پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هویت مجلس هفتم را پایبندی به اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب دانستند و با اشاره به جهت گیری و عملکرد مجلس براساس این هویت تأکید کردند: اهتمام نمایندگان مجلس هفتم به طبقات ضعیف و تلاش برای حل مشکلات مردم، مواضع اصولی، منطقی و صریح ضداستکباری در مسائل جهانی به ویژه موضوع هسته ای، و هماهنگی با دولت اصولگرا از جمله نقاط بارز و برجسته این دوره از مجلس است که این مسیر باید در یک سال آینده نیز با در نظر گرفتن مصالح کشور، با قوت و قدرت ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از زحمات رئیس و نمایندگان مجلس هفتم، عملکرد سه ساله این دوره از مجلس را خوب ارزیابی کردند و با اشاره به شرایط شکل گیری این مجلس، افزودند: مجلس هفتم در شرایطی شکل گرفت که برخی افراد غافل، مسائل تنش زا و مخالف مبانی و اصول نظام اسلامی را مطرح می کردند اما در چنین فضای نامناسبی، مردم در جهت مخالف کسانی که درصدد از بین بردن اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب بودند، این مجلس را برگزیدند که نشان دهنده عشق و علاقه قلبی مردم به اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب است.
ایشان رأی مردم را به مجلس هفتم در این فضا، پدیده و مقطعی بسیار حساس در تاریخ کشور ارزیابی و خاطرنشان کردند: مجلس هفتم براساس چنین هویتی شکل گرفت و این هویت موجب امتیازات و ویژگیهای مهمی در عملکرد سه ساله این مجلس شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، اهتمام به طبقات ضعیف و دور مانده از بسیاری از امتیازات را یکی از ویژگیهای مجلس هفتم برشمردند و افزودند: پاسخ مناسب این دوره از مجلس برای اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل 44 و تشکیل کمیسیون ویژه از دیگر نقاط اساسی مجلس است که باید با حمایت جدی از این کمیسیون، قانونی محکم، قوی و ماندگار درخصوص اجرای اصل 44 به تصویب برسد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مواضع محکم و اصولی مجلس هفتم در مسائل جهانی و در مواجهه با استکبار، از نقاط قوت بسیار بارز مجلس است، خاطرنشان کردند: منطق نظام اسلامی در مقابل سیاستهای زورگویانه و سلطه گرانه امریکا، منطقی مستدل و مورد قبول مسلمانان جهان و همه ملتهای آزاده است زیرا ملت ایران نمی خواهد یک قدرت متجاوز، مدعی و طلبکار به منابع او دست اندازی و برای کشور تعیین تکلیف کند.
ایشان افزودند: مجلس هفتم در موضع رفیع و والای مجلس قانونگذاری، در مسائل مختلف سخن ملت ایران را با صراحت و با منطق بیان کرد که این بسیار ارزشمند است.
حضرت آیت الله خامنه ای پرهیز مجلس هفتم را از مسائل تشنج زا و اختلاف افکن، از دیگر امتیازات این مجلس بیان و تأکید کردند: موضع مجلس در موضوع هسته ای و الزام دولت به ایستادگی که دولت نیز خواستار آن و پیشرو در آن بود، تصمیمی براساس مصلحت آینده کشور و از نقاط برجسته مجلس هفتم است.
ایشان هماهنگی دولت و مجلس را از برکات این دوره برشمردند و تصریح کردند: باید با دولت همراهی کرد و نباید دولت اصولگرای معتقد به مبانی انقلاب و به شدت در حال تحرک و خدمت به مردم، تضعیف شود.
حضرت آیت الله خامنه ای همراهی با دولت را نگاه مصلحت اندیشانه اساسی دانستند و خاطرنشان کردند: این به معنای انتقاد نکردن نیست، ولی انتقاد هم باید دلسوزانه باشد به گونه ای که در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت بیان شود تا شائبه مسائل شخصی و جناحی پیش نیاید.
ایشان با اشاره به اینکه هماهنگی دولت و مجلس، مخالفان و دشمنانی دارد افزودند: این افراد می گویند که مجلس و دولت را یکدست کرده اند در حالی که مجلس با انتخاب مردم تشکیل شده است و رئیس جمهور را هم مردم انتخاب کرده اند ضمن آنکه یکدستی دولت و مجلس عیب نیست بلکه حُسن است زیرا این دو قوه می توانند با همکاری یکدیگر، اهداف مشترک را پیگیری کنند.
رهبر انقلاب اسلامی سال آخر مجلس را سال امتحان الهی خواندند و تأکید کردند: باید در این یک سال، به اولویتها و نیازهای اساسی و فوری کشور به دور از نگاه جناحی، قومی و منطقه ای توجه شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه نمایندگان باید در اظهارات خود دقت لازم راداشته باشند تا پیام غلط به دشمن داده نشود، در نظر گرفتن برخی ملاحظات را در بررسی مسائل، ضروری خواندند و افزودند: نباید در پی مسائلی رفت که مخالفت آن با قانون اساسی از ابتدا مشخص است زیرا این گونه مسائل موجب تضییع وقت مجلس می شود همچنین وقت مجلس نباید صرف برخی جزئیات مسائل اجرایی شود.
ایشان بررسی عملکرد شخصی و جمعی را از دستورهای اکید اسلام دانستند و افزودند: محاسبه و بررسی عملکرد موجب اصلاح ضعف ها می شود ضمن آنکه نقاط قوت نیز مایه دلگرمی و ادامه مسیر خواهد شد.

در ابتدای این دیدار آقای حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در گزارشی از عملکرد سه ساله مجلس هفتم، پرتحرکی به دور از غوغاسالاری، دفاع از عزت و استقلال کشور و ملت، پاسداری از ارزشهای انقلاب و اصول نظام، و تأکید بر مبارزه با مفاسد اقتصادی را از ویژگیهای مجلس برشمرد و گفت: نمایندگان مجلس هفتم همواره دغدغه پیگیری نیازها و مشکلات اصلی مردم را داشته اند و در همه طرحها و لوایح، این مسئله از جهت گیریهای اصلی بوده است.
وی با اشاره به نقش مرکز پژوهشهای مجلس در نگاه کارشناسانه و دقیق نمایندگان به طرحها و لوایح، درخصوص اهتمام مجلس هفتم به اجرای سیاستهای کلی اصل 44 افزود: با تشکیل کمیسیون ویژه اصل 44 تلاش شده است تا در جهت اجرای این اصل به صورت کارشناسی و همه جانبه کمک شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر همدلی مجلس و دولت، به وظایف نظارتی مجلس از طریق سازوکارهای قانونی و دیوان محاسبات اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس هفتم در مسائل بین المللی نیز حضوری قوی و جدی داشته است که برگزاری همایش جهانی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین و قدس شریف و همچنین تبدیل انجمن مجالس آسیایی برای صلح به مجمع مجالس آسیا و تشکیل آن در تهران از جمله اقدامات نمایندگان مردم در بُعد بین المللی است.
آقای حداد عادل، نظارت بر سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را از دیگر اقدامات مجلس هفتم بیان کرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /