پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب در ديدار اساتيد دانشگاهها تبيين كردند:

نشانه های تحول عظيم جهانی و نقش برجسته ايران در اين گذار تاريخی/فرهنگ مجاهدت برای جبهه حق در دانشگاهها گسترش يابد

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب عصر امروز (يكشنبه)در ديدار صدها نفر از اساتيد، محققان و پژوهشگران دانشگاهها، جهان را در حال گذر و تحول به سمت يك «ساختار و هندسه جديد سياسي، اقتصادي و اجتماعي» خواندند و با تبيين جايگاه و نقش آفريني ويژه ملت ايران در اين تحول عظيم تاريخي تأكيد كردند: نخبگان كشور از جمله دانشگاهيان مي توانند با عمل به وظايف بسيار مهم خود در اين برهه بسيار حساس تاريخي، به ارتقاي جايگاه ايران در ساختار جديد جهان،‌ كمك تعيين كننده اي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي اوضاع در حال گذر جهان را از لحاظ ظاهري با مرحله تحولات پس از جنگ جهاني اول و دوران پيدايش استعمار اروپا قابل مقايسه دانستند اما تأكيد كردند: جهت گيري تغييرات آتي جهان برخلاف دورانهاي ياد شده، در جهت تبادل قدرت و توانايي هاي عمومي بخشي از ملتهاي جهان با بخشهاي ديگر است.
ايشان،‌در تبيين نشانه ها و شواهد بروز تحولات و تغييرات عميق جهاني به بيداري اسلامي اشاره كردند و افزودند: احساس هويت و بيداري متكي بر اسلام در ميان ملتهاي مختلف اسلامي، نشانه بي سابقه اي است كه از عمق تحول در ساخت و هندسه آتي جهان، خبر مي دهد.
رهبر انقلاب شكست غرب به رهبري امريكا در تسلط بر منطقه غرب آسيا را نشانه ديگري از «دوران تحول كنوني» برشمردند و افزودند: خيز ناموفق امريكا براي تسلط بر اين منطقه مهم و حساس كه در قضيه عراق و افغانستان آشكار شد از ديگر نشانه هاي تغييرات عميقي است كه جهان با آن روبروست.
 حوادث جاري در اروپا و آينده مبهم كشورهاي قدرتمند اين قاره از ديگر شواهدي بود كه رهبر انقلاب براي اثبات حركت جهان كنوني به سمت يك ساختار جديد، به آن استناد كردند.
ايشان افزودند اوضاع كنوني اروپا كه سرانجام آن را به زمين خواهد زد، ناشي از خطاهاي تاكتيكي يا راهبردي نيست بلكه ناشي از خطاي بنياني در جهان بيني است.
حضرت آيت الله خامنه اي افول وجهه امريكا در جهان را چهارمين نشانه اي دانستند كه اثبات مي كند جهان، در حال گذر به يك وضع جديد است.
ايشان خاطرنشان كردند: امريكا به عنوان قدرت اول ثروت و علم و فناوري نظامي و غيرنظامي، چندين دهه در ميان ملتها داراي وجهه عمومي بسيار خوبي بود اما اين كشور امروز نه تنها هيچ وجهه اي ندارد بلكه در افكار عمومي جهان به سمبل زورگويي، ظلم، دخالت در امور ملتها و جنگ افروزي تبديل شده است.
رهبر انقلاب پس از تشريح نشانه هاي بروز تحولات عميق در ساختار و هندسه جهان آتي،‌به تبيين اين واقعيت پرداختند كه كشور و ملت ايران در اين دوران گذر از جايگاه مهم و حساسي برخوردارند كه درك آن، وظايف سنگيني را متوجه ملت، نخبگان و مسئولان مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي بيداري نشأت گرفته از انقلاب اسلامي و استواري و استحكام بي نظير شالوده نظام بر مبناي اعتقاد،‌ايمان، عقل و عاطفه را از جمله دلايل جايگاه ويژه ايران در تحولات كنوني جهان خواندند.
ايشان افزودند: علاوه بر اين دلايل ثروت و منابع عظيم و خدادادي ايران از جمله منابع انرژي و نيروي انساني برخوردار از استعداد بالا، به ايران در موقعيت در حال تحول جهان،‌ويژگي هاي قابل توجهي بخشيده است.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه با اشاره به سترون و نازا بودن غرب در ارائه انديشه هاي نو و ايده هاي جديد براي بشريت، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي بر خلاف غرب عقيم، در ابعاد مختلف سياسي، حكومتي، اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي براي جامعه بشري حرفهاي نوين و موج آفريني دارد.
ايشان مردم سالاري ديني، ابتناي تمدن بر معنويت و آميختگي دين و زندگي در عرصه هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي را از جمله حرفهاي نو ملت ايران و نظام اسلامي براي ملتهاي جهان دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي در ارائه آخرين دليل براي اثبات جايگاه خاص ايران در روند تحولات جهاني به پايداري و سرسختي ملت ايران و نظام اسلامي در مقابل شيوه هاي سلطه غرب اشاره كردند و افزودند: ايران، مردمش، نخبگانش و مسئولانش در مقابل تهديد،‌جنگ آفريني، ترور، كشتار و اختلاف افكني غرب، ايستادگي مي كنند و اين واقعيت نيز، به اين كشور بزرگ ويژگي خاصي بخشيده است.
رهبر انقلاب اسلامي بعد از تبيين نشانه هاي ورود دنيا به مرحله يك تحول اساسي و تشريح جايگاه ويژه جمهوري اسلامي ايران در اين تحول، اين سوال را مطرح كردند كه آيا دانشگاهها و حوزه هاي علميه در قبال اين حوادث بسيار مهم مسئوليتي دارند يا نه؟ 
حضرت آيت الله خامنه اي يك سوال ديگر نيز مطرح كردند: آيا دانشگاهها و حوزه هاي علميه مي توانند در اين تحولات مهم، تماشاگر باشند و براي خود نقشي تعريف نكنند؟
ايشان در پاسخ به اين سوال ها خاطرنشان كردند: توفيق و نقش آفريني ملت ايران در اين برهه بسيار مهم و تاريخي، در درجه اول بعهده دانشمندان كشور است و يقيناً دانشگاهها يكي از عناصر رتبه اول براي تأثيرگذاري در اين تحولات هستند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نقش بسيار حساس و عظيم دانشگاه در اين تحولات، افزودند: دانشگاهها مي توانند با عمل به مسئوليت هاي خود بگونه اي نقش آفريني كنند كه كشور، ملت و تاريخ ايران در اين تحولات برنده باشند و اين مسئله، نشان دهنده نقش بسيار حساس نخبگان و دانشگاهيان در اين مقطع تعيين كننده است.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اداي احترام به استادان، نخبگان و دانشگاهيان، اين جلسه را نماد تكريم مقام علم و استاد خواندند و افزودند: بايد از نكات مفيدي كه استادان مطرح كردند در چرخه تصميم گيري كشور استفاده شود.
ايشان، ارائه طرحهاي اجرايي براي تحقق ايده هاي مفيد و عالي نخبگان و دانشگاهيان را ضروري دانستند و افزودند: اساتيد و صاحبان فكر و انديشه، در ارائه راهكارهاي اجرايي، تمركز و تلاش بيشتري كنند.

رهبر انقلاب با اشاره به پيشرفتهاي كشور در عرصه هاي مختلف از جمله بخشهاي علمي،‌خاطرنشان كردند: در كنار اين پيشرفتها، نقاط منفي نيز در زمينه مديريت هاي علمي و برنامه ريزي ها وجود دارند كه تنها راه برطرف كردن آنها، تمركز ذخيره علمي و كارشناسي دانشگاهها براي حل اين مشكلات است.
شبهه لزوم بي طرف بودن علم و دخالت ندادن آن درسياست، موضوع ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: علم در مرحله كشف حقايق بيطرف است اما هنگامي كه علم در خدمت يك جهت گيري قرار گيرد،‌به هيچ وجه بي طرف نيست و اين وضع كنوني جهان شاهد اين مسئله است.
ايشان افزودند: چگونه است كه قرنهاي متمادي، علم در خدمت سلطه گري و استعمار ملتها، توليد سلاح و كشتار انسانها و جنگ افروزي قرار گرفته است اما نبايد در خدمت عدل، ارزشها و پيام اسلام قرار گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي به يك مغالطه ديگر و آنهم تقسيم بندي دستگاه علمي كشور به دولتي و غيردولتي اشاره و خاطرنشان كردند: برخي تلاش مي كنند تا مفاهيم «دانشجو، استاد و تشكل دولتي» را به عنوان يك دشنام مطرح كنند در حاليكه حمايت دانشجو، استاد و يا يك تشكل دانشگاهي از نظام و حكومتي كه بر پايه مباني اسلامي و الهي شكل گرفته، يك افتخار است.
ايشان افزودند: بايد فرهنگ تلاش و مجاهدت براي جبهه حق در دانشگاهها گسترش يابد كه البته نقش اساتيد در اين زمينه بسيار برجسته است.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: گسترش فرهنگ تلاش و مجاهدت براي جبهه حق،‌در واقع همان فرماندهي جنگ نرم است كه به عهده اساتيد دانشگاهها قرار دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنان خود، ضرورت تأمل مسئولان درخصوص ايجاد نظام ملي نوآوري را مورد تأكيد قرار دادند و خاطرنشان كردند: خلاء نبود نظام ملي نوآوري كه در واقع شبكه اي از ارتباط هاي زنجيره اي كلان و خرد  دستگاههاي علمي كشور است، به شدت احساس مي شود كه بايد براي آن چاره انديشي كرد.
ايشان تأكيد كردند: مهمترين وظيفه نظام ملي نوآوري، رصد و هدايت جريان علمي و نوآوري در كشور است. 
رهبر انقلاب همچنين با اشاره به حضور خانواده هاي دانشمندان شهيد هسته اي در اين ديدار، تأكيد كردند: ياد اين عزيزان هرگز از خاطره ملت و حافظه تاريخ اين سرزمين، نخواهد رفت.
در آغاز اين جلسه 3 ساعته، 13 نفر از استادان دانشگاهها، ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف بيان كردند.
دكتر غلامرضا پورمند نماينده استادان دانشگاه علوم پزشكي تهران، چهره ماندگار و محقق برتر جشنواره بين المللي رازي در سخنان خود به تبيين نقش و تأثيرگذاري «نگاه سلامت محور» بجاي «درمان محور» پرداخت.
دكتر منصور اعتصامي – استاد دانشگاه تربيت مدرس و نماينده استادان رشته هاي علوم انساني نيز، استفاده از مباني ديني و آموزه هاي اسلامي در مباحث اقتصادي را به ويژه در اصلاح الگوي مصرف و اقتصاد مقاومتي ضروري خواند.
وي خواستار استفاده از ظرفيت بالاي نخبگان و اساتيد اقتصادي به عنوان اتاق فكر اقتصادي كشور شد و از تهيه و تدوين طرح اقتصاد ضدتحريمي از جانب جمعي از اساتيد اقتصادي دانشگاهها خبر داد.
دكتر فرنوش فريد بُد دكتراي تخصصي الكتروشيمي دانشگاه تهران و داراي رتبه دانشمند بين المللي بعنوان سومين سخنران، تدوين نقشه جامع علمي كشور را گامي مهم در توسعه برنامه ريزي شده علمي دانست.
دكتر فريدبُد افزود: برنامه ريزي عملياتي و سرمايه گذاري كافي براي تحقق چرخه ايده تا توليد مي تواند شتاب رشد علمي كشور را بيشتر كند.
سخنران بعدي اين ديدار يك استاد فني بود. دكتر احمد چَلداوي استاد تمام رشته مهندسي برق و استاد نمونه كشوري،
وي تجربه 8 سال دفاع مقدس را نشان دهنده توانايي ملت ايران در تبديل تهديد به فرصت دانست و گفت: اين تجربه در شرايط فعلي نيز در پرتو برنامه ريزي و تلاش قابل تكرار است. 
استاد چلداوي به عنوان نماينده استادان دانشگاههاي فني دو پيشنهاد مشخص داشت: تشكيل اتاق فكر صنايع بزرگ با حضور صاحبان صنايع و «استادان و محققان دانشگاهها» و تشكيل هم انديشي استادان جهان اسلام.
دكتر سيف الله سعدالدين نماينده بسيج اساتيد – تشكيل حلقه هاي علمي با حضور اساتيد صاحب فن بسيجي و دانشجويان را،‌منشأ آثار فراوان خواند و از تشكيل كارگروههاي 23 گانه تحول در علوم انساني و كارگروههاي جنگ نرم خبر داد.
دكتر سيدحسن شهرستاني نماينده اساتيد گروه هنر و عضو هيأت علمي دانشگاه هنر نيز ضرورت تحول در عرصه هنر و تقويت هنر برآمده از انقلاب اسلامي را محور سخنان خود قرار داد.
وي نظريه پردازي درخصوص مباني هنر از ديدگاه اسلام و لزوم توجه بيش از پيش به ادبيات داستاني بعنوان پشتوانه اصلي آثار نمايشي و سينمايي را مورد تأكيد قرار داد و از بي توجهي به معماري سنتي و اصيل در شهرسازي ها انتقاد كرد.
دكتر افسانه صفوي دكتراي شيمي دانشگاه شيراز و استاد و پژوهشگر نمونه به عنوان هفتمين سخنران،‌روند پيشرفت علمي ايران را افتخار آميز خواند و گفت: استقلال بيشتر دانشگاهها مي تواند اين روند را تسريع كند.
دكتر صفوي همچنين باور عميق به توانايي متخصصان داخلي، حمايت بيشتر از محققان وايجاد بانك نيازهاي صنعتي كشور را خواستار شد.
دكتر مهدي ناطق پور – دكتراي انگل شناسي پزشكي و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران با تمركز بر طرح دانش افزايي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها، تقويت ظرفيت هاي تربيتي و معرفتي اساتيد و استفاده از آن در پرورش فكري و فرهنگي دانشجويان را ضروري خواند. وي برنامه ريزي دقيق را تنها راه تحقق اين ايده دانست.
نهمين سخنران جلسه مشترك رهبر انقلاب و استادان دانشگاهها دكتر حميد ابريشمي استاد اقتصاد دانشگاه تهران بود. دكتر ابريشمي در نگاهي آسيب شناسانه به وضع فعلي اقتصادي كشور گفت: فقدان برنامه مطلوب اقتصادي بر مبناي اخلاق اسلامي، مهمترين عامل وضع كنوني است. اين استاد دانشگاه، اقتصاد اخلاقي را مكمل اقتصاد مقاومتي دانست.
دكتر شهرام يوسفي فر – دكتراي تاريخ ايران نيز به عنوان دهمين سخنران، ضرورت محور قرار گرفتن پژوهش در نظام علمي كشور را خاطرنشان كرد و گفت: بايد نگاه موجود به پژوهشگاهها و مراكز تحقيقات بعنوان مراكز دست چندم را تغيير داد.
دكتر يوسفي فر اصلاح و بازتعريف جايگاه اعضاي هيأت علمي پژوهشگاهها، تربيت مديران پژوهشي و گسترش اخلاق پژوهشي را خواستار شد.
دكتر نوشين بيگدلي دكتراي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف فراهم كردن زمينه مشاركت جدي دانشگاههاي شهرستانها در عرصه پيشرفت علمي كشور را مورد تأكيد قرار داد.
سخنان دكتر بيگدلي چند نكته ديگر نيز داشت: استفاده از ظرفيت و خردجمعي اساتيد دانشگاهها در بخشهاي مختلف براي حل مسائل كلان كشور، الگوسازي اساتيد و نخبگان زن دانشگاهها به عنوان  الگوي زن مسلمان ايراني و پرهيز از تغييرات مكرر در قوانين دانشگاهها و مقررات جذب اعضاي هيأت علمي.
دكتر مسعود اخوان فرد دكتراي حقوق تخصصي تجارت بين الملل و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد نيز در سخنان خود پرهيز از اقدامات ظاهري و كم عمق در موضوع راه اندازي كرسي هاي آزادانديشي را الزامي دانست. وي نگاه متوازن و همه جانبه به علوم انساني بويژه در باز توليد متون علمي، اصلاح ساختارها و تربيت نيروهاي ارزشي را مهم خواند.
دكتر حسن سالاريه دكتراي مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف، به عنوان سيزدهمين و آخرين سخنران جلسه مشترك رهبر انقلاب و استادان دانشگاهها به بررسي موانع افزايش سرعت پيشرفت علمي كشور پرداخت.
ضعف در كار گروهي در تحقيقات علمي، تغييرات مكرر در مديريتهاي كلان پژوهشي، ريسك ناپذيري مديريت بخشهاي صنعتي، بي اعتمادي برخي مديران به دانش بومي،‌ضعف آموزشهاي كاربردي در دانشگاهها و كمبود رقابت علمي ميان استادان دانشگاهها براي رفع نقاط ضعف صنايع از جمله مواردي بود كه دكتر سالاريه به آنها اشاره كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /