پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

خواص مراقب باشند با اقدامات و اظهارات خود، تکمیل کننده اهداف معارضان نباشند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در سخنان مهمی ضمن برشمردن نقاط قوت و امیدآفرین نظام اسلامی و جایگاه مستحکم آن، به برنامه ریزی پیچیده و گسترده دشمن در شرایط کنونی اشاره کردند و با تبیین ابعاد گوناگون و خطوط اصلی طراحی مخالفان نظام جمهوری اسلامی در جنگ نرم، لزوم هوشیاری، بصیرت، و شجاعتِ خواص و نخبگان و حفظ وحدت را مورد تأکید قرار دادند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تغییر طراحی های مخالفان نظام به موازات استحکام و عمق بیشتر ریشه های نظام اسلامی افزودند: نظام اسلامی تجربه سی ساله مقابله با چالش های مختلف را دارد اما با توجه به پیشرفتهای نظام و پیچیده تر شدن دستاوردهای آن، توطئه ها و طراحی های مخالفان نیز پیچیده تر شده است که باید ابعاد و جوانب مختلف آن شناخته شود تا بتوان بر آنها غلبه کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای احتمال جنگ نظامی را در شرایط کنونی بسیار ضعیف ارزیابی و خاطرنشان کردند: در مقطع فعلی دشمن با یک جنگ روانی که جنگ نرم نامیده می شود به مقابله با نظام اسلامی آمده و در این جنگ هدف اصلی دشمن تبدیل نقاط قوت و فرصت های نظام به نقاط ضعف و تهدیدها است.
ایشان تأکید کردند: مخالفان نظام در جنگ نرم با استفاده از ابزارهای فراوان تبلیغاتی و ارتباطاتی، ایمانها، معرفت ها، عزم ها، و پایه ها و ارکان یک نظام و کشور را مورد تهاجم قرار می دهد که مقابله با آن نیازمند حضور هوشیارانه، آگاهانه، و همراه با تدبیر در وسط میدان است که البته چنین حضوری، کمک الهی را نیز درپی خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین خطوط اصلی طراحی دشمن در جنگ نرم با نظام اسلامی پرداختند و افزودند: مخدوش کردن نشانه های امید و تبدیل آنها به نشانه های یأس و تردید، و القای بن بست و سیاه نمایی، و در نهایت گرفتن پویایی جامعه یکی از خطوط مخالفان است.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح این موضوع خاطرنشان کردند: حضور 85 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری و اعلام چنین پایبندی و دلبستگی به نظام اسلامی بعد از گذشت سی سال، و همچنین انتخاب رئیس جمهور با رأی بالا و بی سابقه، یک نقطه قوت بسیار مهم بشمار می آید که مخالفان نظام تلاش دارند این امتیاز را به نقطه تردید و یأس تبدیل کند.
ایشان زمینه های امید در کشور را فراوان دانستند و افزودند: زیرساختهای مستحکم و آمادگی کشور برای یک حرکت جهش وار، پیشرفتهای چشمگیر علمی، تجربه سی ساله نظام، نسل جوان پرانرژی، تحصیل کرده و دارای اعتماد به نفس، و سند چشم اندازی که حرکت پیشرفت کشور را تا سال 1404 مشخص کرده، همه قله های برجسته ای هستند که معارضان جمهوری اسلامی می خواهند با القای سیاه نمایی و بن بست، آنها را به نقاط ضعف و یأس تبدیل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، تلاش برای ایجاد تفرقه در سطوح مختلف را یکی دیگر از خطوط اصلی دشمن در جنگ نرم برشمردند و تأکید کردند: امروز نشانه های وحدت عمومی و همدلی مردم قابل مشاهده است که مناظر بی نظیر آن، حضور مردم در نمازهای جمعه ماه مبارک رمضان، حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس، و حضور با عظمت در نماز عید فطر در سراسر کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: همه باید در مقابل این وحدت سرتعظیم فرود آورند و در جهت تحکیم آن تلاش کنند.
ایشان، اظهارات و اقدامات تفرقه افکنانه برخی افراد را ناشی از غفلت و جهالت دانستند و افزودند: باید هرآنچه که امکان پذیر است در جهت حفظ و تقویت وحدت مذهبی، و وحدت قومی، تلاش شود.
رهبر انقلاب اسلامی از سرمایه گذاری مخالفان نظام به منظور منصرف کردن ذهن مردم و خواص از دشمنی خود، به عنوان یکی دیگر از خطوط اصلی مقابله با نظام اسلامی یاد کردند و افزودند: این موضوع به معنای نادیده گرفتن تقصیرهای شخصی و اجتماعی در نارسایی ها و مشکلات جامعه نیست اما نمی توان از طراحی ها و اقدامات واضح دشمن نیز غافل شد و آنرا نادیده گرفت.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آیا می توان خوشحالی دشمن را از برخی مسائل و حوادث بعد از انتخابات ندید و خود را به غفلت زد دولت انگلیس با کارنامه دویست ساله سر تا پا سیاه خود در قبال ایران و همچنین دولت امریکا، و برخی دولتهای دیگر از اقدامات برخی افراد تمجید می کنند و می گویند ما طرفدار ملت ایران هستیم در حالیکه مردم جزو نظام اسلامی هستند، بنابراین نباید از دشمنی مخالفان برای توطئه و ایجاد تفرقه غافل شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: همه و بخصوص خواص باید مراقب باشند تا با اقدامات و یا اظهارات خود تکمیل کننده طراحی و اهداف معارضان نظام نباشند.
حضرت آیت الله خامنه ای نخبگان، خواص و جریانات سیاسی را به تقویت بصیرت توصیه کردند و افزودند: وقتی دشمن آشکارا و بدون پرده پوشی در بلواهای بعد از انتخابات حضور داشت، چگونه می توان این حضور واضح را انکار کرد، بنابراین بصیرت بسیار مهم است زیرا وجود آن در افراد باعث تغییر خیلی از رفتارها خواهد شد.
ایشان فهم و درک درست از جمهوری اسلامی را یکی از ضروریات برای حفظ نظام برشمردند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی یک واحد دارای ابعاد است که این ابعاد و این درهم تنیدگی باید با یکدیگر مورد ملاحظه قرار گیرند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین این موضوع افزودند: جمهوری اسلامی دارای دو بعد مردمی و اسلامی است که مردمی و جمهور بودن آن نیز ناشی از اسلامی بودن نظام است، بنابراین تضعیف هریک از این دو بعد موجب تضعیف کل می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای وظیفه ولایت در جامعه اسلامی را حفظ کل این مجموعه دانستند و خاطرنشان کردند: با این دیدگاه، فرد و جامعه، شریعت و عقلانیت، معنویت و عدالت، و عاطفه و قاطعیت، همه در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و انحراف از این منظومه مستحکم، موجب انحراف از نظام اسلامی خواهد شد.
ایشان، اسلام دارای این عناصر در هم تنیده را، همان اسلام ناب مورد نظر امام خمینی (ره) دانستند و افزودند: اسلام هایی که با عناوین اسلام سلطنتی، اسلام التقاطی، و اسلام سوسیالیستی و با شکل ها و رنگ های مختلف و بدون این عناصر اصلی عرضه می شوند، اسلام امریکایی هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، شجاعت در فهم در کنار شجاعت در عمل را یکی دیگر از نیازهای کنونی جامعه بویژه خواص برشمردند و تأکید کردند: ترس از مال و جان و آبرو، ترس از جو و فضا، و انفعال در مقابل مخالفان نظام موجب اختلال در فهم صحیح انسان از موضوعات می شود بنابراین در بیان موضع حق و صحیح نباید ملاحظه تهمت ها و مسائل دیگر را کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: علت اصلی فتوحات بزرگ علمی، سیاسی و اجتماعی امام بزرگوار (ره) و جذب دلهای مردم بسوی امام، شجاعت کم نظیر ایشان بود.
ایشان با اشاره به تلاش اهل فتنه در دورانهای مختلف برای القای ترس و انفعال از آنها در میان مردم و بویژه خواص افزودند: نخبگان و خواص باید در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند و بسیار مراقب باشند زیرا برخی اوقات سکوت و کنار کشیدن آنان، کمک به فتنه است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بلواهای بعد از انتخابات، کاملاً برنامه ریزی شده بود، افزودند: این توطئه بفضل الهی شکست خورد و تیر دشمن به سمت خودش کمانه کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشت سی سال، اکنون بسیار قوی و مستحکم است و انسان دست قدرت الهی را نیز مشاهده می کند اما تفضل الهی تا زمانی است که همه خالصانه در خدمت انقلاب و اهداف آن باشیم و از هیچ تلاشی در این مسیر دریغ نکنیم.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ویژگیهای بی بدیل مجلس خبرگان، حضور چهره های برجسته روحانی و آشنا با علم دین برشمردند و تأکید کردند: دغدغه های نمایندگان این مجلس همواره دغدغه های عمومی و ملی در چارچوب انقلاب و اسلام و صحنه دفاع از اصول و ارزشها بوده و مسائل شخصی، و جناح بندیها و خط بازیهای سیاسی هیچگاه در مجلس خبرگان جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.
ایشان همچنین با تبریک و تسلیت شهادت ماموستا ملامحمد شیخ الاسلام نماینده مجلس خبرگان در استان کردستان تأکید کردند: فقدان این عالم منادی وحدت و معتقد به مبانی نظام یک خسارت بود اما کسانی که مرتکب این جنایت شدند باید بدانند این اقدام تروریستی و خشونت آمیز راه بجایی نخواهد برد و اهداف مخالفان نظام را تأمین نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سرنخ این جنایت قطعاً در بیرون مرزها و در سرویس های جاسوسی دشمنان است اما بدون شک طلاب سنی و مردم کرد راه این شهید بزرگوار را مشتاقانه تر ادامه خواهند داد.
در ابتدای این دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، ضمن تشکر صمیمانه از ایجاد فرصت دیدار نمایندگان مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری، بیانات ایشان را همواره راهگشا دانست و گفت: اجلاس اخیر مجلس خبرگان، با وجود برخی مسائل اخیر، بسیار رضایتبخش بود و بحثهای خوبی انجام شد.
پس از سخنان رئیس مجلس خبرگان، با توجه به کسالت آیت الله یزدی، آیت الله هاشمی شاهرودی گزارشی از ششمین اجلاس دوره چهارم خبرگان بیان کرد.
آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به برگزاری چهار جلسه در دو روز، به تشریح دستور کار نشست اخیر خبرگان پرداخت و گفت: اصلاح دو ماده از آیین نامه مجلس خبرگان بمنظور فعالیت بیشتر کمیسیونها، تهیه و تصویب بیانیه پایانی در ده محور، و دعوت از دبیر شورایعالی امنیت ملی، و دادستان کل کشور برای تشریح مسائل مرتبط با امنیت داخلی و بین المللی، سه دستور کار مجلس خبرگان بود.
وی همچنین با اشاره به نطق های قبل از دستور 16 نفر از نمایندگان مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: این نطق ها دارای محورهای مشترک فراوانی بود که قدردانی از حضور مردم در انتخابات اخیر و راهپیمایی روز قدس، و نماز عید فطر، تأکید بر جایگاه مهم ولایت فقیه در حفظ وحدت نظام و مردم، تأکید بر حفظ وحدت و همبستگی ملی، و طرح برخی مشکلات استانی، از جمله آنها بود.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /