پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار صدها تن‌ از اصحاب‌ فرهنگ‌ و هنر و انديشه‌

صدها تن‌ از اصحاب‌ فرهنگ‌ و هنر و انديشه‌ در رشته‌هاي‌ سينما، تئاتر، نويسندگي‌، موسيقي‌، نقاشي‌، شعر، خوشنويسي‌، ترجمه‌ و ديگر رشته‌هاي‌ هنري‌ و فرهنگي‌ امروز با حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ديدار و گفتگو كردند.
در اين‌ ديدار سه‌ ساعته‌ و صميمانه‌ آقاي‌ علي‌ نصيريان‌، هنرمند تئاتر و سينما، خانم‌ فاطمه‌ راكعي‌ شاعر، آقايان‌ نوري‌زاد نويسنده‌، ايرج‌ راد هنرمند تئاتر و سينما، فريدون‌ ناصري‌ موسيقيدان‌، مسعود كرباسچي‌ مديركل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ استان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌، درمنش‌ كارگردان‌ سينما، خانم‌ مهدوي‌ دامغاني‌ مترجم‌، آقايان‌ داريوش‌ پير نياكان‌ موسيقيدان‌، ناصرخاورزاده‌ نقاش‌ و مجسمه‌ساز، ابراهيم‌ حاتمي‌كيا كارگردان‌ سينما، مرتضي‌ آخوندي‌، نماينده‌ اتحاديه‌ ناشران‌، نامي‌ نقاش‌، اورامي‌ شاعر، طالبي‌ كارگردان‌ تلويزيون‌ و سينما، منوچهر محمدي‌ تهيه‌ كننده‌ سينما، حسين‌ رمضاني‌ مسؤول‌ انجمن‌ قرآن‌ و نهج‌البلاغه‌ از استان‌ چهارمحال‌ و بختياري‌، خانم‌ فرزانه‌ اسعدي‌ از هنرمندان‌ هنرهاي‌ تجسمي‌، و آقايان‌ موسوي‌ نويسنده‌ و ابوالحسن‌ محصص‌ خوشنويس‌ به‌ بيان‌ ديدگاهها و نظريات‌ خود در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ فرهنگي‌ و هنري‌ پرداختند. مشكلات‌ هنرهاي‌ نمايشي‌ بويژه‌ تئاتر، لزوم‌ افزايش‌ امكانات‌ رشته‌هاي‌ مختلف‌ هنري‌ براي‌ پرورش‌ استعدادهاي‌ جوان‌، مشكلات‌ معيشتي‌ هنرمندان‌، ضرورت‌ اصلاح‌ برخي‌ ديدگاههاي‌ موجود در جامعه‌ نسبت‌ به‌ هنر و هنرمند، لزوم‌ توجه‌ مضاعف‌ به‌ حل‌ مشكلات‌ زنان‌ هنرمند، ضرورت‌ توجه‌ بيشتر دولت‌ به‌ اعتبارات‌ بخشهاي‌ هنري‌، روند رو به‌ افزايش‌ طرح‌ برخي‌ مسائل‌ انحرافي‌ در بعضي‌ فيلمهاي‌ سينمايي‌، توجه‌ بيشتر به‌ وضع‌ مترجمان‌ و تلاشهاي‌ آنان‌ براي‌ آشنايي‌ جوانان‌ با اثار برجسته‌ ادبي‌ جهان‌، وضع‌ موسيقي‌ و هنرهاي‌ تجسمي‌ در جامعه‌ و لزوم‌ سياست‌گذاري‌ دقيق‌ و صحيح‌ در اين‌ زمينه‌ها، سياست‌زدگي‌ در سينما و برخوردهاي‌ سياسي‌ جناحهاي‌ مختلف‌ با هنر سينما، انفعال‌ در برابر تهاجم‌ فرهنگي‌ در عرصه‌ كتاب‌، پيشرفت‌ هنر نقاشي‌ ايران‌ در داخل‌ و خارج‌ و لزوم‌ توجه‌ بيشتر به‌ اين‌ رشته‌ هنري‌ و حمايت‌ از هنرمندان‌ نقاش‌، توجه‌ مضاعف‌ به‌ هنرهاي‌ بومي‌ و فولكوريك‌، پيامدهاي‌ ديدگاههاي‌ متحجر، ليبرالي‌ و سكولار در عرصه‌ هنر و انديشه‌ و تبيين‌ ملاكها و معيارهاي‌ صحيح‌ در افكار عمومي‌ براي‌ ارزيابي‌ توليدات‌ فرهنگي‌ و هنري‌ محورها و موضوعاتي‌ بودند كه‌ هنرمندان‌ به‌ بيان‌ آنها پرداختند.
در اين‌ ديدار پس‌ از بيان‌ ديدگاههاي‌ جمعي‌ از اصحاب‌ فرهنگ‌ و هنر و انديشه‌، حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، با ابراز خرسندي‌ از اين‌ ديدار و گفتگوي‌ صميمانه‌، حقيقت‌ هنر را گوهري‌ بسيار گرانبها و موهبتي‌ الهي‌ خواندند و تصريح‌ كردند در مواجهه‌ با هنر و هنرمند و قضاوت‌ در اين‌ عرصه‌ها، بايد ظرافتهاي‌ فراوان‌ و مرزهاي‌ بسيار حساس‌ و دقيقي‌ را رعايت‌ كرد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ هنر را مجموعه‌اي‌ از احساس‌ و ادراك‌ زيباييها و حقايق‌، و تبيين‌ آنها برشمردند و خاطرنشان‌ كردند هنر حقيقتي‌ بسيار فاخر و عطيه‌اي‌ از جانب‌ پروردگار است‌ كه‌ مانند هر موهبت‌ ديگر الهي‌، مسؤوليتها و تكاليفي‌ را براي‌ صاحب‌ آن‌ بهمراه‌ مي‌آورد. ايشان‌ در تبيين‌ تعبير "هنر متعهد" به‌ مسؤوليتهاي‌ انساني‌ هر فرد اشاره‌ كردند و افزودند هنرمند علاوه‌ بر تكاليف‌ ذاتي‌ انساني‌، بعلت‌ ويژگيهاي‌ بسيار ممتاز هنر، بايد درخصوص‌ قالب‌ و مضمون‌ آثار خود نيز احساس‌ تعهد كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در همين‌ زمينه‌ به‌ هنرمندان‌ توصيه‌ كردند علاوه‌ بر مسؤليت‌پذيري‌ در خلاقيت‌، نوآوري‌ و پيشرفت‌ در قالب‌، همواره‌ در قبال‌ مضمون‌ و محتواي‌ آثار خود نيز احساس‌ مسؤوليت‌ كنند و از اين‌ طريق‌ به‌ مخاطبان‌ خود احترام‌ بگذارند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ هنر و اخلاق‌ را ممزوج‌ يكديگر خواندند و افزودند هر قدر يك‌ هنرمند به‌ مرحله‌ بالاتري‌ از فكر و انديشه‌ و درك‌ عقلاني‌ برسد، جوهره‌ كارهاي‌ هنري‌ او كيفيت‌ و ارتقاء بيشتري‌ خواهد يافت‌ و درك‌ هنري‌ او از پشتوانه‌ بيشتري‌ برخوردار خواهد شد. ايشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ انگيزه‌هاي‌ متعالي‌ اخلاقي‌ و انساني‌ در هنرمندان‌ خاطرنشان‌ كردند نمي‌توان‌ در وادي‌ هنر با انگيزه‌هاي‌ سطحي‌ و يا ناسالم‌ حركت‌ كرد و سرافراز و موفق‌ بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تفكيك‌ كامل‌ هنر ديني‌ از هنر رياكارانه‌ متحجر و قشري‌گرا تأكيد كردند هنر ديني‌ آن‌ است‌ كه‌ معارفي‌ را كه‌ اديان‌ الهي‌ و كاملتر از همه‌ دين‌ مبين‌ اسلام‌ با هدف‌ سعادت‌ حقيقي‌ بشر، بدنبال‌ ترويج‌ آن‌ بوده‌اند، در جوامع‌ انساني‌ منتشر كند و در افكار بشر، ماندگار و جاودانه‌ سازد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تصريح‌ كردند در هنر ديني‌، الزامي‌ به‌ استفاده‌ از واژگان‌ يا نمادهاي‌ مذهبي‌ نيست‌ بلكه‌ ترويج‌ هنرمندانه‌ مقولاتي‌ نظير "عدالت‌، حقوق‌ انساني‌ و مسائل‌ اخلاقي‌" و پرهيز از "ابتذال‌ و استحاله‌ هويت‌ انسان‌ و جامعه‌" مي‌تواند نمونه‌هاي‌ خوبي‌ از هنر ديني‌ باشد ايشان‌ با تأكيد بر اينكه‌ مسائل‌ هنري‌ و فرهنگي‌ با بخشنامه‌ و دستور و حكم‌ درست‌ نمي‌شود بلكه‌ نيازمند انگيزه‌ است‌ به‌ تبيين‌ هنر انقلابي‌ پرداختند و افزودند: انقلاب‌ از هنر و هنرمند تنها يك‌ توقع‌ دارد و آن‌ اينكه‌ جامعه‌ هنري‌ با همان‌ نگاه‌ زيباشناختي‌ هنر، به‌ پديده‌هايي‌ همچون‌ ايثار و فداكاري‌ مردم‌ در پيروزي‌ انقلاب‌ و حماسه‌ 8 سال‌ دفاع‌ مقدس‌ بنگرد و اين‌ زيباييها را با زبان‌ هنرمندانه‌ تبيين‌ كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تجليل‌ از آثار بسيار با ارزشي‌ كه‌ در رشته‌هاي‌ مختلف‌ هنري‌ در زمينه‌ هنر ديني‌ و انقلابي‌ بوجود آمده‌ است‌ افزودند: در اين‌ زمينه‌ بايد بسيار بيشتر فعاليت‌ شود. ايشان‌ در بحث‌ هنر و سياست‌ ضمن‌ تأكيد بر لزوم‌ دوري‌ هنرمندان‌ از بازيهاي‌ سياسي‌ و خطي‌ افزودند: همواره‌ به‌ مسؤولان‌ توصيه‌ كرده‌ام‌ كه‌ نگذاريد خطوط سياسي‌، جناح‌ بنديها و شبه‌ حزبها وارد عرصه‌ هنر و فرهنگ‌ شوند چرا كه‌ در اينصورت‌ همه‌ چيز تباه‌ خواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، تأكيد بر ارزشها و پايداري‌ بر آنها را از سياسي‌ كاري‌ كاملا منفك‌ دانستند و افزودند: هنرمندان‌ بايد با پايبندي‌ به‌ حدود و ارزشها، از دچار شدن‌ به‌ بي‌هويتي‌ پرهيز كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ اسناد منتشر شده‌ در آمريكا در مورد دخالت‌ بخش‌ هنري‌ CIA در كودتاي‌ 28 مرداد از طريق‌ انتشار مقالات‌ مطبوعاتي‌ و كاريكاتور در مطبوعات‌ ايران‌ افزودند: واقعيت‌ اين‌ است‌ كه‌ مستكبران‌ جهاني‌ از هنر و ابزارهاي‌ هنري‌ براي‌ تحقق‌ اهداف‌ نامشروع‌ خود كاملا بهره‌ مي‌برند و در چنين‌ اوضاع‌ و احوالي‌، مردم‌ از هنرمندان‌ كشور توقع‌ دارند كه‌ در دفاع‌ از جامعه‌، كشور و انقلاب‌ تواناييهاي‌ هنري‌ خود را بكار گيرند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ پايداري‌ نظام‌ اسلامي‌ و ملت‌ بزرگ‌ ايران‌ در مقابل‌ زورگوييهاي‌ قدرتها افزودند: جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با كسي‌ سرجنگ‌ ندارد اما هيچگاه‌ در برابر مطامع‌ و فشارهاي‌ سياسي‌ تبليغي‌ آمريكا تسليم‌ نمي‌شود و اين‌ بزرگترين‌ جرم‌ ملت‌ ايران‌ در ديدگاه‌ قدرتهاي‌ استكباري‌ است‌.
ايشان‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ با تأكيد بر لزوم‌ رسيدگي‌ به‌ وضعيت‌ معيشتي‌ هنرمندان‌، اهميت‌ مسئله‌ اقتصاد در هنر را يادآور شدند و افزودند: وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ بايد از هنرمنداني‌ كه‌ كار هنري‌ آنان‌ بازده‌ مالي‌ مناسبي‌ ندارد حمايت‌ كند تا آنان‌ به‌ سوي‌ ايجاد جاذبه‌هاي‌ ناصحيح‌ در آثار خود بمنظور جلب‌ مشتري‌ كشيده‌ نشوند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با انتقاد از گرايش‌ محسوس‌ در عرصه‌ سينما به‌ مسائل‌ جنسي‌ و توجه‌ صرف‌ به‌ مسئله‌ جلب‌ مشتري‌ تأكيد كردند: دستگاههاي‌ مسؤول‌، بايد بگونه‌اي‌ برنامه‌ريزي‌ نمايند تا هنرمند بتواند آزادانه‌ و بدون‌ كشيده‌ شدن‌ به‌ سينماي‌ گيشه‌اي‌، به‌ كارهاي‌ هنري‌ خود ادامه‌ دهد.
در ابتداي‌ اين‌ ديدار، آقاي‌ مسجدجامعي‌ وزير فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ آثار روند جهاني‌ شدن‌ در حوزه‌ فرهنگ‌ و هنر تأكيد كرد مي‌توان‌ با تكيه‌ بر هويت‌ اصيل‌ فرهنگي‌ و ديني‌، و استفاده‌ از روشهاي‌ نوين‌ و روز آمد، با آثار منفي‌ اين‌ پديده‌ مقابله‌ كرد. آقاي‌ مسجد جامعي‌ افزايش‌ كمي‌ و ارتقاء كيفي‌ توليدات‌ فرهنگي‌ و هنري‌ را زمينه‌ ساز رونق‌ و شكوفايي‌ اين‌ عرصه‌ خواند و خاطرنشان‌ كرد بقا و رشد فرهنگي‌ در تحولات‌ پرشتاب‌ جهان‌ كنوني‌، نيازمند پاسخ‌گويي‌ فوري‌ و مناسب‌ به‌ نيازهاي‌ گسترده‌ قشرهاي‌ مختلف‌ بويژه‌ جوانان‌ است‌. وزير فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ وظايف‌ خطير اصحاب‌ "فكر و فرهنگ‌ و هنر و فضيلت‌" افزود ذخائر غني‌ فرهنگ‌ اسلامي‌ ايراني‌ از چنان‌ عمق‌ و جذابيتي‌ برخوردار است‌ كه‌ برنامه‌ريزي‌ و استفاده‌ صحيح‌ از آنها، آينده‌ بسيار تابناك‌ اين‌ سرزمين‌ را رقم‌ خواهد زد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /