پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای:

شیعه، ضمن حفظ عقاید درخشان و مستدل خود، اجازه نخواهد داد اعتقاد به غدیر، مایه تفرقه شود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف ملت، اهمیت مسئله حکومت در اسلام و تبیین الگوی حکومت اسلامی را پیام و درس بزرگ غدیر خواندند و افزودند: «شیعه» ضمن حفظ عقاید درخشان و مستدل خود درباره واقعه غدیر، اجازه نخواهد داد این اعتقاد در جهان اسلام مایه اختلاف و تفرقه شود. 

حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک عید سعید غدیر به ملت مؤمن ایران و همه ملتهای مسلمان، درک پیام غدیر را موجب حرکت امت اسلامی در راه صحیح دانستند و افزودند: مسئله بسیار مهم اعلام جانشینی امیرمؤمنان (ع) از جانب پیامبر اکرم (ص)، آن هم در اواخر عمر پربرکت نبی اسلام، در حقیقت نشان دهنده اهمیت مسئله حکومت و وحدت دین و سیاست در اسلام است و این درس بزرگ، نیاز امروز همه امت اسلامی است.

ایشان تبیین الگوی حکومت اسلامی را درس دیگر واقعه عظیم غدیر برشمردند و افزودند: معرفی شخصیتی همچون حضرت علی ابن ابیطالب (ع) به جانشینی پیامبر مکرم اسلام (ص) نشان می دهد که غدیر فقط یک خاطره تاریخی مسلمانان نیست بلکه بیان کننده معیارهای لازم برای اداره جوامع اسلامی و همه جوامع انسانی است.

رهبر انقلاب اسلامی، دلبستگی به رضای الهی، مجاهدت دشوار و بی وقفه در راه خدا، - جانفشانی در راه حق و حقیقت، صبر و استقامت پولادین در مقابل دشمنان خدا، بی اعتنایی به زخارف دنیوی، و «تواضع و خاکساری در مقابل انسانهای ضعیف و مظلوم» را از جمله خصوصیات امیرمؤمنان (ع) دانستند و افزودند: واقعه غدیر به امت اسلامی می آموزد که مدیریت جوامع اسلامی باید در دست کسانی باشد که امیرمومنان را معیار و شاخص می دانند و در راه نزدیک شدن به این قله عظیم، تلاش می کنند و این مهم، از جمله پیامهای نو و پرطراوت اسلام و جمهوری اسلامی به بشر امروز است.

ایشان علی ابن ابیطالب (ع) را شاگرد برجسته پیامبر اعظم (ص) در صبر و مجاهدت و دیگر عرصه ها خواندند و افزودند: فقر بزرگ جامعه بشری امروز، فقدان سیاستمدارانی است که اسلام در غدیرخم، نمونه عالی آن را به تاریخ نشان داده است.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به فهم متفاوت شیعه و سنی درباره واقعه غدیرخم افزودند: با وجود این، شیعه و سنی در اصل وقوع حادثه غدیر و عظمت شخصیت امیرمؤمنان، هم نظرند و آحاد امت اسلامی، حضرت علی ابن ابیطالب (ع) را، نقطه عالی و قله دست نیافتنی علم و تقوا و شجاعت می دانند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم هوشیاری کامل شیعه و سنی در مقابله با توطئه های تفرقه انگیز افزودند: اعتقاد عمیق به امامت امیرمؤمنان (ع) بعد از نبی مکرم اسلام(ص)، پایه اصلی عقیده شیعی است و شیعیان، این اعتقاد و دیگر معارف و علوم درخشان خود را با وجود همه ظلم ها و دشمنی ها حفظ کرده و خواهند کرد اما به هیچ وجه اجازه نمی دهند که این اعتقاد، در جهان اسلام مایه اختلاف و دعوا قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش مستمر امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی برای جلوگیری از بروز اختلاف در میان مسلمانان افزودند: مستکبران جهان که از وحدت نظر و توجه دلهای ملتهای مسلمان اعم از شیعه و سنی به انقلاب اسلامی، ضربه خورده اند دامن زدن به تعصبات مذهبی را، بهترین روش برای ایجاد اختلاف و جداکردن دلهای مسلمانان از جمهوری اسلامی می دانند که باید در مقابل این توطئه خطرناک، کاملاً هوشیار و مراقب بود.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به هزینه کردن دشمنان امت اسلامی برای ایجاد تفرقه خاطرنشان کردند: ما از گذشته تا حال اطلاع داریم که پول برخی کتابهای سراسر دشنام و تهمت را که علیه شیعیان و اهل تسنن چاپ می شود یک مرکز وابسته به استکبار می دهد و آیا این واقعیت خطرناک، هشدار دهنده و بیدار کننده نیست؟

رهبر انقلاب اسلامی، چاپ کتابهای حاوی تهمت و بدگویی را در دنیای تشیع و تسنن، کمک به تحقق اهداف امریکا و صهیونیزم دانستند و تأکید کردند: همه بدانند که اینگونه کتابها، هیچ شیعه ای را سنی نمی کند و دل هیچ یک از اهل تسنن را جذب عقاید شیعه نخواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تمسک و استمداد از ولایت امیرمؤمنان تأکید کردند: انتشار کتابهای حاوی استدلالهای مستحکم و منطقی، همچنانکه علمای شیعه در طول تاریخ انجام داده اند و انجام خواهند داد هیچ مانعی ندارد اما اگر کسی تصور می کند که با بدگویی و تهمت به اهل تسنن می تواند از شیعه دفاع کند بداند که جز برانگیختن آتش دشمنی هیچ نتیجه ای نخواهد گرفت و این کار در واقع دفاع از ولایت نیست بلکه دفاع از امریکا و صهیونیست هاست.

ایشان همچنین با اشاره به تلاش بیگانگان برای وادار کردن سران برخی دولتهای عربی به مقابله با حقوق هسته ای و دیگر خواستهای ملت ایران افزودند: این، حداکثر کاری است که دشمن می تواند بکند ضمن اینکه آن دولتها هم ملاحظه کاریهای خود را دارند و آماده نیستند در مسئله مقابله با ایران، خود را یکجا در اختیار امریکا و صهیونیستها قرار دهند.

ایشان در پایان سخنانشان تأکید کردند: بهرحال استکبار هر توطئه ای انجام دهد اگر ملت ایران و دیگر ملتهای مسلمان، هوشیار و بیدار باشند نخواهد توانست اهداف خصمانه خود را در تضعیف امت اسلامی محقق سازد.

در آغاز این دیدار یکی از مداحان اهل بیت، در وصف امیر مؤمنان و واقعه مبارک غدیر به مدیحه سرایی پرداخت.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /