پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام نوروزى مقام معظم رهبرى به مناسبت آغاز سال 1378

بسم اللَّه الرحمن الرحيم

يا مقلّب القلوب والابصار. يا مدبّر الّليل والنّهار. يا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

فرارسيدن عيد سعيد نوروز را به همه هم ميهنان عزيز و ايرانيان در داخل كشور، يا هر نقطه ديگر از جهان، همچنين به ملتهايى كه عيد نوروز را گرامى مى دارند - مخصوصاً ملتهاى فارسى زبان، مثل تاجيكستان و افغانستان - تبريك عرض مى كنم. بخصوص فرارسيدن عيد را به خانواده هاى ايثارگر و خدمتگزارى كه با جان خود، با سلامت و با عزيزان خود به اين كشور و اين انقلاب و اين ملت، خدمت كردند - خانواده هاى عزيز شهيدان، جانبازان و خانواده هاى محترمشان، آزادگان و ديگران - تبريك عرض مى كنم. از خداوند گرداننده دلها و ديده ها مسألت مى كنم و مى خواهم كه دل ملت ايران را شاد و پُر اميد و سرشار از مهربانى و صميميّت و محبّت گرداند و ديدگانش را با نشان دادن آفاق روشن از آينده، روشن كند.

سالى كه پشت سر گذاشتيم - مثل هميشه - سالى مشتمل بر شيرينيها و تلخيها بود. آنچه در طول اين سال، بخصوص در نيمه دوم، براى ما تلخ بود - از لحاظ وضع زندگى و به خاطر وضع اقتصادى و گرانى - سختيها و فشارهايى بود كه بر بعضى از قشرهاى كشور، وارد مى شد. اميدواريم خداوند متعال كمك كند كه مسؤولان كشور با همّت والا و با تلاش خود و با كمك مردم بتوانند مشكلات زندگى، مشكلات اقتصادى و همه انواع مشكلات را از سر راه ملت ايران - بخصوص طبقات ضعيف - بردارند. ان شاءاللَّه خداى متعال كمك خواهد كرد و توفيق خواهد داد و اين گامها برداشته خواهد شد. البته موفقيتهاى بزرگ و شيرينيهاى مطلوب هم در سال گذشته بود كه مظهر همه آنها حضور مردم در صحنه هاى گوناگون سياسى، در دو انتخابات، در دو راهپيمايى مهم و در صحنه مسائل كشور بود. اميدواريم كه روز به روز ملت ايران، با استحكام، با قدرت، با اميد و آگاهى هرچه بيشتر، در راه هدفهاى بزرگ خود پيش برود و توفيق پيدا كند.

سالى كه در اين ساعت و در اين روز آغاز مى شود، سالى است با اميدها و با امكانات فراوان و ان شاءاللَّه با توكّل به خدا، سالى متناسب با خواستها و ارزشهاى ملت ايران است. از مهمترين خصوصيات امسال اين است كه مصادف با صدمين سال ولادت امام بزرگوار ماست. به همين مناسبت جا دارد كه اين سال را سال امام خمينى (رحمةاللَّه عليه) بدانيم و بناميم. فقط هم ناميدن و عنوان، كافى نيست. بايد ان شاءاللَّه همه سعى كنند شخصيت بزرگوار امام خمينى را با همان ابعاد عظيم، به درستى بشناسند و خصوصيات آن را ان شاءاللَّه در زندگى خود و زندگى ملت و عرض و طول معنوى كشور، اِعمال و پياده كنند.

طبق ارزيابى من، امام بزرگوار ما مظهر تجديد حيات تاريخى ملت ايران است. ملت ايران در طول قرنهاى متمادىِ گذشته - كه اگر خيلى هم به قديم نرويم، در همين قرنهاى اخير - محكوم حاكميت كسانى بود كه اساس حكومت و مشروعيت آنها متّكى به زور بود؛ با زور و با راه انداختن كشتارها و حوادث خونين، بر سرِكار مى آمدند. حكّام اين كشور، مدّتى را با جبّاريت و استبداد و خودكامگى، زندگى مى كردند. البته بعضى انسانهاى باتوان و باعُرضه اى هم بودند كه مى توانستند در همان مدّت، لااقل اقتدار ملت ايران را به نحوى در ميدانى از ميدانها نشان دهند؛ ولى بعضى همين را هم نداشتند! بعد هم كه از دنيا مى رفتند، وُرّاث آنها - فرزند آنها، برادر يا برادرزاده آنها - بدون هيچ استحقاقى بر سرِ كار مى آمدند؛ بدون اين كه مردم، هيچ نقشى در گزينش، در انتخاب و در خواستن و پذيرفتن و پسنديدن آنها داشته باشند. ملت ايران، قرنها اين گونه زندگى كرده بود. آخرين آنها همين حكومت وابسته و فاسدى بود كه با كودتا سرِكار آمد و در طول پنجاه و چند سال، با ديكتاتورى حكمرانى كرد و با چوب حراج زدن به هستى ملت ايران، سالهاى آخر حكومت خود را گذراند.

امام بزرگوار، با فكر روشن و منش خردمندانه خود، با اراده و تصميم قوى و قاطع خود، با روحيات و خصلتهاى والاى انسانى خود و با تعبّد و ايمان حقيقى به دين كه در وجود او بود - با اين چند خصوصيت ممتاز - توانست انعكاس دهنده آرزوهاى مردم شود و فرياد مردم، ندا و خواست مردم را تجسّم و تبلور ببخشد. وقتى كه مردم خواستهاى خود را در وجود اين مرد و در پيام او منعكس ديدند، به دنبال او حركت كردند. اين موج خروشان و اين درياى عظيم و توفانى، توانست كارهاى بزرگى بكند و ملت را از آن وضعيت نجات داد و ايران و ايرانى در مسير جديدى؛ در مسير حضور مردم، انتخاب مردم، اهميت دادن به خواست و عقيده و گرايش مردم، در اهميت دادن به مصلحت و نفع و سود مردم و در مسير ارزش بخشيدن به شخصيت و عزّت ملت ايران، قدم گذاشت و در اين راه قدم برداشت. امام بزرگوار ما و جمهورى اسلامى - به فضل پروردگار - در همين راه پيش رفت.

امروز ملت ايران در دنيا ملت عزيزى است و در درون خود احساس توانايى و اقتدار و عزّت مى كند. ملت ايران از تحقير قدرتهاى بزرگ و ظالم و سلطه گران خود را نجات داد. ملت ايران در مسير ايجاد زندگى خوب و مطلوب و حيات طيّبه قرار گرفت. البته اين مسير، به سرعت و بى مانع طى نمى شود؛ اما اگر ملت ايران و برگزيدگانش - يعنى مسؤولان كشور - با همان خصوصياتى كه امام بزرگوار ما مظهر آن بود، يعنى فكر روشن و روشِ خردمندانه، سپس اراده و تصميم و عزم راسخ و قاطع و آن گاه خُلقيّات انسانى و والا و بالاخره تديّن و تعبّد و ايمان دينى و اعتقاد راسخ به ارزشهاى اسلامى و قرآنى - كه اين چهار خصوصيت، چهار خصوصيت ممتاز امام و راه امام بوده و ان شاءاللَّه خواهد بود - در همين مسير حركت كنند، ان شاءاللَّه به اهداف بزرگ خواهند رسيد.

من اميدوارم امسال كه سال امام خمينى و زنده كننده ياد امام بزرگوار و فرصتى براى بررسى هرچه بيشتر در زندگى و خصوصيات و اهداف و غايات مورد نظر آن بزرگوار است، سال مباركى براى ملت ايران و سال موفّقيتهاى بزرگ براى مسؤولان كشور باشد؛ سالى باشد كه ان شاءاللَّه ما بتوانيم اين راه روشن را با عزم قاطع و با فكر روشن، هرچه بهتر ادامه دهيم و پيش ببريم. از مسؤولان كشور هم مى خواهم كه خود را هرچه بيشتر با همين خصوصيات، تطبيق كنند؛ در خدمت مردم و براى مردم باشند و در رفع مشكلات مردم بكوشند. البته - بلاشك - مسؤولين دلسوز كشور، در همين راه قدم مى گذارند و سير مى كنند و همين طور هم عمل خواهند كرد. من تأكيد مى كنم كه هرچه بيشتر، همه وجود و همه توان خود را به كار ببرند. از آحاد ملت عزيز هم مى خواهم كه مثل هميشه، پشت سرِ مسؤولان و همراه و كمك كار آنها باشند، تا ملت و دولت بتوانند بر دشمنيهاى دشمنان فائق آيند و ان شاءاللَّه كشور و ملت را به اهداف بزرگ خود برسانند.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /