پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (آذر ماه)

 
شک در انجام سجده
سؤال1: اگر نمازگزار، قبل از برخاستن برای رکعت دوم و چهارم یا در حال برخاستن (پیش از ایستادن کامل) یا قبل از شروع تشهد در رکعت دوم یا رکعت آخر، شک کند یک سجده به جا آورده یا دو سجده، چه وظیفه ای دارد؟
جواب: باید یک سجده دیگر به جا آورد.
 
شک در افعال یا رکعات نماز مستحبی
سؤال2: در صورت شک در افعال یا رکعات نماز نافله، وظیفه مکلف چیست؟
جواب: اگر در افعالِ (رکنی یا غیر رکنی) نماز مستحبی شک کند چنانکه محل آن نگذشته باشد، باید آن را به جا آورد و اگر محل آن گذشته باشد، به شک خود اعتنا نکند.
اما اگر در شمارۀ رکعتِ نماز مستحبی شک کند، اختیار دارد که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد؛ مگر آنکه طرف بیشتر موجب بطلان نماز شود که در این صورت بنا را بر کمتر بگذارد؛ (مانند اینکه شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر دو بگذارد و اگر شک بین یک و دو باشد به هر طرف شک عمل کند، نماز صحیح است).
 
نام گذاری فرزند
سؤال3: بهترین اسم برای نام گذاری فرزند پسرم که قرار است به دنیا بیاید، چیست؟
جواب: بهترین نام ها آنهایی است که دربردارنده معنای عبودیت خدای متعال باشند مانند عبدالله، عبدالرحمن، عبدالرحیم و مانند اینها و نیز نام های پیامبران و امامان (علیهم السلام) که افضل آن ها نام «محمّد» است، بلکه برای کسی که چهار فرزند دارد، ترک اسم «محمّد» مکروه است .
 
عنوان: تربیت دینی فرزندان
سؤال4: آیا تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان، واجب شرعی است؟
جواب: رسیدگی به امور تربیتی کودک و حفظ او از مفاسد عقیدتی و اخلاقی و از کارهایی که برای او یا دیگران مفسده یا ضرر قابل توجه دارد، شرعا وظیفه ولیّ کودک است و مادر نیز اگر حضانت کودک را به عهده بگیرد در این مورد مسئولیت شرعی دارد. در صورتی که پدر یا مادر در انجام وظایف شرعی خود نسبت به تربیت کودک کوتاهی کنند گنهکارند.
 
وجوب حلالیت طلبیدن برای غیبت و تهمت
سؤال5: اگر کسی غیبت کرده یا به دیگری تهمت زده باشد، چگونه از گناه خود توبه کند؟ آیا باید رضایت او را جلب کند؟
جواب: باید با پشیمانی از گناه بزرگی که مرتکب شده است از خداوند، آمرزش بخواهد و تهمت را تکذیب کند و از کسی که غیبت او را کرده یا به او تهمت زده است، حلالیت بطلبد و اگر ممکن نیست یا مفسده دارد، برای او استغفار کند.
 
شیوه وضو گرفتن با وجود زخم در اعضای وضو
سؤال5: اگر در اعضای وضو زخم یا شکستگی است و روی آن باز است، چگونه باید وضو گرفت؟
جواب: در صورتی که زخم، نجس باشد باید آن را قبل از وضو آب بکشد و اگر آب برای آن ضرر نداشته باشد هنگام وضو به طور معمول بشوید اما اگر شستن برای آن مضر است، هنگام وضو باید اطراف آن را بشوید و احتیاط آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روی آن بکشد و چنانچه روی آن نجس است پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه دست تر بکشد. البته اگر محل مسح زخم است و نمی‌تواند روی آن دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند؛ ولی اگر بتواند پارچه ای روی زخم قرار دهد و روی آن دست بکشد، احتیاط آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد.
 
وضو و غسل جبیرۀ احتیاطی
سؤال6: با رنگ و چسب کار می کنم و کار کردن با دستکش هم ممکن نیست؛ همیشه برای وضو و غسل تا آنجایی که بتوانم، مانع را برطرف می کنم ولی گاهی بعد از نماز، وضو و یا غسل، مانعی می بینم که موقع برطرف کردن متوجه نشده بودم آیا می توانم برای وضو وغسل، نیت ما فی الذمه کنم که اگر مانعی بود و من نتوانستم متوجه بشوم، وضو یا غسل جبیره ای به حساب آید؟
جواب: اگر از مواردی باشد که وضوی جبیره مجاز است، می توانید هنگام شستن عضو، جاهایی را که احتمال می دهید مانع وجود دارد، علاوه بر شستن، به نیت وضو دست تر هم بکشید.
 
حکم مصرف مربای انگور
سؤال7: استفاده از مربای انگور (نه شیره آن)، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
جواب: اگر انگور هنگام تهیه مربا جوشانده شود، حرام می گردد و مصرف آن جایز نیست مگر آنکه با ادامه جوشاندن، دو سوم حجم آب آن کم شود، در این صورت مصرف آن اشکال ندارد.
 
خمس ارث
سؤال8: پدر فوت کردند و نمی دانم که ایشان سال خمسی داشته اند یا نه؛ آیا ارثی که از مرحوم پدر به ما رسیده، مشمول خمس می شود؟
جواب: اگر نمی دانید که ایشان خمس بدهکار است یا اموالش متعلق خمس است، نسبت به خمس تکلیفی ندارید وگرنه باید بدهی خمسی او را مانند بقیه بدهی های پدر، از اصل مال او پرداخت کرده و سپس باقیمانده اموال را بین ورثه تقسیم کنید.
 
تغییر سال خمسی
سؤال9: در صورتی که پس از پایان سال خمسی، اولین درآمد سال جدید با فاصله زمانی واقع شود آیا می توان مبدأ سال خمسی جدید را، تاریخ حصول اولین درآمد قرار داد؟
جواب: مانعی ندارد.
 
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /