پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه‌ نماز جمعه ‌سومين‌ هفته از ماه‌ مبارك‌ رمضان‌

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، امروز در جمع‌ صدها هزار نفر از مؤمنان‌ روزه‌دار كه‌ براي‌ اقامه‌ نماز جمعه‌ در دانشگاه‌ تهران‌ و خيابانهاي‌ اطراف‌ گرد آمده‌ بودند، به‌ تشريح‌ روشهاي‌ دشمن‌ براي‌ مقابله‌ پنهان‌ و آشكار با ملت‌ ايران‌ پرداختند و ضمن‌ توصيه‌ به‌ آحاد مردم‌ و مسؤولان‌ براي‌ هوشياري‌ كامل‌، افزودند: آنچه‌ از شناخت‌ دشمن‌ نيز مهمتر است‌ شناخت‌ روشها و شيوه‌هايي‌ است‌ كه‌ دشمن‌ براي‌ تحقق‌ اهداف‌ خود بكار مي‌گيرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز در تبيين‌ علل‌ كينه‌ عميق‌ امريكا از اسلام‌ و مسلمانان‌، به‌ تلاشهاي‌ مراكز استكباري‌ براي‌ تسلط بر منابع‌ مادي‌ جهان‌ اسلام‌ و كنترل‌ اين‌ مناطق‌ مهم‌ سوق‌الجيشي‌ اشاره‌ كردند و افزودند: دولتمردان‌ امريكايي‌، بخوبي‌ مي‌دانند كه‌ اسلام‌ و بيداري‌ اسلامي‌، مهمترين‌ عامل‌ ناكام‌ ماندن‌ تلاشهاي‌ سلطه‌گرانه‌ آنهاست‌ بهمين‌ علت‌ از اسلام‌ و مسلمانان‌ كينه‌اي‌ عميق‌ دارند و درصددند بهر شكل‌ ممكن‌، كنترل‌ مناطق‌ اسلامي‌ جهان‌ را در دست‌ بگيرند.
ايشان‌ سرنگوني‌ رژيم‌ وابسته‌ ستم‌شاهي‌ و پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ايران‌ را بزرگترين‌ ضربه‌ ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ به‌ امريكا برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: امريكاييها به‌ همين‌ علت‌، بزرگترين‌ كينه‌ را از ملت‌ ايران‌ و نظام‌ اسلامي‌ در دل‌ گرفته‌اند و در 24 سال‌ گذشته‌، از هيچ‌ تلاشي‌ براي‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ ملت‌ ايران‌ و جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ دريغ‌ نكرده‌اند.
ايشان‌ غرور و سرمستي‌ دولتمردان‌ آمريكا را موجب‌ اشتباهات‌ بزرگ‌ و در نهايت‌ به‌ زانو درآمدن‌ آمريكا ارزيابي‌ كردند و خاطرنشان‌ كردند: نفرت‌ روزافزون‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ از آمريكا نشان‌ دهنده‌ آن‌ است‌ كه‌ برغم‌ تمام‌ فعاليتهاي‌ مراكز استكباري‌ روح‌ بيداري‌ اسلامي‌، از ايران‌ به‌ جهان‌ اسلام‌ گسترش‌ يافته‌ است‌ و اين‌ كار بسيار عظيمي‌ است‌ كه‌ به‌ بركت‌ انقلاب‌ و پايداري‌ ملت‌ ايران‌ انجام‌ شده‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ بي‌نتيجه‌ بودن‌ روشهايي‌ نظير حمله‌ نظامي‌ و ياكودتا براي‌ مقابله‌ با ملت‌ ايران‌ تأكيد كردند: دشمن‌ با عبرت‌ گرفتن‌ از ناكاميهاي‌ گذشته‌، درصدد برآمده‌ با نفوذ در درون‌ ملت‌، افكار مخالف‌ با اسلام‌ و انقلاب‌ را ترويج‌ كند و دلهاي‌ مردم‌ را نسبت‌ به‌ آرمانهاي‌ انقلاب‌ دچار ترديد و تزلزل‌ سازد و به‌ تعبير امريكايي‌ها، طرح‌ فروپاشي‌ نظام‌ اسلامي‌ را به‌ اجرا درآورد.
ايشان‌ با توصيه‌ به‌ ملت‌ و همه‌ مسؤولان‌ براي‌ شناخت‌ دقيق‌ روشهاي‌ موذيانه‌ دشمن‌ تأكيد كردند: دشمن‌ امروز درصدد ايجاد اختلاف‌ و كينه‌ در ميان‌ مردم‌، منحرف‌ كردن‌ شعارهاي‌ اصلي‌ ملت‌ و طرح‌ شعارهاي‌ مورد نظر خويش‌ است‌ و در اين‌ راه‌ از بلندگوهايي‌ كه‌ در داخل‌ دارد استفاده‌ مي‌كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ با اشاره‌ به‌ اينكه‌ ملت‌ ايران‌ با هداء صدها هزار شهيد و ايثار و فداكاري‌ بي‌پايان‌، بدنبال‌ دمكراسي‌ غربي‌ نبوده‌ است‌ تأكيد كردند: ملت‌ نمونه‌ و بزرگوار ايران‌ رشد و رفاه‌ را در سايه‌ اسلام‌ مي‌خواهد و همچون‌ گذشته‌ بدنبال‌ عدالت‌، معنويت‌، آزادي‌ حقيقي‌ و استقلال‌ كشور است‌.
ايشان‌، قانون‌ اساسي‌ را منشور رسمي‌ انقلاب‌ و وصيتنامه‌هاي‌ امام‌ و شهدا را منشور معنوي‌ انقلاب‌ خواندند و تأكيد كردند: ملت‌ ايران‌ بدنبال‌ اجراي‌ اين‌ دو منشور است‌ كه‌ مايه‌هاي‌ سعادت‌ ملت‌ و كشور به‌ شمار مي‌روند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ برخي‌ حوادث‌ دو، سه‌ سال‌ اخير افزودند: برغم‌ اينكه‌ ملت‌ ايران‌ با وفاداري‌ كامل‌ و با اخلاص‌ و ايمان‌ و غيرتمندي‌ راه‌ انقلاب‌ را دنبال‌ كرده‌ و مسؤولان‌ هم‌ برغم‌ برخي‌ نقص‌ها و خطاها، در مجموع‌ در جهت‌ همين‌ آرمانها حركت‌ كرده‌اند، دشمن‌ به‌ برخي‌ بخشهاي‌ كشور از جمله‌ جوانان‌ اميد بسته‌ است‌ كه‌ نسل‌ جوان‌ يعني‌ اميد انقلاب‌ و نظام‌، بايد در اين‌ مورد كاملا هوشيار باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ وقايع‌ سه‌ سال‌ پيش‌ كه‌ با حضور جمعي‌ از انسانهاي‌ مفسد و تحريك‌ احساسات‌ جمعي‌ ديگر، اتفاق‌ افتاد افزودند: آنروز دشمن‌ به‌ آن‌ جنجال‌ اميد فراوان‌ بسته‌ بود ملت‌ ما با متانت‌ و اقتدار به‌ ميدان‌ آمد و غائله‌ را ختم‌ كرد.
ايشان‌ افزودند دشمن‌ هم‌ اكنون‌ نيز گاه‌ با پيدا كردن‌ بهانه‌ و گاه‌ بدون‌ بهانه‌ درصدد تحريك‌ و ايجاد آشوب‌ است‌. البته‌ نبايد بهانه‌اي‌ به‌ دست‌ دشمن‌ داد اما همه‌ بدانند كسانيكه‌ نظام‌ اسلامي‌ را به‌ استبداد و ضديت‌ با آزادي‌ متهم‌ مي‌كنند يا عامل‌ دشمنند و يا فريب‌خورده‌ او.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ حركتي‌ كه‌ از چندي‌ قبل‌ براي‌ رونق‌ يافتن‌ علم‌ و تحقيق‌ در كشور نضج‌ گرفته‌ است‌ افزودند: هرگاه‌ حركت‌ سازنده‌اي‌ در كشور آغاز مي‌شود دشمن‌ براي‌ مقابله‌ با آن‌ تحركاتي‌ مي‌كند و اين‌ بار نيز با پيدا كردن‌ بهانه‌اي‌ تلاش‌ كرد روال‌ اصلي‌ فعاليت‌ دانشگاه‌ها را دچار وقفه‌ كند اما كسانيكه‌ به‌ اينگونه‌ حركات‌ اميد بسته‌اند بدانند كه‌ در صورت‌ نياز موج‌ اراده‌ و عزم‌ و اقتدار مردم‌، اينگونه‌ مسائل‌ را براحتي‌ در خود حل‌ خواهد كرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تصريح‌ كردند: ملت‌ ايران‌ امروز به‌ وحدت‌ كلمه‌ ـ كار و تلاش‌ پيگير، و مبارزه‌ بي‌وقفه‌ با فساد و تبعيض‌ و بي‌عدالتي‌ نياز دارد و فضاي‌ تشنج‌ به‌ ضرر ملت‌ است‌ و همه‌ مسؤولان‌ دولتي‌ و قضايي‌ و ديگر مسؤولان‌ بايد به‌ وظايف‌ خود كاملا عمل‌ كنند.
ايشان‌ در بخش‌ ديگري‌ از خطبه‌ها به‌ مسئله‌ فلسطين‌ و خشونت‌ بي‌سابقه‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ اشاره‌ كردند و افزودند اسرائيل‌، به‌ بركت‌ ادامه‌ انتفاضه‌ در بن‌بست‌ كامل‌ قرار گرفته‌ و امريكا، در حمايت‌ از اين‌ رژيم‌ اشتباهات‌ جبران‌ناپذيري‌ مرتكب‌ مي‌شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تجليل‌ از پايداري‌ و ايستادگي‌ ملت‌ مسلمان‌ و مؤمن‌ فلسطين‌، حمايت‌ از ملت‌ فلسطين‌ را وظيفه‌اي‌ همگاني‌ خواندند و افزودند: انشاءالله‌ در جمعه‌ آينده‌ كه‌ روز قدس‌ است‌، ملت‌ ايران‌ با حضور دشمن‌شكن‌ و پرشكوه‌ خود، حمايت‌ هميشگي‌ از ملت‌ مظلوم‌ فلسطين‌ را فرياد خواهد كرد. ايشان‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ در پيش‌ بودن‌ هفته‌ بسيج‌، تجليل‌ از بسيج‌ را وظيفه‌اي‌ مهم‌ خواندند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ از ماه‌ رمضان‌ بعنوان‌ ماه‌ ذخيره‌سازي‌ تقوا ياد و همه‌ مردم‌ را به‌ بهره‌گيري‌ از بركات‌ معنوي‌ اين‌ ماه‌ و رعايت‌ تقوا در رفتار و گفتار و حتي‌ پندارهاي‌ ذهني‌ توصيه‌ كردند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ وصاياي‌ حضرت‌ اميرالمؤمنين‌ علي‌ (ع‌) در آخرين‌ ساعات‌ عمر شريفشان‌، رعايت‌ نظم‌ و اصلاح‌ ذات‌البين‌ به‌ معناي‌ نزديك‌ كردن‌ ذهنها و دلها را از جمله‌ نكات‌ بسيار مهم‌ اين‌ وصايا برشمردند و افزودند: نظم‌ هم‌ بايد در زندگي‌ فردي‌ و خانوادگي‌ و هم‌ در جامعه‌ از جمله‌ رعايت‌ قوانين‌ و مقررات‌ و مسائل‌ مالي‌ و تجاري‌ مورد توجه‌ قرار گيرد و آن‌ نظمي‌ مطلوب‌ است‌ كه‌ همراه‌ با تقوا باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ هماهنگي‌ ميان‌ افكار، عقايد و شعارها با كاركرد و عمل‌ افراد در جامعه‌ را يكي‌ از مصاديق‌ مهم‌ نظم‌ دانستند و خاطرنشان‌ كردند: اگر در جامعه‌اي‌ رفتارها و عملكردها براساس‌ مباني‌ فكري‌ و عقيدتي‌ جامعه‌ شكل‌ نگيرد، موجب‌ ايجاد نفاق‌ عمومي‌ در جامعه‌ خواهد شد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، مطرح‌ كردن‌ نام‌ اسلام‌، حقوق‌ بشر، آزاديخواهي‌ و قانون‌، وعمل‌ نكردن‌ و پايبند نبودن‌ به‌ اين‌ مباني‌ را از مصداقهاي‌ بارز اينگونه‌ بي‌نظمي‌ در جامعه‌ برشمردند و تأكيد كردند: همه‌ مردم‌ بويژه‌ مسؤولان‌ بايد خود را ملزم‌ به‌ رعايت‌ اين‌ نظم‌ بنمايند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، اصلاح‌ ذات‌البين‌ را فراتر از ائتلاف‌ و اتحاد ظاهري‌ دانستند و با تأكيد بر اينكه‌ ذهنها ودلها بايد به‌ يكديگر نزديك‌ و خوشبين‌ باشد، افزودند: دشمن‌ همواره‌ از اول‌ پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بدنبال‌ ايجاد بدبيني‌ ميان‌ گروههاي‌ مختلف‌ سياسي‌ و مذهبي‌ در جامعه‌ بوده‌ است‌ و امروز نيز اين‌ سياست‌ بشدت‌ دنبال‌ مي‌شود.
ايشان‌ با تأكيد بر اينكه‌ ايجاد هرگونه‌ شكاف‌ در بدنه‌ يكپارچه‌ مردم‌، موجب‌ نفوذ دشمن‌ خواهد شد، خاطرنشان‌ كردند: دشمن‌ سعي‌ خود را بر ايجاد اختلاف‌ و دو دستگي‌ ميان‌ مسؤولان‌ و خدمتگزاران‌ نظام‌ متمركز كرده‌ است‌ و با عناوين‌ مختلف‌ همچون‌ اصلاح‌ طلب‌ و محافظه‌كار تلاش‌ دارد در يكپارچگي‌ مسؤولان‌ خدشه‌ ايجاد كند و متأسفانه‌ عده‌اي‌ ساده‌لوح‌ هم‌ در داخل‌ حرف‌ دشمن‌ را تكرار مي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ طرح‌ عناوين‌ مختلف‌ از جانب‌ دشمن‌ را دام‌ دشمن‌ دانستند و تأكيد كردند: همه‌ مسؤولان‌ بايد در مقابل‌ دام‌ دشمن‌ هوشيار باشند و دلها را با يكديگر صاف‌ نمايند و اختلاف‌ سليقه‌ها را دشمني‌ تلقي‌ ننمايند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌، ملت‌ ايران‌ را ملتي‌ علوي‌ و مريد حضرت‌ علي‌ (ع‌) توصيف‌ كردند و با اشاره‌ به‌ مجاهدت‌ حضرت‌ اميرالمؤمنين‌ (ع‌) در طول‌ زندگي‌ و حكومت‌ خود براي‌ اقامه‌ عدل‌ در جامعه‌ خاطرنشان‌ كردند: حضرت‌ علي‌ (ع‌) در نهايت‌ بدليل‌ پايبندي‌ به‌ عدالت‌ مورد تهديد قرار گرفتند و جان‌ شريف‌ خود را در اين‌ راه‌ فدا كردند و در محراب‌ عبادت‌ به‌ شهادت‌ رسيدند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ دوشنبه‌ روز ضربت‌ خوردن‌ اميرمؤمنان‌ و شب‌ دوشنبه‌ آغاز ليالي‌ قدر، مردم‌ را به‌ بهره‌برداري‌ هرچه‌ بيشتر از اين‌ ايام‌ فراخواندند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /