبولي‌ از آگاهي‌ و علم‌ برسند با هجرت‌ به‌ مناطق‌ مختلف‌ و شهرها، ضمن‌ ارتباط بيشتر با مردم‌، موجب‌ بهره‌مندي‌ آن‌ مناطق‌، از علم‌ و دانش‌ و بركات‌ معنوي‌ حضور علما شوند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، طلاب‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را به‌ حفظ زي‌ طلبگي‌ به‌ معناي‌ پارسايي‌ با عزت‌ و نظم‌ در تحصيل‌ و زندگي‌، مداومت‌ بر تهذيب‌ اخلاق‌ و ارتباط معنوي‌ مستمر با خداوند، داشتن‌ اعتماد به‌ نفس‌ علمي‌ و سياسي‌ و ارتباط بيش‌ از پيش‌ با مردم‌ توصيه‌ كردند و افزودند: در حوزه‌هاي‌ علميه‌، بايد ضمن‌ حفظ غيرت‌ ديني‌ كه‌ خوب‌ و لازم‌ است‌، از كارهاي‌ بي‌رويه‌ سياسي‌ پرهيز شود.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /