پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس‌ و اعضاي‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار رئيس‌ و اعضاي‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌، ضمن‌ تبيين‌ ويژگيهاي‌ منحصربفرد نظام‌ اسلامي‌ و اهداف‌ مورد تهاجم‌ دشمن‌ براي‌ مقابله‌ با نظام‌، پشتوانه‌ ارزشمند و كم‌ نظير مردمي‌ نظام‌ اسلامي‌ و نيروهاي‌ فراوان‌ جوان‌، ارزشي‌، كارآمد و مخلص‌ را نويد دهنده‌ آينده‌اي‌ روشن‌ دانستند و تصريح‌ كردند: اگر همه‌ نيروهاي‌ وفادار به‌ انقلاب‌ اسلامي‌، با عزم‌ راسخ‌ و با وحدت‌ و همدلي‌ وارد صحنه‌ دفاع‌ از نظام‌ اسلامي‌ در مقابله‌ با تهاجم‌ نظري‌ و تبليغاتي‌ دشمن‌ براي‌ زير سؤال‌ بردن‌ مباني‌ اعتقادي‌ و ناكارآمد نشان‌ دادن‌ نظام‌ اسلامي‌ شوند و از فرصت‌ گرانبهاي‌ تشكيل‌ نظام‌ اسلامي‌ بخوبي‌ استفاده‌ نمايند، تحقق‌ وعده‌ خداوند مبني‌ بر ياري‌ كساني‌ كه‌ دين‌ او را نصرت‌ مي‌نمايند، قطعي‌ خواهد بود.
ايشان‌ با تبريك‌ ايام‌ ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌ عليها، تشكيل‌ نظام‌ اسلامي‌ را در ايران‌ حادثه‌اي‌ عظيم‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ احساس‌ خطر و نگراني‌ نظام‌ استكباري‌ از تشكيل‌ اين‌ نظام‌ افزودند: پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ افق‌ و آرمانهاي‌ جديدي‌ را در ميان‌ كشورها و ملتهاي‌ اسلامي‌ بوجود آورد كه‌ اين‌ آرمانها مخالف‌ سيطره‌ و سلطه‌ نظام‌ استكبار است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌، مردم‌ سالاري‌ حقيقي‌تر و اصيل‌تر از نظامهاي‌ غربي‌ و برطرف‌ كردن‌ نقيصه‌ خلا معنوي‌ در اين‌ نظامها را از ويژگيهاي‌ ممتاز نظام‌ اسلامي‌ برشمردند و تأكيد كردند: نظام‌ اسلامي‌ متكي‌ به‌ رأي‌، فكر و عقيده‌ مردم‌ است‌ و برهمين‌ اساس‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ از ابتداي‌ تشكيل‌ آن‌ متكي‌ بر آراء مردم‌ بوده‌ و اصل‌ نظام‌ را نيز مردم‌ برگزيده‌اند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تشكيل‌ نظام‌ اسلامي‌ با چنين‌ ويژگيهايي‌ را بطور طبيعي‌ براي‌ نظام‌ استكباري‌ خطرآفرين‌ خواندند و افزودند: از ابتداي‌ پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ دشمن‌، تمام‌ امكانات‌ خود را در جهت‌ مقابله‌ با اين‌ نظام‌ بكار گرفته‌ و اكنون‌ نيز با تهاجمي‌ همه‌ جانبه‌ و با روشهاي‌ مختلف‌ سعي‌ در نابودي‌ نظام‌ اسلامي‌ و يا حداقل‌ ايجاد مانع‌ در مقابل‌ آن‌ و نفوذ در نظام‌ دارد. ايشان‌ در همين‌ خصوص‌ خاطرنشان‌ كردند: در چنين‌ شرايطي‌ پذيرفته‌ نيست‌ كه‌ عده‌اي‌ چشمان‌ خود را به‌ دشمني‌هاي‌ ابرقدرتها و استكبار ببندند و تمام‌ اشكالات‌ را متوجه‌ ساختار نظام‌ و اسلامي‌ بودن‌ آن‌ بكنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در تبيين‌ اهداف‌ مورد نظر دشمن‌ در تهاجم‌ خود بر ضد نظام‌ اسلامي‌ خاطرنشان‌ كردند: يكي‌ از مسائل‌ مورد هجوم‌ دشمن‌، مسائل‌ نظري‌ است‌ كه‌ در اين‌ تهاجم‌، نظريه‌ حكومت‌ اسلامي‌ از جمله‌ اصل‌ ولايت‌ فقيه‌، مباني‌ اسلام‌، قانون‌ اساسي‌ و برخي‌ بخشهاي‌ برجسته‌ نظام‌ هدف‌ قرار گرفته‌اند تا به‌ اين‌ وسيله‌ ايمان‌ و اعتقاد فكري‌ مردم‌ به‌ نظام‌ اسلامي‌ بعنوان‌ پايه‌ اساسي‌ قدرت‌ آنان‌، سست‌ شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ وظيفه‌ دستگاههاي‌ تبليغاتي‌ و فرهنگي‌ بويژه‌ وزرات‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ و صدا و سيما و همچنين‌ علماء و حوزه‌هاي‌ علميه‌ را براي‌ مقابله‌ با تهاجم‌ نظري‌ دشمن‌ به‌ مباني‌ فكري‌ و اعتقادي‌ نظام‌ اسلامي‌ را مهم‌ و خطير دانستند و تأكيد كردند: امروز حوزه‌هاي‌ علميه‌ و انديشمندان‌ مؤمن‌ و متعهد بايد با توليد و هدايت‌ فكر وارد ميدان‌ مقابله‌ با تهاجم‌ نظري‌ دشمن‌ شوند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ حجم‌ بالاي‌ حملات‌ نظري‌ بر ضد مباني‌ نظام‌، توان‌ مقابله‌ نظام‌ را بسيار بالا توصيف‌ كردند و افزودند: اگر بطور جدي‌ از تمام‌ ظرفيتهاي‌ فكري‌ و فرهنگي‌ استفاده‌ شود، توان‌ دشمن‌ بسيار ضعيف‌ است‌ و حتي‌ نظام‌ اسلامي‌ مي‌تواند برروي‌ افكار عمومي‌ دنيا تأثير بگذارد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ فعاليتهاي‌ ارزشمند گروههاي‌ دانشگاهي‌ بسياري‌ در حمايت‌ جانانه‌ از اسلام‌ و مباني‌ آن‌ خاطرنشان‌ كردند: حوزه‌هاي‌ علميه‌ نيز مي‌توانند با اين‌ گروههاي‌ دانشگاهي‌ همكاري‌ و در جهت‌ توليد فكر گام‌ بردارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ محور عمده‌ ديگر حملات‌ بر ضد نظام‌ اسلامي‌ را اختلال‌ در كار و عمل‌ نظام‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: مقابله‌ با اين‌ تهاجم‌ عمدتا متوجه‌ دولت‌ است‌ و مجريان‌ امور بايد با جديت‌، ابتكار، پيگيري‌ و انگيزه‌ بالا، در جهت‌ حل‌ مشكلات‌ و كارآمدي‌ نظام‌ گام‌ بردارند و مانع‌ هرگونه‌ اختلال‌ شوند.
ايشان‌ مواجهه‌ دولت‌ و قوه‌ قضاييه‌ با خطاها و انحراف‌هاي‌ بزرگ‌ را در اين‌ بخش‌ بسيار مؤثر دانستند و تأكيد كردند: اگر مسؤولين‌ دولتي‌ و قضايي‌ با اينگونه‌ خطاها برخورد مناسب‌ و بموقع‌ داشته‌ باشند، ضمن‌ آنكه‌ دستهاي‌ خيانتكار قطع‌ مي‌شود و مسؤولان‌ نيز دقت‌ بيشتري‌ مي‌نمايند، كارآيي‌ نظام‌ اسلامي‌ بيشتر و بسياري‌ از مشكلات‌ فعلي‌ حل‌ خواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، القاء ناكارآمدي‌ نظام‌ اسلامي‌ بعنوان‌ يك‌ اصل‌ مسلم‌ و پذيرفته‌ شده‌ را از ديگر اهداف‌ خطرناك‌ حملات‌ تبليغاتي‌ دشمن‌ برشمردند و افزودند: راه‌ مقابله‌ با اين‌ تهاجم‌، برخورد جدي‌ با فساد و مفسد واقعي‌ و اجتناب‌ از هرگونه‌ سخني‌ است‌ كه‌ موجب‌ بزرگنمايي‌ خطاها و مشكلات‌ كوچك‌ و انعكاس‌ غيرواقعي‌ آنها مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اجتناب‌ از همصدايي‌ با دشمن‌ در جهت‌ ناكارآمد جلوه‌ دادن‌ نظام‌ خاطرنشان‌ كردند: نبايد بگونه‌اي‌ فضاسازي‌ شود كه‌ بخشهاي‌ مختلف‌ نظام‌ همچون‌ دولت‌، قوه‌ قضاييه‌ ناكارآمد و اشخاص‌ امين‌ بد جلوه‌ داده‌ شوند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر لزوم‌ اتحاد ميان‌ نيروهاي‌ مؤمن‌ و وفادار به‌ نظام‌ اسلامي‌ تصريح‌ كردند: بايد مرز ميان‌ دوستي‌ و دشمني‌ مشخص‌ شود زيرا معارضه‌ و نزاع‌ ميان‌ نيروهايي‌ كه‌ اصل‌ اسلام‌، حاكميت‌ اسلامي‌، قانون‌ اساسي‌ و ولايت‌ فقيه‌ را قبول‌ دارند موجب‌ در حاشيه‌ امن‌ قرار گرفتن‌ دشمنان‌ اصلي‌ يعني‌ مخالفان‌ اصل‌ نظام‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بزرگترين‌ معروف‌ را دفاع‌ از نظام‌ اسلامي‌ برشمردند و با تأكيد بر مشخص‌ شدن‌ مرز خودي‌ و غيرخودي‌، به‌ نگراني‌ برخي‌ افراد از طرح‌ اين‌ بحث‌ اشاره‌ كردند و افزودند: آن‌ كساني‌ كه‌ از طرح‌ بحث‌ خودي‌ و غيرخودي‌ گله‌مند هستند، خود در عمل‌ چنين‌ مرزي‌ را قائل‌ شده‌اند و بسياري‌ از مسؤولين‌ و مردم‌ مؤمن‌ و متعهد را خودي‌ نمي‌دانند.
ايشان‌ با تأكيد بر اينكه‌ مخالفت‌ با نظام‌ و غير خودي‌ بودن‌، مانع‌ از برخورداري‌ از حقوق‌ شهروندي‌ نيست‌، خاطرنشان‌ كردند: اگر اين‌ افراد با نظام‌ معارضه‌ نمايند و عمل‌ آنها مصداق‌ جرم‌ باشد، بايد با آنان‌ مقابله‌ شود و كار آنها مورد تأييد قرار نگيرد.
در اين‌ ديدار آيت‌الله‌ مشكيني‌ رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌، پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از تشكيل‌ نظام‌ اسلامي‌ پس‌ از قرنها، بعنوان‌ يك‌ نعمت‌ الهي‌ ياد و بر لزوم‌ قدرشناسي‌ اين‌ نعمت‌ تأكيد كرد. وي‌ وظيفه‌ روحانيت‌ را در قدرشناسي‌ و حفظ اين‌ نعمت‌ الهي‌ بسيار مهم‌ دانست‌ و با اشاره‌ به‌ زهد، تواضع‌ در مقابل‌ مردم‌ و وحدت‌ بعنوان‌ سه‌ ويژگي‌ ممتاز حوزه‌هاي‌ علميه‌ خاطرنشان‌ كرد: اگر اين‌ 3 ويژگي‌ بيش‌ از پيش‌ رعايت‌ مي‌شد برخي‌ مشكلات‌ اكنون‌ وجود نداشت‌.
آيت‌الله‌ مشكيني‌ همچنين‌ با ابراز اميدواري‌ به‌ تحقق‌ رهنمودهاي‌ اخير مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در ديدار هيأت‌ دولت‌، لزوم‌ خودسازي‌ و رعايت‌ تقوي‌ را در ميان‌ مسؤولان‌ مورد تأكيد قرار داد.
آيت‌الله‌ اميني‌ نايب‌ رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌ نيز در اين‌ ديدار ضمن‌ ارائه‌ گزارشي‌ از اجلاس‌ سه‌ روزه‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌، و پايان‌ بررسي‌ آئين‌نامه‌ داخلي‌ اين‌ مجلس‌ گفت‌: در اجلاس‌ اخير خبرگان‌ تعدادي‌ از نمايندگان‌ نيز در نطق‌هاي‌ قبل‌ از دستور خود مطالبي‌ درخصوص‌ مسائل‌ كشور از جمله‌ اوضاع‌ فرهنگي‌ و مشكلات‌ معيشتي‌ مردم‌ بيان‌ و نگراني‌هايي‌ مطرح‌ كردند كه‌ در كنار آنها برخي‌ راه‌ حل‌ها نيز ارائه‌ گرديد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /